پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

   

توحید          : حقیقت و ابعاد توحید         بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم               الله صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  1. فتوحید یعنى: ایمان به یگانگى خداوند ، یکتاپرستى یعنى وقتى دید، خدا کارى را دوست دارد دیگر به مردم و چیز دیگرى فکر نکند.
  2. توحید یعنى: نفى هوس‏ها. کسى که هوا پرست است، از مدارتوحید خارج است.«أفرأیتَ مَن إتّخَذ إلهَه هَواه» « جاثیه/ 23»
  3. توحید یعنى: نفى طاغوت‏ها. شعار و هدف تمام انبیا این بود: «أن اعبدوا اللّه و اجْتَنبوا الطّاغوت» «نحل/36»
  4. توحید یعنى: نفى نظام‏هاى طاغوتى. امام رضا علیه السلام ، شرط کرد که درنظام مأمون عزل و نصبى و دخالتى نکند.
  5. توحید: یعنى خطّ بطلان کشیدن بر تمام افکار التقاطى و ردّ تمام ایسم‏ها و مکتب‏هایى که از مغزهاى بشرى برخاسته است.
  6. توحید یعنى: قطع تمام روابطى که سبب سلطه وسرپرستى بیگانگان است.
  7. توحید یعنى: نفى فرمان کسى که دستورش با دستور خدا هماهنگ نباشد.
  8. توحید یعنى: قبول رهبرى کسانى که خدا رهبرى آنان را امضا کرده است.
  9. توحید یعنى: نق نزدن به دستورات خدا، تسلیم‏بودن وبندگى در پیشگاه او. ازمدار حقّ و پیروى از راه حقّ باز ندارد.
  10. توحید یعنى: آنچه مرا به قیام وامى‏دارد خدا باشد و آنچه مرا به سکوت فرا مى‏خواند رضاى خدا باشد.
  11. اقسام توحید : توحید ذاتى: یعنى براى خداوند شبیه و مانندى در ذات وجود ندارد.
  12. حلقه توحید : توحید ذات، توحید صفات، توحید افعال، درعبادت. «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»2باردرقرآن آمده، یعنی لیس کمثله شى‏ء،
  13. توحید صفاتى: صفات خدا مانند علم وقدرت وحیات، عین ذات اوست:«قل هواللّه احد. اللّه الصّمد. لم یلد و لم یولد. و لم یکن له کفواً احد»
  14. توحید عبادى: کسى به جز خداوند، شایسته پرستش نیست: «...من قبلک من رسول الّا نوحى الیه انّه لااله الّا أنا فاعبدون» «انبیاء/25»
  15. توحید افعالى: یعنى تمام کارها در جهان هستى به اذن خداوند صورت مى‏گیرد. که شامل توحید خلّاقیّت: توحید ربوبى ا ست
  16. توحید افعالى: خلّاقیّت: یعنى آفریننده همه موجودات خداوند است: «ذلکم اللّه ربّکم لااله الّا هو خالق کل شى» « انعام/ 102»
  17. توحید افعالى ربوبى: یعنى اداره و تدبیر جهان خلقت با خداوند است: «قل أغیر اللّه أبغى ربّاً و هو ربّ کلّ شى» « انعام/ 164»
  18. توحید ذات، یعنى یگانگى ذات مقدّس در مرتبه ذات و اینکه مثل و مانند ندارد: لیس کمثله شى‏ء هیچ چیز در مرتبه ذات او نیست،
  19. توحید ذات، یعنى همه چیز مخلوق و محتاج اوست و او خالق کل و غنّى بالذات است، درتوحید ذات، میان مسلمین اختلافى نیست.
  20. عدل قرآن، همدوش توحید، رکن معاد، هدف تشریع نبوّت، فلسفه زعامت و امامت، معیار کمال فرد، و مقیاس سلامت اجتماع است.
  21. اصل «توحید مبدأ» است، ارتباط و پیوستگى قاطع و عمومى بین همه حوادث جهان استنباط مى‏گردد.
  22.  شفاعت با توحید عبادتى وبا توحید ذاتى منافات ندارد ، ورحمت شفیع چیزى جز پرتوى ازرحمت خدا نیست.
  23. اصول عقاید اسلامى بر حسب مذهب شیعه پنج اصل است: توحید، عدل، نبوت، امامت، معاد.
  24. توحید، درجات و مراتب دارد، همچنان که شرک نیز که مقابل توحید است مراتب و درجات دارد. موحّد واقعى با طى همه مراحل توحید است.
  25. توحید نظرى بینش کمال است و توحید عملى جنبش در جهت رسیدن به کمال.
  26. توحید نظرى پى بردن به «یگانگىِ» خداست و توحید عملى «یگانه شدن» انسان است. توحید نظرى «دیدن» است و توحید عملى «رفتن».
  27. توحید عملى یا توحید در عبادت یعنى یگانه‏پرستى، به عبارت دیگر در جهت پرستش حق یگانه شدن.
  28. توحید ابراهیمى، توحید عملى اوست. کلمه طیبه «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» بیش از هر چیزى ناظر بر توحید عملى؛ یعنى جز خدا شایسته پرستش نیست.
  29. عامل توحید اخلاقى و اجتماعى انسان از نوع عوامل آموزشى و پرورشى معنوى است ،تکامل درونى انسان عامل توحید اوست‏.
  30. درآسمان توحید انسانى مى‏درخشد این آیه مانند ستاره. قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلى‏ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً.
  31. مرز توحید و شرک، وجود داشتن و وجود نداشتن شى‏ء دیگر- هرچند مخلوق خود او- نیست.
  32. دعوت به توحید نظرى و توحید عملى فردى؛ اما اقامه عدل و قسط در جامعه یعنى برقرار ساختن توحید عملى اجتماعى.
  33. الف. توحید، یعنى عدم تکثّر ذات و صفات. ب. عدل، یعنى خداوند عادل است و ظالم نیست.
  34. توحید که اصل اصول دین است- فطرى است» یعنى دین یا توحید یک ادراک فطرى دربشر است یا یک احساس و گرایش فطرى در بشر است؟.
  35. درمسأله توحید محدود بودن و نامحدود بودن مکان، اثر ندارد.آیه «فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» به هرطرف که بایستید، رو به خدا ایستاده‏اید»
  36. توحید اسلام یک مفهوم بسیار ساده عوام [مى‏فهمند ‏] همان پیرزنى که گفتند «خدا را از کجا شناختى؟» گفت: «از این چرخ نخ‏ریسى خودم».
  37.  توحید وبرهان نظم : درعالم بزرگ ودربشر کوچک شعورونظم هست » واین نظم ناشى از علت غایى است‏ که البته تأییدى است براى توحید،
  38. درک توحید: کسى این حقیقت را به خوبى دریافت کند  فهمیده که هیچ موجودى درذات خودش چیز نیست مگراینکه خدا او را چیز کرده باشد،
  39. اولین سخن پیغمبر  قولوا لا الهَ الَّا اللَّهُ تُفْلِحوا است؛ چون مادر همه بدبختیها شرک است به انواع خودش، وتوحید پایه همه سعادتهاى بشر است.
  40.  حق، جان جهان است و جهان همچو بدن،اصناف ملائک چو قواى این تن‏، افلاک و عناصر و موالید،اعضا، توحید همین است ودگرها همه تن‏،
  41. خلاصه توحید یعنى: سرکوبى بت‏هاى درونى و بیرونى، بت عنوان، مدرک، بت مقام، بت مال، تا هیچ یک از آنها ما را از مدارحقّ باز ندارد.
  42. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم تنظیم 1/7/1393برابر27ذی القعده صفرزاده
  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی