جلسه 36 موانع رشد بصیرت قسمت اول این عیدغدیر که بهتر از هر سال برگذار شد ؛ تشکر ویژه وحضرت صاحب الامر حجة بن الحسن خوشنود باشند ان شا الله ..
سه شنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۳ ق.ظ
جلسه 36 موانع رشد بصیرت قسمت اول فضیلت های امیر المومنین علی علیه السلام استاد سالک زید عزه
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
- سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم سی و ششمین جلسه بحث نهج البلاغه ما است درحوزه علمیه مدرسه صدر بازار موضوع بحث بصیرت از نگاه قرآن و نهج البلاغه امیرالمومنین پنچمین موانع رشد بصیر غفلت خدمت شما عرض کنم و خداوند به ما توفیق بدهد ان شالله ذیل عنایات خاصه حضرت امیرالمومنین ((علیه السلام)) بگیریم ان شاالله...
- اول ازهرچیز روز عید سعید غدیر خدمت شما عزیزان تبریک عرض میکنم واز مردم عزیز وبزرگوار در برگذاری این عید که بهتر از هر سال برگذار شد ؛ تشکر ویژه وحضرت صاحب الامر حجة بن الحسن خوشنود باشند ان شا الله ..
- خدا شیعیان را و شیعیان خدا را دوست دارند - سوره ماةده سوره بسیار با عظمت ودر آیات 54؛ 55؛ 56؛ 57 ؛ است. فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ (ماةده/54) امام باقر علیه السلام دربارهى «یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ» فرمود: «مراد علىّ علیه السلام و شیعیان اویند»
- شعاع ولایت الهى- إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ (المائدة/ 55)
- چه کسانی حز ب الله هسند؟! - وَ مَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ (ماةده/56) «الَّذِینَ آمَنُوا»، حضرت على علیه السلام و امامان معصوم علیهم السلام هستند
- غفلت از موانع رشد بصیرت- یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الَّذینَ اتَّخَذُوا دینَکُمْ هُزُواً وَ لَعِباً مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ الْکُفَّارَ أَوْلِیاءَ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ (ماةده/57) شرط ایمان، داشتن غیرت دینى و تبرى از نااهلان است.
از قرآن چند نمونه برای عظمت امیر المومنین ((علیه السلام) )... إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ (ماةده/55) آیه مخصوص امیر المومنین علی (علیه السلام) نازل شده.
- دستور جانشین - همان گونه که تکلیف نماز و روزه بر پیامبر نازل شد، دستور تعیین جانشین نیز در حجّةالوداع نازل شد.به تمام آنچه بر پیامبر نازل شده (نه فقط به بخشى از آن)، ایمان داشته باشند. یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه( المائدة : 67)
- اشکال فخر رازى- اشکال فخر رازى مبنى بر اینکه فرد خاص ناشناخته نمىتواند مقصود باشد و این برداشت احتیاج به معرفى صریح از سوى خدا و رسول دارد، لْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا (المائدة : 3)
- اولا اشکال مردود است؛ چون آنان به آیاتى مثل آیه تطهیر و ولایت و احادیث نبوى مثل حدیث ثقلین و سفینه معرفى شدهاند.ثانیا – جواب اشکالات در خود آیات آمده است .
-
شخصیت اقا جانمان امیر المومنین علی (علیه السلام) با ابعاد لا متناهی در علم در فضیلت در سیاسی ؛ در اجتماعی ؛ در اقتصادی ؛ و .. با ابعاد متناهی .حالا این ابعاد لا متناهی را چه گونه می توانیم بفهمیم ؟
- از کلام حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) می توانیم بفهمیم !!
