پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

          بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صلر علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  1. سلب امنیت بدتراز قتل ... امنیت روانی
  2. دیه قتل عمد قضاص است : «وَ لَا عِنْدِى فِى قَتْلِ الْعَمْدِ» (نهج‏البلاغه/ نامه 53) من که امیرالمومنین هستم و رئیس حکومت اسلامى پیش من هم عذرى در قتلعمد ندارى‏ «أَنَّ فِیهِ قَوَدَ الْبَدَنِ» در قتل عمد قصاص‏ بدن است‏ «وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ» (مائده/ 45) دندان شکست، دندان را بشکن‏ «وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ» (مائده/ 45) گوش برید گوشش را ببر «وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ» (مائده/ 45) دماغ برید دماغش را ببر اسلام براى امنیت خیلى اهمیت قائل است
  3. اگر امنیت نباشد عبادتى نیست‏ «وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنى» (نور/ 55) بعد مى‏فرماید «یَعْبُدُونَنى» تا امنیت نباشد عبادتى نیست. در فقه داریم اگر کسى چاقو در آورد و او نزد مفسد فى الارض است و گناهش بیشتر از آن است که بزند چون اگر بزند مى‏فهمد چقدر زده و پاره کرده اما وقتى چاقویش را در آورد آدم نمى‏فهمد که مى‏خواهد خراشى بدهد یا مى‏خواسته گردن بزند و جزاى مفسد فى الارض‏ دارد.
  4. دیه قتل خطایی صد شتر داخل سال ششم باشند. برابر330 میلیون تومان در سال 1399
  5. دیه قتل شبه عمد 100 شتر بوده با این تفاوت که سن شترها متفاوت است ، مقتول مرد معادل دیه کامل است
  6. الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقتل  ..(بقره 191)‏ فتنه (شرک و شکنجه) از قتل‏ بدتر است.
  7. سؤال: چرا شکنجه از قتل سخت‏تر است؟ پاسخ: در قتل، انسان از دنیا جدا ولى به آخرت مى‏رسد، لکن در شکنجه، انسان نه به آخرت مى‏رسد و نه از دنیا کام مى‏گیرد.
  8. سلب امنیّت، مهمّ‏تر از قتل‏ است. «وَ الْفِتْنَةُ أَکْبَرُ مِنَ الْقتل »
  9. احترام جان مسلمان تا حدّى است که از قتل‏ خطایى هم نمى‏توان به آسانى گذشت. «وَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْرِیرُ»
  10. اگر همه دنیا فنا شود، آسان‏تر از قتل‏ یک بى‏گناه است. قالُوا أَرْجِهْ وَ أَخاهُ وَ أَرْسِلْ فِی الْمَدائِنِ حاشِرِینَ « الأعراف،/111»
  11. تخریب شخصیّت، مهم‏تر از قتل‏ ومجازات است. «أَرْجِهْ» (بنا بر اینکه مراد از «أرجه»، پیشنهاد تأخیر مجازات موسى، براى رسوا کردن او در اجتماع باشد.)
  12. خداوند از قتل انتقاد نکرده : تو یکى از فرعونیان را به قتل رساندى ودچار غم واندوه شدى و ما تورا از غم نجات دادیم‏
  13. فتنه‏گرى از قتل‏ فساد انگیزتر است.» اخراج اهله منه اکبر عنداللَّه و الفتنة اکبر من القتل»
  14. وَمَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُّتَعَمّداً فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِیهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِیماً (نساء، 93). اگر همه‏ى دنیا فنا شود، آسان‏تر از قتل‏ یک بى‏گناه است.
  15. یُذَبِّحُ أَبْنَآءَهُمْ وَیَسْتَحْىِ نِسَآءَهُمْ إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ : خداوند، مسأله تفرقه افکنى را قبل از قتل‏ و کشتار ذکر فرموده است. شاید به خاطر آن که تفرقه زمینه‏ى کشتن و یا مهم‏تر از کشتن است. «شیعاً ... یذبّح»
  16. احترام جان مسلمان تا حدّى است که از قتل‏ خطایى هم نمى‏توان به آسانى گذشت. «وَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْرِیرُ»
  17. اگر همه دنیا فنا شود، آسان‏تر از قتل‏ یک بى‏گناه است. به وسائل، جلد 19، صفحه 2 به بعد، رجوع شود
  18. پرهیز از قتل‏ و خونریزى‏ . وَ لَاتَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِى حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقّ وَ مَن قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیّهِ سُلْطَاناً
  19. فَلَایُسْرِف فِى الْقتل  إِنَّهُ کَانَ مَنْصُوراً «33»
  20. منظور از قتل‏ مومن در آیه این است که انسانی را بخاطر ایمان داشتن به قتل برسانند و یا کشتن او را مباح بشمرند روشن است که چنین قتلی نشانه کفر قاتل است و لازمه‏اش خلود در عذاب می‏باشد. حدیثی از امام صادق (علیه السلام) نیز به این مضمون نقل شده‏
  21. 1. اهمیت جلوگیری از قتل‏ در اسلام‏ - وَ مَنْ یَقْتُلْ مُومِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاوهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِیها وَ غَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِیماً نساء/ 93.) کسی که بکشد فردمومنی را جزای او جهنم است .بطور دایم وهمیشگی و غضب خدا  بر او ولعنت خدابر او عذاب شدید برای او مهیاست.
  22. - تهمت، پرتاب تیر به آبروى‏ مردم است. «یَرْمِ بِهِ» - مؤمنان در برابر آبروى‏ یک «فرد» مسئول هستند. «الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ»
  23. زیر سؤال بردن آبروى‏ مردم را ساده نگیریم. «وَ تَحْسَبُونَهُ هَیِّناً»
  24. براى حفظ آبروى‏ مردم و جلوگیرى از سوء ظن باید دیگران را موعظه کرد
  25. چه بسا سرچشمه‏ى برخى از عذاب‏هاى دنیوى که نصیب ما مى‏شود، ریختن آبروى‏ دیگران باشد. «وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»
  26. انسان با ایمان نیز داراى قداست وکرامت است، تا آنجا که آبروى‏ مؤمن از کعبه بیشتر است و آزار و غیبت او حرام و دفاع از حقّ او واجب و حتّى بعد از مرگ نیز نبش قبر او حرام است.
  27. امام رضا علیه السلام از امام سجاد علیه السلام نقل مى‏کند که هر کس از ریختن آبروى‏ مسلمانان خود را حفظ کند، خداوند در قیامت لغزشهاى او را نادیده مى‏گیرد.
  28. 11- حفظ آبروى‏ مردم مهم است و ذرّه‏اى نباید خدشه دار شود. «لا یَأْتِینَ بِبُهْتانٍ»
  29. 3- آبروى‏ افراد خطاکار را حفظ کنید و نام آن‏ها را نبرید. بَعْضِ أَزْواجِهِ ... نَبَّأَتْ بِهِ‏
  30. حفظ آبروى‏ مردم مهم است و ذرّه‏اى نباید خدشه دار شود. «لا یَأْتِینَ بِبُهْتانٍ»
  31. اما براى حفظ آبروى‏ مردم. قرآن مى‏فرماید:» وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَهٍ لُمَزَهٍ‏ « (همزه/ 1) یعنى با چشمک مردم را خیط مى‏کنند. پست ترین مردم نزد خدا کسى که آبروى مردم را بریزد.
  32. 4- پرده‏پوشى از گناهان و حفظ آبروى‏ دیگران‏
  33. «وَ أُغْضِىَ عَنِ السَّیِّئَهِ» یعنى خدایا توفیقى باشد که بدى مردم را بپوشانم. بعضى اگر چیزى دیدند عکس او را هم برداشته کپى آن را هم تکثیر مى‏کنند، مخصوصاً زمان انتخابات براى آبرو ریزى. پرده پوشى کار خداست: «یَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِیلَ وَ سَتَرَ الْقَبِیحَ» (کافى/ ج 2/ ص 578) اى خدایى که خوبى‏ها را آشکار و بدیها را مى‏پوشانى.
  34. حضرت عیسى (علیه السلام) با یاران عبور کردند به سگ مرده‏اى برخورد کردند، هرکس در مذمت آن لاشه چیزى گفت: سیاه است، بد بوست، و ... حضرت فرمود: دندان‏هاى سفیدى دارد. یعنى فقط مثل مگس عیب‏ها را نگو بلکه خوبى‏ها را هم بگو.
  35. پیغمبر فرمود: هر کس مرده‏اى را بشورد و حفظ امانت کند به عدد هر مویى که از زیر دستش رد مى‏شود خداوند ثواب یک بنده آزادکردن را به او مى‏دهد، به شرطى که امانت را مراعات کند. پرسیدند: که امانت مرده چیست؟ فرمود: اگر عیبى دید نگوید، عیبهایش را بپوشاند. اگر حفظ آبروى‏ مرده اینقدر ثواب دارد، حفظ آبروى‏ زنده چقدر ثواب دارد، چرا ما در جامعه آبروى مردم را مى‏ریزیم. روایت در وسائل‏الشیعه/ ج 2/ صفحه 427 است.
  36. قَالَ الْجَوَادُ (علیه السلام): الْمُومِنُ یَحْتَاجُ إِلَی ثَلاثِ خِصَالٍ تَوْفِیقٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَاعِظٍ مِنْ‏ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ‏ تحف‏العقول، ص 457
  37. چاهى که خودش آب ندارد شما یک سطل آب در آن بریزى، یک باد به آن مى‏خورد دو مرتبه خشک مى‏شود. باید از درون آب داشته باشد و حدیث داریم خوشابحال کسى که‏ «وَاعِظٍ مِنْ‏ نَفْسِهِ» (المحاسن، ج 2، ص 604) یاد خدا از درونش بجوشد. آخر بعضى ها مثل آتش مى‏مانند که تا وقتى که بادش مى‏زنى، سرخند.
  38. قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (علیه السلام) مَنْ‏ حَاسَبَ‏ نَفْسَهُ‏ سَعِدَ غررالحکم، ص 236.
  39. قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (علیه السلام) مَنْ‏ حَاسَبَ‏ نَفْسَهُ‏ رَبِحَ وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ وَ مَنْ خَافَ أَمِنَ‏ نهج‏البلاغه، حکمت 208.
  40. امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود: «مَنْ‏ حَاسَبَ‏ نَفْسَهُ‏ رَبِحَ وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ» (نهج‏البلاغه/ حکمت 208) هرکس از خودش حساب بکشد سود کرده و هرکس غافل شود از آن خسارت کرده‏
  41. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی