محاسبه نفس یا روش پیشگیرى از وقوع جرم 1- : آنان که ایمان خالص دارند و آن را با شرک نیامیختهاند، امنیت و آسایش دارند و اینان راه پروردگار خویش را یافتهاند و در جوار او آرامش و امن پیدا مىکنند.
پنجشنبه, ۱۳ آبان ۱۴۰۰، ۰۶:۱۰ ق.ظ
- بسم الله الرحمن ارحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- محاسبه نفس با روش پیشگیری از وقوع جرم
- 1-نکته:آموزه های نمازآرامش و آسایش،انتخاب درست، کوتاهترین راه رسیدن به هدف.
- الَّذینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا إیمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ (82الانعام)
- آنان که ایمان خالص دارند و آن را با شرک نیامیختهاند، امنیت و آسایش دارند و اینان راه پروردگار خویش را یافتهاند و در جوار او آرامش و امن پیدا مىکنند.
- هر انسانى طالب آرامش و آسایش است. و براى رسیدن به این هدف دوست دارد کوتاهترین راه را بداند (1)و آن را انتخاب کند. اما راههاى فراوان انحرافى که در طول حیات بشرى به وجود آمده، انتخاب درست را مشکل کرده است و به لحاظ اینکه در اجتماع زندگى مىکند و جامعه در پرورش فکرى و روحى فرد مؤثر است و جمع آراء متفاوت افراد و گزینش بهترین رأى کار آسانى نیست، سبب مىشود رسیدن به هدف اصلى و یافتن کوتاهترین راه براى وصول به آن ممکن نگردد.کتاب محاسبه نفس یا روش پیشگیرى از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس)، ص: 9
- نماز واصلاح راههاى انحرافى:
- اما راههاى فراوان انحرافى که در طول حیات بشرى به وجود آمده، چون با صراط مستقیم ارتباط نداشته وبه نماز پیوند نخورده انتخاب درست را مشکل کرده است.
- نمازدر جامعه و پرورش فکرى و روحى فرد مؤثر است،نمازجمع آراء متفاوت افراد رابیک سو گزینش می دهد وبهترین رأى را درکار انسان سبب مىشود نماز رسیدن به هدف اصلى و یافتن کوتاهترین راه براى وصول به بوسیله نماز ممکن گردد.
- پیام:
- نمازصراط مستقیم
- راهی که درجوار او آرامش و امن پیدا مىکنند.
- راهی که هدف هر انسان طالب آرامش و آسایش است.
- راهی که درست آن را انتخاب می کند . صراط مستقیم است.
- راهی که براى رسیدن به این هدف دوست دارد کوتاهترین راه باشد.
- راه صراط مستقیمی که در نماز از خدا می خواهیم.
- راه آنان که ایمان خالص دارند، راه آنکه با شرک نیامیختهاند،راه امنیت و آسایش ، راه پروردگار خویش ،
- 2-نکته:آموزه های نماز به ما خواهد آموخت که انتخاب راه درست مشکل نیست.2
- أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُون البقرة : 157
- صلوات و رحمت پروردگارشان بر آنان باد، که هدایت یافتگانند.
- به ما خواهد اموخت که نه تنها انتخاب راه درست مشکل نیست بلکه کوتاهترین راه ، وصول به آن ممکن وآسان است.وآن راه کوتاه وآسان راهی است که انبیا واولیاء الهی هدایت وراهنمایی کردند ما را، آن راه صراط مستقیم گویند، که به وسیله نماز به ما آموزش داده اند. پس راهی جز راه نماز کوتاهترین ونزدیکترین برای رسیدن به هدف نمی باشد.بنده خدا از خدا میخواهد: که او را از صراطى (یعنى سبیلى) بصراطى دیگر که ما فوق آنست هدایت کند،و درهر نمازی رطبه ودرجه اش بلاتر رود وبه قرب خدا نزدیک ترشود.