- از کجای کلام پیامبر بفهمیم آنجا که پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند.. اگر بخواهیم ابعاد شخصیتی امیر المومنین را به فهمیم علاوه برکلام قرآن ؛ این کلام حضرت نبی اکرم بیانگر ابعاد شخصیتی امیر المومنین است ؛
- قَالَ النَّبِیُّ (صل الله علیه وآله) : یَا عَلِیُّ مَا عَرَفَ اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ غَیْرِی وَ غَیْرُکَ وَ مَا عَرَفَکَ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ غَیْرُ اللَّهِ وَ غَیْرِی. .. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج39، ص: 84 یاعلی هیچ کس آنچه که شایسته شناخت خداوند می باشد نیست الا یکی من پیامبر ویکی توامیرالمومنین ..معرفت شناخت خداوند است پیامبر وعلی. ومن را کسی نشناسد مگر یکی خداوند ویکی هم تو علی وتورا کسی نمی شناسد مگر یکی خداوند ویکی هم من
- ونیز فرمودند قائل : پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) وَ مِنْ ذَلِکَ مَا رُوِیَ عَنِ اَلنَّبِیِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : «یَا عَلِیُّ مَا عَرَفَ اَللَّهَ إِلاَّ أَنَا وَ أَنْتَ، وَ مَا عَرَفَنِی إِلاَّ اَللَّهُ وَ أَنْتَ، وَ مَا عَرَفَکَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ أَنَا» . مختصر البصائر، ص: 336
- پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) قَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فِی شَأْنِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ : أَنَا مَدِینَةُ اَلْحِکْمَةِ وَ عَلِیٌّ بَابُهَا. ثُمَّ قَالَ: لاَ یَعْرِفُ اَللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ إِلاَّ أَنَا وَ عَلِیٌّ ، وَ لاَ یَعْرِفُنِی حَقَّ مَعْرِفَتِی إِلاَّ اَللَّهُ وَ عَلِیٌّ ، وَ لاَ یَعْرِفُ عَلِیّاً حَقَّ مَعْرِفَتِهِ إِلاَّ اَللَّهُ وَ أَنَا . بحار الأنوار: 40/ 200/ الباب 94 «مدینة العلم و الحکمة»
- پیغمبر اکرم برای انجام ماموریت الهی 23 سال هم تو این آیه سنت عجیب اشکال تراشی کردن
علی را نمی شناسند الا اونم دو کس است یکی خدای متعال علی را میشناسد و معرفی کرده است یکی هم من پیامبر که تورا می شناسم
- بجهت این است که می فرماید یا رسول من : «یا ایّها الرّسول بَلّغ ما انزل الیک من ربّک و ان لم تفعل فما بلّغتَ رسالته و اللّه یعصمک من الناس و اللّه لا یهدى القوم الکافرین» اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگات بر تو نازل شده است به مردم برسان و اگر چنین نکنى، رسالت خدا را انجام ندادهاى (و رسالت تو بىسرانجام است) و بدان که خداوند تو را از خطرات احتمالى حفظ مىکند و خداوند کافران را هدایت نمىکند.
- سوابق در خشان ومعرفی خدا وپیامبر وعلی - من در خردى بزرگان عرب را به خاک انداختم و سرکردگان ربیعه و مضر را هلاک ساختم. شما مىدانید مرا نزد رسول خدا چه رتبت است، و خویشاوندیم با او در چه نسبت است. آن گاه که کودک بودم مرا در کنار خود نهاد و بر سینه خویشم جا داد، و مرا در بستر خود مىخوابانید چنانکه تنم را به تن خویش مىسود و بوى خوش خود را به من مىبویانید. و گاه بود که چیزى را مىجوید، سپس آن را به من مىخورانید. از من دروغى در گفتار نشنید، و خطایى در کردار ندید. هنگامى که از شیر گرفته شد خدا بزرگترین فرشته از فرشتگانش را شب و روز همنشین او فرمود تا راههاى بزرگوارى را پیمود، و خویهاى نیکوى جهان را فراهم نمود. و من در پى او بودم- در سفر و حضر- چنانکه شتر بچّه در پى مادر.
