جلسه چهارم قسم به این قرآنی که پرازدقت وحکمت تو پیامبری، چرا تو پیامبری ؟ قرآن را آوردی معجزه تو این قرآن است، قرآنی که سرتا پا حکمت است، قرآنی که سرتا پا علم است نمی شود ازیک فرد عادی باشد،
دوشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۰۷:۳۵ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
جلسه چهارم تفسیرسوره یس:حضرت استاد آیت الله مظاهری2/10/1389پنجشنبه 17محرم.
- تَنْزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ (5):
- قسم به این قرآنی که پرازدقت وحکمت است تو پیامبری ، تو پیامبری، چرا تو پیامبری ؟ برای اینکه این قرآن را آوردی معجزه تو این قرآن است،
- قرآنی که سرتا پا حکمت است، قرآنی که سرتا پا علم است نمی شود ازیک فرد عادی باشد،
- لذا توپیامبری ، دو دفعه بحث دیروز تکرار می شود، این قرآن نازل شده از طرف خدا،آن خدائی که هم عزیزهم رحیم است، معنای عزت یعنی حکومت بردل کسی داشته باشد بدون قهر و غلبه،
- درما فارسی ها هم پدربه بچه اش می گوید عزیزم، این کلمه عزیزرا پدربه پسرش می گوید،
- عزیزم یعنی تو مسلط بر دلم داری، توحکومت بر دلم داری یعنی این دل من مالا مال محبت توست، کلمه عزت را درقرآن زیاد آمده راجع به خدا، راجع به پیامبرهم وراجع به ائمه راجع به مؤمنین، الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمیعاً 11،آن تسلط لالله جمیعا،
- آن تسلط به عالم وجود مختص به خداست، اما خدا آن عزت را به پیامبر اکرم هم داده است،به ائمه طاهرین هم داده است، اگرجداٌ مؤمن باشد خدا این عزت را به مؤمن هم باشد، مؤمن حکومت بردل دارد بطور ناخود آگاه مردم او را دوست دارند،
- بطور ناخود آگاه ، یک تسلطی بردل مردم دارد، دریک آیه ای دیگر می فرماید: وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَ لکِنَّ الْمُنافِقینَ لا یَعْلَمُونَ 12،
- تسلط بردل مال خداست که خدا به پیامبرمی دهد وبه ائمه ومؤمنین می دهد،
- لذا این عزت دراین جا برای کسی است که مسلط برعالم وجود است، قرآن ودین می تواند بیارد، نه یک غربی نه یک جمعیت، این قرآن باید ازطرف خدا باشد، نه ازطرف پیامبر، چرا براینکه این قرآن یعنی کپیه عالم وجود،
- این قرآن یعنی علم ماکان وما یکون وماهوکائن درش است، خوب وقتی چنین باشد، باید یک کسی که مسلط برجهان باشد، علم ماکان وما یکون وماهوکائن هم داشته، وهم باید خالق باشد،
- لذا این آیه تَنْزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ (5)، یک تکرار ویک تاکید ازقبل است، قبلش می فرماید قسم به این قرآن که پر ازحکمت است، پر از دقت است،
- تو پیامبری، چرا پیامبری؟ قرآن را آوردی، یک آدم عادی که نمی تواند این قرآن را بیاورد، آن وقت دودفعه تا کید می کند، تَنْزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ (5)
- این قرآن بایدازطرف خدا باشد، یعنی هرکسی نمی خواهد عالم باشد مفسر باشد همین که عاقل باشد آن هم عقل عوامانه، نه عقل دقی فلسفی، باعقل عوامانه روش فکر کند
- که پیامبر اکرم سواد داشت یانه، پیامبر اکرم درمیان باسواد ها پرورش کردیانه؟ نه،
- پیامبر اکرم که برش قرآن نازل شد درچه محیطی بود؟ محیط جهل ، درچه محیطی بود؟ محیط رذالت،
- پیامبر اکرم خودش سواد داشت یانه؟ نه، اما فضیلت داشت، پیامبراکرم، خوب حالا سواد ندارد، درمیان یک مشت آدم بی سواد یک قرآن می آورد پر از دقت پراز حکمت، پرازعلم نمی شه یک آدم عادی این جور باشه ،
- عقل عوامانه می گوید نه، وقتی می گوید نه ، می گوید پس از چیه؟ نْزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ این جمله تَنْزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ (5)خدا با عقل عوامانه ما صحبت می کند،
- می گوید عقلت را به کاربینداز ا گرعقلت رابکار انداختی درک می کنی این قرآن از طزف خداست، درطرف کسی که تسلط وجودی برعالم دارد، باید مال او باشد ، اما رحیمش هم آمده، ، یعنی این قرآن یک نعمتی است، نعمتش هم خیلی بزرگ است، گرفته شده سرچشمه از رحمت خدا،
- خوب می دانید بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ این رحمن ورحیم که دراول هرسوره آمده یعنی مهربان، الا اینکه رحمن برای عموم مردم است، پروردگارعالم مهربان است به همه مردم، حتی اگر کسی را جهنم ببرد همین هم ازالتاف خفیه خداست، که به هرکسی به اندازه وسعش نعمت می دهد،
- به کافرآن هم شدیداٌ کافر، اما نعمت هائی که خدابه اش داده می خواهد شماره کند نمی تواند، به این می گویند مهربان است، خدا به عموم مردم نعمت داده است،
- اما راجع به خواص رحیم است، یعنی یک عنایات خاصی به مؤمن دارد، ازآن عنایات خاص قرآن را نازل کرده برای همین ها برای این افرادی که بتوانند به وسطه این قرآن بتوانند سیر وسلوک کنند برسند به جائی که به جزخدا نداند، قرآن دیگه نمیشه برای همه مردم این جوری بشه ،
- قرآن برای مردم هدایت است ، یعنی راستی دنبال قرآن مردم راه بیفتند به جاهائی بالا ئی می رسند، صدی نود مردم دنبال قرآن راه نمی افتند، لذا هدایت هم نمی شوند ،
- لذا آن کسی که دنبال قرآن راه بیفتد قرآن ببردش به جائی که خدا نداند،راه های سلامتی را نشان می دهد، چاه را ازراه،راه را از چاه نشان می دهد،وبلاخره منزل به منزل یک منزل یک انسان کاملش می کند،
- لذا این جمله َنْزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ (5)عزیزش رافهمیدیم یعنی خدا تسلط وجودی دارد برعالم، این قرآن را فرستاده که علم ماکان وما یکون وماهوکائن دارد برای کی؟ هُدیٍ لناس ،برای همه همه،
- اما این قرآن رحیم است برای کی؟ برای آن کسانی که دنبال قرآن راه بیفتند، وکم کم یک هدایتی که به اش می گویم هدایت عنائیه ، یعنی عنایت خاص ازطرف خدا ازآن هفت منزلی که بزرگان گفته اند می تواند این منازرا یکی پس از دیگر طی بکند، که آن آخرش منزل لقاء وقناست،
- می رسد انسان به یک انسان کامل می رسد به آنجاکه وقتی نماز می خواند نمازش یک مکالمه یک معاشقه با خدا می شود، این را می گویند به اش هدایت عنائیه،
- وکلمه رحیم که در بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ،رحمانش مال همه، رحیمش مال خواص، معنایش این نیست که تفریق در کار باشد، اگرتابع قرآن شدیم یا نه ،اگر تابع قرآن نشدیم قرآن یک نعمت است ازنعمت قرآن استفاده نکردیم،
- واما اگرتابع قرآن شدیم ازاین نعمت استفاده می کنیم، البته استفاده معنوی استفاده می کنیم ازراه این منازلی که می گویم: ازیقضه می رویم به توبه، ازتوبه می رویم به تقوی، می رویم به تهلیه ، می رویم به تجزیه ، می رویم به تخلیه ، می رویم به لقاء و قنا
- به قول حضرت امام تازه اول کار است وحد یقف ندارد، انسان که آمده در این دنیا حد یقف ندارد، این جور نیست که یک جا انسان متوقف بشود وبگوید که دیگر نمی شود رفت، حتی دربهشت هم که در راه است استکمال است، آن به آن دربهشت هم استکمال پیدا می کند،
- اما اگرحد یقف پیدا کرد، توقف کرد ازقرآن استفاده نکرد یعنی سقوط ،دیگر این استکمال پیدا نمی کند، چون این ازقرآن که نعمت است، استفاده نکرده،
- حالا اگرازاین نعمت بزرگ که بالا ترین نعمت است، استفاده کرد رسد آدمی به جا ئی که به جز خدا ندان بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت، این نعمت قرآن ، یعنی این قرآن با این کمالش باید از طرف خدا باشد،
- اماباید توجه داشت که این قرآن هم که تجلی خدا است رحمت است برای همه بشرطی که ازنعمت استفاده کند،
- اگر از نعمت استفاده کردند دیگر قرآن می شود رحیم ، دیگه خدا می شود رحیم ، رحمان برای همه رحمان برای خواص، واین جمله رحیم که در قرآن آمده
- بعد قرآن شرحش را می دهد، حسابی می گوید رحیم یعنی چه خلاصه اش همین بود که برایتان گفتم،
- اگر انسان از این قرآن استفاده بکند تا می رسد به مقامی که به اش می گویند انسان کامل،
- اما اگر استفاده نکرد سقوط می کند، إِنَّ الْمُنافِقینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ 13، دیگر حرکت ندارد ، ندارد ، وکار های زشتش هم که برایش حتمی شده هم این جا متوقف است هم آن دنیا،
- خدایا به حق این قرآن عظمتش ، خدایا به حق این قرآن واهل البیت علیه السلام خدا توفیق انس به قرآن خواندن قرآن تفسیرقرآن عمل کردن به قرآن مخصوصا به بچه هایمان عنایت بفرما.
- وصلی الله علی محمد آله محمد وعجل فی فرجه مولی ناصاحب الزمان،
- 11-(139البقره) 12- یَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَى الْمَدینَةِ لَیُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَ لکِنَّ الْمُنافِقینَ لا یَعْلَمُونَ (المنافقین 8) 13- إِنَّ الْمُنافِقینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصیراً (145النساء)
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۴/۱۳