- پیام
- نمازصراط مستقیم
- پنج سوره و هشت آیه کلمه مُهْتَدُونَ درقرآن مجید آمده است. که دلالت دارد دربخشهای اصلی تشکیل دهنده دین مبین اسلام نقش اساسی وکلیدی نماز دراین آیات مشهود است. خصوصاکلمه اهْدِنَا دراهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ(6) که درخواست هدایت به راه مستقیم را از در نماز ازخدا خواستاریم
- سوره مبارکه
- البقرة : 70و 157 الأنعام : 82 الأعراف : 30 یس : 21 الزخرف : 22 و 37 و 49 کلمه مُهْتَدُونَ آمده.
- 3-نکته:آموزه های نماز طرفدارى از حقّ، انگیزه و سوز لازم دارد نه نشان و عنوان.
- اتَّبِعُوا مَنْ لا یَسْئَلُکُمْ أَجْراً وَ هُمْ مُهْتَدُونَ (یس21)
- از کسانى پیروى کنید که پاداشى از شما نمىخواهند و آنان راه یافتهاند،
- این خود نخستین نشانه صدق آنهاست که هیچ منفعت مادى در دعوتشان ندارند، نه از شما مالى مىخواهند، و نه جاه و مقام، و نه حتى تشکر و سپاسگزارى، و این همان چیزى است که بارها در آیات قرآن در مورد انبیاى بزرگ به عنوان نشانهاى از اخلاص روى آن تکیه شده، تنها در سوره «شعرا» پنج بار جمله «و ما اسئلکم علیه من اجر» تکرار گردیده است. برگزیده تفسیر نمونه، ج4، ص: 89
- مبلغ
- نمازصراط مستقیم
- صراط مستقیم راه حق است.براى حمایت از حقّ، مسافت طولانى نباید مانع باشد. 5 طرفدارى از حقّ، انگیزه و سوز لازم دارد نه نشان و عنوان. حمایت از حقّ، باید با شدّت، سرعت، منطق و عاطفه همراه باشد. 3 امنیّت و هدایت واقعى، در سایهى ایمان و عدالت است. 1 هدایت کار خداست، 7 شکستن سکوت و فریاد زدن در محیطهاى انحرافى، براى حمایت از رهبرى حقّ مورد ستایش خداوند است.اخلاص در تبلیغ، شرط جذب مردم است. حفظ ایمان، مهمتر از خود ایمان است. ولى گمراهى، به خاطر سوء انتخاب خود ماست. منادیان حقّ نباید از مردم مزدى بخواهند.9 هادیان باید خود مهتدى باشند.
- 4- نکته:آموزه های نماز تشخیص هدف غائى و نهائى حل مشکل اولین کوچه عشق.
- وَ إِذا مَسَّ النَّاسَ ضُرٌّ دَعَوْا رَبَّهُمْ مُنِیبِینَ إِلَیْهِ ثُمَّ إِذا أَذاقَهُمْ مِنْهُ رَحْمَةً إِذا فَرِیقٌ مِنْهُمْ بِرَبِّهِمْ یُشْرِکُونَالروم آیه33
- و هنگامى که ضرر و سختى دچار مردم شود پروردگار خود را مىخوانند، به سوى او توجه و انابه مىنمایند. سپس هنگامى که خداوند مهربان از رحمت خود به ایشان مىچشاند ناگاه فرقهاى از آنان نسبت به پروردگارشان مشرک مىگردند
- در جهان امروز که به علت اندیشیدن در پدیدههاى خلقت، اسرار فراوانى از آنچه در وجود هر آفریدهاى نهفته است کشف شده است، دانشهاى زیادى بوجود آمده و در نتیجه دانشمندان بسیارى در هر رشته از علوم وجود دارند.
- و به لحاظ اینکه هر فردى قادر نیست مثلا فیزیکدان، شیمیدان، روانشناس، روانکاو، ادیب، طبیعیدان، عالم اقتصاد، جامعهشناس، سیاستمدار و ... باشد و در عمل هم مشاهده شده است که اکثر همین دانشمندان نیز اولین کوچه عشق را طى نکرده و در خم یک کوچه ماندهاند. تشخیص هدف غائى و نهائى و رسیدن به آن مشکلتر شده است.
- جمع آراء متفاوت افراد و گزینش بهترین رأى کار آسانى نیست، سبب مىشود رسیدن به هدف اصلى و یافتن کوتاهترین راه براى وصول به آن ممکن نگردد.کتاب محاسبه نفس یا روش پیشگیرى از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس)،
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۰۸/۱۳