فرمودند: «قول لااله الّااللّه ثمن الجنة» گفتن «لا اله الا الله» بهاى بهشت است. همچنان که امام رضا علیه السلام در حدیث قدسى نقل کردهاند: «کلمة لاالهالّااللّه حصنى» کلمهى توحید، دژ مستحکم الهى است.
لا اله الا الله
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- امام صادق علیه السلام فرمودند: «قول لااله الّااللّه ثمن الجنة» گفتن «لا اله الا الله» بهاى بهشت است. همچنان که امام رضا علیه السلام در حدیث قدسى نقل کردهاند: «کلمة لاالهالّااللّه حصنى» کلمهى توحید، دژ مستحکم الهى است.
- آرى، توحید، مایهى نجات و رستگارى انسان است. البتّه همانگونه که مىگویند هرکس به دانشگاه یا حوزه علمیه قدم گذاشت، دانشمند شد. یعنى به شرط اینکه تمام دروس لازم را بخواند. گفتن «لااله الّا اللّه» نجات دهنده است، امّا با داشتن شرایطش که در جاى خود بدان اشاره خواهد شد.
- «لااله الّا اللّه» اعتقاد به توحید، همهى قدرتها و جاذبهها را در چشم انسان کوچک و حقیر مىکند.
- نمونهاى از آثار تربیتى توحید همین است که مسلمانان در برابر پادشاهان و صاحبان قدرت سجده نمىکردند. در دربار نجاشى پادشاه حبشه، پناهندگان مسلمان گفتند: «لا نسجد الا لله» ما به غیر خدا سجده نمىکنیم. دحیه کلبى یکى دیگر از مسلمانان در کاخ قیصر روم، سجده نکرد و در جواب کاخ نشینان گفت: «لا اسجد لغیر الله» من براى غیر خداوند سجده نمىکنم.
- آرى، توحید انسان را تا آنجا بالا مىبرد که حتّى بهشت و دوزخ نیز براى او مطرح نمىشود.
- امامان معصوم علیهم السلام نیز براى تربیت چنین انسانهایى تلاش مىکردند. على علیه السلام فرمودند:«لاتکن عبد غیرک و قد جعلک اللّه حراً» ، بنده دیگرى مباش که خداوند تو را آزاد آفریده است. لازم است مسلمانان هر روز و در هر جا با صداى بلند، اذان بگویند وفریاد آزادى از بندگى خدایان دروغین و طاغوتها را سر دهند. و گوش نوزادان خود را قبل از هر صدایى، با طنین توحید «لا اله الا الله» آشنا سازند.«هُوَ الْحَیُّ»
- در فراز هفتادم دعاى جوشن کبیر، حىّ بودن خداوند را اینگونه مطرح مىکند:
«یا حیا قبل کل حى، یا حیا بعد کل حى، یا حى الذى لیس کمثله حى، یا حى الذى لا یشارکه حى، یا حى الذى لا یحتاج الى حى، یا حى الذى یمیت کل حى، یا حى الذى یرزق کل حى، یا حیا لم یرث الحیاة من حى، یا حى الذى یحیى الموتى، یا حى یا قیوم» آرى، خداوند زنده است، قبل از هر زندهاى و بعد از هر زندهاى. در زنده بودن، وى را نظیر و شریکى نیست و براى زنده ماندن، نیازمند دیگرى نیست. او زندگان را مىمیراند و به همه زندهها روزى مىبخشد. او زندگى را از زندهاى دیگر به ارث نبرده، بلکه به مردگان نیز زندگى مىبخشد. او زنده و پا برجاست.
- معناى حیات درباره ذات پروردگار با دیگران فرق مىکند و مانند سایر صفات الهى، از ذات او جدایى ناپذیر است و در آن فنا راه ندارد؛ «وَ تَوَکَّلْ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لا یَمُوتُ» او در حیات خویش نیازمند تغذیه، تولید مثل، جذب و دفع، که لازمه حیات موجوداتى همچون انسان و حیوان وگیاه است، نیست. «یا حى الذى لیس کمثله حى»
- «القیوم» «قَیّوم» از ریشهى «قیام»، به کسى گفته مىشود که روى پاى خود ایستاده و دیگران به او وابسته هستند. کلمهى «قیّوم» سه مرتبه در قرآن آمده است و در هر سه مورد در کنار کلمه «حَىّ» قرار دارد.مىگفتند: «یا حى یا قیوم» «لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ»
- امام صادق علیه السلام فرمودهاند: «ما من حىّ الّا و هو ینام خلا اللّه وحده» هیچ زندهاى نیست مگر اینکه مىخوابد، تنها خداوند از خواب بدور است.
