سرفصل متقین نهج البلاغه 23- 27- واکنش پرهیزگاران* در برابر قرآن مجید3-جهاد با خلوص پیروزی است- هنوز نداى مولى بلند است
پنجشنبه, ۱۲ مرداد ۱۴۰۲، ۰۴:۴۷ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- سرفصل متقین نهج البلاغه 23- 27- واکنش پرهیزگاران* در برابر قرآن مجید3- (فاذا مروا بآیة فیها تشویق رکنوا الیها طمعا و تطلعت نفوسهم الیها شوقا و ظنوا انها نصب اعینهم و اذا مروا بآیة فیها تخویف أصغوا مسامع قلوبهم و ظنوا ان زفیر جهنم و شهیقها فى اصول آذانهم): واکنش پرهیزگاران* در برابر قرآن مجید 3-
- جهاد با خلوص پیروزی است- «کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا»: «خصم ظالم و یار مظلوم باشید»
- هنوز نداى مولى بلند است همین مبارزه و جهاد و کشته و زخمىهاى در فلسطین نشانه حیات مردم فلسطین است،
- گرچه بمیرند زنده اند - به خلاف رؤسا و حکام و سلاطین بعضى کشورهاى عربى که ذلّت را پذیرفتهاند،
- مسجدالاقصى (مسجد دورتر) - بیت المقدس مکانى حدود هزار سال قبل از میلاد بنا شده ، در حکومت چهل ساله حضرت داود (علیه السلام) مردم را به بیرون شهر در محلى فرستاد تا به دعا مشغول شوند و چنین کردند
- ذلیل از ظلم مردن است -«مرد با سپرى شدن زندگى و مردن او نمىمیرد ولکن ذلیل شدن مرگ اوست.
- در آستین مار دارند- تا وقتى آستین بالا نزدهاند و به میدان نیامدهاند، در آستین مار دارند و لاف مىزنند و «هر کس آستین بالا نزد وتورا یاری نکرد برادر تو نیست»
- باید برادرى و برابرى حاصل شود -علماء و خطباء دولتها را دعوت واز وابستگى به خارجى خود را رها کنند،
- و با ملت خود تفاهم کنند بزرگترین قدرت جهان را مسلمین تشکیل مىدهند به امید روزى که حاصل شود».
- خلوص در جهاد نفسانی - مهمتر از جهاد خارجى و برون است نیاز به کوششى و تلاشى خالصانه دارد.
- باید میزان جهاد و خلوص خود را اندازهگیرى کنیم آن هم جهاد در همه ابعاد سیاسى، نظامى، اقتصادى،
- متقین و جهاد نفسانی - (إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَعِیمٍ (17) فاکِهِینَ بِما آتاهُمْ رَبُّهُمْ وَ وَقاهُمْ رَبُّهُمْ عَذابَ الْجَحِیمِ (18) کُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنِیئاً بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (19) مُتَّکِئِینَ عَلى سُرُرٍ مَصْفُوفَةٍ وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِینٍ):
- باغ فردوس شربتى براى مؤمنین است،- (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ کانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا (107) خالِدِینَ فِیها لا یَبْغُونَ عَنْها حِوَلًا):
- فردوس بهترین و برترین باغهاى بهشت است. (نُزُل) به عنوان خوشامد است نه تمام پذیرائى،
- چندین هزار سال محو جمال حقند -جلوهها وحالات روحانى عجیبى که توجّهى به باغ و میوه و حور العین نکند
- یکى از این مقامات رضوان الله گاهى چندین هزار سال محو جمال حقند، و در جلوهاى از جلوات او غرقند،.
