جلسه پنجاه دوم تفسیرسوره یس: استاد:معاد جسمانی است ، یعنی در روز قیامت همه مان باجسم و روح وارد محشرمی شویم، وازهمین جسم ما وازهمین روح ما حساب وکتا ب گرفته می شود، خوبها زیر لوای حمدند،
شنبه, ۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۴۲ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- جلسه پنجاه دوم تفسیرسوره یس: استاد حضرت آیت الله مظاهری28/11/89 پنجشنبه13ربیع الاول.
- أَ وَ لَیْسَ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِقادِرٍ عَلى أَنْ یَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلى وَ هُوَ الْخَلاَّقُ الْعَلیمُ (81)
- إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ (82)
- فَسُبْحانَ الَّذی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (83)
- این آیات سوره یاسین ازآیات مهم قرآن است مربوط به روزقیامت ومعاد جسمانی ،مربوط به اظهار قدرت خدا هرچه اراده کند،
- ازاین آیه فهمیده می شود معاد جسمانی است ، یعنی در روز قیامت همه مان باجسم و روح وارد محشرمی شویم، وازهمین جسم ما وازهمین روح ما حساب وکتا ب گرفته می شود، خوبها زیر لوای حمدند،
- بدها زیرحرم ودود جهنم،سخت است، وبلاخره بعد حساب وکتاب بهشتیها بهشت وجهنمیها جهنم ، همان جوری که ما اینجا لذات روحی داریم، لذات جسمی داریم ،
- آنجا لذات روحی داریم لذات جسمی داریم ، ما اینجا ناراحتی های جسمی ناراحتی ها ی روحی داریم آنجا هم نا راحتی های جسمی وروحی داریم همین طور، فرقی از این نظربین دنیا وآخرت نبست ،
- حرف دراین که ماچه جوری رنده می شویم ، قرآن درجای دیگرمی فرماید که اصلا اوضاع یک اوضاع دیگری است، السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِقادِرٍ عَلى أَنْ یَخْلُقَ مِثْلَهُمْ آنچه که ازقرآن فهمبده می شود اصلا قوه جازبه قوه دافعه ازاین منظومه شمسی گرفته می شود،
- وقتی این ستون نامرعی لا اقل از منظومه شمسی گرفتند، این منظومه شمسی پرت درفضا می شود آب می شود،
- برای اینکه ما بفهمیم گاهی می گوید مثل پنبه گاهی می گوید این کوها زره زره، این ها مثال است واقعیت قوه جازبه دافعه که دوتا ستون نامرعی است برای منظومه شمسی گرفته می شود، التکویر: 1 إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَت التکویر: 2 وَ إِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَت121
- دیگه اینها پرت درفضا می شوند آب می شوند، خوب حالا وقتی آب شدند از این انسانها چی باقی می ماند ؟ روحشان ، حالا اگراین ارواح بخواهند بیایند صف محشر نمی توانند لذات جسمی ببرند،
- برای اینکه مجردند ولذات جسمی مربوط به جسم است، الان هم ما اگربخواهیم لذات جسمی ببریم مثلا غذا بخوریم سیربشویم خوب این روح است
- اما به واسطه جسم غذا می خورد سیرمی شود، روح سیرمی شود ، روح گرسنه می شود ،
- اما اگربخواهد درد والم روح را بفهمد باید جسم داشته باشد، این براق را باید باشد، لذا روح ما به واسطه چشم ما می بیند،
- روح ما به واسطه گوش ما می شنود، روح ما به واسطه زبان ما حرف می زند ، روح ما به واسطه جسم ما آلام ولذات دارد، همه روح ماست ،
- اگرروح نباشد آلام ولذات جسمی نیست، لذا پروردگار عالم این جسم را دو مرتبه می سازد، حضرت آدم که ازگل او را ساخت وروح را متعلق به او کرد، قبل قیامت هم این جور می شود،
- پروردگار عالم همه این ارواح را براق به شان می دهد، چه چیزاست این براق ؟ به قول قرآن:عَلى أَنْ یَخْلُقَ مِثْلَهُمْ یعنی این جسمی که خدا درست می کند جسمی است غیراین جسم اما خودش است،