- هیچ موجودى جز او، ارزش معبود شدن ندارد. «لا إِلهَ إِلَّا هُوَ»
- امام صادق علیه السلام در مورد این آیه فرمودند: «زمانى که قائم علیه السلام قیام کند، تمام سرزمینها بانگ شهادت «لا اله الا الله و محمّد رسولاللّه» سر خواهند داد».
- در برخى روایات، ذکر «لا اله الا الله» براى دفع وسوسههاى شیطان توصیه شده است. وسوسهى شیطان، گاهى از دور است، «فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ» «2»، گاهى از طریق نفوذ در روح و جان، «فِی صُدُورِ النَّاسِ» «3»، گاهى با همنشینى، «فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ» «4»، گاهى هم از طریق رابطه و تماس. «مَسَّهُمْ»
- کلمه طیّبه «لا اله الا الله» طبق حدیث شریف قدسى: «کلمة لاالهالّااللّه حصنى فمندخل حصنى أمن من عذابى» «1» در دژ وقلعه محکم الهى است
- جمله «لا اله الا الله» که شعار توحیدى ماست، ابتدا با «لااله» تمام طاغوتها نفى مىشود و سپس با «الله» آشنا مىشویم، راستى که تا ظرف دل از غیر خدا پاک نشود جاى خدا نخواهد بود. فرمود: «کلمة لا اله الا الله حِصنى فمَن دَخل حِصنى أمن من. عذابى» توحید قلعه محکم من است که هر در آن وارد شود، از عذاب من ایمن خواهد بود. آنگاه امام فرمود: «بشروطها و أنا من شروطها» توحید با شروطش قلعه الهى است و من یکى از آن شروط هستم.
- امام رضا علیه السلام در اینجا میان توحید و امامت رابطه شرط و مشروط بر قرار نمود، همان رابطهاى که میان نماز و وضو است. یعنى بدون امامت پاى توحید مىلنگد و مادامى که توحید مطرح است رهبرى معصوم هم مطرح است، آن هم رهبرى زنده و شاهد.
- در این حدیث امام رضا علیه السلام توحید را قلعه مستحکم الهى دانست و در حدیثى دیگر، پیامبر گرامى، ولایتِ على علیه السلام را قلعه ایمن از عذاب شمرد و فرمود: خداوند متعال مىفرماید: «ولایة علىّ بن ابیطالب حصنى فمَن دخل حصنى أمن مِن عذابى» ولایت و پذیرش رهبرى على بن ابیطالب علیه السلام قلعه من است که هر که وارد آن شود، از عذاب من ایمن است
- با توجّه به این دو روایت، توحید و ولایت دو قلعه محکم الهى هستند که در کنار هم و با هم مایه ایمنى از عذاب خدا مىباشند
- پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: جمله «لا اله الا الله» را به کسى که در حال جاندادن است تلقین نمایید، همانا کسى که آخرین کلامش این جمله باشد، داخل بهشت مىشود.
- بر بالین افرادى که در آستانه مرگ هستند حاضر شدید، شهادت به توحید، «لا اله الا الله» و گواهى بر نبوّت، «أشهَدُ أنّ مُحمّداً رَسولُ اللّه» را آنقدر تکرار و به او تلقین نمایید تا وقتى که از دنیا برود.
- به پیامبر صلى الله علیه و آله خبر دادند که زبان مردى در حال احتضار گرفته است و نمىتواند حرف بزند. رسولخدا صلى الله علیه و آله بر بالاى سر او حاضر شد و فرمود: بگو «لا اله الا الله»، ولى آن مرد نتوانست بگوید. آن حضرت جمله را تکرار کرد، باز او نتوانست بگوید.
