درخواست مقام خونخواهی در زیارت عاشورا :در نیمههای زیارت که معرفت او بالاتر میرود و خود را آماده ظهور میکند، امام زمان علیهالسلام را خونخواه میخواند
شنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۰۰ ق.ظ
-
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- درخواست مقام خونخواهی
- شرح زیارت عاشورا : «وَ أَنْ یرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِی مَعَ إِمَامٍ هُدًی ظَاهِرٍنَاطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم 1-»
- تحولات زائر از «ثار الله» تا «ثاری»
- در متن زیارت عاشورا، خواننده درخواست های زیادی از خداوند دارد و با معرفت پیدا کردن یا رسیدن به هر مقام، طالب مقام دیگری میشود. اگر دقت شود میبینیم که کلمه «ثار» به سه شکل در زیارت عاشورا آمده است.
- یکی از سلام ها در ابتدای زیارت «السَّلامُ عَلَیکَ یا ثَارَ اللَّهِ» است و زائر در ابتدای کار، خدا را خونخواه امام حسین علیهالسلام میخواند
- .در نیمههای زیارت که معرفت او بالاتر میرود و خود را آماده ظهور میکند، امام زمان علیهالسلام را خونخواه میخواند و میگوید:«طَلَبَ ثَارِکَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُور»
- اما در اینجا، (طَلَبَ ثَارِی مَعَ إِمَامٍ هُدًی)همزمان با رسیدن به مقام صدّیقین و ارتقاء به مقام محمود، خودش را خونخواه امام میداند و واژه « ثاری» را به کار می برد.
- «وَ أَنْ یرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِی مَعَ إِمَامٍ هُدًی ظَاهِرٍنَاطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم»
- «ثاری» یعنی خونی که خون خواهش من هستم. اما این را هم میداند که خودش به تنهایی نه قادر به خونخواهی بسم امام از ظالمین جهان است و نه حق صدور حکم جهاد علیه آنان را دارد. لذا با حفظ مقام خون خواه بودن برای خود، آن را به زمان ظهور موکول میکند تا در معیت امام زمان علیهالسلام به آن اقدام نماید.
- دقت شود که زائر در اینجا برای ظهور وقت تعیین نمیکند و تعیین زمان خونخواهی به معنی تعیین وقت ظهور نسیت، هرگاه ظهور واقع شود، او بهعنوان خون خواه آماده است تا از ظالمین خون خواهی کند. از طرفی این را هم میداند که ممکن است عمرش کفاف ندهد تا زمان ظهور را درک نماید. بنابراین جمله مزبور را باید یک دعا بهجهت ظهور تلقی کنیم، یا دعا برای توفیق خونخواهی در رجعتش به دنیا بیابید.
- درخواست روزی های متفاوت
- توجه به ابتدای این جمله که با «یرزُقنِی» آغاز میشود، آرزوی زائر عاشورا را میرساند و امیدوار است که این سعادت را داشته باشد تا خداوند خون خواهی از خون ائمه علیهمالسلام را رزق او گرداند.
- گرچه درخواست این رزق را قبلاً هم در «یرْزُقنِی طَلَبَ ثَارِک» کرده بود. اما رزق درخواستی فعلی با رزق قبلی، تفاوت اصولی دارد:
- چیزی که قبل از این میخواست، این بود که خداوند معیت امام زمان علیهالسلام بهجهت خونخواهی ایشان از ظالمین جهان را رزق او گرداند. یعنی امام زمان علیهالسلام بهعنوان ولی دم ائمه علیهمالسلام برای خون خواهی قیام کند و او نیز در معیت ایشان باشد.
- اما خداوند به جای استجابت دعای او، معرفت امام و معرفت اولیاء امام و برائت از دشمنان ایشان را رزق او نموده بود. «أَکْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِیائِکُمْ وَ رَزَقَنِی الْبَرَاءَةَ مِنْ أَعْدَائِکُم»
- اما اکنون با معارف جدیدی که برایش حاصل شده، خواهان رزقی است که به موجب آن خودش خونخواه است و اگر معیت امام زمان علیهالسلام را در این خونخواهی درخواست نموده، بهجهت سه خصلتی است که در این زیارت برای امام زمان علیهالسلام آمده که خودش فاقد آن است.
- خصائل مزبور عبارتند از: هُدًی- ظَاهِرٍ- نَاطِقٍ بِالحَقّ. در حقیقت جمله مزبور اینگونه است:
- امامی که او را به سوی حق هدایت میکند. امامی که حق را ظاهر میکند. امامی که کلام و سخن او حق است.