- فضیلت امیر المومنین از زبان خوشان - من دیدم اگر وارد این خطبه ۱۹۲ بند -۱۱۴- ۱۲۲ بشیم – ِ وَ رَجَّةُ صَدْرِهِ- 183 وَ بَقِیَتْ بَقِیَّةٌ مِنْ أَهْلِ الْبَغْیِ وَ لَئِنْ أَذِنَ اللَّهُ فِی الْکَرَّةِ عَلَیْهِمْ لَأُدِیلَنَّ مِنْهُمْ إِلَّا مَا یَتَشَذَّرُ فِی أَطْرَافِ الْبِلَادِ تَشَذُّرا - من در خردى بزرگان عرب را به خاک انداختم و سرکردگان ربیعه و مضر را هلاک ساختم. شما مىدانید مرا نزد رسول خدا چه رتبت است، و خویشاوندیم با او در چه نسبت است. آن گاه که کودک بودم مرا در کنار خود نهاد و بر سینه خویشم جا داد، و مرا در بستر خود مىخوابانید چنانکه تنم را به تن خویش مىسود و بوى خوش خود را به من مىبویانید.
- جلسه ویژهای میخواد که آدم جمله به جمله رو بررسی کند چگونه بیداری و پایداری رو دنبال کرد اینها همش درس برای من و شما ما اگر در زندگی بصیر نباشیم کلاه سر مون رفته اگه صبور نباشیم باختیم باید که در بصیرت کسب ودر رسیدن به هدف پایداری نمایم حضرت می فرمایند من کودک بودم ومی شنیدم
- شناخت حضرت امیرالمومنین از طریق کلام خودشان - هر روز براى من از اخلاق خود نشانهاى بر پا مىداشت و مرا به پیروى آن مىگماشت. هر سال در حراء خلوت مىگزید، من او را مىدیدم و جز من کسى وى را نمىدید. آن هنگام جز خانهاى که رسول خدا (صل الله علیه وآله ) و خدیجه در آن بود، در هیچ خانهاى مسلمانى را نیافته بود، من سوّمین آنان بودم.
- همراهی حضرت با رسول اکرم (صل الله علیه وآله) - و من در پى او بودم- در سفر و حضر- چنانکه شتر بچّه در پى مادر. هر روز براى من از اخلاق خود نشانهاى بر پا مىداشت و مرا به پیروى آن مىگماشت. هر سال در حراء خلوت مىگزید، من او را مىدیدم و جز من کسى وى را نمىدید. آن هنگام جز خانهاى که رسول خدا (صل الله علیه وآله) و خدیجه در آن بود، در هیچ خانهاى مسلمانى را نیافته بود، من سوّمین آنان بودم. انَا وَضَعْتُ فِی الصِّغَرِ بِکَلَاکِلِ الْعَرَبِ وَ کَسَرْتُ نَوَاجِمَ قُرُونِ رَبِیعَةَ وَ مُضَرَ وَ قَدْ عَلِمْتُمْ مَوْضِعِی مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صل الله علیه وآله ) بِالْقَرَابَةِ الْقَرِیبَةِ وَ الْمَنْزِلَةِ الْخَصِیصَةِ وَضَعَنِی فِی [حَجْرِهِ] حِجْرِهِ وَ أَنَا وَلَدٌ [وَلِیدٌ] یَضُمُّنِی إِلَى صَدْرِهِ وَ یَکْنُفُنِی فِی فِرَاشِهِ وَ یُمِسُّنِی جَسَدَهُ وَ یُشِمُّنِی عَرْفَهُ وَ کَانَ یَمْضَغُ الشَّیْء بند خطبه -192 بند 114 و116 مطالعه فرمایید
- صبر وبصیرت حضرت - نکته دوم در بصیرت وصبر امیرالمومنین الله اکبر ازبصیرت وصبر امیر المومنین خیلی عجیب است اینجا داستانهای زیادی در اینجا هست که امیر المومنین چگونه صبر کرد چگونه بصیرت وبیداری وپایداری کرد وبه ما آموزش داد وما پایداری نداشته باشیم صبر نداشته باشیم بصیرتمان را از دست می دهیم لذ این دوویژگی در زندگی امیر المومنین قالبل توجه است