- مثل حضرت آدم که باخاک وآب اراده کرد ساخت، إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ بایک اراده ناگهان همه این جسم ها را خدا درست می کند،
- همه روح ها دمیده می شود دراین جسم ها ، می شودیک آدم مثل ما تفاوتی ندارد شکل وشباهت وتن صداهمان روح است،
- منتها میآید درآن جسمی که خدا درست کرده ، می آیند صف محشر، لذا پروردگارعالم آنکه خالق زمین وآسمان است آنقدر قدرت دارکه این آدم هارا به سازد،
- ازساختن دیروزآن مشکل تر نیست، یک اُبر ویک اسپر یک تک سلول ناگهان یک آدمک وروح درآودمیده می شود،
- دردنیا تک سلول درست می شود روح ما دراودمیده می شود، قبل قیامت هم جسم درست می شود روح ما در آن دمیده می شود،
- اما این جسم که خدا درست می کند ازیک جهت غیرآن جسم است اما خودش است با شکل وشباهت آن جسم خدا مثل ما ها درست کرده، تُن صدا قد وقامت ،
- پروردگارعالم این جسم ها را درست می کند، الآن50 میلیارد جمعیت است، اززمان حضرت آدم تا الآن وتا روز قیامت نمی شود شمارش کرد برحسب ظاهر، کی می تواند شماره کند؟
- حضرت اسرافیل،حضرت پرور دگار، بارهاگفته ام که از زمان حضرت آدم تا زمان حضور آقا امام زمان یک قطره است ازدریاست ،
- وقتی آقا آمدند دریای خلقت است، بلکه آقا هزارسال عمرمی کنند، بلاخره 5 ملیارد و10ملیارد واین قدرها نیست خدا می داند که چقدرند ،
- لذا آناً پروردگارعالم این جسم ها را خلق می کند، وامرمی کند به روح ها که د میده شوند به جسم ها ، مثل حضرت آ دم که جسم آنرابه قدرت خلق کرد وروح را دراودمید،
- حضرت آدم پاشد نشست حضرت آدم آدم بود گفت بسم الله الرحمن الرحیم وعطسه کرد گفت الحمدلله رب العالمین، درقیامت همین طور است ،
- که روح بما دمیده می شود پا می شیم می شینیم اگربدانیم وبه کمال رسیده باشیم وآدم شده باشیم می گوئیم بسم الله الرحمن الرحیم عطسه می کنیم می گوئیم الحمدلله رب العالمین،
- دیگه ملائکه بایک احترام خاصی میاورندمان صف محشر، واگرآدم نشده باشیم به کمال نرسیده باشیم
- پروردگارعالم جسم ما را خلق می کند آن روح شقی ما را می دمد به این جسم پا می شود می شیند پا می شود می نشیند
- ومی گوید وای برمن چه شد بایک ذجری ملائکه این را می آورندش صف محشر، لذا این دوتا آیه دراینجا دو تا ازآیه های قرآن است ،
- اول معاد جسمانی درست می کند، طریقش راهم اینجا دررست می کند، درقرآن از1400آیه معاد
- ومعاد جسمانی دوجا هست، که این عَلى أَنْ یَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلى وَ هُوَ الْخَلاَّقُ الْعَلیمُ را دارد، ازهمین جهت درروایات می خوانیم که این سوره یس قلب قرآن واین دو آیه هم ازدوآیات مهم قرآن است، که هم معاد جسمانی درست می کند،
- وهم طریقش را با یک اشاره به ما می گوید، وهم برای اینکه تعجب نکنیم ، می گوید ازاراده خداوند است که هرچه اراده کند موجودمی شود،
- خدایا به حق این قرآن و این حرف های مهم وزیبای قرآن که اگرفلاسفه پشت به هم کنند نمی توانند بگویند،
- اُنس ما به قرآن واُنس ما به این گونه آیات فهم ما به این گونه آیات ، مخصوصا به جوانان ما عنا یت بفرما،
- دشمنان اسلام همه نابود بفرما، والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاتة ، وعجل فی فرجه مولاناصاحب الزمان.
- 121-إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَت التکویر 2 وَ إِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَت .التکویر
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۵/۰۱