پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

لا اله الا الله

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  1. امام صادق علیه السلام فرمودند: «قول لااله الّااللّه ثمن الجنة» گفتن «لا اله الا الله» بهاى بهشت است. همچنان که امام رضا علیه السلام در حدیث قدسى نقل کرده‏اند: «کلمة لااله‏الّااللّه حصنى» کلمه‏ى توحید، دژ مستحکم الهى است.
  2. آرى، توحید، مایه‏ى نجات و رستگارى انسان است. البتّه همانگونه که مى‏گویند هرکس به دانشگاه یا حوزه علمیه قدم گذاشت، دانشمند شد. یعنى به شرط اینکه تمام دروس لازم را بخواند. گفتن «لااله الّا اللّه» نجات دهنده است، امّا با داشتن شرایطش که در جاى خود بدان اشاره خواهد شد.
  3. «لااله الّا اللّه» اعتقاد به توحید، همه‏ى قدرت‏ها و جاذبه‏ها را در چشم انسان کوچک و حقیر مى‏کند.
  4. نمونه‏اى از آثار تربیتى توحید همین است که مسلمانان در برابر پادشاهان و صاحبان قدرت سجده نمى‏کردند. در دربار نجاشى پادشاه حبشه، پناهندگان مسلمان گفتند: «لا نسجد الا لله» ما به غیر خدا سجده نمى‏کنیم. دحیه کلبى یکى دیگر از مسلمانان در کاخ قیصر روم، سجده نکرد و در جواب کاخ نشینان گفت: «لا اسجد لغیر الله» من براى غیر خداوند سجده نمى‏کنم.
  5. آرى، توحید انسان را تا آنجا بالا مى‏برد که حتّى بهشت و دوزخ نیز براى او مطرح نمى‏شود.
  6. امامان معصوم علیهم السلام نیز براى تربیت چنین انسان‏هایى تلاش مى‏کردند. على علیه السلام فرمودند:«لاتکن عبد غیرک و قد جعلک اللّه حراً» ، بنده دیگرى مباش که خداوند تو را آزاد آفریده است. لازم است مسلمانان هر روز و در هر جا با صداى بلند، اذان بگویند وفریاد آزادى از بندگى خدایان دروغین و طاغوت‏ها را سر دهند. و گوش نوزادان خود را قبل از هر صدایى، با طنین توحید «لا اله الا الله» آشنا سازند.«هُوَ الْحَیُّ»
  7. در فراز هفتادم دعاى جوشن کبیر، حىّ بودن خداوند را اینگونه مطرح مى‏کند:

«یا حیا قبل کل حى، یا حیا بعد کل حى، یا حى الذى لیس کمثله حى، یا حى الذى لا یشارکه حى، یا حى الذى لا یحتاج الى حى، یا حى الذى یمیت کل حى، یا حى الذى یرزق کل حى، یا حیا لم یرث الحیاة من حى، یا حى الذى یحیى الموتى، یا حى یا قیوم» آرى، خداوند زنده است، قبل از هر زنده‏اى و بعد از هر زنده‏اى. در زنده بودن، وى را نظیر و شریکى نیست و براى زنده ماندن، نیازمند دیگرى نیست. او زندگان را مى‏میراند و به همه زنده‏ها روزى مى‏بخشد. او زندگى را از زنده‏اى دیگر به ارث نبرده، بلکه به مردگان نیز زندگى مى‏بخشد. او زنده و پا برجاست.

  1. معناى حیات درباره ذات پروردگار با دیگران فرق مى‏کند و مانند سایر صفات الهى، از ذات او جدایى ناپذیر است و در آن فنا راه ندارد؛ «وَ تَوَکَّلْ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لا یَمُوتُ» او در حیات خویش نیازمند تغذیه، تولید مثل، جذب و دفع، که لازمه حیات موجوداتى همچون انسان و حیوان وگیاه است، نیست. «یا حى الذى لیس کمثله حى»
  2. «القیوم» «قَیّوم» از ریشه‏ى «قیام»، به کسى گفته مى‏شود که روى پاى خود ایستاده و دیگران به او وابسته هستند. کلمه‏ى «قیّوم» سه مرتبه در قرآن آمده است و در هر سه مورد در کنار کلمه «حَىّ» قرار دارد.مى‏گفتند: «یا حى یا قیوم» «لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ»
  3. امام صادق علیه السلام فرموده‏اند: «ما من حىّ الّا و هو ینام خلا اللّه وحده» هیچ زنده‏اى نیست مگر اینکه مى‏خوابد، تنها خداوند از خواب بدور است.
  4. هیچ موجودى جز او، ارزش معبود شدن ندارد. «لا إِلهَ إِلَّا هُوَ»
  5. امام صادق علیه السلام در مورد این آیه فرمودند: «زمانى که قائم علیه السلام قیام کند، تمام سرزمین‏ها بانگ شهادت «لا اله الا الله و محمّد رسول‏اللّه» سر خواهند داد».
  6. در برخى روایات، ذکر «لا اله الا الله» براى دفع وسوسه‏هاى شیطان توصیه شده است. وسوسه‏ى شیطان، گاهى از دور است، «فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ» «2»، گاهى از طریق نفوذ در روح و جان، «فِی صُدُورِ النَّاسِ» «3»، گاهى با همنشینى، «فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ» «4»، گاهى هم از طریق رابطه و تماس. «مَسَّهُمْ»

