تفسیر سوره یاسین توسط استاد حضرت آیت الله مظاهری درمسجد : یس که درروایات داریم قلب قرآن، سوره بابرکتی است انصافاً انسان بتواند هرروز بخواند خیر دنیا وآخرت دارد،
دوشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۴ ق.ظ
|
---------------------------- |
جلسه مقدمه تفسیرسوره یس:حضرت استاد آیت الله مظاهری28/9/ 1389یکشنبه 13محرم:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
جلسه اول مقدمه تفسیر سوره یس توسط استاد حضرت آیت الله مظاهری درمسجد علی بن ابیطالب خیابان جی
- بحث رسید به سوره یس که درروایات داریم قلب قرآن، سوره بابرکتی است انصافاً انسان بتواند هرروز بخواند خیر دنیا وآخرت دارد،
- سفارش شده است به ما که صبح به صبح این سوره را باید بخوانیم، سفارش شده است سرقبرها برای پدرمان، مادرمان، رفقایمان،
- البته همه قرآن پرمحتواست، اما این سوره یاسین یک محتوای خاصی دارد، چیزی که باید تذکربدهیم این است که ماالحمدلله این مدت که ازقم آمدم این جا یک دوره قران تفسیرشده، من خیال می کردم که آن یوفیق را خدا عنایت بکند
- اول جزء آخررا از سوره عمّ تاآخربعد دو دفعه ازیاسین تاعمّ، خدا توفیق داد برگشتیم ازاول قرآن ازسوره حمد تا این چند روزه سوره فاطر تمام شد، خدالطف کرد واین ختم قرآن را کردیم،
- ابتکارهم زیاد داشت، یعنی چیزهائی که مفسرین نگفته بودند دراین ختم قرآن آمد، مخصوصاً ازنظراخلاقی، نمی دانم چه شد خدا توفیق نداد که یک دوره تفسیر نوشته بشود اقلآ در5،6جلد، اگرخداوند این توفیق را هم داده بود
- مهم تراز همه این چیزها بود، یک باقیات وصالحاتی بود بنام مسجد امیرالمومنین علیه السلام اما این توفیق داده نشد،
- حالا ازامروز حتم دوم قرآن ازنظرتفسیر [1]شروع کنیم، امید وارم خدا توفیق عنایت کند بتوانیم یک ختم قرآن دیگرهم بکنیم،
- درضمن همه همت کنید یک دوره تفسیرازمسجد امیرالمومنین تحویل جامعه بدهید، البته من تقصیر ندارم همه تان تقصیر دارید، بسیاری ازکتاب های من که چاپ شده میلیونها جلد منتشرشده به چند زبان هم منتشر شده،
- مخصوصاٌ درقم این را پا منبری ها کردند، یعنی یک جائی من ده روز صحبت می کردم آن ده روز را یک کتاب کردند وآن کتاب خیلی فایده داشت برای مردم امیدوارم ازامروزکه این سوره یاسین را شروع می کنیم
- خداهم توفیق بدهد برای اینکه تفسیربکنیم وهم توفیق بدهد که عمل بکنیم وهم خداتوفیق بدهد که بشود یک دوره تفسیر در5،6، جلد تفسیر اخلاقی عالی درمی آید انشاالله،
- امروزخوب است یک مقداردرباره خواندن قرآن، تفسیرقرآن،عمل کردن به قرآن کمی صحبت بکنیم، قرآن وهمچنین اهل البیت علیه السلام سروکارداشتن با قرآن را جدی می خواهند،
- که ما اُنس باقرآن داشته باشیم، پیامبراکرم می فرمایند: اگراُنس با قرآن داشتی بهشتت از همین جا شروع می شودکه به بهشت موعود برسد،
- واگر اُنس با قرآن نداشتی جهنمت ازهمین جا شروع می شود تابه جهنم موعود برسد، ترغیبی، تحلیلی بالا ترازاین دیگرنمی شود تصورکرد،
- پیامبر اکرم تفسیر می گفتند تفسیرپیامبراکرم خیلی خصوصیت داشت، ده آیه تفسیرمی کردند وبه پا منبری ها می گفتند برویداین ده آیه راحفظ کنید وهم عمل بکنید تاده تا دیگرواصحاب عمل می کردند، هم تفسیر را یاد می گرفتند وهم قرآن حفظ می کردند،
- لذا وقتی پیامبراکرم ازدنیا رفتند همه سواد الف باء نداشتند، اما همه حافظ قرآن بودند، واین «فاذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن»1 پیامبر روی منبربارها می فرمودند: وقتی که بلا مثل اٌبرسیاه برای شما جلو می آید، جامعه شمارا فساد بگیرد، جامعه شما رابلا بگیرد، وعلیکم بالقرآن باید توسل به قرآن اُنس به قرآن ،
- بعد فرمود: «من جعله امامه قاده الى الجنة و من جعله خلفه ساقه الى النار»2هرکس عمل به قرآن بکند اُنس با قرآن داشته باشدآن شخص بهشتی است وبهشتش ازهمان جا شروع می شودتابه بهشت موعودبرسد،
- وهرکسی پابه قرآن بزند وعمل به قرآن نکند اُنس با قرآن نداشته باشد جهنمش ازهمان جا شروع می شود تابه جهنم موعود برسد، خدا اُنس با قرآن را جداٌ ازما می خواهد، ما اگرخانه مان ، اجتماع مان، جوامع مان، اُنس با قرآن نداشته باشد، درروز قیامت مورد نفرین پیامبراکرم می شویم پناه برخدا،
- یعنی پیامبراکرم که انشاالله همه شمارا شفاعت می کنند وامید شفاعت به پیامبراکرم داریم،
- اما خود این قرآن نقل می کند که یک جمله هم پیامبر اکرم دارد، که وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً3 یک اشاره ای می کند به بعصی ها درصف محشر که اینها اُنس با قرآن نداشتند نه قرآن می خوانند ونه تفسیرقرآن می کردند ونه عمل به قرآن می کردند،
- می گوید خدایا اینها که پشت پا زدند به قرآن من، بازخواست اینها را بکن، که خود پیامبر می فرماید وای به کسی که شفیع او دشمن او با شد،
- یعنی پیامبر به ما نفرین بکند، لذا این اُنس با قرآن را می خواهند جداً می خواهند، هم قرآن وهم روایات ائمه اطهاراین اٌنس باقرآن را،
- اُنس با قرآن مراتب دارد، مرتبه اولش خواندن قرآن است، که انسان باید اقلا یک شبانه روز یک جزء قرآن بخواند، واین اُنس باقرآن یعنی یک آیه در قرآن هست که نظیرش نیست ازبس روی آن تاکید شده است راجع به خواندن قرآن، فقرءُ ماتیسر من القرآن4 آنچه ممکن است قرآن بخوان، بعد قرآن می فرماید خدا می داند، گاهی مریضی مرضت هم سخت است اما همان وقت هم هرچه می توانی قرآن بخوان،
- خدا می داند گاهی کارداری، مشغله داری، مشغله ات خیلی ا ست، اما هرچه می توانی قرآن بخوان ، خدا می داند درخط مقدم جبهه هستی تیر مثل باران می بارد، اما فقرءُ ماتیسر من القرآن 4 هیچ آیه ای این جوری درقرآن نداریم ونیست جز راجع به خواندن قرآن،
- حالا معنایشرا بداند ، نداند، خوب تلفظ بکند، نکند،این خواندن قرآن را اسلام از ما خواسته است، لذااین همه ثواب هم که پیامبر واهل البیت روی خواندن این قرآن دارند، روی کم چیزی این قدرتاکید هست، این یک مرتبه،
- مرتبه دوم ، تاٌمل درقرآن وتدبردرقرآن است، یعنی تفسیر درقرآن، یعنی برسدبه آنجاکه کم کم برداشت از قرآن بکند، یعنی شما عزیزان علاوه براینکه قرآن می خوانید، علاوه براینکه باید تفسیربدانید، باید شبانه روزاقلا یک ساعت دوساعت، مربوط به تفسیر قرآن کار بکنید، علاوه براین باید خودتان برداشت داشته باشید ازقرآن ، نگوئید که نمی شود، دیدیم شده که راستی سواد آن طورندارد
- وراستی اُنس با قرآن دارد، که موجب شده یک سری آماجی از قرآن خدا عنا یت بکند، من زیاد دیده ام واین راهم قرآن جداً می خواهد،أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها5
- مگرقفل غفلت بردلت زده شده است،که تدبردرقرآن نداری، یعنی هرکسی که تدبر درقرآن نکند تا اینکه خدا الهام بدهد به اودرقرآن این آیه می فرماید قفل غفلت بردلش زده شده،
- این هم مرتبه دوم، که آن اول خواندن قرآن است وآن دوم تدبر وتفسیر وبرداشت ازقرآن است یعنی خدا می خواهد یک دوره تفسیر در زهنتان باشد،
- یعنی یک آیه که برایتان می خوانند خودتان بتوانید تفسیربکنید، وبعضی از اوقات هم الهام از خودتان داشته باشید وبگوئید من این چیز را می فهمم ،
- درمرتبه سوم عمل به قرآن است که این قرآن همه چیز دارد، ما فصلنا فی کتاب من شیِ، وَ هذا صِراطُ رَبِّکَ مُسْتَقیماً قَدْ فَصَّلْنَا الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَذَّکَّرُونَ6هیچ دردنیا نیامده مگراینکه درقرآن هست، وقرآن کپیه عالم وجود است،یعنی درعلم وجود که همه چیز هست این قرآن کپیه اوست، وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلاَّ فی کِتابٍ مُبینٍ 7خوب این کپیه علم وجود را ما باید به اش عمل بکنیم،
- تدبر برقرآن را خیلی باید اهمیت بدهیم، بعصی وقت ها قرآن تکرار می کند، مگرنمی بینی چرا متذکر نمی شوی؟ چرا عمل نمی کنی؟ با این کتابی که همه چیز دارد واین عمل به قرآن انسان را سعادت دنیا وآخرت رابه اش می دهد،
- اگر سیر وسلوک بخواهد انسان را به مقام آدمیت می رساند، واگرعلوم طبیعی بخواهد قرآن انسان را علوم طبیعی به اش می دهد،
- تنتاوی یک مفسراست700آیه درکتابش آورده راجع به علوم طبیعی یعنی اگرعلم دنیا بخواهیم این قرآن بمامی دهد، علم آخرت بخواهیم این قرآن به ما می دهد، بلاخره این قرآن ما را عالم می کند، واین عالم شدن راخدا ازهمه ماخواسته است، جداٌ خواسته است
- لذا اگریک کسی قرآن بخواندوقرآن تفسیر بکند واما عمل به قرآن نکند مثل آنی است که عالم باشد بدون عمل وعالم بدون عمل فایده ای ندارد،وعامل بدون علم هم نتیجه ندارد،
- ودروقتی نتیجه بخش است که دوتا بال داشته با شیم،یکی بال علم واُنس با قرآن ازنظرتفسیر، یکی هم بال عمل یعنی عمل کردن به قرآن،
- کار های شخصی ما ، کارهای خانوادگی ما، کارهای اجتماعی ما، به قرآن بخواند، ازقرآن برداشت بکنیم کارهایمان را، تاکم کم برسد به آنجا که بواسطه قران بتوانیم دل پیدا بکنیم ،
- بتوانیم درخت رذالت را ازدل برکنیم،وبه جای آن درخت فضیلت بکاریم، بحث خوبی شد انشاالله از فردا سوره یاسین را شروع می کنیم،
- وازخدا بخواهید هم قرآن زیاد بخوانیم وهم تفسیر زیاد بخوانیم، وزیاد ترعمل به آن بکنیم انشاالله،
- خدایا بحق حسین ویارانش مخصوصاٌ امام سجادویارانش، خداوندا توفیق اٌنس با قرآن به همه مان مخصوصاٌ به جوانانمان عنایت بفرما، دشمنان اسلام دشمنان قرآن همه نابود بفرما،
- 5 [المزمل20] 6 ( الانعام126) 7(الانعام59)
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
[1] تفسیراثنی عشری 2تفسیراثنی عشری«1»، 3 (الفرقآن30) 4 [المزمل20]
- ۰۱/۰۴/۱۳