- 133 نکته فضیلت در وصف متقین یازده - فالمتّقون فیها هم أهل الفضائل: و غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم، ،به آن صحابههاى خود را به این وجه که: باری تعالى خلق الخلق- حین خلقهم-
بسم الله الر حمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- بیش از 120 کتا ب از نهج البلاغه ؛ ترجمه و شروح آن از آقا جانم امیرالمومنین علی بن ابی طالب علی علیه السلام در دانش نامه علوی آمده است بعضا با شناسنامه و یا نام و زبان کتاب آورده شده در نمایش پردازش اربعیه حسینی ملاحظه فرمایی. https://safarzade.blog.ir/
- ( خطبه همام ) - 133 نکته فضیلت در وصف متقین یازده - فالمتّقون فیها هم أهل الفضائل: و غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم، ،
و از جمله کلام نصیحت فرجام آن امام همام است علیه السّلام: (کان یوصى به اصحابه) که وصیّت مىکند به آن صحابههاى خود را به این وجه که: باری تعالى خلق الخلق- حین خلقهم-
غنیّا عن طاعتهم، آمنا من معصیتهم، لأنّه لا تضرّه معصیة من عصاه، و لا تنفعه طاعة من أطاعه، فقسم بینهم معایشهم،
خطبه یک صد و هشتاد و هشتم: [در وصف متقین ]. کاوشىدرنهجالبلاغه : به نظر من، این خطبه ، همچون آئینهایست پیش روى مؤمنین، تا خود را با معیارهاى متّقین مقایسه کنند.
خطبه همام وصیت حضرت از آقا جانم امیرالمومنین علی بن ابی طالب علی علیه السلام به اصحاب خود دارای سرفصل هایی است که در این مختصر خدمت حضرات اساتید محترم جهت الگو گیری و بهروری آماده شده ؛ هَلْ مِنْ نَاصِرٍ یَنْصُرُنِی و هل ٍمِنْ مَعِین یُعینونی
- متقین یازده : فالمتّقون فیها هم أهل الفضائل: غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم، ،
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم، آثار چشم چرانى: حسرت. آدمهاى چشم چران هى حسرت مىخورند آدمهاى چشم چران زندگیشان مضطر است. آقا با خانمش دارد راحت زندگى مىکند مىآید داخل خیابان نگاه مىکند اه!! اینکه خوشگلتر از زن ما است نگاه مىکنداى بابا!! این کجا و زن ما کجا؟ چشم 500 تا زن را مىبیند خوب توى 500 تا بالاخره چند تا زن از زن خودش بهتر است برمى گردد خانه و به زنش مىگوید حرف نزن دیگه! بالاخره یک زن بیچاره نمىتواند با 500 زن رقابت کند.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- مرد چشم چران زندگىاش را متلاشى مىکند و حالیش نیست. قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام): گاهى یک نگاههایى یک حسرتهاى طولانى را دنبال مىکند چون این نگاه او را به جایى مىکشاند که بعضى وقتها مىنشیند و غصه مىخورد.«النَّظَرُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَسْمُومٌ وَ کَمْ مِنْ نَظْرَهٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَهً طَوِیلَهً» (کافى/ ج 5/ ص 559)
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- حیاء : چشم به یندید نگاه نکنید از آنچه که خداوند حرام کرده ؛ قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (علیه السلام): غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ نهجالبلاغه، خطبه 193.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- تمام چشمها در قیامت گریان است، مگر سه چشم: چشمى که هنگام دیدن حرام فرو افتد و چشمى که در اطاعت خدا بیدارى کشد و چشمى که در دل شب از خوف خدا اشکى بریزد. قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام) : کُلُّ عَیْنٍ بَاکِیَةٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلا ثَلاثَةً عَیْنٌ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ وَ عَیْنٌ سَهِرَتْ فِی طَاعَةِ اللَّهِ وَ عَیْنٌ بَکَتْ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ کافی، ج 2، ص 482. قُلْ لِلْمُومِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ نور/ 30.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- و فرمود (علیه السلام) هر که عیوب مردم را بیند و زشت شمارد ولى آنها را براى خود پسندد خود احمق باشد. مَنْ نَظَرَ فِى عُیُوبِ النَّاسِ فَأَنْکَرَهَا ثُمَّ رَضِیَهَا لِنَفْسِهِ فَذَلِکَ الْأَحْمَقُ بِعَیْنِهِ» (نهجالبلاغه/ حکمت 349)، «مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ»