- دشمن شناسی ؛ مخاطب شناسی حضرت - قابل توجه حضرت علی (علیه السلام) در طول عمرشان هیچ وقت گرفتار غفلت کج فهمی انحراف فکر بد تشخیص وامثال ایها نشدند ..انحراف فکری نداشت ؛ دشمن شناس بود زمان شناس بود مخاطب شناس بود. ابعاد خیلی جالبه این عمق بصیرت امیرالمومنین حضرت امیر در نهج البلاغه مىفرماید: چون خدا استقامت ما را دید لطفش را به ما نازل کرد. قرآن مىگوید: «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَهُ (فصلت /30)
- هرچه می خواهید از من بپرسید- حضرت امیر المومنین می فرماید : «إِنَّمَا مَثَلِى بَیْنَکُمْ کَمَثَلِ السِّرَاجِ فِى الظُّلْمَهِ» (نهجالبلاغه، خطبه 187) من مثل لامپ و چراغ هستم و باید از نور من استفاده کنید «أَ تَتَوَقَّعُونَ إِمَاماً غَیْرِى» (نهجالبلاغه، خطبه 182) غیر از من امام لایقى سراغ دارید؟ «وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِیَهُ بِأَدْهَى مِنِّى» (نهجالبلاغه، خطبه 200) خدا مىداند، من سیاستم از معاویه بیش تراست. «سَلُونِى قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِى» (نهجالبلاغه، خطبه 189) هر چه مىخواهید از من بپرسید، من لیاقت دارم. «إِنَّ مَعِى لَبَصِیرَتِى» (نهجالبلاغه، خطبه 137) من بصیرت دارم، من روى جنجال و جو زدگى پیش نمىروم و دید عمیق دارم،
- صدر پایداری وبیداری- و این نکتهای است که باید به آن توجه کرد بنابراین صبر و پایداری بیداری و بصیرت علی سعادت است ذکر علی عبادت است عید علی مبارک است عشق علی شهادت است وقتی خوب دقت میکنید میبینید که همه این مسائل به طور وافر وکامل در حضرت درخشانی والگوپردازی می کند
- ابن عباسر می گوید - نشسته بود کفش خود را ترمیم می کرد راوی سوال کرد یا علی چه مکنی !؟
اگر این کفش قیمتی داشته باشد ولی این دنیا برای من قیمتی وارزشی ندارد مگر بتوانم حقی را اعلام واصلاح کنم.
- هرگز در حق شک نکردم - من براى وا داشتن شما به راههاى حق، که در میان جادّههاى گمراه کننده بود، به پاخاستم در حالى که سر گردان بودید و راهنمایى نداشتید تشنه کام هر چه زمین را مىکندید قطره آبى نمىیافتید, امروز زبان بسته را به سخن مىآورم. دور باد رأى کسى که با من مخالفت کند! از روزى که حق به من نشان داده شد، هرگز در آن شک و تردید نکردم! از آن روزی که حق را فهمیدم وحق رادر یافت کردم یک لحظه هم در فتارم گرفارشک وتردید نشدم . وَ لَا تُمِیهُونَ الْیَوْمَ أُنْطِقُ لَکُمُ الْعَجْمَاءَ ذَاتَ الْبَیَانِ عَزَبَ فَهْمُ امْرِئٍ تَخَلَّفَ عَنِّی... خطبه 4 بند 4.-
- در اخلاق - پارساترین فرد زمان خویش - همگان اختلافى در این ندارند که امیر المؤمنین (علیه السلام) پارساترین فرد زمان خویش به شمار مىآمد که دنیا را سه طلاقه کرده بود و روز را روزه و شب را به عبادت مىگذراند و با جو کوبیدهشده بدون چربى افطار مىکرد- لا خلاف بین الناس أن أمیر المؤمنین (علیه السلام) کان أزهد أهل زمانه طلق الدنیا ثلاثا و کان یصوم النهار و یقوم اللیل و یفطر على جریش الشعیر من غیر إدام و ختمه لئلا یأدمه الحسنان بسمن أو زیت
- در بصیرت و جمع اخلاق امیر المومنین علی علیه السلام ... در بحث اخلاق باید گفت نام علی عدالت است ؛ راه علی سعادت است. ذکر علی عبادت است . عین علی شهادت است.
