پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

عید غدیر

            بسم الله الرحمن الرحیم                               

الحمد للّه‏ رب‏ العالمین‏ بارى الخلائق اجمعین و الصلاة و السلام على عبد اللّه و رسوله، و حبیبه و صفیه، و حافظ سره و مبلغ رسالاته، سیدنا و نبینا و مولانا ابى القاسم محمد (ص)، و على آله الطیبین الطاهرین المعصومین اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم                 

  1. غدیر4
  2. 3 برای نیازهای هر زمان، همتای پیامبر، امام معصوم معین شده است. (غدیر  خم و اهل بیت)
  3. در غدیر  خم‏ : به جز اذان براى نماز هر وقت مسأله حسّاسى پیش مى‏آمد رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم ) به بلال مى‏فرمود برو بالاى بام اذان بگو و مسلمانان مى‏فهمیدند خبر تازه‏اى است. از افتخارات بلال این است که قبل از سخنرانى رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) در غدیر  خم اذان گفت و مردم را به شنیدن یک پیام سرنوشت‏ساز، آماده کرد.
  4. جابر یکی از شاهدان غدیر خم و نصب علی بن ابی طالب (علیهما السّلام) که ده‏ها سال بعد در جلساتی آنچه را دیده بود می گفت و یکی از راویان حدیث غدیر  است. الغدیر ، ج 1، ص 205.
  5. در حدیث دیگر آمده که راوی می‏گوید: منزل جابر بودم که امام سجّاد (علیه السلام ) و محمّد بن حنفیّه وارد شدند و یک مرد عراقی جابر را قسم داد که ماجرای غدیر  را که از نزدیک دیده، تعریف کند. (یکی از کسانی است که اصرار بر نقل حدیث غدیر  داشت.) الغدیر ، ج 1، ص 21.
  6. نقلهای متعدّدی از حدیث غدیر به جابر منتهی می‏شود که در جلد اوّل الغدیر  آمده: قَالَ جَابِرٌ الانْصَارِیُّ: لَمَّا نَزَلَتْ" الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ" (مائده/ 3) قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه وآله وسلم ):" اللَّهُ أَکْبَرُ عَلَی إِکْمَالِ الدِّینِ وَ إِتْمَامِ النِّعْمَةِ وَ رِضَی الرَّبِّ بِرِسَالَتِی وَ وَلایَةِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (علیه السلام) بَعْدِی‏ المناقب، ج 3، ص 23.
  7. رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) در غدیر  خم: عید غدیر  قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم): یوم غدیر  خم أفضل أعیاد أمتی‏ أمالی صدوق، ص 125.
  8. حضرت علی (علیه السلام ) در سالی که روز جمعه و روز غدیر  با هم مصادف شده بود در خطبه‏ای فرمودند: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی جَمَعَ لَکُمْ مَعْشَرَ الْمُومِنِینَ فِی هَذَا الْیَوْمِ عِیدَیْنِ عَظِیمَیْنِ کَبِیرَیْنِ‏ بحارالانوار، ج 94، ص 114.
  9. امام صادق (علیه السلام ) روز غدیر  را عید خواند و فرمودند: فَإِنَّ الانْبِیَاءَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ کَانَتْ تَأْمُرُ الاوْصِیَاءَ بِالْیَوْمِ الَّذِی کَانَ یُقَامُ فِیهِ الْوَصِیُّ أَنْ یُتَّخَذَ عِیداً کافی، ج 4، ص 148.
  10. فیاض بن عمر طوسی در سال 259 در حالی که بیش از نود سال از عمرش می‏گذشت، گفت: روز عید غدیر  حضرت امام رضا (علیه السلام ) را دیدم که گروهی از خواصش در حضور آن بزرگوار نشسته بودند. حضرت آنها را برای صرف افطار دعوت کرده بود. و طعام و خیرات و عطایایی از قبیل پوشاک و حتی انگشتر و کفش به منازل آنان فرستاد و وضع آنها و حواشی را تغییر داد. و در آن روز وسائلی را دیدم به کار گرفتند که سابقه نداشت. و حضرت فضایل این روز بزرگ را برای آنها ذکر می‏کرد الغدیر ، ج 1، ص 273.