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- آدمهاى چشم چران سنگدلند چون چشمى که به ناموس مردم نگاه بد کرد این چشم دیگر امام زمان (عج) را نمىبیند توى سفالى که آشغال است شما براى مصرف شیر در آن نمىریزید مىگوئید سفال کثیف است. کس که چشم چران است سنگدل مىشود و خداوند یک توفیقاتى را از او مىگیرد.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- ا گر کسى به جایى نگاه کند که نباید نگاه کند مرد به مرد نگاه کند زن به زن حدیث داریم تا چهل روز نمازش قبول نیست البته نه اینکه قبول نیست پس نخوانیم قبول نیست یعنى از اینطرف. آخر یک کسى گفت انگشترت را به من بده گفت مىخواهى چکار؟ گفت مىخواهم به آن نگاه کنم یادت بیفتم گفت نمىدهم هر وقت دیدى نیست یاد من بیفت. داریم که اگر گناه کردید فورى نماز بخوانید «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ» (هود/ 114) ولى در قبولى نماز اثر دارد.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- مواظب باشیم که خدا دارد ما را مىبیند. بعضى خانمها وضع حجابشان خوب نیست اما تا یک روحانى مىبینند خودشان را جمع مىکنند. خوب من که کسى نیستم من از ترس پشه مىروم توى پشه بند اگر بنا باشد شما از خدا حساب کن. یاد خدا، یاد قیامت اگر نگاه بد است همینطور که کسى به خواهر شما نگاه مىکند بد است شما هم ...
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- بد نگاه : حدیث داریم اگر کسى به ناموس مردم بد نگاه کند مردم به ناموسش بد نگاه مىکنند دیگران را هم ناموس خود بد نگاه. چه فرقى مىکند. برعکس اگر کسى نگاه حرام نکرد دید گناه است نگاه نکرد.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- برخى به هرچیزى عمیق نگاه مىکنند : علامه طباطبایى میهمانى نمىرفت وقتى هم مىرفت زود بلند مىشد و مىرفت امام جمعه محترم شیراز مىگفت در یکى از میهمانىها آمد چند ساعت نشست گفتند علامه5 دقیقه مىنشیند و بلند مىشود بعد دیدند علامه این چند ساعتى که نشسته همنیطور به گیلاس نگاه مىکند. یک سیب که به علامه مىدادند مدتى به آن نگاه مىکرد یعنى یک چیزى که به آدمهاى عاقل مىدهند حاصل و نعمت را هم مىبینند یعنى دست طراح را هم مىبیند یک خط شناس وقتى به خط نگاه مىکند فکر غمیق مىکند.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- یک آسمان شناس وقتى به آسمان نگاه مىکند فکر مىکند ما که به آسمان نگاه مىکنیم چیزى حالیمان نیست. یعنى هر کس عمیقتر و دانشمندتر است به چیزى که نگاه مىکند پزوهش آنرا هم مىبیند.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- نگاه ها با هم فرق میکند بچه بادام که دید از حرصاش با دندان مىشکند. اما یک دندانپزشک نگاه مىکند و مىگوید این فشارى که با دندان روى بادام آوردى به دندان فشار وارد مىآید ترک برمى دارد. غذا لاى آن مىرود دندانت مىپوسد سیاه مىشود باید داخل آن را بتراشیم موادى که با آن مىخواهیم گود دندان را با آن پُر کنیم اضافه برا هزینه دیگر دندان اصلی نمی شود به این مىگویند دید عمیق. یعنى آدم به هر چیزى نگاه کند بُن و بیخ و عاقبت کار را ببیند.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- نگاه با هوس خواهش نفس: یک جوان دخترى را که مىبیند قشنگ است علاقمند مىشود. حدیث مىگوید این دختر خوشگل است ولى بعضى دخترهاى بى اصل و لو شکلشان خوب باشد مثل گلى است که ریشهاش توى پهن است. گل خوشکل است اما ریشهاش توى کود است این خانم خوشگل است اما پدر و مادرش اصالت ندارند.