- فضلت های حضرت درقرآن آیه یقین واستقامت سجده 24.. السجدة : 24 وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُون میفرماید :عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ» چون اگر مقاومت نباشد، نماز وجهاد وحج وزکات نیز وجود نخواهد داشت. حتّى شرط رسیدن به مقام هدایت و رهبرى الهى، صبر است؛ «جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا» هم صبورند وهم شکیبا ودر راه یقین استقامت کردند.
- بیش از 90 فضیلت: در کنارنبی اکرم بیش از 90 فضیلت و درجه حضرت کسب کرده بخشی از فضیلت های علی (علیه السلام) در دعای ندبه آمده : من کنت مولاه فعلیّ مولاه اللّهمّ وال - من کنت انا نبیّه فعلىّ امیره و قال انا و علیّ من شجرة واحدة- فقال له انت منىّ بمنزلة هارون من موسى - و زوّجه ابنته سیّدة نساء العالمین - و احلّ له من مسجده ما حلّ له - و سدّ الأبواب الّا بابه ثمّ اودعه علمه و حکمته - فقال انا مدینة العلم و علیّ بابها - فمن أراد الحکمة فلیاتها من بابها - ثمّ قال له انت اخى و وصیّى وارثى - لحمک من لحمى و دمک من دمى - الایمان مخالط لحمک و دمک کما خالط لحمى و دمى و انت غدا على الحوض خلیفتى - انت تقضى دینى و تنجز عداتى و شیعتک على منابر من نور مبیضّة وجوههم حولى فی الجنّة و هم جیرانى...
- فضیلت آقاجانم امیر المومنین علی (علیه السلام) - یکصد و ده : یکصد و ده شماره رمزی است که بر اساس حروف ابجد، مطابق با حروف علی است. حرف ع» هفتاد؛ حرف « ل » سی «و حرف ی (ده) میباشد،که مجموع آن 110 میشود. از فضیلت های امیر المومنین از اهل سنت امده است علامه امینی (رحمه اله علیه) حدود 300 فضیلت از حضرت آورده اند. اوصاف امیرالمؤمنین (علیه السلام) (بیش از 2هزار منقبت.. از 448 www.Ghaemiyeh.com فهرست مرکز تحقیقات رایانهای قائمیه اصفهان شمرده است. ..که در کعبه خانه خدا به دنیا آمد ..... ودر خانه هم به شهادت رسید : کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست که تر کنی سر انگشت و صفحه بشماری....دون کلام الخالق و فوق کلام المخلوق
- فضیلت های امیر المومنین در قرآن ازدیدگاه اهل سنت = فضیلت بی شمار «على علیه السّلام را یک صد و بیست منقبت از مناقب مخصوص است که احدى از اصحاب محمّد صلى اللَّه علیه و آله را در آن مناقب نصیب و سهمى نیست؛ امّا على علیه السّلام در مناقب دیگران شریک است؛ یعنى هر منقبتى را که اصحاب مصطفى صلى اللَّه علیه و آله داراست على علیه السّلام نیز همان فضیلت و منقبت را دارد. ترجمه شواهد التنزیل حسکانى، ص: 13
- اختصاصی ترین لقب -1 فصل اول: أَمِیرُ الْمُؤمِنین:علیه السلام در لسان قرآن مبین: معنای امیر، فرمانروا، آقا و سالار همه ایمان آورندگان به خدا و رسول است که از زیباترین، مشهورترین، « امیر المؤمنین »مهمترین و اختصاصی ترین لقب امام علی علیه السلام میباشد. رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: این لقب به علی اختصاص دارد که خداوند متعال برای او برگزیده، نه قبل از ایشان و نه بعد از ایشان برای کسی نامیده نشده است. هرجا یاایهاالذین آمنوا آمده است، خطاب به علی علیه السلام است