 

  1. کلمه طیّبه «لا اله الا الله» طبق حدیث شریف قدسى: «کلمة لااله‏الّااللّه حصنى فمن‏دخل حصنى أمن من عذابى» «1» در دژ وقلعه محکم الهى است‏
  2. جمله «لا اله الا الله» که شعار توحیدى ماست، ابتدا با «لااله» تمام طاغوت‏ها نفى مى‏شود و سپس با «الله» آشنا مى‏شویم، راستى که تا ظرف دل از غیر خدا پاک نشود جاى خدا نخواهد بود. فرمود: «کلمة لا اله الا الله حِصنى فمَن دَخل حِصنى أمن من‏. عذابى» توحید قلعه محکم من است که هر در آن وارد شود، از عذاب من ایمن خواهد بود. آنگاه امام فرمود: «بشروطها و أنا من شروطها»  توحید با شروطش قلعه الهى است و من یکى از آن شروط هستم.
  3. امام رضا علیه السلام در اینجا میان توحید و امامت رابطه شرط و مشروط بر قرار نمود، همان رابطه‏اى که میان نماز و وضو است. یعنى بدون امامت پاى توحید مى‏لنگد و مادامى که توحید مطرح است رهبرى معصوم هم مطرح است، آن هم رهبرى زنده و شاهد.
  4. در این حدیث امام رضا علیه السلام توحید را قلعه مستحکم الهى دانست و در حدیثى دیگر، پیامبر گرامى، ولایتِ على علیه السلام را قلعه ایمن از عذاب شمرد و فرمود: خداوند متعال مى‏فرماید: «ولایة علىّ بن ابیطالب حصنى فمَن دخل حصنى أمن مِن عذابى» ولایت و پذیرش رهبرى على بن ابیطالب علیه السلام قلعه من است که هر که وارد آن شود، از عذاب من ایمن است‏
  5. با توجّه به این دو روایت، توحید و ولایت دو قلعه محکم الهى هستند که در کنار هم و با هم مایه ایمنى از عذاب خدا مى‏باشند
  6. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: جمله‏ «لا اله الا الله» را به کسى که در حال جان‏دادن است تلقین نمایید، همانا کسى که آخرین کلامش این جمله باشد، داخل بهشت مى‏شود.
  7. بر بالین افرادى که در آستانه مرگ هستند حاضر شدید، شهادت به توحید، «لا اله الا الله» و گواهى بر نبوّت، «أشهَدُ أنّ مُحمّداً رَسولُ اللّه» را آنقدر تکرار و به او تلقین نمایید تا وقتى که از دنیا برود.
  8. به پیامبر صلى الله علیه و آله خبر دادند که زبان مردى در حال احتضار گرفته است و نمى‏تواند حرف بزند. رسول‏خدا صلى الله علیه و آله بر بالاى سر او حاضر شد و فرمود: بگو «لا اله الا الله»، ولى آن مرد نتوانست بگوید. آن حضرت جمله را تکرار کرد، باز او نتوانست بگوید.
  9. آن حضرت به زنى که بالاى سر آن مرد نشسته بود فرمود: آیا این مرد مادر دارد؟
  10. آن زن گفت: بله، من خودم مادرش هستم. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: آیا از فرزندت راضى هستى؟ گفت: نه، بلکه از او ناراحتم. آن حضرت فرمود: من دوست دارم که تو از او

