جلسه دوم وَالْقُرْآنِ الْحَکِیمِ (2) قسم به این قرآنی که حکیم ، یعنی پردقت است، یعنی پرقدرت است، تو پیامبری قسم به این قرآن که تو انحراف اصلا ابدا نداری،
دوشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۰۷:۲۴ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- جلسه دوم تفسیرسوره یس:حضرت استاد آیت الله مظاهری30/9/1389/ سه شنبه 15محرم .
- وَالْقُرْآنِ الْحَکِیمِ (2)إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ (3) عَلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ (4)
- بحث درباره این آیات اول سوره یس بود را جع آیات اول یس (1) وَالْقُرْآنِ الْحَکِیمِ (2) قسم به این قرآنی که حکیم ، یعنی پردقت است، یعنی پرقدرت است، یعنی پرحکمت است، یعنی سرتاپا علم است،
- بعد می فرماید که إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ (3) قسم به این قرآنی که پرازحکمت است تو پیامبری قسم به این قرآن که تو انحراف اصلا ابدا نداری، نه دراعتقادت، نه دراحکام ،نه دراخلاق انحرافی نداری.
- خوب ایرد جلو می آید که این یک ادعاست، قسم به این قرآنی که پرازحکمت است تو پیامبری به چه دلیل تو پیامبری؟
- قرآن گاهی باعقل انسان حرف می زند، گاهی با وجدان اخلاقی انسان حرف می زند، گاهی هم با فطرت انسان حرف می زند، عمق جان انسان حرف می زند،
- این سه تا هم حرف شنو هستند واز طرف خدا وپیامبر هستند، رهنما برای این انسان اند،
- لذا اینکه می فرماید، قسم به این قرآن که توپیامبری ، هرکسی عقلش رابکارباندازد می فهمد که این پیامبر، پیامبراست،
- چراکه این قرآن پراز حکمت است، واین قرآن را یک آدمی آورده درمیان یک مشت آدم های وحشی زندگی می کرده اصلا سواد الف باء نداشتند چه رسد به اینکه علم داشته باشند،
- حالا یک کسی درمیان این مردم بیاید یک قرآن بیاورد پراز دقت، پرازعلم، پرازحکمت ، خوب عقل انسان می گوید این یک پیامبر است، نمی شود یک کسی که سواد نداشته باشد بخواهد کتاب فلسفه بنویسد، نه یک کتاب فلسفه به قول عوام کلجنگ وقرباعه، یک کتاب فلسفه که فلاسفه قبول داشته باشند که این کتاب فلسفه است،
- حال درهمین اصفهان یک بیسواد بخواهد رساله عملیه بنویسدکه مراجع هم قبول داشته باشند، که این مبنا دار است به این می گویند یک معجزه،
- یا یک کسی با نداشتن سواد یک کتاب اخلاق بنویسدکه معلم اخلاق بگوید این کتاب درحوزه ها تدریس بشود، معلوم می شود این یک خلاقیت است،
- پیامبراکرم این قرآن را آورده ، می فرماید من پیامبرم ودلیل برپیامبریم این قرآن است، پیامبراکرم می فرماید اگر راست می گویند هرکه مثل این قرآن آورد آن پیامبر است من می روم کنار،
- حالا این قرآن هم فلسفه دارد هم عرفان، فلسفه اش وعرفانش مثل صدرالمتآلهین که افتخارش این است که توانسته شاگردی قرآن بکند،
- مرحوم صدرالمتآلهین درفلسفه وعرفان خیلی بالاست انصافاٌ این می گوید من یک مقداری فلسفه مشاق خواندم دیدم تاریک است، یک مقداری فلسفه اشراق خواندم دیدم غرورآور است، حکمت متعالیه درست کردم یعنی اسفار، دیدم که هنوز اطمینان دل ندارم، ضمیمه کردم قرآن را روایات اهل البیت را سکونت خا طرپیدا کردم،
- یعنی این اسفارمن پایه اش قرآن است وروایات اهل البیت است، خوب یک کسی که هفتاد سال درفلسفه وعرفان لولیده ، افتخار برای عالم قرآن و اهل البیت و اسلام است، افتخار برای دنیای علم است، افتخار برای دنیای فلسفه وعرفان است،
- این بگوید من شاگرد قرآنم ، ازاین بپرسند این قرآن را کی آورده، یک آدم میان بی سواد ها خودشم بی سواد بوده،
- درقرآن چند جا اشاره دارد می گوید آیی مردم شما بی سوادید یک آدم بیسوادهم مثل شما آمده یک کتاب اخلاق آورده یک کتابی که همه چیز درآن هست فلسفه دارد که فیلسوفها درمقابلش متواضعند،
- عرفان دارد که عرفا درمقابلش متواضعند، قانون اصول وفقه داردکه فقها تواضع خاصی دارند، صدها قانون ادبیت دارد که آن کسانی که ادیبند حرف خودشان را بخواهند اسباط کنند تمسک به قرآن می کنند،
- زاید براین برنامه علوم طبیعی هم زیاد دارد،علوم انسانشناسی دارد که 1400سال است انسانشناسی خیلی ترقی کرده، یک کارخانه انسان سازی است همه دربرابرش ناتوانند
- وسرآمد کتاب های دنیاست، وسرآمدعلومهای دنیاست ونوری است، اما درمقابل قرآن تاریک است کی که زیربارنمی رود هرچه که هم روشن باشد، کی که زیربارنمی رود هرچه که عالم باشد، تاریک کسی است
