عوامل رشد بصیرت جلسه 12 دومین عامل رشد عبارت است ازعقل نکات = عامل بد بختی انسان چیست ؟ عدم توجه به دو مسأله مهم.
جمعه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- عوامل رشد بصیرت جلسه 12 دومین عامل رشد عبارت است ازعقل
- در قرآن = وَ قالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما کُنَّا فی أَصْحابِ السَّعیر - و مىگویند: «اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقّل مىکردیم، در میان دوزخیان نبودیم!» الملک : 10
- نکات = عامل بد بختی انسان چیست ؟ عدم توجه به دو مسأله مهم.
- الف = عدم توجه به به پیامبر درونی یعنی عقل وهوش
- باء = عدم توجه به به پیامبررونی یعنی انبیاء اللهی ورسول اکرم صلی الله علیه وآله با توجه به این دومبعث که موجب سعادت ورستگاری انسان است؛
- حال – هنگامی که انسان گوش دارد ؛ اما با آن نمی شنود
- هنگامی که انسان چشم دارد ؛ اما با آن نمی بیند.
- هنگامی که انسان عقل دارد ؛ اما نی اندیشد ؛
- اگر تمام پیامبران الهی وکتب آسمانی به سراغ او آیند اثری ندارد ؛ چون ابزار شناخت ندارد!! خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِمْ وَ عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیم . البقرة : 7. قرآن در وصف عذاب قیامت، چندین تعبیر دارد: «أَلِیمٌ»، «شَدِیدُ»، «غَلِیظٌ»، «عَظِیمٌ» که همه اشاره به شدت و عظمت عذاب دارد.
- ارزش ولای عقل وخرد = اسلام اساس خداشناسی وسعادت ونجات را به عقل وخرد می دهد وروی سخن در همه جا با أُولُوا الْأَلْباب والوا الابصار است ؛ واندیشمندان و عاقلان جامعه است ؛
- قرآن مجید در مورد عفل ..22 مرتبه یعقلون.. 8 مرتبه ..لِقَوْمٍ یَعْقِلُون ...12مرتبه.لا یعقلون آیه آورده ؛
- در نهج البلاغه آقا جانم امیرالمومنین علی علیه السلام در باب عقل وعقول وعاقل در32 موضوع آورده
- صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ. اینان عقل ندارند، چشم بصیرت ندارند. اینها گوش شنوا و زبان گویا ندارد. لذا اینها دیوانهاند.
- قرآن مجید درباب عبرت می فرماید : به اهل عقل و خرد، و دارندگان مغز و بصیرت و در نهایت به همهى انسانها دستور مىدهد که از تمام امور، جهت رشد و کمال خود، و خوددارى از پلیدى و آلودگى عبرت بگیرید:
- در آثار اخلاص - عقل وجدان و معلومات ذهنى و بصیرت باطنى و چشم دل جلوه و جلاى بیشترى پیدا مىکند.
- طلب دانش - دانش: چراغ راه، حرارت عقل، بینایى و بصیرت، ارزش و قیمت و شرافت و کرامت است.
- باب العقل (خرد) غرر الحکم و درر الکلم، - العقل زین، الحمق شین = زیرکى زینتى است از براى این کس، و حماقت عیبى و ننگى از براى او.
- العقل شفاء = خرد شفاست از امراض جهالت، چه کسى را که خرد باشد بتحصیل علوم علاج همه آنها تواند کرد.
- الانسان بعقله - العقل فضیلة الانسان - العقل رسول الحق - العقل داعى الفهم - العاقل یطلب الکمال، الجاهل یطلب المال - العاقل اذا علم عمل و اذا عمل اخلص - بالعقل یستخرج غور الحکمة - - ثلاثة تدل على عقول اربابها: الرسول و الکتاب و الهدیة - ضلال العقل اشد ضلة و ذلة الجهل اعظم ذلة - قیمة کل امرء عقله درعقل بصیرت آید..
- در کلام حضرت علی علیه السلام الف – ارزش عقل ح 113-2 ارزش هاوروایات اخلاقی
- لا مال اعود من العقل – ولا وعده اوحسن والعجب - ولا عقل کا تدبیر – ولا علم کالیفکر –
- سرمایه ای سود مند تر از عقل نیست - عقلی نیست چون در آن اندیشه نیست – پس عقل رشد بصیرت است.
- باء – ارزش عقل وبرد باری ح2-24
- الحلم غطاء ساتر – والعمل حسام القاطع
- فاستر خلل خلقک بحلمک وقایل .....بعلمک
- عقل شمشیری است بران – پس کم بود های اخلاقی خود رابا برد باری بپوشان وهوای نفس خود را با شمشیر عقل
- مثل حضرت یوسف علیه السلام وذلیخا – مثل حضرت موسی وفرعون – مثل حضرت امام رحمه ا.. وآمریکا که فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند یکند ومثل امام خامنه ای وفتنه های متعدد متعدد با نیروهای فراخوان
- ارزش عقل وتجربه – و به آنچه پیمان به ستم وفا دارم، هر چند تو دگرگون شده، و همانند روزى که از من جدا شدى نباشى. همانا تیره روز کسى است که از عقل و تجربهاى که نصیب او شده، محروم ماند، و من از آن کس که به باطل سخن گوید - وَأَیْتُ عَلَى نَفْسِی وَ إِنْ تَغَیَّرْتَ عَنْ صَالِحِ مَا فَارَقْتَنِی عَلَیْهِ فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَنْ حُرِمَ نَفْعَ مَا أُوتِیَ مِنَ الْعَقْلِ وَ التَّجْرِبَةِ وَ إِنِّی لَأَعْبَدُ أَنْ یَقُولَ قَائِلٌ بِبَاطِل... نامه 78/4
- در موضوع عقل می فرمایند - نامه 78- (1) جواب نامه ابو موسی اشعری پیرامون حکمیت است. (2) این نامه از دوقسمت از دوقسمت تشکیل شده .
- الف- دررابطه با موضوع حکمیت وسقوط جامعه رابیان می فرماید. فَإِنَّ النَّاسَ قَدْ تَغَیَّرَ کَثِیرٌ مِنْهُم – همانا بسیاری ازمردم تغیر کرده اند.
- باء – نقش امام علیه السلام در تحقق وحدت جامعه اسلامی فرمودند : پس بدان در امت اسلام هیچ کس همانند من وجود ندارد به وحدت امت محمد صلی الله علیه وآله وبه انس گرفتن آنها با هم دیگر دلسوز تر باشد. اجْتَمَعَ بِهِ أَقْوَامٌ أَعْجَبَتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ وَ أَنَا أُدَاوِی مِنْهُمْ قَرْحاً أَخَافُ أَنْ [یَعُودَ عَلَقاً یَعُودُ] یَکُونَ عَلَقاً وَ لَیْسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ [النَّاسِ] عَلَى جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ ص وَ أُلْفَتِهَا مِنِّی أَبْتَغِی بِذَلِکَ حُسْنَ الثَّوَابِ وَ کَرَمَ الْمَآبِ وَ سَأَفِی بِالَّذِی وَأَیْتُ عَلَى نَفْسِی وَ إِنْ تَغَیَّرْتَ عَنْ صَالِحِ مَا فَارَقْتَنِی عَلَیْهِ
- همانا بازنده - کسی است که از عقل وتجربه ای که نصیب او شده محروم ماند . فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَنْ حُرِمَ نَفْعَ مَا أُوتِیَ مِنَ الْعَقْلِ وَ التَّجْرِبَةِ =
- نکته = در قرن 19 یورش به عقل از طرف پوتینهاور ؛ وگرویدن به واپس گرایی رواج پیداکرد یعنی سر پوش به عقل یعنی بی بصری ؛
- دال – نقش عقل در سعادت ورستگاری – نشانه عقل سالم نهج 4212 قال علی علیه السلام
- عقل ترا کفایت می کند که راه گمراهی را از رستگاری نشانت دهد. نهج، نهج البلاغة قَالَ علیه السلام کفاف [کَفَاکَ] مِنْ عَقْلِکَ مَا أَوْضَحَ لَکَ سَبِیلَ غَیِّکَ مِنْ رُشْدِک
- نشانه کمال - قال علی علیه اسلام – نشانه کمال عقل است . چون عقل عامل شده سخن اندک گردد.- کَمَا قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع إِذَا تَمَ الْعَقْلُ نَقَصَ الْکَلَام - نامه 71
- سه جرء عقل وخرد - حضرت رسول الله (صلی الله علیه وآله ) فرمودند: عقل وخرد سه جزء تقسیم شده است؛ پس هر کس این سه جزء را در او باشد خردش کامل است ؛ ودرهرکس نباشد از خرد بی بهره است . – 1- بفکر شناخت خداوند جل ذکره 2-نیکو فرمان بردن از او 3-بصیرت نیکو داشتن در کاراو..قال رسول الله (صلی الله علیه وآله ) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قُسِمَ الْعَقْلُ عَلَى ثَلَاثَةِ أَجْزَاءٍ فَمَنْ کَانَتْ فِیهِ کَمَلَ عَقْلُهُ وَ مَنْ لَمْ تَکُنْ فِیهِ فَلَا عَقَلَ لَهُ حُسْنُ الْمَعْرِفَةِ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ حُسْنُ الطَّاعَةِ لَهُ وَ حُسْنُ الصَّبْرِ عَلَى أَمْرِه –
- خرمند باید به زمان خود بصیرت وبینش داشته باشد. – علی العالم ان یکون بصیرا بزمانه بحار انوار – خصال ص 102 ج8
- خرمند با چشم دل - عنه - خرمند با چشم دل پایان کار خویش را می بیند ونشیب وفراز آنرا می شناسد؛ قال علی علیه السلام = ناظر القلب المنیب به یبصر امده ویعرف عوره ونجده. حصال ج 13
- -اهم مطالب 1-باید نعمت عقل را که موهبت الهی است بشناسیم. 2- قدربدانیم ودر زندگی بکارببندیم - آدم عاقل با بصیرت است وبصیرت او سبب کمال او می باشد . 40- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۲/۰۳/۲۶