4- آداب زیارت قبور: طهارت از طرف پا به سوی قبر برود ..آدب مجلس . همنشینی . در گفتار. در نماز. در دعا .....
چهارشنبه, ۱ دی ۱۴۰۰، ۰۷:۱۹ ق.ظ
- بسم الله الرحمن الرحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
-
20--7هفت آداب : 3. آداب زیارت قبور:
- طهارت
- از طرف پا به سوی قبر برود نه سر
- وقت زیارت رویش به طرف میت باشد.
- بایستد و دعا کند.
- مقداری قرآن بخواند. مستحب است یس و توحید را بنشیند و بخواند.
- به طرف قبله بایستد و برای میت دعا کند.
- آب تمیز بر روی قبر بریزد.
- صدقه برای میت بدهد.....آدب زائر قبور
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- آداب مجللس
- 1-دورى از سخن و مجلس باطل.. از دیدگاه اسلام، آهنگهایى که متناسب با مجالس فسق و فجور و گناه باشد و قواى شهوانى را تحریک نماید، حرام است، ولى اگر آهنگى مفاسد فوق را نداشت، مشهور فقها مىگویند: شنیدن آن مجاز است.امام باقر علیه السلام فرمود: غنا، از جمله گناهانى است که خداوند براى آن وعدهى آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ ....
- 2-غنا، از گناهان کبیره است، زیرا گناه کبیره به گناهى گفته مىشود که در قرآن به آن وعدهى عذاب داده شده است.در سورهى حج مىخوانیم: «وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» از سخن باطل دورى کنید. امام صادق علیه السلام فرمود: «مراد از «قول زور» آوازه خوانى و غناست».
- 3- غنا فقر و بدبختى آورد: مىباشد.از امام صادق و امام رضا علیهم السلام نیز نقل شده که یکى از مصادیق «لهو الحدیث» در سورهى لقمان، غنا مىباشد. در روایات مىخوانیم: غنا، روح نفاق را پرورش مىدهد و فقر و بدبختى مىآورد.* زنان آوازهخوان و کسى که به آنها مزد مىدهد و کسى که آن پول را مصرف مىکند، مورد لعنت قرار گرفتهاند، همان گونه که آموزش زنان خواننده حرام است.* خانهاى که در آن غنا باشد، از مرگ و مصیبت دردناک در امان نیست، دعا در آن به اجابت نمىرسد و فرشتگان وارد آن نمىشوند..
- 4- شراب . حرمت نشستن در مجلس شراب . یکی از افسران ارتش منصور دوانیقی به مناسبت ختنه فرزند خود مهمانی گرفت عده ای را دعوت کرد و از جمله مهمانها امام صادق (ع) بود، در کنار سفره یکی از مهمانها آب خواست. پیش خدمت عوض آب شراب به او داد. امام صادق (ع) فورا از وسط مجلس پاشد. علت را پرسیدند، فرمود: جدم پیغمبراکرم (ص) فرمود:نشستن در مجلسی که خمر است حرام است.قَالَ الْبَاقِرُ (ع): لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) فِی الْخَمْرِ عَشَرَةً غَارِسَهَا وَ حَارِسَهَا وَ بَائِعَهَا وَ مُشْتَرِیَهَا وَ شَارِبَهَا وَ الاکِلَ ثَمَنَهَا وَ عَاصِرَهَا وَ حَامِلَهَا وَ الْمَحْمُولَةَ إِلَیْهِ وَ سَاقِیَهَا کافی، ج 6، ص 429. (البته کسی که از اول درخت را برای قصد شراب سازی میکارد)
- 3- مجلس قمار . عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَی قَالَ:" دَخَلَ رَجُلٌ مِنَ الْبَصْرِیِّینَ عَلَی أَبِی الْحَسَنِ الاوَّلِ (ع) فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی أَقْعُدُ مَعَ قَوْمٍ یَلْعَبُونَ بِالشِّطْرَنْجِ وَ لَسْتُ أَلْعَبُ بِهَا وَ لَکِنْ أَنْظُر. فَقَالَ:" مَا لَکَ وَ لِمَجْلِسٍ لا یَنْظُرُ اللَّهُ إِلَی أَهْلِهِ" کافی، ج 6، ص 437. قَالَ الرِّضَا (ع) الْمُطَّلِعُ فِی الشِّطْرَنْجِ کَالْمُطَّلِعِ فِی النَّارِ کافی، ج 6، ص 437
- 4- گشودن جا براى حضور دیگران در مجلس: جا بدهید جا مىدهند قرآن مىگوید که «إِذا قیلَ لَکُمْ تَفَسَّحُوا فِى الْمَجالِسِ فَافْسَحُوا» (مجادله/ 11) اگر کسى وارد اتاق شد با چشمهایش دنبال جا مىگردد فورى جایش بدهید بعد مىگوید جا دادى «یَفْسَحِ اللَّهُ لَکُم» خداوند به تو جا مىدهد نمىگوید تو در مکان جایش مىدهى نمىگوید: «یفسح الله فى المجالس» «تفسحوا فى المجالس» یعنى تو جلسه مکان به او بده اما در جواب نمىگوید اگر تو به او مکان دادى خدا به تو مکان مىدهد مىگوید تو به او گشایش مکانى دادى خدا از هر جهت به تو گشایش مىدهد گشایش فکرى مىدهد یک چیزى را که تا بحال نمىفهمیدى فهمیدى گشایش الهامى مىدهد گاهى وقتها توى بن بست نمىدانى چه کنى خدا گشایش مىدهد یک چیزى را به ذهنت مىاندازد راه در رو گشایش فکرى گشایش علمى دنبال یک رفیق خوب مىگشتى مىگوید یک خورده جا بده یک خورده .
- آداب مجلس و همنشینی: 1. اشرف المجالس 2. مایلزم مراعاتها فی المجالس3. صدر المجالس 4. لاتجلس فی هذه المجالس
- 5. المجالس بالامانة 6. ذکر الله تعالی عند القیام7. جلیس8. من نجالس9. حق الجلیس10. لاتجالس هؤلاء
- ادب نسبت به افراد مجلس . إذا قیل لکم تفسحوا فی المجالس فافسحوا یفسح الله لکم ... (مجادله 11)
- استغفار. بعد از هر مجلس 25 بار . سیره پیامبر (ص): عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع): أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) کَانَ لَا یَقُومُ مِنْ مَجْلِسٍ وَ إِنْ خَفَّ حَتَّی یَسْتَغْفِرَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَمْساً وَ عِشْرِینَ مَرَّةً کافی، ج 2، ص 504
- ترک مجلس گناه و اعراض از گنهکار .مجلس گناه . قَالَ الصَّادِقُ (ع): لا یَنْبَغِی لِلْمُومِنِ أَنْ یَجْلِسَ مَجْلِساً یُعْصَی اللَّهُ فِیهِ وَ لا یَقْدِرُ عَلَی تَغْیِیرِهِ کافی، ج 2، ص 374
- امربهمعروفونهیازمنکر.حضور در مجلس مفید . کم کردن آرزوها: قَالَ أَمِیرُ المُؤمِنِینَ (ع): طُولُ الامَلِ فَیُنْسِی الاخِرَةَ نهج البلاغة، خطبه 42.
- 5-عنایاتامامزمان(عج) . در مجلس درس .قرآن-معروفها. جا دادن در مجلس . 6. جا دادن در مجلس..إِذا قیلَ لَکُمْ تَفَسَّحُوا فِی الْمَجالِسِ فَافْسَحُوا مجادله/ 11.
- بسم الله الرحمن الرحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ادب: آشنایى با اخلاق : سفارش امام باقر (ع) به فرزندش این بود: «دوستى با افراد بیادب انسان را خراب کند».
- (ادب) اسلامى:
- ادب در گفتار . 1. واقعى و حقیقى «بِنَبَإٍ یَقِینٍ» 2. دل پسند «الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ» 3. «قَوْلًا بَلِیغاً» 4. «قَوْلًا لَیِّناً»5. «قَوْلًا کَرِیماً» 6. «قَوْلًا مَیْسُوراً» 7. «عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» 8. «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ» «9»
- راز نماز..ادب و آداب نماز: 1. مقدّمات نماز،2. مقارنات نماز،.3. تعقیبات نماز،
- نماز و ادب: بایستیم، دستها روى رانها، بدن آرام، نگاهها به محل سجده، لباسها نو و تمیز، همراه با بوى خوش و معطّر. اگر با جماعت هستیم از سایرین جلو و عقب نیفتیم و خود را هماهنگ دیگران و مردم کنیم، مقام امام را نگهداریم، قبل از او کارى انجام ندهیم، به رکوع یا سجود نرویم و بهتر است حتّى قبل از کلام امام، ذکر نماز را به زبان جارى نکنیم.
- ادب در برابر پیامبر: در اول سوره حجرات در هیچ کارى بر خدا و پیامبر نباید پیشى گرفت:«لا تقدّموا بین یدى اللّه و رسوله»
- حقیقت ادب . معنای ایجابی ادب کردار و گفتار شایسته و بایسته و متناسب با شئون انسان را ادب می گویند. الادب احسن السجیه،
- معنای سلبی ادب : ادب قبول مخلوط از حق و باطل نیست.خَلَطُوا عَمَلا صالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً توبه/ 102.
- اهمیت ادب .
- عقل محتاج ادب است . قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (علیه السلام) کل شیء یحتاج إلی العقل و العقل یحتاج إلی الادب.. غر.
- ادب بر نسب تقدم دارد: قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (علیه السلام) قلیل الادب خیر من کثیر النسب غررالحکم، ص 248
- ادب بهتربن ارث است : ادب میراث گران قیمتی : إِنَّ خَیْرَ مَا وَرَّثَ الابَاءُ لابْنَائِهِمُ الادَبُ لا الْمَالُ کافی،
- انسان به ادب بیشتر احتیاج دارد تا به مال: طالب الادب أحزم من طالب الذهب غررالحکم، ص 247.
- زمینه های ادب : قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (علیه السلام) أحسن الاداب ما کفک عن المحارم غررالحکم، ص 247.
- شیوه های ادب : 1. آغاز از خود قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (علیه السلام) أفضل الادب ما بدأت به نفسک غررالحکم،
- ادب بی ادب، به وسیله ادب : کَفَاکَ أَدَباً لِنَفْسِکَ اجْتِنَابُ مَا تَکْرَهُهُ مِنْ غَیْرِکَ نهج.ادب از که آموختی ؟ ازبی.
- موارد ادب: 1نسبت به خدا : وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لامّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلا ما رَحِمَ رَبِّی إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَحِیمٌ یوسف/ 53
- ادب نسبت به خود: 2. ادب نسبت به خود : 1. ادب در نماز:خشوع، ادب نماز است.
- ادب در نماز:
- ادب در دعا: 2. وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ فر 60
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۱۰/۰۱