5- تتکبیر رسول خدا در نماز دفن فاطمه بنت اسد . 40 تکبیر و بر جنازه عموى خود حضرت حمزه، 70 تکبیر خواندند.
يكشنبه, ۱ اسفند ۱۴۰۰، ۰۷:۲۳ ب.ظ
- بسم الله الرحمن الرحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم- فاطمه الزهرا 5-
- تکبیر9. تکبیر رسول خدا در نماز دفن فاطمه بنت اسد . 40 تکبیر و بر جنازه عموى خود حضرت حمزه، 70 تکبیر خواندند.
- تکبیر: فى الحدیث: اولین تکبیر را جبرئیل در آسمان به مناسبت عروسى فاطمه زهرا گفت و بعد یک سنت شد.
- تکبیر 70000 فرشته در زفاف حضرت فاطمه (سلام الله علیها) .
- پسر فاطمه زهرا و روشنگری : تمام مردم بیدار شدند، چون حاجىها همه بعنوان یک خبرنگار سیاسى آمدند. حقایق را از دو لب امام حسین در شهر مکه شنیدند، آگاه شدند و پیام اما حسین را به منطقههاى خودشان بردند. همه مردم آگاه شدند که جو سیاسى جوى است که باید نیروها علیه حکومت یزید بسیج بشود. امام حسین یک جورى رفت، که بفهمند ناراحت است. عصبانى است. وقتى امام حسین مىرود، در راه هم انقلاب فرهنگى بوجود آورده است. نامه مىنویسد. مردم بى خبر را باخبر مىکند. همینطور که مىرود، نامه مىنویسد کهاى شخص محترم که در فلان محل هستى؛ بنام خدا، این جانب حسین بن على، پسر فاطمه زهرا بخاطر حکومت غیر اسلامى و غیر انسانى و غیر قانونى یزید تحت تعقیب قرار گرفتم و به مکه پناه بردم. 125 روز آنجا ماندم. آنجا هم تحت تعقیبم. بدعوت مردم کوفه دارم مىروم. هر کس مىخواهد بیاید.
- فاطمه چرا مىگویند: «فاطمه »؟ چون گفتم فاطمه یعنى جدا. به فاطمه مىگویند: «فاطمه » چون کمالاتش جدا است و خودش و شیعیانش و علاقمندانش از قهر و غضب جهنم جدا هستند،
- زهراء چرا مىگویند: «زهرا»؟ چون وقتى سرنماز مىایستاد حدیث داریم نور صورت فاطمه زهرا براى اهل آسمان مثل نور ستاره براى اهل زمین بود، درخشندگى داشت.
- خادمه پرستار: چون به امور مامائی و پرستاری وارد بود مامائی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و پرستاری فرزندانش را به عهده اشت
- حجت پسر فاطمه : چون دعوت مردم کوفه هم هست، امام حسین به کوفه مىرود. در راه که مىرود امام به این جا و آن جا و به رؤساى قبیله و مردهاى معروف منطقه نامه مىنویسد، کهاى مردهاى معروف منطقه، من حسین بن على پسر فاطمه زهرا هستم. حکومت یزید این است، من در فشار هستم. امنیت جانى در مدینه و مکه نداشتم و به کوفه مىروم. هرکس مىخواهد کمک کند به کربلا بیاید.
- فایدهى نامههای پسر فاطمه : این نامهها چهار تا فایده داشت: 1- مردم روستاها و شهرها روشن شدند 2- یا به کمک مىآیند، یا نمىآیند. اگر کمک نیایند، با آنان اتمام حجت شده است، دیگر کسى نمىگوید که ما خبر نداشتیم. اگر هم بیایند کمک یا شهید مىشوند یا نمىشوند. اگر شهید شدند، هر قبیلهاى که یک شهید داد مردم آن قبیله به خونخواهى شهید با حکومت یزید بد مىشوند.