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- برخى نگاهها عبادتست: چند تا نگاه عبادتست: 1-نگاه به قرآن ولو آدم قرآن را حفظ است از روى آن بخواند 2 - نگاه به امام روایت داریم شیعه و سنى نقل کردهاند «النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ عَلِىِّ بْنِ أَبِى طَالِبٍ عِبَادَهٌ» (أمالى صدوق/ ص 361) نظر فی وجه پدر ومادر. نگاههایى که عبادت است، مثل نگاه به آفرینش و طبیعت، به شرط اینکه توقفگاه نباشد بلکه عبورى باشد و به عنوان آیه باشد و باطن اشیا را ببینید و خدا این همه آسمان را قرار داده تا شما وقتى نگاه مىکنید، لذت ببرید. البته شاید 24 ساعت یکبار هم نگاه نکنید، ولى خداوند مىفرماید: «إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا» (صافات/ 6)وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص النَّظَرُ فِی ثَلَاثَةِ أَشْیَاءَ عِبَادَةٌ النَّظَرُ فِی وَجْهِ الْوَالِدَیْنِ وَ فِی الْمُصْحَفِ وَ فِی الْبَحْر.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- نگاههاى حرام و ممنوع ؛ نگاه به نامحرم..قرآن مىفرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ» (نور/ 30) «به مردم با ایمان بگو از چشمانشان تنگ بگیرند و پیش بکشند» نمىگوید چشمانشان را ببندند بلکه مىگوید اگر نگاهت به نامحرم افتاد خیره نشو و چشمت را پیش بکش.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- داریم که نگاه اول طورى نیست و نگاه دوم اشکال دارد. چون نگاه اول نگاه افتادن است ولى نگاه دوم، نگاه کردن است. «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ» (نور/ 31)
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- نگاه دومى هم براى زنان است. اصولًا براى هر چیزى زنایى هست. زناى چشم نگاه نامحرم است. زناى لب بوسیدن است. زناى دست، دست گذاشتن است. چون نظر اسلام این است که محیط باید سالم باشد. از آن طرف مىگوید ازدواج را ساده بگیرید و اگر دامادى براى شما مىآید و ایرادى ندارد او را رد نکنید و سعادت و خوشبختى و رزق و روزى در دستان خداست. مگراینکه دختر نه بگوید
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- برخى گناهان مثل نفت است و برخى مثل بنزین و قرآن مىفرماید که گناهان نفتى را انجام ندهید ولى گناهان بنزینى را نزدیک هم نشوید. چون بنزین بر خلاف نفت از دور هم آتش مىگیرد. زنا گناه بنزینى است، براى همین نمىفرماید: «لا تزن» بلکه مىفرماید: «وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى» (اسراء/ 32)
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- نگاه به خانه دیگران : اشکال دارد و اگر در باز بود نباید نگاه کرد. اگر کسى به خانه همسایه نگاه کند تا بفهمد چه خبر است و مىخواهد چیزى را کشف کند، اشکال دارد. اصلًا گیرم که در این خانه گناه شخصى شود، البته اگر گناه سیاسى یا اجتماعى و توطئه علیه نظام است فرق مىکند، ولى در هر صورت نباید تجسس کرد، حتى اگر احتمال گناه بدهى اشکال دارد. امام باقر فرمود: «مَنِ اطَّلَعَ فِى بَیْتِ جَارِهِ فَنَظَرَ إِلَى عَوْرَهِ رَجُلٍ أَوْ شَعْرِ امْرَأَهٍ أَوْ شَىْءٍ مِنْ جَسَدِهَا کَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ یُدْخِلَهُ النَّارَ مَعَ الْمُنَافِقِینَ الَّذِینَ کَانُوا یَتَّبَّعُونَ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ فِى الدُّنْیَا وَ لَا یَخْرُجُ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى یَفْضَحَهُ اللَّهُ وَ یُبْدِى لِلنَّاسِ عَوْرَتَهُ فِى الْآخِرَهِ» (ثوابالأعمال، ص 282)
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- نگاه در خانه مردم : ولى در هر صورت نباید تجسس کرد، حتى اگر احتمال گناه بدهى اشکال دارد و از روزنه درهم نباید نگاه کرد. حتى خانهاى که کسى درآن نیست. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتاً غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا» (نور/ 27) یعنى درخانه غیر خودتان نباید بروید مگر اینکه اجازه بدهند. و اگر اجازه ندادند برگردید: «فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فیها أَحَداً فَلا تَدْخُلُوها حَتَّى یُؤْذَنَ لَکُمْ وَ إِنْ قیلَ لَکُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا» (نور/ 28) یعنى ناراحت نشوید و برگردید..
