عوامل رشد بصیرت 9 :الاعتبار : عبرت گفتن ، پند گرفتن ، اثر پزیری ، مقیاس گرفتن ، پند گرفتن ، تواوم پندگیری موجب بصیرت است. در قرآن سوره نور 42 یقلب الیل ونهار.. عتر ویا اولی الابصار..
جمعه, ۲۷ آبان ۱۴۰۱، ۰۴:۲۶ ق.ظ
عوامل رشد بصیرت 9 استاد سالک 21 آبان 1401
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
رشعوامل د بصیرت فکریعنی اندیشیدن > عقل.. بحث ما تعلم است
- موضوع برسی رشد بصیرت 12 عامل 1- تفکر 2- تعقل 3- تعلم 4- الاعتبار
- الاعتبار : عبرت گفتن ، پند گرفتن ، اثر پزیری ، مقیاس گرفتن ، سنجیدن ، درغرر حدیث 50. عبرت گرفتن، پند گرفتن ، تواوم پندگیری موجب بصیرت است.
- در قرآن سوره نور 42 یقلب الیل ونهار.. عتر ویا اولی الابصار..
- خدا خودش روز وشب را دگر گون می کند در ان عبرت وپند است برای صاحبان بصیرت
- روی کلمه دگرگونی مورد ی بحث کردند حضرت آیت الله مکارم شیرازی هم بیان کرده اند.
- عبرت وپند گرفتن از : شب و روز پشت سرهم در حال حرکت است
- عبرت وپند گرفتن از : مسأیله خورشید وماه وآثار خورشید در ماه خیلی موجب آثار است
- عبرت وپند گرفتن از : مسأ یله فضول که در سال به وجود می آید چهارفصل بهار وتابستان وپاییز وزمتتان
- عبرت وپند گرفتن از : بعد ازاین موارد به دگرگونی جامع در سطح جهان می رسیم در همین بحث است حرکت لیل ونهار وحرکت قمر یعنی ما یک نظمی در جهان هستی داریم کهبواسطه این نطم در سطح جهان می رسیم که دردل الاعتبار و بصیرت وآگاهی وژرف نگریستن است .
- پدیدههاى هستى عبرت انگیز است، درباره آن تفکّر کنید. یُقَلِّبُ اللَّهُ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ إِنَّ فی ذلِکَ لَعِبْرَةً لِأُولِی الْأَبْصار النور : 44
- مشت، نمونهى خروار است. قدرت وعلم خدا در تغییر شبانه روز، نشانهى قدرت او بر نصرت بندگان است. : ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهارِ وَ یُولِجُ النَّهارَ فِی اللَّیْلِ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمیعٌ بَصیر حج 61
- حالات عبرت آموزی 109/26..راههای عبرت عبرت آموزی از گذشته گان 153/4..خ 18..خ 92..خ 157..
- الاعتبار : در نهج البلاغه امیرالمومنین بالای از 50 مورد ذکر کرده اند. چند نمونه جهت اطلاع - الاعتبار یثمر العصمة 1،- الزمان یریک العبر - الاعتبار یفید الرشاد- الاعتبار یقود الى الرشد- المؤمن ینظر الى الدنیا بعین الاعتبار و یقتات فیها ببطن الاضطرار و یسمع... - اعتبر تزدجر- اعتبر تقتنع - افضل العقل الاعتبار و افضل الحزم الاستظهار و اکبر الحمق الاغترار- ابلغ العظات النظر الى مصارع الاموات و الاعتبار بمصائر.- ان للباقین بالماضین معتبرا - ان للاخرة بالاول مزدجرا - ان فى کل شیء موعظة و عبرة لذوى اللب و الاعتبار - ان نظروا اعتبروا و ان اعرضوا لم یلهوا- انما البصیر من سمع ففکر و نظر فابصر و انتفع بالعبر- اذا احب اللّه عبدا وعظه بالعبر- بالاستبصار یحصل الاعتبار - خلف لکم عبر من اثار الماضین قبلکم لتعتبروا بها- دوام الاعتبار یؤدى الى الاستبصار و یثمر الازدجار- رحم اللّه امرء تفکر فاعتبر و اعتبر فابصر- طول الاعتبار یحد و على الاستظهار- فى کل اعتبار استبصار- فى تصاریف الدنیا اعتبار- فى تصاریف القضاء عبرة لاولى الالباب و النهى- فى تعاقب الایام معتبر للانام - فاز من کانت شیمته الاعتبار و سجیته الاستظهار - قد اعتبر من ارتدع - قد اعتبر بالباقى من اعتبر بالماضى- کفى مخبرا عما بقى من الدنیا ما مضى منها- کفى معتبرا لاولى النهى ما عرفوا- کسب العقل الاعتبار و الاستظهار و کسب الجهل الغفلة و الاغترار- للاعتبار تضرب الامثال- لقد جاهرتکم العبر و زجرکم ما فیه مزدجر و ما بلغ عن اللّه بعد رسول اللّه مثل النذر - لم ینل احد من الدنیا حبرة الا أعقبته عبرة - لو اعتبرت بما اضعت من ماضى عمرک لحفظت ما بقى- لاهل الاعتبار تضرب الامثال- من تأمل اعتبر - من اعتبر حذر- من جهل قل اعتباره - من کثر اعتباره قل عثاره - من اعتبر بتصاریف الزمان حذر غیره - من اتعظ بالعبر ارتدع - من لم یعتبر بغیره لم یستظهر لنفسه - من اعتبر بعقله استبان - من عقل کثر اعتباره - من لم یعتبر بتصاریف الایام لم ینزجر بالملام - من اعتبر بالغیر لم یثق بمسالمة الزمن - من عقل اعتبر بامسه و استظهر لنفسه - من عرف العبرة فکانما عاش فى الاولین- من لم یعتبر بغیر الدنیا و صروفها لم تنجع فیه المواعظ- من اعتبر الامور وقف على مصادقها- من اعتبر بغیر الدنیا قلت منه الاطماع 5، 475 9542- ما اکثر العبر و اقل الاعتبار - لا فکر لمن لا اعتبار له- لا اعتبار لمن لا ازدجار له .... شرحغررالحکم(خوانسارى)
- دوام الاعتبار .. حضرت اول هر خطبه ذهنبت ایجاد می کند بعد بحث میکند. درغرر حدیث 50. عبرت گرفتن، پند گرفتن ،تواوم پندگیری موجب بصیرت است.
- بصیرت از گناه وخطا. در حقیقت یک دستوری درباره پند گرفتن است که باید لحظه به لحظه باشد.
- پندگرفتن از گذشت عمر واین حالت را نباید از دست داد.
- عبرت از کسانی که اهل خیرند
- عبرت گری از حوادث روز گار
- قال علی علیه السلام دوم الاعتبار یوید الااستبصار و..
- غرر الحکم حدیث 50 و51 پند گرفتن به صورت دایم باشد.
- ثمره این پند گرفتن پرهیز از گناه است .
- لحظه لحظه انسان باید عبرت آموز ی کند. از ستمگران ، جباران ، آنان که کشار بشریت را ونابوی انسان وانسانیت را خط مشی خود قرار داده اند. باید گعبرت گرفت .
- اگر به تاریخ گذشته گان تا توجه کنید . قال علی علیه السلام: اولیس کنتم فی آثار الاولین والآبایهم الماضی المعبر البصیر هم پند آموزی درش هست هم بصیرت
- در کتاب مصباح المتحجبین : ص38 حدیث 508 مطلب ونکته که باید توجه داشت 1- عبرت آموزی انسان توسط گذشتگان به آیه سیرو فی الارض ...
- عبرت آموزی انسان در خلقت الی ما شا الله پر از عبرت است .
- عبرت آموزی انسان لحظه به لحظه فاعتبروا عبادالله وذکروا خطبه 89 اختیارمصباحالسالکین ص 212
- فاعتبروا عباد اللّه، بندگان خداى پند دهندهترین مردمان بخودش کسى است که فرمانبردارترین ایشان از پروردگارش باشد، و فریب دهندهترین مردمان بخودش کسى است که نافرمان ترین مردمان از پروردگارش باشد (چون نافرمانى و فریفتن مردم و فرمانبردارى و پند گرفتن از مردم سود و زیانش در آخرت عاید خودش شخص گشته، و باعث سعادت و شقاوت او میشوند بنا بر این) زیانکار کسى است که بخود زیان وارد آورد، و خورسند کسى است که (مردم را نفریفته و) دین خود را سالمن نگه دارد، خوشبخت کسى است که از دیگرى پند گیرد، بدبخت کسى است که از هوا هوس خود فریب خورد، دانسته باشید ریا و خودنمائى (در عبادت دین) کمش هم شرک بخدا است،
- قبل از انقلاب چه قدر رضا خان ظلم کرد یک نمونه آن فاجعه مسجد گوهر شاد مشهد.
- آدمهای بی بصیرت درمیدانهای دشمن بازی می کنند .
- آدمهای بی بصیرت قدرت اندیشه آنها چه بلایی به نسل های گذشته وحال وآینده روا نداشته است
- آدمهای با بصیرت قدرت تشخیص حق وباطل را دارند.
- آدمهای با بصیرت دوست شناس هستند
- آدمهای با بصیرت قدرت فکرشان بلاست
- آدمهای با بصیرت در صرط توحید ویگانگی حرکت می کنند.
- آدمهای بی بصیرت تسخیر ذهن و عقل را می گیرند. فی کل الاعتبار
- آدمهای بی بصیرت در میدان شیطان و ایادی شیطان بازی می کنند.
- مدیریت بیگانه با تسخیر اذهان به طرف امیال شیطانی خودشان حرکت می کنند!.
- براستى که از براى خردمندان و گیرندگان پند در هر چیز (از چیزهاى دنیا) پند و عبرتى است. إنّ فى کلّ شیء موعظة و عبرة لذوى اللب و الاعتبار :
- بدرستى که در هر چیزى نصیحت و پندى است از براى صاحبان عقل و پند پذیرائى، یعنى هر که را عقلى باشد و پند پذیرد در هر چه تأمّل و تفکّر کند از براى او در آن موعظه و عبرتى باشد که بسبب آن معرفتى حاصل کند یا رغبت در کار خیرى یا انزجار از فعل بدى. انّ فى کلّ شیء موعظة و عبرة لذوى الّلّب و الاعتبار .
- فرمول بصیرت 1- اندیشه کردن به اضافه اعتبار وپند آموزی بصیرت را به همراه دارد.اما فکر را به کار نمی اندازیم !!! درصورتی که با تفکر واعتبار بصیرت حاصل می شود. خطبه 103 /3..رحم الله امری تفکر فاعتبروا ...
- عدم الاعتباربخاطر 1-ضعف علمی ضعف 2- ضعف آگاهی 3- همت کم 4- بعید الهمه 5- القاعات دشمنان باعث گردیده که ما اختیار خودمان را در این اتوبوس حرکت انقلاب نداشته باشیم .. اتوبوسی که جامعه را به انحراف می کشاند واز مسیر مستقیم منحرف می کند یا به دره سقوط و یا به سنگلاخ کوه برخورد کند.. حکمت 297..ما اکثر العبر واقل الاعتبار
- الاعتبار: حد اقل در امر اقتصاد 32 سال ریل گذاری براساس یک نوع اقتصاد بوده بنام تعدیل اقتصاد آقای نوربخش در دروران وزارت می گفت ما بدنبال تعدیل اقتصاد هستیم که از کشور های همچومالزی تعدیل اقتصادی کردند موفق بوده اند. گفته شد شما دنبال تعدیل اقتصادی وابسته اید سرمایه دارآنچنان می خورد که تا حلقومش پرمی شود که آروق بزند مردم از آروق سرمایه دار ارتذاق کنند. که نتیجه آن شکاف طبقاتی داردکه در کشور ایجاد شده.که الان بانک مرکزی بخواهد ریل را عوض کند خون ریزی دارد.مورد دیگر استقراض از بانک مر کزی یعنی خلق پول رشد نقدینگی 400هزارمیلیارد ریال 500میلیارد ریال باید تامین کند. ما اکثرالاعبر واقل الاعتبار .. راه علاج باید تدبیرکرد با هر گونه فتنه بین المللی .. فتنه هارا خنسا کرد.ما یکل المزون طراح فته هاست حوشیاری مردم ، تمسک به قرآن و اهل بیت و که قدرت قرآن از اینا بلاتر است امروز انقلاب اسلامی امانت بزرگی است باید حفظش کنیم تفکر، تعقل، شناخت اسلام ناب اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۸/۲۷