- که پایش را بگذارد روی عقل، دینش را بگذار کنارآدمهای بی سواد ، می گویند کسیکه بی سواد است، درمیان بی سوادان پرورش یافته باشد، اما یک کتاب علمی آورده این می تواند پیامبر نباشد،
- این ادعای پیامبری می کند، خوب همه می گویند این پیامبراست آدم های سلیم ، آدم های سالم ،آدم هائی که می خواهند حق را پیدا بکنند درمقابش گریه شو ق می کنند،
- به قول قرآن می گوید: وَ إِذا سَمِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرى أَعْیُنَهُمْ تَفیضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ10 آنهائی که پاکند نه اینکه زیر بار می روند گریه شوق هم می کنند، خدا راشکرکه حق را پیدا کردیم،
- الحمدلله این نعمت را پیدا کردم، لذا به قول بزرگان این وَالْقُرْآنِ الْحَکِیمِ (2)إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ (3) این ادعائی است با دلیل
- گاهی مثلا پیامبر اکرم می فرماید: من پیامبرهستم معجزه ام این قرآن است این ادعائی است که دلیل توش خوابیده گاهی مثلا موسی می گوید من پیامبرم معجزه دارم معجزه ام این عصاء است، این عصاء رامی اندازم اژدها می شود، آن را می گویند گفتاربا دلیل، این را می گویند گفتاری که دلیل توی آن خوابیده
- یعنی خدا می فرماید: قسم به این قرآن توپیامبری یعنی آی مردم فکرتان را ، عقلتان را و وجدان اخلاقیتان را فطرتتان به کار بیندازید و آن سه تا پیامبری که دردرون انسان است،
- خدا می گوید آنها را بکاربیندازید آنها می گویند این قرآن حق است وپیامبراو پیامبراست،
- دیروز می گفتم این حکیم نه گفته قران بالحکمة ،گفته قرآن حکیم، قرآنی که پرازحکمة است،عقلت را به کاربه انداز می شنوی ، می بینی، حکمت خدا را
- وبلا خره این قرآن حکیم ، پر از دقت است پرّ ازعلم است، پُرازحکمت است، نمی تواند ازطرف یک آدم بیسواد باشد پس باید ازطرف خدا باشد، این یک معنی ،
- یکی هم آن حرف بعد عَلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ (4) یا رسول الله به حق این قرآن ،توپیامبری دلیلش چی ؟ یک عمردرمیان یک آدمهای وحشی زندگی کردی یک انحراف نداری هیچ دشمتی تاحالا نتوانسته درست بکند پیامبر یک انحراف داشته باشد
- درآن محیط آلوده یک ا نحراف جنسی، یک انحراف مالی، پیامبرامین بود مردم مالهاشان را پهلوی ایشان به امانت می گداشتند،
- پیامبراکرم عاقل بوده مردم می آمدند نزدایشان مشورت می کردند، پیامبر اکرم درخت رزالت را از قلبش کنده بوده است به طورکلی ودرخت فضیلت را قصب کرده بوده است بارورکرده بوده همه ازاین درخت فضیلت پیامبر استفاده می کردند،
- هیچ یهودی منکراین حرف نیست هیچ تاریخ نویسی تاحال نشده منکر این حرف باشد، پیامبرکیه مجسمه تقوی ، پیامبر کیه مجسه فضیلت، می شود یک انحراف درپیامبرباشد اصلا اصلانه، کتابش هم می شود انحراف داشته باشد نمی شود، یک انحراف اخلاقی در پیامبرپیدابکنی،
- لذاخود پیامبرعَلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ (4)، کتاب پیامبرعَلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ (4)وخودکتاب پیامبر می گوید این پیامبرعَلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ (4) احتیاج به اینکه یک کسی برود درس بخواندوبعد درس بفهمد این پیامبر حق است نه همه همه عقلشان را به کار بیندازند ببنند این قرآن از طرف خداست این پیامبر از خداست،
- چرا برای اینکه از یک بیسوادی که درمیان یک عده منحرف زندگی کرده است، یک کتا ب آورده انحرافی تدارد، کتاب اخلاق است، خودش هم 63 سال درمیان مردم نتوانسته اند یک انحراف از پیامبراکرم پیدا بکنند،
- خوب آنکه دردورون ماست یعنی عقل ما آنچه دردرون ماست، یعنی فطرت اخلاقی ما، آنچه دردرون ما یعنی وجدان ماست ، بما می گوید که این پیامبراست چه دشمن چه دوست ،
- اگرمی گوید پیامبرنیستی چرا فردا درباره اش صحبت می کنم انشاالله، خدایا بحق این قرآن همه حکمت ورحمتش خدایا اُنس با قرآن به همه ما عنایت بفرما،
- هم خواندن وتفسیر هم عمل مخصوصا به جوانان ما عنایت بفرما، والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاتة ، وعجل فی فرجه مولی ناصاحب الزمان.
- 10- وَ إِذا سَمِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرى أَعْیُنَهُمْ تَفیضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ یَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا فَاکْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدینَ (83مائده)
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۴/۱۳