- وفرمود - إِنَّمَا أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِیدِ مُحَمَّد(کافی) و فرمود - إِنَ رَسُولَ اللَّهِ صل الله علیه وآله أَدَّبَهُ اللَّهُ- وَ هُوَ ع أَدَّبَنِی (بحار-ج16-ص231)
- علی جان پیامبر (صلی الله علیه وآله) فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُم (آل عمران /61)
- أَنَا مُحَمَّدٌ وَ مُحَمَّدٌ أَنَا وَ أَنَا مِنْ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدٌ مِنِّی- و فرمود - مَنْ زَارَ عَلِیّاً فَقَدْ زَارَنِی، وَ مَنْ أَحَبَّهُ فَقَدْ أَحَبَّنِی،
- فَإِذَا أَرَدْتَ جَانِبَ النَّجَفِ فَزُرْ عِظَامَ آدَمَ وَ بَدَنَ نُوحٍ وَ جِسْمَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع فَإِنَّکَ زَائِرٌ الْآبَاءَ الْأَوَّلِینَ وَ مُحَمَّداً ص خَاتَمَ النَّبِیِّینَ وَ عَلِیّاً سَیِّدَ الْوَصِیِّین -بگو السَّلامُ عَلَى مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ سَیِّدِ الْمُرْسَلِینَ وَ صَفْوَةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ أَمِینِ اللَّهِ عَلَى وَحْیِهِ وَ عَزَائِمِ أَمْرِهِ وَ الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ الْفَاتِحِ لِمَا اسْتُقْبِلَ وَ الْمُهَیْمِنِ عَلَى ذَلِکَ کُلِّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ وَ صَلَوَاتُهُ وَ تَحِیَّاتُهُ السَّلامُ عَلَى أَنْبِیَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلائِکَتِهِ الْمُقَرَّبِینَ وَ عِبَادِهِ الصَّالِحِینَ
- مولای من ومولای هر زن ومرد - مفسران شیعه، همگى این سبب خاص را واقعه غدیر* خم و انتصاب على علیه السلام به ولایت و خلافت از سوى پیامبر دانستهاند. فخر رازى در این باره مىگوید: آیه در فضیلت على نازل شد و پس از نزول آن، پیامبر دست او را گرفت و به مردم گفت: «من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم و آل من واله و عاد من عاداه». پس از آن، عمر، على را ملاقات کرد و گفت: اى پسر ابوطالب! بر تو گوارا باد که مولاى من و مولاىهر زن و مرد مؤمن شدى.
- براساس روایات پرشمارى که در منابع شیعه و سنى آمده این سوره در شأن اهل* بیت علیهم السلام نازل شده است. علامه امینى در الغدیر 34 نفر از دانشمندان اهل سنت، از جمله اسکافى، ترمذى، طبرى، ابنعبدربّه، ابنمردویه، ثعلبى، واحدى، زمخشرى و خوارزمى را نام برده که این شأن نزول را گزارش کردهاند. على علیه السلام نیز در چند مورد به آیات این سوره بر فضیلت خود احتجاج کرده است، از همینرو سوره هل اتى همواره از فضایل اهل بیت علیهم السلام به شمار آمده است.
- (بیش از دو هزار منقبت )مطالعه کتاب : اوصاف امیرالمومنین علیه السلام ( بیش از دو هزار منقبت ) خوشتر آن باشد که سرّ دلبران ...گفته آید از زبان دیگران ...بنگریم شافعی را که می گوید:..لو أنّ المرتضی أبدی محلّه .....لخرّ الناس طرّاً سجّداً له ...کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست که تر کنی سر انگشت و صفحه بشماری....دون کلام الخالق و فوق کلام المخلوق اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
- ۰۲/۰۴/۲۰