راضى شوى، مادر گفت: به احترام شما راضى شدم. سپس پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله به آن مرد فرمود: بگو «لااله الّا اللّه». آن شخص به سخن آمده و شهادتین خود را گفت و جان داد. «1»

  1. آرى، رضایت مادر در حساس‏ترین موارد نقش بسیار مهمّى دارد.
  2. بلال حبشى که مؤذّن پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله بود در گفتنِ جمله‏ «اشهَد ان لا اله الا الله» بجاىِ شین، سین مى‏گفت، زیرا زبانش گیر داشت. مردم این را عیب مى‏گرفتند، اما پیامبر فرمود: سینِ بلال در نزد خدا شین است. گرچه در ظاهر کارش ناقص است، اما چون قصد قربت وحُسن نیّت دارد پاداش دارد.
  3. فرموده على علیه السلام ذکر حضرت ابراهیم بهنگام ساختن خانه کعبه، «سُبْحانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا اله الا الله وَاللَّهُ اکْبَر» بوده است.
  4. تشهّد و سلام‏ ..تشهّد «اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له واشهد انّ محمّداً عبده و رسوله اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد» از واجبات نماز تشهد است که در رکعت دوم و آخر نماز خوانده مى‏شود. در تشهّد، به یگانگى خداوند و رسالت پیامبرش حضرت محمّد صلى الله علیه و آله شهادت و گواهى مى‏دهیم. گرچه در اذان و اقامه، بارها به این دو امر گواهى داده‏ایم، امّا آن شهادت بهنگام ورود به نماز بود و این گواهى بهنگام خروج از نماز.
  5. شعار توحید«لا اله الا الله»، اولین شعار همه انبیاست.
  6. «لا اله الا الله» آن گواهى است که همه صاحبان علم همگام با فرشتگان به آن اقرار دارند: «شَهِدَ اللَّهُ لا اله الا الله وَالْمَلائکَةُ وَ اوُلُوا الْعِلْمِ»
  7. «لا اله الا الله»، کلمه‏اى است که هر مسلمانى بهنگام تولد در گوش خود مى‏شنود و بهنگام مرگ با آن تشییع و در قبر به او تلقین مى‏شود.
  8. «لا اله الا الله»، محبوب‏ترین کلمات در نزد خداوند و سنگین‏ترین عمل در میزان است. «2»
  9. «لا اله الا الله»، دژ محکم الهى است که هرکس در آن داخل شد از عذاب در امان است. «کَلِمَةُ لا الهَ الَّا الَّهُ حِصْنى‏ دَخَلَ حِصْنى‏ امِنَ مِنْ عَذابى‏»
  10. «لااله الّا اللّه»، مرز میان کفر واسلام است. هر کافرى با گفتن آن درامان اسلام درمى‏آید. پیامبراکرم از مسلمانى که به گفتنِ «لا اله الا الله» یکى از سربازان دشمن اعتنایى نکرد و او را کشت، انتقاد کرد وفرمود: با اظهار این کلمه هر کسى در امان است، گرچه ندانیم در بیان آن صادق است یا نه.
  11. «لا اله الا الله»، شعار مسلمین بهنگام عبور از صراط قیامت است.
  12. در تاریخ مى‏خوانیم که ابوجهل به پیامبر گفت: آیا ما 360 بت را رها کنیم و یک خدا را بپذیریم؟ ما حاضریم 10 کلمه بگوییم اما این یک جمله را نگوئیم. ولى پیامبر فرمود: همین جمله است که شما را به عزت و قدرت مى‏رساند و شما را بر تمام امّت‏ها برترى مى‏دهد.
  13. در تشهد به جمله «لا اله الا الله» اکتفا نمى‏کنیم بلکه مى‏گوییم:«وَحْدَهُ لاشَریکَ لَه‏» یعنى احدى با او شریک نیست، نه در آفرینش، نه در اداره و نه در قانونگذارى:
  14. «لا اله الا الله»، مرز میان کفر واسلام است. هر کافرى با گفتن آن درامان اسلام درمى‏آید. پیامبراکرم از مسلمانى که به گفتنِ «لا اله الا الله» یکى از سربازان دشمن اعتنایى نکرد و او را کشت، انتقاد کرد وفرمود: با اظهار این کلمه هر کسى در امان است، گرچه ندانیم در بیان آن صادق است یا نه. «4»
  15. «لا اله الا الله»، شعار مسلمین بهنگام عبور از صراط قیامت است.