- چگونه صبر کنم، بر دورى و فراق از تو - (إِنَّا أَعْتَدْنا جَهَنَّمَ لِلْکافِرِینَ نُزُلًا): چگونه دوری تورا مقاومت کنم،
- چگونه چشم پوشى کنم دورى تورا: «فهبنى یا الهى و سیدى و مولاى و ربى صبرت على عذابک فکیف اصبر على فراقک و هبنى صبرت على حر نارک فکیف اصبر عن النظر الى کرامتک»:
- فراق تو بالا تر از عذاب جهنم است - عقوباتى بالاتر از عذاب جهنم و سوختن جسم است،
- و به طور کلى مىتوان گفت خداوند جرعهاى از حالات بهشتیان را به ما بنوشاند تا مست آن جمال شویم
- وقتى تلاوت کننده آیات به این آیات مىرسد، (الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ)*،متقین به این مقامات رسند،
- لوازم و ابزار زندگى در آن جهان عمل صالح مسؤولیتهائى که خداوند متعال بر دوش انسان گذارده است،
- امروز روز عمل است نه حساب، کافرین گویند خدایا ما را به دنیائى که بودیم فرست، تا عمل صالح بجاى آوریم، خلوص لُبّ و مغز عمل -«المُؤازرة على العمل الصالح یقطع دابره»: عمل صالح پشت شیطان را مىشکند».
- آیا عمل خالصى انجام دادهاى؟ - ستمدیدهاى را یارى! برهنهاى را پوشانده ؟ تشنهاى را ؟ به عالمى احترام....
- خداوند خود نفع مىدهد، - باید قصد نفع رساندن به غیر در عمل لحاظ کنیم، گرچه عملى بسیار کوچک باشد،
- توفیق عمل صالح از خدا بخواهیم - آن داستان معروف است که کسى در راه میخى دید آن را در زمین فرو کرد
- بحث در تدبر و تفکر در آیات الهى بود به مناسبت دو نمونه از آیات تهدید و دو نمونه از تشویق را متذکر شدیم
- جزء این افراد نباشیم (أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقرآن أَمْ عَلَى قُلُوب أَقْفَالُهَا): و جزء این افراد باشیم (قَدْ جاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ) (وَ هذا ذِکْرٌ مُبارَکٌ) (وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقرآن ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ)
- هدایت بخاطر تقوی- (أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها) «انّ لَکَ قلباً و مسامع و انّ الله اذا اراد ان یهدىَ عبداً فَتَحَ مسامع قَلبه و اذا اراد به غَیر ذلک خَتَم مسامع قلبه فلا یصلح ابداً و هو قول الله عزوجل (أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها ):
- «براى تو قلبى است و گوشهائى خداوند هرگاه بر گوشهاى قلبش مهر مىنهد، اصلاح نخواهد شد، و این معنى سخن خداوند است»(أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها).
- معنى بررسى نتائج و عواقب چیزى - چیزى در آن نفوذ نمىکند، به این ابزار مخصوص قفل گفته شده است
- قرآن براى هر کس قابل فهم است،- اگر قابل فهم من نبود، امر به تدبّر تعلم ؛ تفکر ؛ تفقّه درآیات است
- ولى اگر در سخن آنها دقت شود،(أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقرآن)غایت انزال قرآن را تدبّر در آیات آن و تذکر قرار داده.
- صاحبان مغز (و اندیشه) متذکّر شوند»-(کتابٌ انزلناه الیک مبارکٌ لیدّبّروا آیاته و لِیتذَکّرَ اوُلُوا الالباب):
- مرحوم الهى در ذیل فراز (فاذا مرّوا بآیة فیها تشویق رکنوا الیها طمعا و تطلّعت نفوسهم الیها شوقا و ظنّوا انها نصب اعینهم) چنین مىسراید:
چو آنان بگذرند از دفتر عشق ..... |
در آن آیت که ناز دلبر عشق |
||
|
طمع بندند بر وصل گل از شوق |
||
|
|||
|
قرار از دل رباید هوش از سر |
||
|
کُمِیت عقل را رهوار سازد |
||
|
دلم روشن بنور شوق گردان |
||
- و نیز در ذیل (و اذا مروا بآیة فیها تخویف اصغوا الیها مسامع قلوبهم و ظنوا ان زفیر جهنم و شهیقها فى اصول آذانهم) چنین مىسراید:
- خلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین)، ج1، ص: 527
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۲/۰۵/۱۲