- فاطمه زهراعصاره : سیماى فاطمه زهرا را بگویم، قرآن میگوید که تمام هستى در کارند (ابر و باد و خورشید و فلک در کارند) براى بشر «خَلَقَ لَکُم»، «سَخَّرَ لَکُمْ»، «لَکُمْ» یعنى براى شما، خدا مىگوید هستى براى تو، و تو براى عبادت «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» (ذاریات/ 56)، «نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ» (ص/ 30) نعم العبد انبیاء هستند، بهترین انبیاء پیغمبر ما است و یگانه ذریه پیغمبر ما فاطمه زهرا است،
- فاطمه زهرا عصاره هستى است.زهرا یعنى عصاره هستى. چون هستى براى بشر است به دلیل «لَکُمْ»، «لَکُمْ»، «خَلَقَ لَکُم»، «سَخَّرَ لَکُمْ»، َ اللَّهُ لَکُمْ ..304 مرتبه در قرآن که بشر براى عبادت است «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»، بهترین عبادت، عبادت انبیاء «وَ وَهَبْنا لِداوُدَ سُلَیْمانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ» (ص/ 30) و بهترین انبیاء پیغمبر ما و یگانه ذریه او فاطمه زهرا، و فاطمه زهرا عصاره هستى است.
- شکایت : 3. نحوه خواندن خطبه فدکیه حضرت فاطمةزهرا (سلام الله علیها) با نالهای سخت که همه را تکان داد شروع کرد.
- برکت غذا : حالا پیغمبر با این غذا به سلمان و ابوذر مىگوید بگوئید همه مردم بیایند. دو تا منافق گفتنند برویم تا غذا کم بیاید و آبروى رسول خدا و عروس و داماد شب اول زندگى برود. این دو تا منافق لاى جمعیت آمدند. هر چه غذا خوردند، کم نشد. صد نفر از منافقین به برکت اطعام عروسى فاطمه زهرا وقتى وضع غذا را دیدند ایمان آوردند و دست از نفاق کشیدند.
- سید : حالا زنى پیدا شد، دکان دار، آمد گفت من دختر فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هستم، سید نبود، ادعاى سیادت مىکرد، ازجمله جاهایى که غیبت جایز است، اگر کسى عنوانى ندارد به دروغ عنوان به خودش مىبندد، جایز است غیبتش را بکنى، مثلا سید نیست، مىگوید من سید هستم، دکتر نیست مىنویسد من دکتر هستم، راننده نیست مىگوید من راننده هستم، اگر کسى عنوان را به دروغ به خودش ببندد، غیبت آن جایز است، زنى پیدا شد گفت من دختر فاطمه زهرا (س) هست، کذا و یک مشت زنهاى عوام هم مریدش شدند، امام هادى فرمود: مگه نه این که تو مىگویى دخترزهرا هستى، اینجا یک بیشهاى است یک مشت شیر توش است، ما مىاندازیم تو رو پهلوى شیرها اگر سید واقعى باشى، حیوانهاى درنده کا ریت ندارند، تا این را گفت، یک مرتبه گفت که خوب حالا، دولتم استفاد کرد، دولت، مخالف امام دهم بود. گفت آقا، یک سید دیگر، گفت آقا مىشد یک کار بکنى خود جنابعالى، مگه نمىگى هر که سیدواقعى باشه، خود جنابعالى، امام دهم را بردند توى بیشه، تمام حیوانهاى درنده آمدند پهلوى حضرت هادى ادب کردند، نشستند. صورتشان رامالیدند روى خاک جلوى پاى حضرت بعد حضرت آمد بیرون، گفت خوب حالا هر که سید واقعى است بورد.