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- نگاه نباید ترسناک باشد و برادر و خواهر بزرگتر ترسناک همدیگر را نگاه نکنند و وقتى مىخواهید قدرت خود رابه کسى نشان بدهید به یاد بیاورید که خدا هم بر شما قدرت دارد. پیامبر فرمود «مَنْ نَظَرَ إِلَى مُؤْمِنٍ نَظْرَهً لِیُخِیفَهُ بِهَا أَخَافَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ» (کافى، ج 2، ص 368) کسى که با چشمانش مسلمانى را بترساند، خدا در قیامت او را مىترساند.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- نگاه مسخره آمیز «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَهٍ لُمَزَهٍ» (همزه/ 1) آنهایى که تحقیر مىکنند یا حتى چشم خود را هم مىکشند قرآن مىفرماید: «عَبَسَ وَ تَوَلَّى» (عبس/ 1) نابینا که وارد جلسه شد چرا تغییر شکل دادى؟ اگر چه براى نابینا هیچ فرقى نمىکند ولى منظور این است که تو چراخودت را بهتر دانستى؟
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- نگاه از روى لهو و لعب : یعنى نگاه بیهوده و بى هدف یعنى همینطورى بى هدف فقط مىبیند.بشرطی که نگاه ادامه نداشته و چشم پر کن نباشد.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- نگاه از روى حسادت : توجه کنید که ما در اسلام چشم زخم داریم ولى صبر عطسه و نحسى عدد 13 را نداریم و یا اینکه اگر نگاه به حیوان سیاه بخورد پس روز نحسى در پیش است، نداریم. در ضمن اگر چشم زخم هست، ولى حق ندارید نسبت به کسى سوء ظن داشته باشید و بگویید فلانى چشم شور هست یا نیست. مثل اینکه آدم بى دین داریم ولى حق ندارید به کسى بگویید: «بى دین» «فَإِنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ» (مکارمالأخلاق، ص 386
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- نگاه کردن جایز نیست،حدیثى است از پیامبر در نهج الفصاحه، که نگاه کردن را جایز نمىداند، چه رسد به فتوکپى گرفتن و افشاگرى که مىگویند مربوط به مسائل سیاسى و اجتماعى است و افشاگرى در مسائل شخصى حرام است.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- نگاه خلاف حرام : درصدر اسلام کسى از نردبان بالا رفت و از پشت بام دید که در خانهاى خلاف مىکنند و فریاد زد که چرا خلاف مىکنید؟ فرد گفت: من یک خلاف کردم، ولى تو چند خلاف کردى که بکارى که به تو ربطى ندارد دخالت کردى، و از پشت بام آمدى بالا و این گناه تو از گناه من بدتر است. کار تو مثل کسى که با لجن روى دیوار سفیدى مىنوشت نظافت را رعایت کنید.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- در وقت غذا هم به یکدیگر و لقمههاى یکدیگر نگاه نکنید «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ» (عبس/ 24) وگفته به غذاى خودت نگاه کن. همه را بصورت جمع نگاه کنید. داریم که «إِذَا الْتَفَتَ الْتَفَتَ جَمِیعاً» (معانىالأخبار، ص 79) یعنى پیامبر وقتى نگاه مىکرد بر همه مىنگریست.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- نگاه خیره، نگاه گدایى، چون افرادى با نگاه سؤال مىکنند و اگر کسى شکمش سیر باشد و باز با نگاه گدایى کند، خوردن آن چیزى که مىگیرد شبه دارد. خدایا چشم، قلب، گوش، فکر و عمل مارا از هرگونه انحراف پاک بفرما.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- حدیث داریم اگر پسر و دخترى نگاه کرد براى رضاى خدا چشمش را پائین انداخت خداوند جبران مىکند هم در دنیا همسر خوب به او مىدهد مىگوید این مزد آن نگاه نکردن هم در آخرت به او حورالعین مىدهد مىگوید مزد آن است
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- 1- لازمهى ایمان، حفظ نگاه از حرام است. قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا ...
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- 2- جاذبههاى غریزى را باید کنترل کرد. «یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ»
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- 3- گناه را از سرچشمه جلوگیرى کنیم وتقوا را از چشم شروع کنیم. «مِنْ أَبْصارِهِمْ»
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- 4- چشم پاک، مقدّمهى پاکدامنى است. «یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ»
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- 5- پاکدامنى، براى مردان نیز لازم است. «یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ»
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،-
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- 6- چشمچرانى و بىعفّتى، مانع رشد معنوى انسان است. «یَغُضُّوا- یَحْفَظُوا- أَزْکى»
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- 7- همواره در محضر خدا هستیم. در محضر خدا معصیت نکنیم. یَغُضُّوا ... إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- تنها سفارش به ترک نگاه حرام، کافى نیست، براى ازدواج جوانان باید اقدام کرد. «یَغُضُّوا، یَغْضُضْنَ، أَنْکِحُوا»
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- یک نفر سیگارى هواى همه محیط را آلوده مىکند. یک دروغ نیز همه ارتباطات را به هم مىریزد. یک نگاهِ بد، سرچشمه عیاشى و زنا و فرزند حرامزاده مىشود که آن حرام زاده هر روز صدها فتنه و فساد مىکند.
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- اصلًا کارى به حلال و حرام هم نداریم. گیرم نگاه حلال، گیرم بىحجابى حلال! حلال هم باشد، ببینم آیا این چشمچرانىها و این ولنگ و وارىها، اینها ضربهى علمى به دانشجو مىزند یا نه؟ اگر کسى عقلش را دوست دارد باید خودش را نگه دارد. مسئولین هم یک برنامهریزى بکنند. اگر انسان تربیت نشده باشد، چشم دارد، «لا یُبْصِرُونَ» (بقره/ 17) قلب دارد «کَالْحِجارَه» (بقره/ 74) اینها که مىگویم، همه قرآن است. «کَالْحِجارَه» عربىهایش قرآن است. «لا یَعْقِلُون» عقل دارد، از عقلش استفاده نمىکند. چشم دارد، حق را نمىبیند. قلب دارد، قساوت دارد. شکمش «کَما تَأْکُلُ الْأَنْعامُ» (محمد/ 12) مىخورد! از کجاست و از چیست؟
- غضّوا أبصارهم عمّا حرّم اللّه علیهم،- حضرت (علیه السلام) از او پرسید: آن چه مردی است که در ابتدای روز به زنی نگاه میکند بر او حرام است 2) در وسط روز حلال می شود 3) ظهر حرام می شود 4) عصر حلال می شود 5) غروب حرام می شود 6) عشاء حلال می شود 7) نصف شب حرام می شود 8) طلوع فجر حلال می شود؟ ؛ یحیی بن اکثم گیج شد. حضرت فرمود: 1) این زن اجنبی است. کنیزی است مال مردم. در ابتدای روز که حرام است نگاه کند2) در وسط روز او را میخرد، حلال میشود. 3) ظهر آزاد میکند، حرام میشود. 4) عصر با او ازدواج میکند، حلال میشود.5) مغرب ظهار میکند، حرام میشود. 6) وقت عشاء کفّاره میدهد، حلال میشود.7) نصف شب طلاق میدهد، حرام میشود.8) طلوع فجر رجوع میکند، حلال میشود. إرشاد مفید، ج 2، ص 283.
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۱۰/۰۲