- آن حضرت به زنى که بالاى سر آن مرد نشسته بود فرمود: آیا این مرد مادر دارد؟
- آن زن گفت: بله، من خودم مادرش هستم. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: آیا از فرزندت راضى هستى؟ گفت: نه، بلکه از او ناراحتم. آن حضرت فرمود: من دوست دارم که تو از او
راضى شوى، مادر گفت: به احترام شما راضى شدم. سپس پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله به آن مرد فرمود: بگو «لااله الّا اللّه». آن شخص به سخن آمده و شهادتین خود را گفت و جان داد. «1»
- آرى، رضایت مادر در حساسترین موارد نقش بسیار مهمّى دارد.
- بلال حبشى که مؤذّن پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله بود در گفتنِ جمله «اشهَد ان لا اله الا الله» بجاىِ شین، سین مىگفت، زیرا زبانش گیر داشت. مردم این را عیب مىگرفتند، اما پیامبر فرمود: سینِ بلال در نزد خدا شین است. گرچه در ظاهر کارش ناقص است، اما چون قصد قربت وحُسن نیّت دارد پاداش دارد.
- فرموده على علیه السلام ذکر حضرت ابراهیم بهنگام ساختن خانه کعبه، «سُبْحانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا اله الا الله وَاللَّهُ اکْبَر» بوده است.
- تشهّد و سلام ..تشهّد «اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له واشهد انّ محمّداً عبده و رسوله اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد» از واجبات نماز تشهد است که در رکعت دوم و آخر نماز خوانده مىشود. در تشهّد، به یگانگى خداوند و رسالت پیامبرش حضرت محمّد صلى الله علیه و آله شهادت و گواهى مىدهیم. گرچه در اذان و اقامه، بارها به این دو امر گواهى دادهایم، امّا آن شهادت بهنگام ورود به نماز بود و این گواهى بهنگام خروج از نماز.
- شعار توحید«لا اله الا الله»، اولین شعار همه انبیاست.
- «لا اله الا الله» آن گواهى است که همه صاحبان علم همگام با فرشتگان به آن اقرار دارند: «شَهِدَ اللَّهُ لا اله الا الله وَالْمَلائکَةُ وَ اوُلُوا الْعِلْمِ»
- «لا اله الا الله»، کلمهاى است که هر مسلمانى بهنگام تولد در گوش خود مىشنود و بهنگام مرگ با آن تشییع و در قبر به او تلقین مىشود.
- «لا اله الا الله»، محبوبترین کلمات در نزد خداوند و سنگینترین عمل در میزان است. «2»
- «لا اله الا الله»، دژ محکم الهى است که هرکس در آن داخل شد از عذاب در امان است. «کَلِمَةُ لا الهَ الَّا الَّهُ حِصْنى دَخَلَ حِصْنى امِنَ مِنْ عَذابى»
- «لااله الّا اللّه»، مرز میان کفر واسلام است. هر کافرى با گفتن آن درامان اسلام درمىآید. پیامبراکرم از مسلمانى که به گفتنِ «لا اله الا الله» یکى از سربازان دشمن اعتنایى نکرد و او را کشت، انتقاد کرد وفرمود: با اظهار این کلمه هر کسى در امان است، گرچه ندانیم در بیان آن صادق است یا نه.
- «لا اله الا الله»، شعار مسلمین بهنگام عبور از صراط قیامت است.
- در تاریخ مىخوانیم که ابوجهل به پیامبر گفت: آیا ما 360 بت را رها کنیم و یک خدا را بپذیریم؟ ما حاضریم 10 کلمه بگوییم اما این یک جمله را نگوئیم. ولى پیامبر فرمود: همین جمله است که شما را به عزت و قدرت مىرساند و شما را بر تمام امّتها برترى مىدهد.
- در تشهد به جمله «لا اله الا الله» اکتفا نمىکنیم بلکه مىگوییم:«وَحْدَهُ لاشَریکَ لَه» یعنى احدى با او شریک نیست، نه در آفرینش، نه در اداره و نه در قانونگذارى:
- «لا اله الا الله»، مرز میان کفر واسلام است. هر کافرى با گفتن آن درامان اسلام درمىآید. پیامبراکرم از مسلمانى که به گفتنِ «لا اله الا الله» یکى از سربازان دشمن اعتنایى نکرد و او را کشت، انتقاد کرد وفرمود: با اظهار این کلمه هر کسى در امان است، گرچه ندانیم در بیان آن صادق است یا نه. «4»
- «لا اله الا الله»، شعار مسلمین بهنگام عبور از صراط قیامت است.
