زیارت : فضیلت های امام حسین اگرعلاقه به امام حسین دارید وایشان را دوست دارید کسب فضایل وروش ومنش ازآموزهای حضرت از واجبات است. 3-
چهارشنبه, ۸ تیر ۱۴۰۱، ۰۴:۴۱ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
فضیلت های امام حسین اگرعلاقه به امام حسین دارید وایشان را دوست دارید کسب فضایل وروش ومنش ازآموزهای حضرت از واجبات است.3 حسین به خاطر طایفه ات : «وَلَوْلاَ رَهْطُکَ لَرَجَمْنَاکَ وَمَا أَنتَ عَلَیْنَا بِعَزِیزٍ» . (هود/۹۱ )
و اگر ملاحظه طایفه تو نبود سنگسارت می کردیم که تو را نزد ما عزت و احترامی نیست . در روایتی آمده است که منظور از " رهطک " علی بن ابی طالب و حمزه و جعفر و امام حسن و امام حسین هستند . ( تفسیر القمی ، ج ۲ ، ص ۱۲۶ )
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- حسنین دو میوه بهشتی : «وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ وَطُورِ سِینِینَ» ( تین/۱ و ۲ )
امام صادق : منظور از تین امام حسن و منظور از زیتون امام حسین است .( تأویل الایات ، ج ۲ ، ص ۸۱۳) - حسین :جوانمردان «إِنَّهُمْ فِتْیَهٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى ». ( کهف/۱۳ )
ابو مخنف : سر مبارک امام حسین در کوفه ناگهان سرفه ای کرد وآیه فوق را قرائت نمود ( بحارالانوار ، ج ۴۵ ، ص ۳۰۴ ) - حسین : سستی در پیمان : «وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِیَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا». ( طه /۱۱۵ )
امام صادق : منظور از پیمان خداوند با حضرت آدم کلمات ، محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین بود. ( کافی ) - حسنین .تعلیم به حضرت آدم «وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَهِ ». ( بقره/۳۱ ) تفسیرامام عسگری : اسماء در آیه فوق نام مبارک انبیا ومحمد وعلی و فاطمه و حسن و حسین است .( حدیث ۱۰۰ )
- حسین آخرین راه : «وَمَاظَلَمُونَا وَلَـکِن کَانُواْ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ ». ( بقره/۵۷ )
سکینه دختر امام حسین نقل است که زینب (س) به امام حسین فرمود: برادر! ما را به حرم جدمان رسول خدا برگردان ،حضرت فرمود : خواهرم ! برای ما راه دیگری نیست .آنگاه امام گریست و آیه فوق را قرائت نمود. ( موسوعه کلمات الحسین ) - حسین خدا را شاهد می گیرم : « قَالَ إِنِّی أُشْهِدُ اللّهِ وَاشْهَدُواْ أَنِّی بَرِیءٌ مِّمَّا تُشْرِکُونَ» .(هود /۵۴ )
درمقاتل معتبر آمده ، امام حسین روز عاشورا میان میدان ایستاد و آیه فوق را قرائت نمود. ( خصائص الحسینیه ، ص ۳۵۷ ) - حسین مقابل اهل حرم : «وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالحَقِّ ... » ( اسراء/ ۳۳ ) امام صادق : خدا کشتن به غیر حق را حرام نموده ، امام حسین را در میان خانواده اش به قتل رساندند . ( بحارالانوار )
- حسنین دو لب مبارک : «أَلَمْ نَجْعَل لَّهُ عَیْنَیْنِ وَلِسَانًا وَشَفَتَیْنِ ». ( بلد/۸ و۹ )
امام باقر : منظور ازعینین رسول خدا و لساناً امیرالمومنین وشفتین امام حسن و امام حسین است.( الحسین فی القرآن ) - 22/3/1392چهارشنبه برابرسوم شعبان، روزتولد اباعبدالله الحسین
- امام حسین (ع ) و قرآن2 :بسم الرحمن الرحیم: ائمه ازامام حسین علیه السلام و قرآن به یک شکل سخن گویند.
- زیارت حسین (علیه السلام ) عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحسین (ع )عَارِفاً بِحَقِّهِ غَفَرَ [اللَّهُ] لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ.
- قرآن حسنه ومحوسیئه :قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام ): مَا یَمْنَعُ التَّاجِرَ مِنْکُمُ الْمَشْغُولَ فِی سُوقِهِ إِذَا رَجَعَ إِلَی مَنْزِلِهِ أَنْ لا یَنَامَ حَتَّی یَقْرَأَ سُورَةً مِنَ الْقرآن فَتُکْتَبَ لَهُ مَکَانَ کُلِّ آیَةٍ یَقْرَوهَا عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ یُمْحَی عَنْهُ عَشْرُ سَیِّئَاتٍ (کافی، ج 2، ص 611).
- موجب بهشت گریه برای حسین:من بکی أو أبکی غیره و لو واحدا ضمنا له علی الله الجنة ..(مثیرالاحزان، ص 14).
- اهل بهشت حاملان قرآن: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): حَمَلَةُ الْقرآن عُرَفَاءُ أَهْلِ الْجَنَّةِ درک و شناختن، معرفت وعرفان است.
- زیارت حزین مانند قرائت حزین:قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام ): إِذَا أَرَدْتَ زِیَارَةَ الْحسین (علیه السلام ) فَزُرْهُ وَ أَنْتَ حَزِینٌ (کافی، ج 4، ص 587).
