در وصیّت کردن 4-، باید حال وارثان را مراعات کرد، تا به آنان زیان نرسد. «غَیْرَ مُضَارٍّ»
پنجشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۰۵:۴۸ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم .
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
-
وصیّتنامه 4
وصیّت که حقّ خود انسان است، بر حقوق وارثان مقدّم است. «مِنْ بَعْدِ وَصِیَّةٍ»- گرچه پرداخت بدهى، بر انجام
وصیّت مقدّم است، لکن چون در عمل، انجاموصیّت سختتر است، خداوند در آیه، اوّل عمل بهوصیّت را آورده، بعد پرداخت بدهى را. - در حدیث آمده است:
وصیّت به ثلث مال، زیاد است، سعى کنید وارثان شما بهرهى بیشترى از ارث ببرند، تا همه بىنیاز باشند. و ضرر رسانى دروصیّت از گناهان کبیره است. - در
وصیّت کردن، باید حال وارثان را مراعات کرد، تا به آنان زیان نرسد. «غَیْرَ مُضَارٍّ» - این سوره شامل مسائلى از قبیل: ولایت و رهبرى، ردّ عقیدهى تثلیث، وفاى به عهد و پیمانها، گواهى دادن به عدل، تحریم قتل، احکام خوردنىها، احکام وضو، غسل و تیمّم، سفارش به عدالت اجتماعى و احکام
وصیّت، قصاص، سرقت، زنا و ... مىباشد. - اى کسانى که ایمان آوردهاید! هرگاه (نشانههاى) مرگ یکى از شما فرا رسد، از میان خود دو نفر عادل را هنگام
وصیّت به شهادت و گواهى فرا خوانید. - و اگر در مسافرت بودید و مصیبت مرگ به سراغ شما آمد (و شاهد مسلمانى نبود) دو تن از غیر (همکیشان) تان را به گواهى بطلبید و اگر (در صداقت آنان) شک کردید، پس از نماز آن دو را نگاهدارید تا به خداوند قسم یاد کنند که ما حاضر نیستیم حقّ را به هیچ قیمتى بفروشیم، هر چند در مورد فامیل باشد و هرگز شهادت الهى را پنهان نمىکنیم، که در این صورت از گنهکارانیم.
- مسلمانى به نام «ابن ابى ماریه» همراه دو مسیحى به نامهاى تمیم و عدى که برادر بودند، به سفر تجارى رفتند. مسلمان بیمار شد،
وصیّت نامهاى نوشت و آن را میان وسایل خود گذاشت - آستانهى مرگ، آخرین فرصت براى
وصیّت کردن است. «إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ حِینَالوَصیّة» - هنگام
وصیّت، مؤمن باید دقّتهاى لازم را به کار بندد. «حِینَالوَصیّةاثْنانِ ذَوا عَدْلٍ مِنْکُمْ» - در امر
وصیّت، سوگند و شهادت، تقوا داشته باشیم. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ» - حضرت على علیه السلام به فرزندش
وصیّت کرد: خداوند بر گوش واجب کرده که راضى به شنیدن گناه و غیبت نشود. - حضرت على علیه السلام در
وصیّت به فرزندش امام حسن مىفرماید: رزق دوگونه است: نوعى از آن را باید با تلاش و کوشش بدست آورى و نوعى دیگر خود به سراغ تو مىآید. (مثل نور، باران وهوا در طبیعت و هوش، حافظه واستعداد در انسان) - 12. صبر،
وصیّت امام حسین علیه السلام به فرزندش امام سجّاد علیه السلام است. «یا بنى اصبر على الحق و ان کان مرا» - امام سجّاد علیه السلام به فرزندش
وصیّت مىفرماید: «ایاک و مصاحبة القاطع لرحمه، فانى وجدته ملعونا فى کتاب الله» از دوستى و مصاحبت با کسانى که قطع رحم مىکنند بپرهیز، زیرا من در قرآن، آنها را ملعون یافتم. یَقْطَعُونَ ... لَهُمُ اللَّعْنَةُ - از سخن حقّ پیروى کنیم، چه موعظهى بندهى خدا باشد، «لُقْمانُ» و چه
وصیّت خداوند سبحان. «وَصَّیْنَا» - در آیههاى 83 سورهى بقره، 36 سورهى نساء، 151 سورهى انعام و 23 سورهى اسراء در رابطه با احسان به والدین سفارش شده، ولى در سورهى لقمان، احسان به والدین به صورت
وصیّت الهى مطرح شده است. - - اولویّت خویشاوندان در ارث، بعد از عمل به