- آنچه که امروزه اکثر خداپرستان را گرفتار کرده آن است که به زبان «لا اله الا الله» مىگویند، اما در عمل به سراغ غیر او مىروند و عزت و قدرت را در جایى دیگر جستجو مىکنند. از غیر او اطاعت مىکنند و به غیر او عشق مىورزند.
- رابطه نماز و توحید بسیار نزدیک است، توحید ما را به سوى نماز مىکشاند و نماز روح توحید ما را زنده مىکند. نماز با تکبیر آغاز مىشود و در هر رکعت بعد از پایان سوره، قبل و بعد از رکوع و هر سجده و در پایان هر نماز، مستحب است اللّه اکبر بگوئیم. در ذکر رکوع و سجود، سبحان اللّه مىگوئیم و در رکعت سوم وچهارم «لااله الا اللَّه» مىگوئیم که همه مایه صیقلدادن روح توحید و جلوه دادن روح ایمان است.
- تعلیم نماز در روایات از وظایف مهمّ والدین است. والدین باید فرزندان خود را از سه سالگى با بیان کلماتى از قبیل «لااله الا اللَّه» آشنا کنند و کمکم او را آماده نماز نمایند.
- تلقین گاهى با لفظ است و گاهى با عمل. گاهى با تکرار لفظ چیزى به انسان تلقین مىشود مثل ذکرهاى «لا اله الا الله» و «صلوات» که به تکرار کردن آنها زیاد سفارش شده است و گاهى با تکرار عمل چنانکه در روایت مىخوانیم: «ان لم تکن حلیماً فتحلّم» اگر بردبار نیستى خود را به بردبارى وادار کن.»
- «لااله الّا اللّه» شناسنامهى هر مسلمان است. اوّلین شعار و دعوت پیامبر اسلام نیز با همین جمله بود: «قولوا لااله الّا اللّه تفلحوا» همچنان که فرمود: «من قال لااله الّا الله مخلصاً دخل الجنّة واخلاصه بها ان تحجزه لااله الاالله عمّا حرمّ اللّه» هرکس خالصانه شعار توحید سر دهد، وارد بهشت مىشود و نشان اخلاص او آن است که گفتن «لااله الّا اللّه» وى را از حرامهاى الهى دور سازد. «2» امام صادق علیه السلام فرمودند: «قول لااله الّااللّه ثمن الجنة» گفتن «لااله الّا اللّه» بهاى بهشت است. همچنان که امام رضا علیه السلام در حدیث قدسى نقل کردهاند: «کلمة لاالهالّااللّه حصنى» کلمهى توحید، دژ مستحکم الهى است.
- آرى، توحید، مایهى نجات و رستگارى انسان است. البتّه همانگونه که مىگویند هرکس به دانشگاه یا حوزه علمیه قدم گذاشت، دانشمند شد. یعنى به شرط اینکه تمام دروس لازم را بخواند. گفتن «لااله الّا اللّه» نجات دهنده است،
- فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا اله الا الله وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِکَ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مُتَقَلَّبَکُمْ وَ مَثْوَاکُم
- و: ابوبکر و عباس مىگویند ابوطالب هنگام مرگ مىگفت لااله الا الله محمد رسول الله
- کسی که 100 بار لااله الا الله بگوید عملش از تمام مردم در آن روز برتر است مگر کسی که
- یک حدیث از پیغمبر بگویم: حضرت فرمود: هرکس «لااله الا الله» و «سبحان الله» بگوید، یک درخت در بهشت به مجموع درختانش اضافه مىشود. یک نفر گفت: پس ما خیلى درخت کاشتهایم؟ فرمود: بله! درخت مىکارید. اما گاهى هم یک آتش مىفرستید و همه را مىسوزانید.
- «السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تُهَلِّلُ وَ تُکَبِّرُ» سلام برتوبه هنگامى که لااله الا الله مىگویى- سلام برتو به هنگامى که تکبیر مىگویى
- «السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْرَأُ» سلام برتو به هنگامى که قرائت دارى
اللهم صل علی محمد وآله محمد وعجل فرجهم
- ۰۲/۰۶/۲۵