سرفصل امیرالمومنین متقین 31- 34- برنامه روزانه .بردبار و دانشمند و نیکوکار و خداترس هستند، بلکه روز جلوهگاه این صفات است. معمولا آثار و حالات انسان در اجتماع براى مردم ظاهر مىشود؛
پنجشنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۲۱ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- سرفصل امیرالمومنین متقین 31- 34- برنامه روزانه ..«و اما النهار فحلماء علماء، ابرار اتقیا» بردبار و دانشمند و نیکوکار و خداترس هستند، نه این که فقط در روز این صفات را دارند، بلکه روز جلوهگاه این صفات است. معمولا آثار و حالات انسان در اجتماع براى مردم ظاهر مىشود؛
- جاهل فریب دنیا خورد - داستان قارون بیانگر نصیحت علماى بنىاسرائیل به توده مردمى است
- علم ثمره وآگاهی به دنیا وآخرت - «أُوتُوا الْعلم » و جاودانگى آخرت و حقارت سرمایههاى مادى
- علم بیشتر ؛ زهد بیشتر - «انَّ عبادِىَ الصّالحینَ زهدوا فیها بِقَدر علمهِم بى»:«بندگان صالح من به اندازه
- دانش پیشرفت و منفعت جامعه - أَ وَ لَمْ یَعلم أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَکَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَ أَکْثَرُ جَمْعاً:.
- این تأئیدى ضمنى است که قارون علمى داشت که توانست ثروت عظیمى به آن وسیله جمع کند،.
- رابطه علم مادّى و ثروت «لا غنى أَخصَبْ مِنَ العقل و لا فَقْرَ أحَط من الحُمْقْ»:«هیچ غنائى پربارتر از عقل.
- جهل مایه تعصب و لجاجت اذْجَعَلَ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْحَمِیَّةَ حَمِیَّةَ الْجاهِلِیَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلى رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ:
- تعصب و خشم در دورن انسان - به این حالت «حمیت» گویند. در کتاب التحقیق فى کلمات القرآن الحکیم،.
- تعصب جاهلیت - مشرکان مکه مانع ورود پیامبر (صلى الله علیه وآله) تعصب جاهلیت به آنان اجازه نداد که
- علم و عاقبتاندیشى- را نداده و اجازه نمىدهد، که انسان فکر کند شاید اشتباه مىکند!
- اصل علم وخیر؛ جهل وشر - «العلم اصْلُ کلِّ خیر ... و الجهلُ اصلُ کُلّ شَرّه»: «علم ریشه هر خیر، و.
- جهل عامل تقلید کورکورانه است. إِذْ قَالَ لِابِیهِ وَقَوْمِهِ مَا هَذِهِ التَّمَاثِیلُ الَّتِى أَنْتُمْ لَهَا عَاکِفُونَ- قَالُوا وَجَدْنَا آبَاءَنَا لَهَا عَابِدِینَ- قَالَ لَقَدْ کُنتُمْ أَنْتُمْ وَآبَاؤُکُمْ فِی ضَلَال مُّبِین:.
- دلیل منطقی نه؛ تقلید کور کورانه - به همین دلیل ابراهیم (علیه السلام) آنها را در ضلال مبین و گمراهى آشکار مىشمرد.
- محاکمه جاهلانه -أُفٍّ لَکُمْ وَ لِماتَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ: «افّ بر شما و بر آنچه پرستش مىکنید،
- جاهل وعالم - الجاهِلُ صَغیر و ان کانَ شَیخاً و العالِمُ کَبیر و ان کان حَدَثاً»:«جاهل کودک است،
- سکوت جاهل خیر- «لو سَکَتَ الجاهِلُ مَا اخْتَلف النّاس»: «اگر جاهل سکوت اختیار مىکرد هرگز اختلافى.
- عالم غریب است . «العلماء غُرَباء لکثرة الجهال بینهم»: «دانشمندان غریب هستند، چون جاهلان در میان آنها .
- جاهل در افراط یا تفریط -«لاترى الجاهل الّا مُفْرطاً او مُفَرّطا»: «جاهل را نمىبینى، مگر در حال افراط یا تفریط».
- یک فقیه دانشمند - «فقیه واحد اشَدّ على ابلیس مِنْ الف عابد»: «یک فقیه دانشمند در برابر شیطان محکمتر از هزار عابد است».