وصیّت است. وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ ... إِلَّا أَنْ تَفْعَلُوا ... (آرى، اگر فردىوصیّت کرد که بخشى از مال او صرف دوستانش شود، اوّل باید بهوصیّت عمل شود و سپس تقسیم شود.) - 4. با اینکه عمل به
وصیّت، واجب و ترک آن حرام است، امّا اگر عمل بهوصیّت، میان افرادى فتنه و کدورت مىآورد، اسلام اجازه مىدهد کهوصیّت ترک شود تا میان مردم صلح و صفا حاکم باشد. «فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ» - گاهى حضرت على علیه السلام به خاطر ایجاد حساسیّت در مردم، الفاظى را تکرار مىکردند. چنانکه به فرزندانش
وصیّت مىکند: الله الله فى الایتام ...، «الله الله فى جیرانکم»، «الله الله فى الصلاة»، الله الله فى القرآن ... که لفظ جلاله «الله» تکرار شده است. - حضرت على علیه السلام پس از ضربت خوردن، به دو فرزند عزیزش امام حسن و امام حسین علیهما السلام
وصیّت کرد: «لا تَقْتُلُنَّ بى الّا قاتِلى» به خاطر کشته شدن من دست به قتل عام نزنید بلکه تنها قاتلم- ابن ملجم- را بکشید و سپس مىفرماید: «فَاضْرِبُوهُ ضَرْبَةً بِضَرْبَةٍ» او یک ضربت به من زد شما هم یک ضربت به او بزنید. - حضرت ابراهیم و یعقوب علیهما السلام هم به فرزندان خود چنین
وصیّت مىکنند: وصیّت : یکى دیگر از بحثهاى لازم در آستانه مرگ، بحث ازوصیّت است. گر چهوصیّت مخصوص وقت مرگ نیست و بهتر است انسان در اوّلین فرصتوصیّتنامه خود را تهیه کند، لکن چون معمولًا در آستانه مرگوصیّت مىنمایند- گر چه
وصیّت کردن مستحب است، ولى تعبیر قرآن با جمله «کُتِبَ علیکم» آمده و این عیناً همان تعبیرى است که در تشریع روزه بکار برده شده است و تعبیرات قرآن وسفارشات پیشوایان دین آن را تا مرز وجوب پیش برده است. وصیّت، به قدرى مهم است که پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: هر کهوصیّت کرده بمیرد، گویا شهید از دنیا رفته و هر کهوصیّت نکرده از دنیا برود، گویا به مرگ جاهلیّت و مانند افراد قبل از اسلام مرده است.- نقش
وصیّت :وصیّت، نشانه دقّت و اهل حساب و فکر بودن انسان است. وصیّت، نشانه احترام به حقوق است.وصیّت، یاد مرگ بودن انسان است.وصیّت، استمرار بخشیدن به اهداف عالى انسان است.وصیّت، پر کردن خلاءهاى اقتصادى افراد محروم است.وصیّت، بهرهگیرى از چیزهایى است که یک عمر جمع کرده است.وصیّت، راه جبران کارهایى است که خود در زمان حیات انجام نداده است.وصیّت، یادگارى انسان بعد از مرگ و یادبود وزنده کردن یاد خود است.- شرایط
وصیّت : دروصیّت چند مسئله را باید مورد توجه قرار داد: - در
وصیّت تنها توجه به مسائل مالى نباشد، بلکه از قرآن الهام بگیریم که مىفرماید: هنگامى که مرگ یعقوب فرا رسید، فرزندان خود را فراخواند و از آنان پرسید: «ما تَعبُدونَ مِن بَعدى» شما بعد از من چه چیزى را خواهید پرستید؟ - امیرالمؤمنین علىّ علیه السلام بعد از ضربت خوردن و در آستانه شهادت در اوّلین جمله
وصیّت خود، فرزندانش را به تقوا سفارش مىفرماید. - بنابراین
وصیّت نباید تنها جنبههاى مالى و مادّى داشته باشد. زیرا توصیهها و سفارشات انسان در آخرین لحظات زندگى، براى تمام بستگان از خاطرات فراموش نشدنى است. - در
وصیّت نباید انسان سوءاستفاده کرده و حقوقى را ضایع کند و بخاطر انتقام، ناراحتىهاى خود را دفع کند، بلکه باید مصلحت و عدالت و نیاز و ضرورتها را در نظر بگیرد. زیرا در حدیث مىخوانیم: کسى که دروصیّت خود ظلم کند، مرتکب گناه کبیره شده است. - در
وصیّت باید حقوق فرزندان را مراعات کند. - پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله ضمن
وصیّتى به حضرت على علیه السلام فرمودند: کسى که خوبوصیّت نکند، جوانمرد نیست و شفاعت ماهم شامل او نمىشود.
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۰۶/۱۸