- عبارت «منکم» در انتهای سخن او مبین این است که این سه مطلب فقط در صلاحیت شما اهلبیت است و کسیکه از شما نباشد، نه میتواند به حق هدایت کند، نه میتواند حق را ظاهر نماید. و نه میتواند کلام حق را داشته باشد،
- یعنی هرچه شما بگویید حق است. حال آنکه کلام دیگران ممکن است همهاش حق نباشد.
- برداشت دیگر از جمله «منکم» این است که هنوز مخاطب زائر عاشورا، ائمه علیهمالسلام هستند.
- وجود این سه خصلت (هُدًی- ظَاهِرٍ- نَاطِقٍ بِالحَقّ.) در امام زمان علیهالسلام است که میتواند هادی او در شناخت دشمنان ایشان باشد.
- مفهوم مخالفش این است که بدون امام و یاری او، ممکن است با اشتباه در تشخیص، عدهای را بیگناه قصاص نماید،
- یا عده دیگری که باید قصاص شوند را نشناسد و به حال خودشان رها کند. فرض کنید شخصی میخواهد کار درستی را انجام دهد، در نیت خود هم صادق است، اما نمیداند چگونه باید آن را انجام دهد. لذا محتاج به راهنمایی فرد خبرهای است که از چند و چون کار آگاه باشد
- و اگر راهنماییهای او نباشد، قادر به انجام آن نخواهد بود، یا دچار اشتباهات جبرانناپذیر گردد.
- این بینش و نوع نگرش او به موضوع خونخواهی، معرفت و درک بالای زائر را میرساند که از طرفی آگاه شده که اظهار «حق» فقط و فقط از اهلبیت علیهم السلام برمیآید. فقط آنها هستند که میتوانند او را به حق هدایت کنند
- و هر آنچه بر زبان آنان جاری شود، عین حق است و حق همان است که آنان میگویند. از سوی دیگر چون خودش به شدت از ظلم و ظالمین بیزار است،
- لذا نمیخواهد خودسرانه کاری انجام دهد که احتمال ظلم به دیگران در آن وجود داشته باشد. این موضوع، یعنی عدالتخواهی کامل او.
- این مسئله گویای این واقعیت است که کسی که خونخواه حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) یا انتقام گیرنده خون ایشان و یاران ایشان در کربلا است باید از اهل بیت پیامبر (صلیالله علیه و آله) باشد. «منصور» به معنای «یاری شده» است.
- در میان القابی که برای حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وجود دارد بعضی از القاب کنایه از آن حضرت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند یعنی به کنایه از ایشان نام برده شده و «امام منصور» یکی از همین القابی است که کنایه از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دارد.
-
ضمن این که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یک نفر است در مقابل این همه دشمن که همه آنها نیز به سلاح های روز مجهز هستند. اما حضرت(علیه السلام) در مقابل آنها «یاری شده» است. چرا که منصور یعنی «یاری شده از جانب خداوند». اگر کمک و عنایت خداوند نباشد تمام عالم هم جمع شوند هیچکس نمی تواند کاری انجام دهد.
- امام صادق(علیه السلام ) در حدیثی فرمودند: «خداوند متعال حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف ) را منصور نامیده است، همانگونه که پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) را محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) و عیسی(علیه السلام) را مسیح نامیده است»
- یعنی براساس این حدیث، آن امام منصوری که ما می خواهیم تا خونبهای سیدالشهدا(علیه السلام) را با ایشان طلب کنیم، امام مهدی(عج) است.
- با شهادت حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) امامت نه تنها خاتمه پیدا نمی کند، بلکه ادامه و استمرار هم پیدا می کند چنان که خونبهای امام حسین(علیه السلام) امامت امام دوازدهم(عج) است و این شجره طیبه ادامه خواهد داشت.
- امام زمان(عج) انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت
- وی با بیان اینکه این امامت نه تنها محکوم به شکست نیست بلکه نتیجه آن پیروزی امام حسین(علیه السلام) و امامان بعد از ایشان است، تاکید کرد:
- تبلور این پیروزی در ظهور امامی است که در زیارت عاشورا از ایشان با عنوان «امام منصور» یاد می شود که از اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) است؛
- و خداوند به برکت این ذریه که در تبار امام حسین(علیه السلام) قرار گرفته انتقام خون ایشان را خواهد گرفت.
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۵/۱۵