- کساء : پیغمبر ما یک عبائى داشت که این عبا را روى دوش خود مىانداخت. به این عبا «عباى خیبرى» مىگفتند، چون در منطقه خیبر تهیه کرده بودند. رنگ عبا سیاه بود، یک روز پیغمبر صبح توجه کرد و احساس کرد که الان یک وقتى است که دعا مستجاب مىشود. بهام سلمه گفت: «ام سلمه! زود على ابن ابیطالب، فاطمه زهرا، حسن و حسین را خبرکن!» این که مىگویند امام حسین خامس آل عباست، این آل عبا یک قصه مقدسى است. مىخواست بگوید حساب اینها با بقیه فرق مىکند، مسئله کساء میخواهد بگوید «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» (احزاب/ 33) در لغت عرب «إِنَّما» یعنى فقط. خدا فقط اراده کرده که از شما رجس را ببرد، «رجس» یعنى شک، پلیدى و بدى. خداوند اراده کرده که بدى را از شما اهل بیت دور کند. همه رقم بدى را (ایمانى، فکرى، اخلاقى و...) خدا خواسته که شما اهل بیت پاک باشید ..
- حجاب پیام رسول خدا و فاطمه زهرا (س) است. یک سیمایى از زنهاى بى حجاب و با حجاب را تصویر کنید، زن بى حجاب و زن با حجاب زنهاى با حجاب چه کردند؟ نمونهاش زهرا (س)، زینب (س)، ما در راه شهدا، خواهران و همسران شهدا، خانوادههاى اسیر. در همین نهضت سوادآموزى ما زنى را یافتیم شهید داده است و اکنون در نهضت کار مىکند. تمام برادران و پسر و داماد و همه، نمونه ایثار و تقوا، حجاب پیام آن جوانان شهید واسیراست.
- الله اکبر»: حدیث داریم که حضرت فاطمه زهرا (س) قشنگ ترین لباسهاى امام حسن را روز عید فطر به امام حسن مىپوشاند و پیغمبر دستش را مىگرفت و به نماز عید مىبرد. پیغمبر مىگفت: «الله اکبر» امام حسن کوچولو هم مىگفت: «الله اکبر»
- احترام به فاطمه زهرا : حر در برخورد به حضرت رفت تا به امام حسین جسارت کند، بعد گفت: پسر فاطمه زهرا هستى، به احترامش و احترام رسول الله جسارت نمىکنم و همین ادبش شاید رمزى بود که به توبه موفق شد. امام حسین سر نماز رفت و حر هم با هزار سرباز آمدند و اقتدا کردند. نماز ظهر که تمام شد، یک سخنرانى کوتاه کرد، دو جملهاش را برایتان بگویم: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّى لَمْ آتِکُمْ حَتَّى أَتَتْنِى کُتُبُکُمْ وَ قَدِمَتْ عَلَىَّ رُسُلُکُمْ أَنِ اقْدَمُ عَلَیْنَا فَإِنَّهُ لَیْسَ لَنَا إِمَام» اى مردم، من فقط به خاطر جواب خدا مىگویم. نگفتى نیست، چیز مجهولى نیست. مىدانید و من هم مىدانم که فایدهاى ندارد. اما براى اتمام حجت مىگویم. زمانى نگویید که به ما نگفتند. من نیامدم مگر این که شما به من نامه نوشتید. نماینده فرستادید که ما رهبر نداریم، به کوفه بیا، من به خاطر دعوت شما آمدم و... مىگوید: اگر راضى هستید، مىآیم. اگر راضى نیستید، به کوفه نمىآیم... پس برخود هشتم امام با حر بود. ادب حر باعث و رمز موفقیتش شد.(إرشادمفید، ج 2، ص 76)
- علم غیب : حضرت رسول جنگ خیلى داشت ولى در 21 جنگ خود حضرت رسول شرکت کرد و در 19 تا از این جنگها جابر در کنارش بود. جابر یک پیرمرد دعاخوان نبود. در 19 جنگ شرکت کرده بود. او کسى بود که شاهد غدیر خم بود. چون چند نسل عمر کرد، بچهها و جوانها مىآمدند و مىگفتند راستش را بگو. قصه غدیر خم چه بود؟ مىگفت: آقا بنده نزدیکترین فرد به پیغمبر بودم که پیغمبر از مکه به مدینه باز مىگشت. آیه نازل شد که «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّک» (مائده/ 67) و تمام مسأله نصب على بن ابى طالب را مىگفت و به عنوان کسى که در صحنه حاضر بوده و با چشمهایش فیلمبردارى کرده و با گوشهایش ضبط کرده و به عنوان یک صحابى عادل نقل مىکرد
- و جالب این است که جابر کسى است که هم شیعیان او را دوست دارند و هم سنىها. در صحیح مسلم از او تجلیل شده. اسد الغابه، کنزالعمال، کتابهاى شیعه و سنى از عظمت او پر است. شاهد غدیر خم است. حامل سلام رسول الله به امام باقر است و این هم نشان دهنده علم غیب پیغمبر است.
- یک روز رسول خدا به جابر گفت: اى جابر تو زنده هستى. من از دنیا مىروم. فاطمه زهرا شهید مىشود. على بن ابى طالب شهید مىشود. امام حسن شهید مىشود، امام حسین شهید مىشود. امام سجاد شهید مىشود و سلام مرا به پسر امام سجاد، نسل پنجم برسان. از این معلوم مىشود که جابر همیشه در طول عمرش طرفدار خط رهبرى معصوم است.
- امدادهاى غیبى : حضرت زهرا از اول زندگیش با مشکلات همراه بود. زنى که حامله است و شب زایمانش است، حتما مىخواهد که خویش و قومش کنارش باشند. شب زایمان خدیجه کبرى به سراغ هریک از خویش و قومها رفتند، هیچ کس نیامد. گفتند: چون تو مسلمان شدى و به پیامبر ایمان آوردى، ما همه با تو قهر هستیم. تمام فامیل خدیجه با خدیجه قهر کردند و خدیجه شبى که حضرت زهرا مىخواست به دنیا بیاید، مادرى تنها بود. امدادهاى غیبى خدیجه را کمک کرد.
- زنهاى آسمانى و مددهاى غیبى آمدند و حضرت خدیجه را کمک کردند. فاطمه زهرا زن زجر کشیدهاى بود. زنى که در طول عمرش باید ببیند که وقت تولدش زنها کمک مادرش نمىآیند. شب عروسى مادر ندارد. در کودکى ببیند که شکنبهى شتر روى سر پدرش پرت مىکنند. باید با چشم هایش ببیند که پدرش خندق مىکند. باید شوهرش را قطعه، قطعه شده ببیند. باید پدرش را پیشانى شکسته ببیند.
- آیات مربوط به فاطمه(علیها السلام) در منابع فریقین ..در مجموع یکصد و سی و پنج مورد در آیات مربوط به فاطمه شمرده شده است؛ هر چند برخی از این موارد بیش از یک آیه است یا گاهی در یک آیه، دو موضوع به فاطمه(علیها السلام) مربوط است.
- قرآن و حضرت زهرا(سلام الله علیها) در قرآن [راجع به فاطمه زهرا آیاتى که در قرآن مطرح است، چند آیهاى که هم شیعه و هم سنى قبول دارد، 1- «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِى الْقُرْبى» (شورى/ 23)
- 2- وآیهى مباهله داستان مباهله «مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ».
- 3- «أَطیعُوا اللَّهَ» «وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُول آیات مربوط به فاطمه(علیها السلام) در منابع فریقین در مجموع یکصد و سی و پنج مورد در آیات مربوط به فاطمه شمرده شده است؛ هر چند برخی از این موارد بیش از یک آیه است یا گاهی در یک آیه، دو موضوع به فاطمه(علیها السلام) مربوط است.ىالْأَمْرِ مِنْکُمْ» (نساء/ 59)
- 4- «جاءَهُمْ بِالْبَیِّنات» (صف/ 6) دین ما دینى است که با بیان و معجزه و برهان و استدلال .
- .5- انفاق : «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعام» (انسان/ 8) .
- 6- «إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلى رَبِّهِ سَبیلًا»، «إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِى الْقُرْبى» دو مگر داریم. مزد نمىخواهم مگر راه خدا! مزد نمىخواهم مگر مودت اهل بیت! این دو مگر یا یکى است و یا دروغ است. خدا که دروغ نمىگوید. پس معلوم مىشود که راه خدا جز راه اهل بیت نیست. خلاص!.. «إِلَّا الْمَوَدَّهَ»، «إِلَّا مَنْ شاء» دو تا الا داریم. فقط راه خدا راه اهل بیت است.
- 7- آنها یى که به فاطمه گفتند ما درغدیر نشنیدیم «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ...» ..اطاعت از اولى الامر، هم ردیف اطاعت از پیامبر .. اخذ بید علی (علیه السلام) فرفعها حتی روی بیاض اباطهما و عرّفه الیوم اجمعون فقال: ایها الناس من اولی الناس بالمومنین من انفسهم؟ قالوا: الله و رسوله اعلم قال ان الله مولای و انا مولی المؤمنین و انا اولی بهم من انفسهم فمن کنت مولاه فعلی مولاه.!!؟ ِ
- شخصیت: روح انسان با مردن نیست نمىشود، بلکه زنده و باقى و مورد خطاب و لطف الهى یا قهر او قرار مىگیرد. حضرت على علیه السلام به هنگام دفن رسولاللّه صلى الله علیه و آله و فاطمه زهرا علیها السلام با آنان گفتگو مىکرد.
- رشد : حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بچههایش را به مسجد میفرستاد تا سخنان پدررا بشنوند و پس از برگشت از آنها میپرسید.
- تسبیحات : حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) چهار بچه داشت و شوهرشان هم اکثر وقتها در جبهه بود. زنهاى قدیم که مثل زنهاى الان نبودند، زنهاى الان آب جوش مىخواهد دو شاخ برق سماور را مىزند، پلوپز برقى است، ماشین لباسشویى برقى است. زندگى برقى است. آن زمان همه کارها دستى بود. باید با دست گندم را آرد مىکرد، خمیرمى کرد، نان مىپخت.
- کارخانه : حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) زن نمونه اسلام آنقدر درخانه کار کرد که دستهایش تاول زد وگاهی خون جاری میشد.
- دلداری : حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) به گونهاى از پدر خود حفاظت میکرد که گویا مادر بود نه دختر. همینکه پدرش مورد بیمهرى و جسارت کفار قرار میگرفت، همچون مادر، او را دلدارى میداد؛ تا آنجا که پیامبر فرمود: «فداها أبوها» یعنى «پدرش فداى این فرزند.»
- ستم : حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) کسى بود که فرزندش امام حسین در کربلا فرمود: من زیر بار زور نمیروم چون در دامن فاطمه پرورش یافتهام.
- بهشت: حضرت فرمود: زمانى که در شب معراج مرا به بهشت بردند، من از میوه درخت طوبى خوردم و وجود فاطمه از آن نشأت گرفت و پدید آمد ومن هرگاه مشتاق بوى بهشت مىشوم دخترم فاطمه را بو مىکنم.
- افراط و تفریط : راه اهل بیت، به دور از افراط و تفریط . گاهى وقتها افراد، نا میزان هستند. یا افراطى، یا تفریطى! توازن و تعادل! راه اهل بیت راه «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ» (فاتحه/ 6) مواظب باشیم، «کِتَابَ اللَّهِ وَ اهل بیتى»
- امام رضا (علیه السلام) فرمود: حرف من باید سند داشته باشد. هر کسى پیش خودش یک دکانى درست مىکند، «إِلَّا الْمَوَدَّهَ»، «إِلَّا مَنْ شاء» دو تا الا داریم. فقط راه خدا راه اهل بیت است. «اتَّخَذَ إِلى رَبِّهِ سَبیلًا» (مزمل/ 19) راه خدا فقط راه اهل بیت است. و محور اهل بیت فاطمه زهرا است نه افراط و نه تفریط...نه درب خانه او را آتش بزنید ! و نه نعوذا بالله بگویید علیی خدا..
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۱۲/۰۱