- فساد علماء1- آفة العامة العالم الفاجر یکى از آسیبهاى اجتماع این است که دانشمندان ما تقوا نداشته باشند. رابطه با علماء: مجالسة العلماء عبادة ؛ رابطه و نشستن با علماء عبادت است. بحارالانوار، ج 1، ص 204.
- نگاه به صورت عالم - النَّظَرُ فِی وَجْهِ الْعَالِمِ حُبّاً لَهُ عِبَادَةٌ رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود:
- رابطه با بزرگان - المتقون سادة، و الفقهاء قادة، و الجلوس إلیهم عبادة. امالى طوسى مفید ... از اسحاق فرزند
- صفات علماء در قرآن 1 دارای ایمان و صاحبان عقل: هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِیلِهِ وَ ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلا اللّهُ وَ الرّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما یَذَّکَّرُ إِلا أُولُوا الالْبابِ :
- دارای خشیت و ترس از خدا: ومِنَ النّاسِ وَ الدَّوَابِّ وَ الانْعامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ کَذلِکَ إِنَّما یَخْشَی اللّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ غَفُورٌ
- 3 اهل تهجّد و مناجات شبانه : أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ ساجِداً وَ قائِماً یَحْذَرُ الاخِرَةَ وَ یَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الالْبابِ :
- 4 اهل سجده و گریه: وَ یَخِرُّونَ لِلاذْقانِ یَبْکُونَ وَ یَزِیدُهُمْ خُشُوعاً - و گریهکنان بر چانهها (به سجده) مىافتند
- 5 اهل دنیا نیستند: فَخَرَجَ عَلی قَوْمِهِ فِی زِینَتِهِ قالَ الَّذِینَ یُرِیدُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا یا لَیْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِیَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ وَ قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَکُمْ ثَوابُ اللّهِ خَیْرٌ لِمَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ لا یُلَقّاها إِلا الصّابِرُونَ
- عالم ربانی - ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُوتِیَهُ اللّهُ الْکِتابَ وَ الْحُکْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ یَقُولَ لِلنّاسِ کُونُوا عِباداً لِی مِنْ دُونِ اللّهِ وَ لکِنْ کُونُوا رَبّانِیِّینَ بِما کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتابَ وَ بِما کُنْتُمْ تَدْرُسُونَ آل عمران/ 79.
- عبادت علمی لازم «قالُوا سُبْحانَکَ لا عِلْمَ لَنا إِلَّا ما عَلَّمْتَنا إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلیمُ الْحَکیمُ» (بقره/ 32)
- بگو سبحان الله - «سُبْحانَکَ» - قالُوا سُبْحانَکَ لا عِلْمَ لَنا إِلاَّ ما عَلَّمْتَنا إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلیمُ الْحَکیم - البقرة : 32
- (2) َ 5- علم خداوند به تمام جزئیات است «کُلَّ شَىْءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَر» «أَحْصَیْناهُ» «وَ لا حَبَّهٍ فى ظُلُماتِ الْأَرْضِ» «لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنینَ وَ الْحِسابَ» أَ وَ لا یَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ ما یُسِرُّونَ وَ ما یُعْلِنُون
- (3) انبیا و اوصیا.دانشمندان، در کنار فرشتگان - «أُولُوا الْعِلْمِ» شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیم
- (4)- بىسوادى و ناآگاهى، وَ مِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لا یَعْلَمُونَ الْکِتابَ إِلاَّ أَمانِیَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ یَظُنُّون
- (5) قیامت، روز آشکار شدن «سَیَعْلَمُونَ غَداً مَنِ الْکَذَّابُ الْأَشِرُ» «یَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ» «هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ»*
- آرى، عالم مؤمن بر مؤمن عادى «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ» «هل یستوى الّذین یعلمون والّذین لا یعلمون»
- جهل سرچشمه انحرافات - 14- در صدد به انحراف کشاندن دیگران، حتّى انبیا. تَأْمُرُونِّی ...أَیُّهَا الْجاهِلُون
- جوانمردی در برابر خطاکار - (یوسف به برادران خطاکار گفت: کارهاى شما «إِذْأَنْتُمْ جاهِلُونَ»
- ملایمت باجاهل - وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً «عِبادُ الرَّحْمنِ» بیان شده که بعضى اعتقادى، بعضى اجتماعى و بعضى اخلاقى است.
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین)، ج2، ص: 81
- ۰۲/۰۵/۱۹