  16. آنچه که امروزه اکثر خداپرستان را گرفتار کرده آن است که به زبان «لا اله الا الله» مى‏گویند، اما در عمل به سراغ غیر او مى‏روند و عزت و قدرت را در جایى دیگر جستجو مى‏کنند. از غیر او اطاعت مى‏کنند و به غیر او عشق مى‏ورزند.
  17. رابطه نماز و توحید بسیار نزدیک است، توحید ما را به سوى نماز مى‏کشاند و نماز روح توحید ما را زنده مى‏کند. نماز با تکبیر آغاز مى‏شود و در هر رکعت بعد از پایان سوره، قبل و بعد از رکوع و هر سجده و در پایان هر نماز، مستحب است اللّه اکبر بگوئیم. در ذکر رکوع و سجود، سبحان اللّه مى‏گوئیم و در رکعت سوم وچهارم «لااله‏ الا اللَّه‏» مى‏گوئیم که همه مایه صیقل‏دادن روح توحید و جلوه دادن روح ایمان است.
  18. تعلیم نماز در روایات از وظایف مهمّ والدین است. والدین باید فرزندان خود را از سه سالگى با بیان کلماتى از قبیل «لااله‏ الا اللَّه‏» آشنا کنند و کم‏کم او را آماده نماز نمایند.
  19. تلقین گاهى با لفظ است و گاهى با عمل. گاهى با تکرار لفظ چیزى به انسان تلقین مى‏شود مثل ذکرهاى‏ «لا اله الا الله» و «صلوات» که به تکرار کردن آنها زیاد سفارش شده است و گاهى با تکرار عمل چنانکه در روایت مى‏خوانیم: «ان لم تکن حلیماً فتحلّم» اگر بردبار نیستى خود را به بردبارى وادار کن.»
  20. «لااله الّا اللّه» شناسنامه‏ى هر مسلمان است. اوّلین شعار و دعوت پیامبر اسلام نیز با همین جمله بود: «قولوا لااله الّا اللّه تفلحوا»  همچنان که فرمود: «من قال لااله الّا الله مخلصاً دخل الجنّة واخلاصه بها ان تحجزه لااله الاالله عمّا حرمّ اللّه‏» هرکس خالصانه شعار توحید سر دهد، وارد بهشت مى‏شود و نشان اخلاص او آن است که گفتن «لااله الّا اللّه‏» وى را از حرامهاى الهى دور سازد. «2» امام صادق علیه السلام فرمودند: «قول لااله الّااللّه ثمن الجنة»  گفتن «لااله الّا اللّه‏» بهاى بهشت است. همچنان که امام رضا علیه السلام در حدیث قدسى نقل کرده‏اند: «کلمة لااله‏الّااللّه حصنى» کلمه‏ى توحید، دژ مستحکم الهى است.
  21. آرى، توحید، مایه‏ى نجات و رستگارى انسان است. البتّه همانگونه که مى‏گویند هرکس به دانشگاه یا حوزه علمیه قدم گذاشت، دانشمند شد. یعنى به شرط اینکه تمام دروس لازم را بخواند. گفتن «لااله الّا اللّه‏» نجات دهنده است،
  22. فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا اله الا الله وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِکَ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مُتَقَلَّبَکُمْ وَ مَثْوَاکُم‏
  23. و: ابوبکر و عباس مى‏گویند ابوطالب هنگام مرگ مى‏گفت‏ لااله‏ الا الله‏ محمد رسول الله‏
  24. کسی که 100 بار لااله‏ الا الله‏ بگوید عملش از تمام مردم در آن روز برتر است مگر کسی که‏
  25. یک حدیث از پیغمبر بگویم: حضرت فرمود: هرکس‏ «لااله‏ الا الله‏» و «سبحان الله» بگوید، یک درخت در بهشت به مجموع درختانش اضافه مى‏شود. یک نفر گفت: پس ما خیلى درخت کاشته‏ایم؟ فرمود: بله! درخت مى‏کارید. اما گاهى هم یک آتش مى‏فرستید و همه را مى‏سوزانید.
  26. «السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تُهَلِّلُ وَ تُکَبِّرُ» سلام برتوبه هنگامى که لااله‏ الا الله‏ مى‏گویى- سلام برتو به هنگامى که تکبیر مى‏گویى‏
  27. «السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْرَأُ» سلام برتو به هنگامى که قرائت دارى‏

اللهم صل علی محمد وآله محمد وعجل فرجهم

 

  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی