پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

 

                                                                      بسم الله  الر حمن الرحیم

                                                               اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

      1. بیش از 120 کتا ب از نهج البلاغه ؛  ترجمه و شروح آن از آقا جانم امیرالمومنین علی بن ابی طالب علی علیه السلام  در دانش نامه علوی آمده است  بعضا با شناسنامه و یا نام و زبان کتاب آورده شده در نمایش پردازش اربعیه حسینی  ملاحظه فرمایی. https://safarzade.blog.ir/  
  1. ( خطبه همام ) - 133 نکته فضیلت در وصف  متقین یازده - فالمتّقون فیها هم أهل الفضائل: و غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم، ،

و از جمله کلام نصیحت فرجام آن امام همام است علیه السّلام: (کان یوصى به اصحابه) که وصیّت مى‏کند به آن صحابه‏هاى خود را به این وجه که: باری تعالى خلق الخلق-  حین خلقهم- 

غنیّا عن طاعتهم، آمنا من معصیتهم، لأنّه لا تضرّه معصیة من عصاه، و لا تنفعه طاعة من أطاعه، فقسم بینهم معایشهم،

خطبه یک صد و هشتاد و هشتم: [در وصف متقین ]. کاوشى‏درنهج‏البلاغه : به نظر من، این خطبه ، همچون آئینه‏ایست پیش روى مؤمنین، تا خود را با معیارهاى متّقین مقایسه کنند.

خطبه همام‏   وصیت حضرت از آقا جانم امیرالمومنین علی بن ابی طالب علی علیه السلام به اصحاب خود دارای سرفصل هایی است که در این مختصر خدمت حضرات اساتید محترم جهت الگو گیری و بهروری آماده شده ؛ هَلْ مِنْ‏ نَاصِرٍ یَنْصُرُنِی‏ و هل ٍمِنْ‏ مَعِین‏ یُعینونی

  1. متقین یازده : فالمتّقون فیها هم أهل الفضائل: غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم، ،

 