  11. تاریخ ابن اسیر از مهمترین و قدیمى‏ترین تاریخ اهل سنت است. در اینجا مى‏فرماید: پیغمبر از «حجه الوداع» (یعنى حجى که پس از آن از دنیا رفت) برمى‏گشت. همین که به غدیر  خم رسید خطبه‏اى خواند. دست على را گرفت و فرمود: «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِىٌّ مَوْلَاهُ» پس مسئله غدیر  شیعه و سنى ندارد.
  12. غدیر : نسبت به حضرت على کم مى‏گذاریم. الآن تا روز غدیر  چند روز وقت داریم؟ چه اشکالى دارد که در روز عید غدیر  مثل عاشورا نهار بدهیم؟ یک حدیث هم پیدا کردم که اگر کسى در روز عید غدیر  به یک مؤمن نهار بدهد، ثواب کسى را دارد که به تمام انبیاء نهار داده باشد.
  13. اگر عاشورا این همه دیگ بار مى‏گذارید، عید غدیر  هم دیگ بار بگذارید. مثلا اداره دارایى و وزارت دارایى و پلیس راه این پنج تومان، ده تومان را که در روزهاى عادى مى‏گیرد، در روز عید غدیر  نگیرد.
  14. به خاطر عید غدیر  بیست تومان بدهید. براى على مایه بگذار. ما با على کار داریم. ما با على نفس مى‏کشیم. همه ماشین‏ها ظهر غدیر  چراغهایشان را روشن کنند. نشان بدهید که غدیر  است. در اذان همه مى‏گوییم که: «اشهد ان امیرالمومنین على ولى الله» روز ولی خدا روز غدیر است .
  15. تمام درجهها را در عید غدیر بدهیم. وقتى به درجه سرگردى و سرهنگى رسید، حقوقش را بگیرد، ولى انتصاب و نصب و ارتقاء در عید غدیر باشد. دانشگاه ما گواهینامه پزشکى و لیسانس و فوق لیسانس را در مراسم عید غدیر  بدهد. من که مى‏خواهم براى خانم چادر بگیرم، در روز عید غدیر  بخرم.
  16. ام فروه‏ : سلمان فارسی می‏گوید: زنی از انصار که او را ام فروه می‏گفتند تا آنجا توان داشت مردم را از بیعت با ابوبکر باز میداشت و به آنها می‏فرمود: بیعت‏کنید با علی بن ابیطالب (علیه السلام ) که او امام متقین است. این خبر به ابوبکر رسید او را احضر کرد و به او عتاب کرد و گفت این حرفها چیست که میزنی؟ و مردم را بر من می‏شورانی اکار توبه کن. ام فروه گفت: گناهی نکرده‏ام که توبه کنم. ابوبکر گفت: تو حاکم را تضعیف کرده و تفرقه‏ انداخته‏ای تو درباره امامت من چه میگوئی؟ ام فروه گفت: تو امام نیستی، بلکه خلافت مختص کسی است که منوب خدا و رسول است او عالم‏است به آنه حادث می‏شود از مشرق تا مغرب و محیط است به جمیع علوم و جائر نیست امامت بر کسی که سالها بت پرست بوده سپس مسلمان‏ شده پرسید: ای ابوبکر تو از کدام ائمه هستی؟ جواب داد خدا مرا برگزیده گفت بر خدا دروغ بستی اگر تو امامی پس بگو اسمهای آسمانهای‏ هفتگانه را؟ ابوبکر گفت: کسی که خلق کرده نامهایش را می‏داند. ام فروه گفت: دروغ گفتی من که یک زن بیش نیستم نامهایش را بلدم و اگر میشد ترا تعلیم مدادم ابوبکر با کمال خشونت گفت: ای دشمن خدا بگو چیست آن نامها؟ و گرنه تو را به قتل می‏رسانم. ام فروه گفت: مرا به قتل‏ تهدید می‏کنی که من هیچ باکی از آن ندارم که خونم به دست تو ریخته شود و بعد اسمامی آسمانها را برایسش گفت و حاضرین از دانش این زن‏ تعجب کردند.