- قرائت حزین مانند زیارت حزین:قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام ): إِنَّ الْقرآن نَزَلَ بِالْحُزْنِ فَاقْرَءُوهُ بِالْحُزْنِ (کافی، ج 2، ص 614)
- زیارت با تأنی مانند قرائت با تأنی است: قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام ) وَ امْشِ حَافِیاً وَ امْشِ مَشْیَ الْعَبْدِ الذَّلِیلِ (کاملالزیارات، ص 133)
- قرائت با تأنی مانند زیارت با تأنی است: تلاوت قرآن آدابى دارد وترتیل، اولین ادب آن است.رَتِّلِ الْقرآن تَرْتِیلا (مزمل/ 4)
- زیارت امام حسین (علیه السلام ) قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ زِیَارَةِ قَبْرِ الْحسین (علیه السلام ) فَقَالَ إِنَّهُ أَفْضَلُ مَا یَکُونُ مِنَ الاعْمَالِ" (کاملالزیارات، ص 147).
- قرائت قرآن، زیارت امام حسین (علیه السلام ) افضل اعمال، رَسُولِ اللَّهِ (ص):الاعْمَالِ أَفْضَلُ عِنْدَ اللَّهِ قَالَ قِرَاءَةُ الْقرآن (جامعالاخبار)
- إِنَّ الْجِبَالَ تَقَطَّعَتْ وَ انْتَثَرَتْ وَ إِنَّ الْبِحَارَ تَفَجَّرَتْ وَ إِنَّ الْمَلائِکَةَ بَکَتْ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً عَلَی الْحسین (علیه السلام ) (کامل الزیارات)
- کوهها برقرآن وامام حسین (علیه السلام ) خاشع هستند :لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقرآن عَلی جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَةِ اللّهِ.(حشر/ 21)
- به خدا پناه برید ازشرشیطان: درزیارت حسین (علیه السلام ): الصَّادِقُ (علیه السلام ):« اللهم إنی أعوذ بک من وسوسة الشیطان (کامل الزیارات)
- ازشرشیطان در مورد هردو باید به خدا پناه برد:« فَإِذا قَرَأْتَ الْقرآن فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ» (نحل/ 98.)
- شکایت امت کردامام حسین (علیه السلام ) فرزند پیامبردرقتلگاه کربلا:«اللهم إنی أشکو إلیک ما یفعل بابن بنت نبیک» (إرشاد مفید)
- شکایت ترک قرآن! ازمردم در قیامت : «وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقرآن مَهْجُوراً» (فرقان/ 30)
- حق فرزند به تربت حسین کام بازکند: قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام ): حَنِّکُوا أَوْلادَکُمْ بِتُرْبَةِ الْحسین (علیه السلام ) فَإِنَّهَا أَمَانٌ (تهذیبالاحکام).
- حق فرزند تعلیم قرآن اوست: حَقُّ الْوَلَدِ عَلَی الْوَالِدِ أَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ یُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ الْقرآن (نهجالبلاغه، حکمت 399).
- زیارت حسین مکررباشد :الصَّادِقُ (علیه السلام ):أَنْ تَزُورَ قَبْرَ الْحسین (علیه السلام ) فِی الْجُمْعَةِ خَمْسَ مَرَّاتٍ وَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مَرَّةً (تهذیبالاحکام)
- قرائت هرروزقرآن عَهْدُ اللَّهِ إِلَی خَلْقِهِ فَقَدْ یَنْبَغِی لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ یَنْظُرَفِی عَهْدِهِ وَأَنْ یَقْرَأَ مِنْهُ فِی کُلِّ یَوْمٍ خَمْسِینَ آیَةً (کافی)
- عدم فهم حسین وقرآن دلیل قفل قلب است: امام حسین (علیه السلام ) به دشمنان فرمود:« فطبع الله علی قلوبکم» (مقتل خوارزمی).
- عدم فهم قرآن و امام حسین علیه السلام دلیل قفل قلب است: «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقرآن أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها» (محمد/ 24)
- عنایت به معلم قرآن: امام حسین هزاردینارداد به معلم قرآن،گفتند: خیلی زیاد پول مىدهى. گفت: معلم قرآن است.
- سوره فجرقرآن بنام حسین است: با دلی آرام ازخدا راضى وخدا نیز از او راضى.«یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ» (فجر/ 27)
- عامل به قرآن: امام حسین علیه السلام درسفر به کربلا فرمود: خواه شهید شویم، خواه پیروز، هدف انجام تکلیف است.
- نماز،جهاد ،عمل به قرآن:امام حسین علیه السلام ظهرعاشورا سیماى قرآن مجسم پروردگار«العابدون الحامدون»(توبه/112)
- سیماى حسین (علیه السلام) درقرآن :خطبه ها ،اهداف، صحنهها ، مسائل کربلا ، جهاد، تصمیم، عشق، ایمان، خلوص،شهادت.
- امام حسین وعدم بیعت با یزید ملاک آیه قرآن «انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهلالبیت و یطهّرکم تطهیرا»(احزاب/33)
- استناد وصیت نامه امام قبل ازحرکت به کربلا به قرآن فرمودند:«و ما توفیقى الا باللّه علیه توکّلت و الیه انیب»(هود/88)
- برای خروج ازمدینه به مکه (28 رجب) آیه تلاوت:«فخرج منها خائفا یترقّب قال ربّ نجّنى من القوم الظالمین»(قصص/21)
- درراه مکه ازجن و فرشته براى یارى : امام فرمودند:«اینما تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم فى بروج مشیّدة» (نساء/78)
- ۰۱/۰۴/۰۸