  1. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،
  2. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم، آثار چشم چرانى: حسرت. آدمهاى چشم چران هى حسرت مى‏خورند آدمهاى چشم چران زندگیشان مضطر است. آقا با خانمش دارد راحت زندگى مى‏کند مى‏آید داخل خیابان نگاه مى‏کند اه!! اینکه خوشگل‏تر از زن ما است نگاه مى‏کنداى بابا!! این کجا و زن ما کجا؟ چشم 500 تا زن را مىبیند خوب توى 500 تا بالاخره چند تا زن از زن خودش بهتر است برمى گردد خانه و به زنش مى‏گوید حرف نزن دیگه! بالاخره یک زن بیچاره نمى‏تواند با 500 زن رقابت کند.
  3. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏مرد چشم چران زندگى‏اش را متلاشى مى‏کند و حالیش نیست. قَالَ الصَّادِقُ  (علیه السلام): گاهى یک نگاههایى یک حسرتهاى طولانى را دنبال مى‏کند چون این نگاه او را به جایى مى‏کشاند که بعضى وقتها مى‏نشیند و غصه مى‏خورد.«النَّظَرُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَسْمُومٌ وَ کَمْ مِنْ نَظْرَهٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَهً طَوِیلَهً» (کافى/ ج 5/ ص 559)
  4. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏حیاء : چشم به یندید نگاه نکنید از آنچه که خداوند حرام کرده ؛  قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (علیه السلام): غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ‏ عَمَّا حَرَّمَ‏ اللَّهُ‏ عَلَیْهِمْ‏ نهج‏البلاغه، خطبه 193.
  5. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏تمام چشمها در قیامت گریان است، مگر سه چشم: چشمى که هنگام دیدن حرام فرو افتد و چشمى که در اطاعت خدا بیدارى کشد و چشمى که در دل شب از خوف خدا اشکى بریزد. قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام) : کُلُّ عَیْنٍ بَاکِیَةٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلا ثَلاثَةً عَیْنٌ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ وَ عَیْنٌ سَهِرَتْ فِی طَاعَةِ اللَّهِ وَ عَیْنٌ بَکَتْ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ‏ کافی، ج 2، ص 482. قُلْ لِلْمُومِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ‏ نور/ 30.
  6. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏و فرمود (علیه السلام) هر که عیوب مردم را بیند و زشت شمارد ولى آنها را براى خود پسندد خود احمق باشد. مَنْ نَظَرَ فِى عُیُوبِ النَّاسِ فَأَنْکَرَهَا ثُمَّ رَضِیَهَا لِنَفْسِهِ فَذَلِکَ الْأَحْمَقُ بِعَیْنِهِ» (نهج‏البلاغه/ حکمت 349)، «مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ»
  7. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏آدمهاى چشم چران سنگدلند چون چشمى که به ناموس مردم نگاه بد کرد این چشم دیگر امام زمان (عج) را نمىبیند توى سفالى که آشغال است شما براى مصرف شیر در آن نمى‏ریزید مى‏گوئید سفال کثیف است. کس که چشم چران است سنگدل مى‏شود و خداوند یک توفیقاتى را از او مى‏گیرد.
  8. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏ا گر کسى به جایى نگاه کند که نباید نگاه کند مرد به مرد نگاه کند زن به زن حدیث داریم تا چهل روز نمازش قبول نیست البته نه اینکه قبول نیست پس نخوانیم قبول نیست یعنى از اینطرف. آخر یک کسى گفت انگشترت را به من بده گفت مى‏خواهى چکار؟ گفت مى‏خواهم به آن نگاه کنم یادت بیفتم گفت نمى‏دهم هر وقت دیدى نیست یاد من بیفت. داریم که اگر گناه کردید فورى نماز بخوانید «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ» (هود/ 114) ولى در قبولى نماز اثر دارد.
  9. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏مواظب باشیم که خدا دارد ما را مىبیند. بعضى خانمها وضع حجابشان خوب نیست اما تا یک روحانى مى‏بینند خودشان را جمع مى‏کنند. خوب من که کسى نیستم من از ترس پشه مى‏روم توى پشه بند اگر بنا باشد شما از خدا حساب کن. یاد خدا، یاد قیامت اگر نگاه بد است همینطور که کسى به خواهر شما نگاه مى‏کند بد است شما هم ...
  10. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏بد نگاه : حدیث داریم اگر کسى به ناموس مردم بد نگاه کند مردم به ناموسش بد نگاه مى‏کنند دیگران را هم ناموس خود بد نگاه. چه فرقى مى‏کند. برعکس اگر کسى نگاه حرام نکرد دید گناه است نگاه نکرد.
  11. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏برخى به هرچیزى عمیق نگاه مى‏کنند : علامه طباطبایى میهمانى نمى‏رفت وقتى هم مى‏رفت زود بلند مى‏شد و مى‏رفت امام جمعه محترم شیراز مى‏گفت در یکى از میهمانى‏ها آمد چند ساعت نشست گفتند علامه‏5 دقیقه مى‏نشیند و بلند مى‏شود بعد دیدند علامه این چند ساعتى که نشسته همنیطور به گیلاس نگاه مى‏کند. یک سیب که به علامه مى‏دادند مدتى به آن نگاه مىکرد یعنى یک چیزى که به آدمهاى عاقل مى‏دهند حاصل و نعمت را هم مىبینند یعنى دست طراح را هم مىبیند یک خط شناس وقتى به خط نگاه مىکند فکر غمیق مى‏کند.
  12. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏یک آسمان شناس وقتى به آسمان نگاه مى‏کند فکر مى‏کند ما که به آسمان نگاه مى‏کنیم چیزى حالیمان نیست. یعنى هر کس عمیق‏تر و دانشمندتر است به چیزى که نگاه مى‏کند پزوهش آنرا هم مى‏بیند.
  13. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏نگاه ها با هم فرق میکند بچه بادام که دید از حرص‏اش با دندان مى‏شکند. اما یک دندانپزشک نگاه مىکند و مى‏گوید این فشارى که با دندان روى بادام آوردى به دندان فشار وارد مى‏آید ترک برمى دارد. غذا لاى آن مى‏رود دندانت مى‏پوسد سیاه مى‏شود باید داخل آن را بتراشیم موادى که با آن مى‏خواهیم گود دندان را با آن پُر کنیم اضافه برا هزینه دیگر دندان اصلی نمی شود به این مى‏گویند دید عمیق. یعنى آدم به هر چیزى نگاه کند بُن و بیخ و عاقبت کار را ببیند.
  14. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- نگاه با هوس خواهش نفس: یک جوان دخترى را که مى‏بیند قشنگ است علاقمند مى‏شود. حدیث مى‏گوید این دختر خوشگل است ولى بعضى دخترهاى بى اصل و لو شکل‏شان خوب باشد مثل گلى است که ریشه‏اش توى پهن است. گل خوشکل است اما ریشه‏اش توى کود است این خانم خوشگل است اما پدر و مادرش اصالت ندارند.
  15. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏برخى نگاهها عبادتست‏: چند تا نگاه عبادتست: 1-نگاه به قرآن ولو آدم قرآن را حفظ است از روى آن بخواند 2 - نگاه به امام روایت داریم شیعه و سنى نقل کرده‏اند «النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ عَلِىِّ بْنِ أَبِى طَالِبٍ عِبَادَهٌ» (أمالى صدوق/ ص 361) نظر فی وجه پدر ومادر. نگاه‏هایى که عبادت است، مثل نگاه به آفرینش و طبیعت، به شرط اینکه توقفگاه نباشد بلکه عبورى باشد و به عنوان آیه باشد و باطن اشیا را ببینید و خدا این همه آسمان را قرار داده تا شما وقتى نگاه مى‏کنید، لذت ببرید. البته شاید 24 ساعت یکبار هم نگاه نکنید، ولى خداوند مى‏فرماید: «إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا» (صافات/ 6)وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ النَّظَرُ فِی‏ ثَلَاثَةِ أَشْیَاءَ عِبَادَةٌ النَّظَرُ فِی‏ وَجْهِ الْوَالِدَیْنِ وَ فِی الْمُصْحَفِ وَ فِی الْبَحْر.
  16. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏نگاههاى حرام و ممنوع ؛ نگاه به نامحرم‏..قرآن مى‏فرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ» (نور/ 30) «به مردم با ایمان بگو از چشمانشان تنگ بگیرند و پیش بکشند» نمى‏گوید چشمانشان را ببندند بلکه مى‏گوید اگر نگاهت به نامحرم افتاد خیره نشو و چشمت را پیش بکش.
  17. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏داریم که نگاه اول طورى نیست و نگاه دوم اشکال دارد. چون نگاه اول نگاه افتادن است ولى نگاه دوم، نگاه کردن است. «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ» (نور/ 31)
  18. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏نگاه دومى هم براى زنان است. اصولًا براى هر چیزى زنایى هست. زناى چشم نگاه نامحرم است. زناى لب بوسیدن است. زناى دست، دست گذاشتن است. چون نظر اسلام این است که محیط باید سالم باشد. از آن طرف مى‏گوید ازدواج را ساده بگیرید و اگر دامادى براى شما مى‏آید و ایرادى ندارد او را رد نکنید و سعادت و خوشبختى و رزق و روزى در دستان خداست. مگراینکه دختر نه بگوید
  19. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏برخى گناهان مثل نفت است و برخى مثل بنزین و قرآن مى‏فرماید که گناهان نفتى را انجام ندهید ولى گناهان بنزینى را نزدیک هم نشوید. چون بنزین بر خلاف نفت از دور هم آتش مى‏گیرد. زنا گناه بنزینى است، براى همین نمى‏فرماید: «لا تزن» بلکه مى‏فرماید: «وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى» (اسراء/ 32)
  20. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏نگاه به خانه دیگران‏ : اشکال دارد و اگر در باز بود نباید نگاه کرد. اگر کسى به خانه همسایه نگاه کند تا بفهمد چه خبر است و مى‏خواهد چیزى را کشف کند، اشکال دارد. اصلًا گیرم که در این خانه گناه شخصى شود، البته اگر گناه سیاسى یا اجتماعى و توطئه علیه نظام است فرق مى‏کند، ولى در هر صورت نباید تجسس کرد، حتى اگر احتمال گناه بدهى اشکال دارد. امام باقر فرمود: «مَنِ اطَّلَعَ فِى بَیْتِ جَارِهِ فَنَظَرَ إِلَى عَوْرَهِ رَجُلٍ أَوْ شَعْرِ امْرَأَهٍ أَوْ شَىْ‏ءٍ مِنْ جَسَدِهَا کَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ یُدْخِلَهُ النَّارَ مَعَ الْمُنَافِقِینَ الَّذِینَ کَانُوا یَتَّبَّعُونَ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ فِى الدُّنْیَا وَ لَا یَخْرُجُ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى یَفْضَحَهُ اللَّهُ وَ یُبْدِى لِلنَّاسِ عَوْرَتَهُ فِى الْآخِرَهِ» (ثواب‏الأعمال، ص 282)
  21. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏نگاه در خانه مردم : ولى در هر صورت نباید تجسس کرد، حتى اگر احتمال گناه بدهى اشکال دارد و از روزنه درهم نباید نگاه کرد. حتى خانه‏اى که کسى‏ درآن نیست. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتاً غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا» (نور/ 27) یعنى درخانه غیر خودتان نباید بروید مگر اینکه اجازه بدهند. و اگر اجازه ندادند برگردید: «فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فیها أَحَداً فَلا تَدْخُلُوها حَتَّى یُؤْذَنَ لَکُمْ وَ إِنْ قیلَ لَکُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا» (نور/ 28) یعنى ناراحت نشوید و برگردید..
  22. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏نگاه نباید ترسناک باشد و برادر و خواهر بزرگتر ترسناک همدیگر را نگاه نکنند و وقتى مى‏خواهید قدرت خود رابه کسى نشان بدهید به یاد بیاورید که خدا هم بر شما قدرت دارد. پیامبر فرمود «مَنْ نَظَرَ إِلَى مُؤْمِنٍ نَظْرَهً لِیُخِیفَهُ بِهَا أَخَافَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ» (کافى، ج 2، ص 368) کسى که با چشمانش مسلمانى را بترساند، خدا در قیامت او را مى‏ترساند.
  23. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏ نگاه مسخره آمیز «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَهٍ لُمَزَهٍ» (همزه/ 1) آن‏هایى که تحقیر مى‏کنند یا حتى چشم خود را هم مى‏کشند قرآن مى‏فرماید: «عَبَسَ وَ تَوَلَّى» (عبس/ 1) نابینا که وارد جلسه شد چرا تغییر شکل دادى؟ اگر چه براى نابینا هیچ فرقى نمى‏کند ولى منظور این است که تو چراخودت را بهتر دانستى؟
  24. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏نگاه از روى لهو و لعب‏ : یعنى نگاه بیهوده و بى هدف یعنى همینطورى بى هدف فقط مى‏بیند.بشرطی که نگاه ادامه نداشته و چشم پر کن نباشد.
  25. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏نگاه از روى حسادت : توجه کنید که ما در اسلام چشم زخم داریم ولى صبر عطسه و نحسى عدد 13 را نداریم و یا اینکه اگر نگاه به حیوان سیاه بخورد پس روز نحسى در پیش است، نداریم. در ضمن اگر چشم زخم هست، ولى حق ندارید نسبت به کسى سوء ظن داشته باشید و بگویید فلانى چشم شور هست یا نیست. مثل اینکه آدم بى دین داریم ولى حق ندارید به کسى بگویید: «بى دین» «فَإِنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ» (مکارم‏الأخلاق، ص 386
  26. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏نگاه کردن جایز نیست،حدیثى است از پیامبر در نهج الفصاحه، که نگاه کردن را جایز نمى‏داند، چه رسد به فتوکپى گرفتن و افشاگرى که مى‏گویند مربوط به مسائل سیاسى و اجتماعى است و افشاگرى در مسائل شخصى حرام است.
  27. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏نگاه خلاف حرام : درصدر اسلام کسى از نردبان بالا رفت و از پشت بام دید که در خانه‏اى خلاف مى‏کنند و فریاد زد که چرا خلاف مى‏کنید؟ فرد گفت: من یک خلاف کردم، ولى تو چند خلاف کردى که بکارى که به تو ربطى ندارد دخالت کردى، و از پشت بام آمدى بالا و این گناه تو از گناه من بدتر است. کار تو مثل کسى که با لجن روى دیوار سفیدى مى‏نوشت نظافت را رعایت کنید.
  28. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏در وقت غذا هم به یکدیگر و لقمه‏هاى یکدیگر نگاه نکنید «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ» (عبس/ 24) وگفته به غذاى خودت نگاه کن. همه را بصورت جمع نگاه کنید. داریم که‏ «إِذَا الْتَفَتَ الْتَفَتَ جَمِیعاً» (معانى‏الأخبار، ص 79) یعنى پیامبر وقتى نگاه مى‏کرد بر همه مىنگریست.
  29. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏نگاه خیره، نگاه گدایى، چون افرادى با نگاه سؤال مى‏کنند و اگر کسى شکمش سیر باشد و باز با نگاه گدایى کند، خوردن آن چیزى که مى‏گیرد شبه دارد. خدایا چشم، قلب، گوش، فکر و عمل مارا از هرگونه انحراف پاک بفرما.
  30. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏حدیث داریم اگر پسر و دخترى نگاه کرد براى رضاى خدا چشمش را پائین انداخت خداوند جبران مى‏کند هم در دنیا همسر خوب به او مى‏دهد مى‏گوید این مزد آن نگاه نکردن هم در آخرت به او حورالعین مى‏دهد مى‏گوید مزد آن است‏
  31. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏1- لازمه‏ى ایمان، حفظ نگاهاز حرام‏ است. قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا ...
  32. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏2- جاذبه‏هاى غریزى را باید کنترل کرد. «یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ»
  33. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏3- گناه را از سرچشمه جلوگیرى کنیم وتقوا را از چشم شروع کنیم. «مِنْ أَبْصارِهِمْ»
  34. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏4- چشم پاک، مقدّمه‏ى پاکدامنى است. «یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ»
  35. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏5- پاکدامنى، براى مردان نیز لازم است. «یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ»
  36. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏
  37. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏6- چشمچرانى و بى‏عفّتى، مانع رشد معنوى انسان است. «یَغُضُّوا- یَحْفَظُوا- أَزْکى‏»
  38. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏7- همواره در محضر خدا هستیم. در محضر خدا معصیت نکنیم. یَغُضُّوا ... إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ‏
  39. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏تنها سفارش به ترک نگاهحرام‏، کافى نیست، براى ازدواج جوانان باید اقدام کرد. «یَغُضُّوا، یَغْضُضْنَ‏، أَنْکِحُوا»
  40. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏یک نفر سیگارى هواى همه محیط را آلوده مى‏کند. یک دروغ نیز همه ارتباطات را به هم مى‏ریزد. یک نگاهِبد، سرچشمه عیاشى و زنا و فرزند حرام‏زاده مى‏شود که آن حرام‏ زاده هر روز صدها فتنه و فساد مى‏کند.
  41. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏اصلًا کارى به حلال و حرام‏ هم نداریم. گیرم نگاهحلال، گیرم بى‏حجابى حلال! حلال هم باشد، ببینم آیا این چشمچرانىها و این ولنگ و وارى‏ها، اینها ضربه‏ى علمى به دانشجو مى‏زند یا نه؟ اگر کسى عقلش را دوست دارد باید خودش را نگه دارد. مسئولین هم یک برنامه‏ریزى بکنند. اگر انسان تربیت نشده باشد، چشم دارد، «لا یُبْصِرُونَ» (بقره/ 17) قلب دارد «کَالْحِجارَه» (بقره/ 74) اینها که مى‏گویم، همه قرآن است. «کَالْحِجارَه» عربى‏هایش قرآن است. «لا یَعْقِلُون» عقل دارد، از عقلش استفاده نمى‏کند. چشم دارد، حق را نمى‏بیند. قلب دارد، قساوت دارد. شکمش‏ «کَما تَأْکُلُ الْأَنْعامُ» (محمد/ 12) مى‏خورد! از کجاست و از چیست؟
  42. غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ‏حضرت (علیه السلام) از او پرسید: آن چه مردی است که در ابتدای روز به زنی نگاه می‏کند بر او حرام است 2) در وسط روز حلال می شود 3) ظهر حرام می شود 4) عصر حلال می شود 5) غروب حرام می شود 6) عشاء حلال می شود 7) نصف شب حرام می شود 8) طلوع فجر حلال می شود؟ ؛ یحیی بن اکثم گیج شد. حضرت فرمود: 1) این زن اجنبی است. کنیزی است مال مردم. در ابتدای روز که حرام است نگاه کند2) در وسط روز او را می‏خرد، حلال می‏شود. 3) ظهر آزاد می‏کند، حرام می‏شود. 4) عصر با او ازدواج می‏کند، حلال می‏شود.5) مغرب ظهار می‏کند، حرام می‏شود. 6) وقت عشاء کفّاره می‏دهد، حلال می‏شود.7) نصف شب طلاق می‏دهد، حرام می‏شود.8) طلوع فجر رجوع می‏کند، حلال می‏شود. إرشاد مفید، ج 2، ص 283.

                                                          اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی