سرفصل های شرح متقین نهج البلاغه - 18-19- 20- عبادات2 شب پرهیزکاران در شب بر پا ایستاده مشغول نمازند، و آیات قرآن را با تأمل و اندیشه مىخوانند، یرتّلونه ترتیلا، - و با خواندن و تدبّر در آن
چهارشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۲، ۰۶:۳۷ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
امیر المومنین نهج البلاغه 110 صفت متقین (خطبه همام )
- سرفصل های شرح متقین نهج البلاغه - 18-19- 20- عبادات شب انه، تلاوت قرآن و ترتیل أمّا اللّیل فصافّون أقدامهم تالین لأجزاء القرآن: 2 شب پرهیزکاران پرهیزکاران در شب بر پا ایستاده مشغول نمازند، و آیات قرآن را با تأمل و اندیشه مىخوانند، یرتّلونه ترتیلا، - و با خواندن و تدبّر در آن
- یتعلّم قرآن یا در حال تعلّم قرآن - قال الصادق (علیه السلام) : «ینبغى للمؤمن انْ لا یموت حتّى یتعلّم القرآن او یکونَ فى تَعَلّمه»: «براى مؤمن شایسته است که نمیرد تا اینکه تعلّم قرآن کند، یا در حال تعلّم قرآن باشد».
- کیفیت قرائت قرآن: الف) ادب ظاهرى: در قرآن کریم آمده: (... وَ رَتِّلِ الْقرآن تَرْتِیلًا): (قرآن را با تأنّى و وضوح تلاوت کن». در جاى دیگر مىفرماید: (وَ إِذا قُرِئَ الْقرآن فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ):
- «زمانى که قرآن قرائت مىشود گوش فرا دهید، و ساکت باشید، تا مورد رحمت خداوندى قرار گیرید) در روایات معصومین علیهممالسّلام هم وارده شده، از جمله پیامبر گرامى (صلى الله علیه وآله) مىفرماید:«لِکُل شىء حِلیةٌ و حلیة القرآن الصوت الحسن» «براى هر چیزى زیورى است و زیور قرآن صداى خوب است» و نیز امام صادق (علیه السلام) در مورد آیه (وَ رَتِّلِ الْقرآن تَرْتِیلًا) فرمودهاند:«هو انْ تَتَمکّثَ فیه و تُحَسّن به صوتک»:
- «ترتیل قرآن ؛ مکث وتوقف – ترتیل آن است که مَکث و توقف کنى در خواندن قرآن و (عجله ننمائى)
- طریق و راه قرآن- «نظّفوا طریق القرآن»: قال: «افواهکم»: «بماذا؟» «بالسواک»:
- اولین عمل کننده به قرآن - «افواهکم طرق من طرق ربّکم، فنظّفوها»:خضوع و خشوع هنگام خوندن قرآن - (الَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ):
- لرزش وخوف هنگام خوندان این کتاب - (اللهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَاباً مُّتَشَابِهاً مَّثَانِىَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ).
- تلاوتى بیهوده قرار مده، - بر گوشم مُهر مَزَن، و بر چشمم پرده میفکن، و قرائت مرا قرائت و خواندن بدون تدبّر قرار مده؛
- در مثالها و مواعظ قرآن تفکّر ؛ تعلّل کن- نظر کن چگونه کتاب پروردگارت و منشور ولایتت را تلاوت مىکنى،
- قرائت قران با حزن و اندوه - «انّ القرآن نَزَلَ بالحزّن فاقرؤوه بالحزن»:
- گریه ازخوف سجده برخاک - (... وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إِیماناً وَ عَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ): (إِذا تُتْلى عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیًّا): آثار دیگر قرائت قران - به اینجا 21 اثر ذکر شد:
- توضیح روایات قرائت قران -: «نَوّروا بیوتَکم بتلاوة القرآن! ... فانّ البیت اذا کثُرَ فیه تلاوة القرآن کثر خیرهُ و امتَعَ اهلَه و اضاءَ لاهل السماء کما تَضىء نجوم السماء لاهل الدنیا»).
- با قرائت قران - برکت بسیار: - حضور ملائکه، - البیتُ الذى یُقرأ فیه القرآن و یُذکَر اللّه- عزوجل- فیه تکثُر برکته و تحضُرُه الملائکة و تهجره الشیاطین ....» «و الوِلدان یتعلّمون القرآن»..ورَجُلٌ قرأ القرآن .... فباولئک یدفع الله العزیز الجبّار البلاءَ و باولئک یُدیل اللّه- عزوجل- من الاعداء و باولئک یُنزل اللّه- عزوجل- الغیثَ من السماء».
- اختلاط قرآن با گوشت و خون. 18. «مَنْ قرأ القرآن و هو شابٌ مؤمن اختلط القرآن بلحمه و دَمه و جَعَلَه الله مع السَفَرةِ الکِرام البَرَرة و کان القرآن حجیزاً عنه یوم القیامة».
- 20- نزدیک بودن دُعا به اجابت: امام صادق (علیه السلام) از پدر بزرگوارشان این حدیث را نقل مىکنند: «اغتنموا الدعاء عند خمس: عند قراءة القرآن و عند الاذان و عند نزول الغیث و عند التقاء الصِّفین للشهادة و عند دعوة المظلوم، لیس لها حجابّ دونَ العرش»:
- «دعاء را پنج وقت غنیمت شمرید در وقت قرائت قرآن و اذان و نازل شدن باران و در وقت برخورد دو جناح (حق و باطل) در وقت دعوت مظلوم،
- حال به معنى ترتیل بپردازیم «یرتَلونه ترتیلا» (وَ رَتِّلِ الْقرآن تَرْتِیلًا) «بَیّنه تبیانا و لا تَهُذّه هَذَّ الشِعر و لا تَنْثره نَثْرَ الرَّمل ولکن اقْرعوا به قلوبکم القاسیة و لا یکن هَمُّ احدکم آخر السورة»:
- نیکو کنى صوت خود را - «هو انْ تَتَمکّثَ فیه و تُحَسّن به صوتَک»
- همّت شما در بهتر خواندن- مراد از هر چه بیشتر خواندن، مجرّد نیست.
- بیشتر خواندن بدون تدبّر نیست؛ آیات بیشترى را با تأمّل و تعمّق بیشترى قرائت کنیم.
- صفات پرهیزکاران شب زندهدار- (اما اللیل فصافون اقدامهم)
- مرحوم الهى در ذیل (اما اللیل فصافون اقدامهم) در وصف شب چنین مىسراید:
شب آمد رفیق دردمندان |
شب آمد شب حریف مستمندان |
||||||||
|
شب است آتشزن دلهاى مشتاق |
||||||||
|
شب آمد گوهر افروز نُه افلاک |
||||||||
|
فروغ دیده و دلهاى بیدار |
||||||||
|
شب آمد طوطیاى چشم ادراک |
||||||||
|
ز جام «لى مع الله» گشت سرمست |
||||||||
|
چو شمع از دفتر عشق آیت نور |
|||||
|
دل بیدار گشت از شوق بىتاب |
|||||
|
به ظلمت آب حیوان را گواهى است |
|||||
- حکایت شب عاشقان سبحان
|
به گیسوى شب و ناز ستاره |
||||
|
نشاطش مىفزود و غصّه مىکاست |
||||
|
به جان با روى جانان در مناجات |
||||
|
مرا بر آسمانت نیست راهى |
چو شب گردد اگر هشیارى اى دوست
نباشد خوشتر از بیدارى اى دوست |
||
|
به دل سوزانتر از شمع شرر بار |
اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین)، ج1، ص: 459.. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۲/۰۵/۱۱