  17. ابوبکر گفت: چه می‏گوئی در حق علی بن ابیطالب؟ گفت چه بگویم در حق امام الائمه و وصی الاوصیاء که آسمانها به نور او روشن است و کسیکه‏ معرفت ولایت و امامت او نداشته باشد خداپرست نمی‏شود ای پسر ابوقحافه تو بیعت او شکستی که در روز عید غدیر با او بیعت کردی و دین خود ار به دنیا فروختی. ابوبکر گفت: این زن مرتد شده است باید او را بهقتل رسانید و به هر وسیله بود ام فروه را شهید کرد چون دید وجود او برای‏ خلافت خطرناک است. در این وقت امیر المومنین (علیه السلام ) در خارج شهر مشغول زراعت بود وقتی وارد شهر شد و خبر شهادت این بانو را شنید بر سر قبر او آمد و ... بحارالانوار، ج 41، ص 199
  18. اگر بخواهیم، بدانیم کدام آیات در رابطه با حضرت علی (علیه السلام) است، زیارت حضرت أمیر (علیه السلام) در روز عید غدیر را باید مطالعه کرد. مفاتیح/ 363 تا 337
  19. اگر کسی بخواهد خدمات حضرت به اسلام را بداند، زیارت آن حضرت در روز عید غدیر و دعای ندبه را بخواند.
  20. فَلَمَّا رَجَعَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم ) مِنْ حَجَّةِ الْوَدَاعِ نَزَلَ عَلَیْهِ جَبْرَئِیلُ (علیه السلام) فَقَالَ یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ إِنَّ اللّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ فَنَادَی النَّاسَ فَاجْتَمَعُوا وَ أَمَرَ بِسَمُرَاتٍ فَقُمَّ شَوْکُهُنَّ ثُمَّ قَالَ ص یَا أَیُّهَا النَّاسُ مَنْ وَلِیُّکُمْ وَ أَوْلَی بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ فَقَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ فَقَالَ مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ ثَلاثَ مَرَّاتٍ فَوَقَعَتْ حَسَکَةُ النِّفَاقِ فِی قُلُوبِ الْقَوْمِ وَ قَالُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ جَلَّ ذِکْرُهُ هَذَا عَلَی مُحَمَّدٍ قَطُّ وَ مَا یُرِیدُ إِلا أَنْ یَرْفَعَ بِضَبْعِ ابْنِ عَمِّهِ فَلَمَّا قَدِمَ الْمَدِینَةَ أَتَتْهُ الانْصَارُ فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِکْرُهُ قَدْ أَحْسَنَ إِلَیْنَا وَ شَرَّفَنَا بِکَ وَ بِنُزُولِکَ بَیْنَ ظَهْرَانَیْنَا فَقَدْ فَرَّحَ اللَّهُ صَدِیقَنَا وَ کَبَّتَ عَدُوَّنَا وَ قَدْ یَأْتِیکَ وُفُودٌ فَلا تَجِدُ مَا تُعْطِیهِمْ فَیَشْمَتُ بِکَ الْعَدُوُّ فَنُحِبُّ أَنْ تَأْخُذَ ثُلُثَ أَمْوَالِنَا حَتَّی إِذَا قَدِمَ عَلَیْکَ وَفْدُ مَکَّةَ وَجَدْتَ مَا تُعْطِیهِمْ فَلَمْ یَرُدَّ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلَیْهِمْ شَیْئاً وَ کَانَ یَنْتَظِرُ مَا یَأْتِیهِ مِنْ رَبِّهِ فَنَزَلَ جَبْرَئِیلُ (علیه السلام) وَ قَالَ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی وَ لَمْ یَقْبَلْ أَمْوَالَهُمْ فَقَالَ الْمُنَافِقُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ هَذَا عَلَی مُحَمَّدٍ وَ مَا یُرِیدُ إِلا أَنْ یَرْفَعَ بِضَبْعِ ابْنِ عَمِّهِ وَ یَحْمِلَ عَلَیْنَا أَهْلَ بَیْتِهِ یَقُولُ أَمْسِ مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ وَ الْیَوْمَ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی ثُمَّ نَزَلَ عَلَیْهِ آیَةُ الْخُمُسِ فَقَالُوا یُرِیدُ أَنْ یُعْطِیَهُمْ أَمْوَالَنَا وَ فَیْئَنَا ثُمَّ أَتَاهُ جَبْرَئِیلُ فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ إِنَّکَ قَدْ قَضَیْتَ نُبُوَّتَکَ وَ اسْتَکْمَلْتَ أَیَّامَکَ فَاجْعَلِ الاسْمَ الاکْبَرَ وَ مِیرَاثَ الْعِلْمِ وَ آثَارَ عِلْمِ النُّبُوَّةِ عِنْدَ عَلِیٍّ (علیه السلام) فَإِنِّی لَمْ أَتْرُکِ الارْضَ إِلا وَ لِیَ فِیهَا عَالِمٌ تُعْرَفُ بِهِ طَاعَتِی وَ تُعْرَفُ بِهِ وَلایَتِی وَ یَکُونُ حُجَّةً لِمَنْ یُولَدُ بَیْنَ قَبْضِ النَّبِیِّ إِلَی خُرُوجِ النَّبِیِّ الاخَرِ قَالَ فَأَوْصَی إِلَیْهِ بِالاسْمِ الاکْبَرِ وَ مِیرَاثِ الْعِلْمِ وَ آثَارِ عِلْمِ النُّبُوَّةِ وَ أَوْصَی إِلَیْهِ بِأَلْفِ کَلِمَةٍ وَ أَلْفِ بَابٍ یَفْتَحُ کُلُّ کَلِمَةٍ وَ کُلُّ بَابٍ أَلْفَ کَلِمَةٍ وَ أَلْفَ بَابٍ الکافی، ج 1، ص 295

 

  1. ماجرای غدیر اوج دعوت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم ) از مسلمین برای حمایت از علی است گروه زیادی از علمای سنّی این ماجرا را در ذیل آیه‏ یا ایها الرسول ... نقل کرده‏اند. در المنثور، اسباب النزول، تفسیر کشف ثعلبی، حلیة الاولیاء، فخر رازی و ... نقل کردند که سخنان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در آن روز از ساعات نخستین تا ظهر طول کشید و در پایان آیه‏ الیوم اکملت ... نازل شد. تاریخ شیعه، مظفر
  2. فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم ) إِلَی حَجَّةِ الْوَدَاعِ ثُمَّ صَارَ إِلَی غَدِیرِ خُمٍّ فَأَمَرَ فَأُصْلِحَ لَهُ شِبْهُ الْمِنْبَرِ ثُمَّ عَلاهُ وَ أَخَذَ بِعَضُدِی حَتَّی رُئِیَ بَیَاضُ إِبْطَیْهِ رَافِعاً صَوْتَهُ قَائِلا فِی مَحْفِلِهِ مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ فَکَانَتْ عَلَی وَلایَتِی وَلایَةُ اللَّهِ وَ عَلَی عَدَاوَتِی عَدَاوَةُ اللَّهِ وَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الاسْلامَ دِیناً فَکَانَتْ وَلایَتِی کَمَالَ الدِّینِ وَ رِضَا الرَّبِّ جَلَّ ذِکْرُهُ وَ أَنْزَلَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی اخْتِصَاصاً لِی وَ تَکَرُّماً نَحَلَنِیهِ وَ إِعْظَاماً وَ تَفْصِیلا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص مَنَحَنِیهِ وَ هُوَ قَوْلُهُ تَعَالَی ثُمَّ رُدُّوا إِلَی اللّهِ مَوْلاهُمُ الْحَقِّ أَلا لَهُ الْحُکْمُ وَ هُوَ أَسْرَعُ الْحاسِبِینَ‏ الکافی، ج 8، ص 27
  3. در زمان ال بویه اکثر مردم ایران و عراق اهل سنّت بودند و ال بویه با خوشرفتاری و بدون تعصّب رفتار می‏کرد. ال بویه در عید غدیر جشن باشکوهی برگزار می‏کردند و چراغانی می‏کردند. آل بویه به ترویج شیعه کمک زیادی کردند. عضدالدوله با وضع شکوه مندی به زیارت شیخ مفید می‏رفت.
  4. فاطمیون روز عید غدیر را با شکوه هرچه تمام‏تر جشن می‏گرفتند لباس زیبا می‏پوشیدند و داستان غدیر را برای مردم شرح می‏دادند بیشتر عروسی‏ها را در این روز قرار می‏دادند عیدی می‏دادند و قربانی می‏کردند. تاریخ شیعه، مظفر
  5. حسان بن ثابت: اولین شاعر در غدیر بود، ولی ملحق به دشمن علی (علیه السلام ) شد.
  6. غدیر1. خاطره شیرین غدیر : آنچه از نظر قرآن و حدیث و تاریخ قطعی است و همه علما اعمّ از شیعه و صدها عالم از اهل سنت از جمله امام احمد حنبل در جلد 4، صفحه 281 مسند خود نوشته‏اند، نقل می‏کنیم، ولی با تجربه چندین قرن خود ثابت می‏کنیم که می‏توانیم در کنار هم زندگی شیرین داشت و در برابر استکبار جهانی ایستاد.
  7. اهمیت وارزش غدیر : امت بی امام کشتی بی ناخداست، شب بی چراغ است. اگر غدیر و رهبری الهی نباشد، استعدادها شکوفا نمی‏شود. در کنار پیشرفت امروز دنیا، فساد و جنایات نیز پیشرفت می‏کند؛ یعنی بال علم و تکنولوژی حرکت می‏کند، ولی بال معنویت شکسته است
  8. و این است سیمای انسان بدون رهبری الهی در جهان. خیلی تعجب است از کسانی که می‏گویند پیامبر اکرم از دنیا رفت و کسی را تعیین نکرد.!!! مگر در تاریخ پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم ) نمی‏خوانیم: هر گاه قبیله‏ای مسلمان می‏شدند فورا برای آنان حاکم تعیین می‏فرمود.
  9. هر گاه لشگری اعزام می‏کرد برای آنان فرمانده تعیین می‏فرمود.همین که به مدینه هجرت کرد در مکه برای خود جانشین تعیین فرمود.
  10. بو علی سینا می‏گوید: چگونه باور کنیم خدای حکیمی که از مژه چشم و گودی کف پا غفلت نکرده از رهبری مردم غافل شده.؟!
  11. مگر قرآنی که هر کس می‏تواند آیه‏ای از آن را دستاویز اهداف خود کند بدون مفسری معصوم، مانند رسول خدا و جانشین الهی او قابل تکیه است؟
  12. به هر حال غدیر تداوم خط رسالت است. تا آمدن حضرت مهدی، عجل الله تعالی، تا روزی که وعده‏های مکرر خداوند در قرآن نسبت به جهانی شدن اسلام محقق شود.
  13. غدیر؛ یعنی بیعت با امامی که حکومت برای او وسیله‏ای برای برقراری عدالت اجتماعی است‏
  14. 3. سیمای غدیر
  15. غدیر یک روز نیست، یک تاریخ است، یک نوع عقیده و فکر است و ضامن اجرای احکام خدا است.
  16. غدیر بذر ولایت در دل امت و نشان دادن خورشید است. غدیر به معنای دست انسان در دست ولی خدا و امام معصوم و بیمه شدن از طاغوتها است.
  17. غدیر؛ یعنی تداوم رسالت، غدیر؛ یعنی همان گونه که انسان نیاز به پیامبر دارد و پیامبر را خدا تعیین می‏کند، بعد از پیامبر، انسان به امام نیاز دارد و امام را نیز خدا تعیین کند، زیرا انسان همان انسان است و نیاز به رهبری الهی در همه زمان ها و مکان ها دارد.
  18. امام واسطه فیض میان خالق و مخلوق باشد، وجود او، کلام او، اخلاق او، سازنده باشد و برترین فرد زمان در تمام کمالات باشد و غدیر سرچشمه آشنایی با این گونه رهبری است و اکنون فرزند غدیر را بنگرید که چگونه رهبری سیاسی را به همراه با معلمی و مربی گری داشت.
  19. امام غدیر در عقیده ما نه یک لحظه شک می‏کند، و نه نسبت به مسئله‏ای جهل و تردید دارد، نه عقب نشینی می‏کند و نه تحت تاثیر چیزی قرار می‏گیرد و نه تهدید و وعده‏ای او راتغییر می‏دهد.
  20. رهبری غدیر، مالک اشتر و ابوذر را جذب می‏کند و رهبری غیر غدیر عمرو عاص و ولید را. خط غدیر فتوای اعدام سلمان رشدی را صادر می‏کند و به امریکا می گوید هیچ غلطی نمی‏توانی بکنی و لرزه بر اندام استکبار می‏اندازد و طاغوت ها را تحقیر و مستضعفان را عزیز می‏کند. رهبری غدیر، کاخ ندارد؛ در کعبه متولد، و در نماز شهید می‏شود. مشکل امروز مسلمانان غفلت از آیات قرآن در مسئله رهبری است.
  1. اگر رهبری غدیر حاکم بود، امروز اسرائیل این همه تجاوز نداشت. مسئله رهبری ازنماز و روزه و حج و جهاد و زکات و غیره مهم‏تر است، زیرا همه احکام اسلام به طور عادی ابلاغ شد، اما در غدیر خم خداوند پیامبرش را تهدید کرد که اگر رهبر الهی را معرفی نکنی تمام زحمات 23 سال تو هدر می‏رود. اللهم صل علی محمد وآل محمد عجل فرجهم اللهم باز نگری 9 /12/1402—18 شعبان1445چهارشنبه
    • حسین صفرزاده

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی