جلسه 15 ..موضوع برسی رشد بصیرت 12 عامل 1- تفکر 2- تعقل 3- تعلم 4- الاعتبار دوام الاعتبار الی الاستبصار .. أصل الْعَبْرِ: تجاوزٌ من حال إلى حال، فأمّا الْعُبُور تاریخ گذشته گان
جمعه, ۲۳ دی ۱۴۰۱، ۰۸:۱۰ ب.ظ
عوامل رشد بصیرت استاد سالک شنبه 5 آذر1401
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
عوامل رشد بصیرت فکریعنی اندیشیدن
بسم الله الرحمن الرحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- جلسه 15 ..موضوع برسی رشد بصیرت 12 عامل 1- تفکر 2- تعقل 3- تعلم 4- الاعتبار دوام الاعتبار الی الاستبصار .. أصل الْعَبْرِ: تجاوزٌ من حال إلى حال، فأمّا الْعُبُور تاریخ گذشته گان
- اسْتَبْصَرَ- اسْتِبْصَاراً [بصر] الأمرَ: آن کار را توانست با اظهار نظر رسیدگى کند، آن چیز را آشکار کرد،- الأمرُ: آن چیز آشکار و پیدا شد،- فیه: در آن کار اندیشید و تأمل کرد.
- عبرت گرفتن پیوسته انسان را مىکشاند به سوى بینایى، و میوه باز ایستادن مىدهد دوام الاعتبار یؤدّى الى الاستبصار و یثمر الازدجار. 4 22. ترجمهغررمحلاتى .ج 2 .ص 72
- عیرت گرفتن ؛ پندگرفتن؛ اندرز پذبری ؛ مقیاس گرفتن ؛ 6 مرتبه در قرآن آمده
- باب عبرت در قرآن نور42 النور : 44 یُقَلِّبُ اللَّهُ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ إِنَّ فی ذلِکَ لَعِبْرَةً لِأُولِی الْأَبْصار
- عبرت پند است برای صاحبان بصیرت و روی علم ودگرگونی 3 مورد بحث کردند.
- عیرت گرفتن ؛ شب وروز پشت سرهم در حال حرکت : اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ یَعْلَمُ ما یَلِجُ فِی الْأَرْضِ وَ ما ...چهار فصل: خَلَقَ السَّماواتِ وَ الارْضَ وَ ما بَیْنَهُما فِی سِتَّةِ أَیّامٍ فرقان/ 59.
- عیرت گرفتن ؛ از خورشید وماه به شرح نهج البلاغه آیت الله مکارم رجوع کنید در این مورد بیان فرمایند : ألشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ* وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ یَسْجُدَانِ (الرحّمن، 5- 6)
- دلیل عبرت - الشمس و القمر (خورشید و ماه) و اجرى فیها سراجا مستطیرا... خطبه 1 1 51 و الشمس و القمر دائبان... خطبه 90 1 215 و جعل شمسها آیة مبصرة... خطبة 91 1 225 فى السماوات من تلألؤا نور القمر خطبه 182 2 241 و تعقبه الشمس ذات النور خطبه 163 2 185
- عیرت گرفتن ؛ دگرگونی جامع همه این مسایل است : چهرهها، مىتواند، دگرگونى دل و فطرت سالم و عقل و هوش، از مسیر سعادت باشد، که در نتیجهى لجاجت و سرسختى در برابر آیات الهى،
- انقلاب درونى، دگرگونى هر چه اسمش را بگذاریم. اصلاح، اصلاح باطن که رمز تمام انقلاب ها و اصلاحهاى بیرونى مىشود.
- سعه صدر، سوز، پاکی واخلاص، خودمانى بودن، نظم، تشویق، تجلیل از معلمان قبلى، انعطاف پذیرى، انصاف علمى، شهامت به جا، تواضع، آراستگى ظاهرى، حفظ ادب، عمق و بصیرت، خیلى حرف است. یعنی ما به یک نظمی به این جهان می رسیم در دل بصیرت
- در دل بصیرت ؛ علم آگاهی؛ ژرف نگری ؛ همت ؛ سوره طه
- پاکی واخلاص، سعه صدر، سوز، خودمانى بودن، نظم، تشویق، تجلیل از معلمان قبلى، انعطاف پذیرى، انصاف علمى، شهامت به جا، تواضع، آراستگى ظاهرى، حفظ ادب، عمق و بصیرت، خیلى حرف است. –
- پاکی واخلاص، تاریخ، بهترین معلّم و صادقترین واعظ است، هر کس از آن عبرت نگیرد، سزاوار توبیخ است. أَ فَلَمْ یَهْدِ ...
- ماجراى کعبه و ابراهیم واقعهاى است که نباید فراموش شود. «وَ إِذْ بَوَّأْنا لِإِبْراهیمَ مَکانَ الْبَیْتِ أَنْ لا تُشْرِکْ بی شَیْئاً وَ طَهِّرْ بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ وَ الْقائِمینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ (حج26)
- پاکی واخلاص، (به یادآور) آنگاه که مکان کعبه را براى ابراهیم آماده ساختیم (به او گفتیم:) هیچ گونه شرکى نسبت به من روا مدار و خانهى مرا براى طواف کنندگان وقیام کنندگان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان پاکیزه دار؛ همهى ما محتاج توفیقات الهى هستیم. «بَوَّأْنا»
- عبرت ازحرص توانگران : نامهاى است که امام «علیه السلام » به معاویه نوشته است. در این نامه نظریه صحیح وى را در باره توانگرانى که زیادى مال، آنان را حریصتر مىسازد، مىخوانیم: پس از سپاس و درود، راستى دنیا آدمى را از غیر خودش باز مىدارد دنیا پرست به چیزى از دنیا نمىرسد مگر آنکه دنیا در حرص و ولع بیشترى بسوى او مىگشاید، و هرگز به سبب آنچه در دنیا به آن رسیده از آنچه به آن نرسیده بىنیاز نمىگردد، و به دنبال این جمعآورى و استوار سازى، جدائى و شکست خواهد بود. تو اگر از گذشته عبرت بگیرى بقیه را نگاهدارى خواهى کرد. امیر المومنین بالغ برا 50 مورد مطرح کردند..
- حوادث ناگوار روزگار : شما از کیفر خدا- که به ملل متکبر و خودخواه پیش از شما رسیده- عبرت بگیرید و از جایگاههاى چهرهها و محل افتادن پهلوهایشان (یعنى از قبرها) پند بیاموزید و از چیزهائى که ایجاد کننده تکبر است بخدا پناه ببرید چنانکه از حوادث ناگوار روزگار به او پناهنده مىشوید. بخشىاززیبایىهاىنهج..ص 225
- پیش از آنکه آیندگان از شما عبرت بگیرند شما از گذشتگان پند بگیرید. إنّ العرب لمّا عبرت دجلة إلى القصر الأبیض بالمدائن عبرت ها فی أیّام مدّها- بهجالصباغة ص 125
- متى بنیت هذه المدینة فقالوا: سبحان اللّه ما تذکر آباؤنا و لا أجدادنا متى بنیت، ثم غبت عنها نحوا من خمسمائة سنة و عبرت علیها بعد ذلک فإذا هی خاویة على عروشها و لم أر أحدا أسأله، بهجالصباغة ج 8 ص 478
- بارها این حقایق را به برادران گفتهام و شگفتى آنان را بر انگیختهام، و این امر واقعیت و حقیقتى است عبرت انگیز و آموزنده و جاى تفکر و توجه بدان. پرتوىازنهجالبلاغه ص 78
- عبرت امّتهاى پیشین : بخش دیگرى در باره مواعظ و نصایح و درسهاى عبرت در زندگى امّتهاى پیشین و آیین کشور دارى و زندگى اجتماعى و آداب جهاد و امثال آن است که عموما مطالبى منطقى و مستدل یا قابل استدلال است. پیامامام . ج 1 .ص 66
- عبرت و اندیشه : رحم اللَّه امرأ تفکّر فاعتبر، و اعتبر فابصر خداوند رحمت کند مردى را که مىاندیشد و از پس آن عبرت مىگیرد و عبرت مىگیرد و آن گاه با بصیرت عمل مىکند. یادنامهدومینکنگره .ص 224
- عبرت از گذشته گان : حضرت على (علیه السلام ) بعد از این که آیات: أَلْهاکُمُ التَّکاثُرُ حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ سوره 102 قرآن را تلاوت فرمود، خطبه بسیار غرایى در زمینه عبرت آموزى بیان فرمود. یادنامهدومینکنگره .ص 189
- حالات عبرت آموزی در خطبه 109/26 و راهای عبرت آموزی از گذشته گان 152/17 در حطبه خ 2خ1
- عبرت آموزی از کسانی که اهل قبرند ..عبرت آموزی از حوادث روزگار ..عبرت آموزی از.. دوام الاعتبار الی الاستبصار ..
- عبرت دایمی : حدیث 50 و51 آمده است که پند گرفتن باید بصورت دایمی باید باشد
- عبرت از جنایات : ما باید ستمگری در جهان : جنایات آنان ، کستار بشریت ؛ نابودی ادیان ؛ باید عبرت بگیریم ..
- عبرت از جنایات : (او لیس لکم فی آثار الاوّلین) آیا نیست مر شما را در آثار پیشینان (و فی آبائکم الماضین) و در پدران شما که در گذشتگانند (تبصرة) بینایى (و معتبر) و محلّ عبرت گرفتنى (ان کنتم تعقلون) اگر هستید که تعقّل کنید در امور دنیا (ا و لم تروا الى الماضین منکم) آیا نمىبینید به دیده بصیرت به سوى گذشتگان از شما (لا یرجعون) که باز نمىگردند اصلا.. تنبیهالغافلین .ج 1.ص 473
- عبرت از تاریخ : قال علی علیه السلام فی خطبه لیس الماضین معبر بصیر..اگر به تاریخ گدشته گان توجه کنیم ..کتاب مصباح المته ص 38؛ حدیث 508
- عبرت آموزی توسط انسان ، انسان در خلقت هستی نگاه کند پر از عبرت است
- لحظه به لحظه دارد برای ما عبرت می آقریند سیروفی الارض- واذکروا وتلک التی آباء کم واخوانکم بها خطبه 89 بیاد بیاورید قبل انقلاب رضا شاه چه چه ظلم نکرد.
- آدمهای بی بصیرت در میدان قدرت تشخیص حق و باطل را ندارند
- آدمهای با بصیرت دوست شناس ودشمن شناس هستند؛ قرت فکرشان بلا است؛
- در صراط توحید حرکت می کنند ؛ تسخیر ذهن وعقل را می گیرند ؛ فی کل اعتبار عمل می کنند ؛
- خطبه 13/60 رحم اللَّه امرأ تفکّر فاعتبر، و اعتبر فابصر خداوند رحمت کند مردى را که مىاندیشد و از پس آن عبرت مىگیرد و عبرت مىگیرد و آن گاه با بصیرت عمل مىکند. یادنامهدومینکنگره .ص 224
- فرمول بصیرت : اندیشه کردن به اضافه اعتبار + پند پذیری ( تفکر > اعتبار > بصیرت )
- دوام الاعتبار یؤدّى الى الاستبصار و یثمر الازدجار. 4 22 عبرت گرفتن پیوسته انسان را مىکشاند به سوى بینایى، و میوه باز ایستادن مىدهد. ترجمه غررمحلاتى .ج 2 .ص 72
- ما اکثرالاعبره و اقل الاعتبار : و قال علیه السّلام: ما أکثر العبر و أقلّ الاعتبار اراد بالعبر: مواضع الاعتبار. ؛ اختیارمصباحالسالکین .ص 648
- عدم عبرت : این امور را در پی خوهد داشت صعف علمی ؛ صعف آگاهی ؛ صعف همت کم ؛ بعید الهمت ..ما اختیاری از خودمان در این اتوبوس به مقد س نداریم اتوبوسی که راننده آن کرام الکاتبین است. در مسیر روزگار از ان پند گیریم اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۱۰/۲۳