توبه 5 -سوال: فرق کسی که توبه میکند با کسی که اصلا گناه نکرده چیست؟ پاسخ: اولا انسان نمی داند توبه اش قبول شده یا نه؟ ثانیا نمیداند موفق به توبه کردن میشود یا نه؟
يكشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۰، ۰۸:۱۳ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
توبه 5-
- سئل عن قوله (صلی الله علیه و آله):" التائب حبیب الله فقال انما یکون التائب حبیبا اذا کان فیه جمیع ما ذکر فی فوله تعالی: التّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السّائِحُونَ الرّاکِعُونَ السّاجِدُونَ الامِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَ بَشِّرِ الْمُومِنِینَ توبه/ 112.إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ هود/ 114.
- سوال: فرق کسی که توبه میکند با کسی که اصلا گناه نکرده چیست؟ پاسخ: اولا انسان نمی داند توبه اش قبول شده یا نه؟
- ثانیا نمیداند موفق به توبه کردن میشود یا نه؟
- ثالثا منحرفی که توبه کند مثل کسی است که جادهای را به اشتباه رفته و به سر جای اول بر می گردد، ولی فرد متقی که گناه نکرده است مسیرهای تکامل را طی کرده است.
- در توبه هم کمیت مطرح است تُوبُوا إِلَی اللّهِ جَمِیعاً نور/ 31. و هم کیفیت تُوبُوا إِلَی اللّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً تحریم/ 8.
- نصوح؛ یعنی خالص.گنه کاری که توبه کرده مثل طفلی است که از مادر متولد شده است کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ
- قَالَ الْبَاقِرُ (علیه السلام): التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ کَمَنْ لا ذَنْبَ لَهُ کافی، ج 2، ص 435.
- ولی کسی که از اول گناه نکرده و در مسیر خدا حرکت کرده هر روز گامی را در راه تکامل برداشته است، او از علم حصولی به علم حضوری و علم الیقین آنان به عین الیقین و حق الیقین تبدیل شده است.
- پیامبر اکرم برای زدودن غبار روح در اثر معاشرت با مردم در هیچ مجلسی نمینشست مگر آنکه 25 مرتبه استغفار میکرد. إِنَّهُ لَیُغَانُ عَلَی قَلْبِی وَ إِنِّی لاسْتَغْفِرُ اللَّهَ فِی کُلِّ یَوْمٍ سَبْعِینَ مَرَّةً بحارالانوار، ج 17، ص 44.
- در آخر رسالت پیامبر هم آخرین آیاتی که بر او نازل میشود سوره نصر است: فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کانَ تَوّاباً نصر/ 3.یعنی دیگر تمام شد بعد از این در فکر خود باش و استغفار کن.
- اولین منزل عبودیت توبه است.حدیث قدسی: انین المذنبین احب الی من تسبیح المسبحین (انین ناله)
- اقسام توبه...توبه عبد و توبه خدا : پذیرش توبه محفوف به دو توبه الهی: ثُمَّ تابَ عَلَیْهِمْ لِیَتُوبُوا إِنَّ اللّهَ هُوَ التَّوّابُ الرَّحِیمُ توبه/ 118. اگر با کلمه الی بود برای بنده و اگر با کلمه علی بود برای خدا است.
- توبه فرد و توبه جامعه : کمیت درتوبه: تُوبُوا إِلَی اللّهِ جَمِیعاً نور/ 31.
- توبه جامعه : وَ تُوبُوا إِلَی اللّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ نور/ 31. توبه گاهی برای فرد است و گاهی برای جامعه: إِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ رعد/ 11.
- توبه نصوح وتوبه مردود...تعریف توبه نصوح : مراد توبه ای است که نصیحت کند مردم را و خالص باشد برای خدا (تلخیص از اربعین حدیث امام خمینی)
- آیات وروایات : کیفیت در توبه: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَی اللّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً تحریم/ 8.
- توضیح: مقصود از کمیت و کیفیت آن است که هم باید همه توبه کنند و هم خالصانه توبه کنند.
- توبه نصوح یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَی اللّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً تحریم/ 8.
- 2- عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: قُلْتُ لابِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام)" یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَی اللّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً" (تحریم/ 8) قَالَ: هُوَ الذَّنْبُ الَّذِی لا یَعُودُ فِیهِ أَبَداً کافی، ج 2، ص 432.
- 3- قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام): إذا تاب العبد المؤمن توبة نصوحا أحبه الله فستر علیه فی الدنیا و الاخرة قلت و کیف یستر علیه قال ینسی ملکیه ما کتبا علیه من الذنوب و أوحی الله إلی جوارحه اکتمی علیه ذنوبه و أوحی إلی بقاع الارض اکتمی علیه ما کان یعمل علیک من الذنوب فیلقی الله حین یلقاه و لیس شیء یشهد علیه بالذنوب ثوابالاعمال، ص 171.
- 4- قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام): التَّوْبَةُ النَّصُوحُ أَنْ یَکُونَ بَاطِنُ الرَّجُلِ کَظَاهِرِهِ وَ أَفْضَلَ معانیالاخبار، ص 174.
- توبه مردود : نپذیرفته شدن توبه دردو مورد. 1- در هنگام مرگ 2- کافر مردن.
- وَ لَیْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ حَتّی إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ إِنِّی تُبْتُ الانَ وَ لا الَّذِینَ یَمُوتُونَ وَ هُمْ کُفّارٌ نساء/ 18.
- 2- توبههای مردود : کسانی که توبه آنان قبول نمیشود: إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بَعْدَ إِیمانِهِمْ ثُمَّ ازْدادُوا کُفْراً لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَ أُولئِکَ هُمُ الضّالُّونَ آل عمران/ 90
- مفسدان فی الارض باید اعدام یا تبعید شوند: إِنَّما جَزاءُ الَّذِینَ یُحارِبُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الارْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الارْضِ ذلِکَ
- لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الاخِرَةِ عَذابٌ عَظِیمٌ إِلا الَّذِینَ تابُوا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَقْدِرُوا عَلَیْهِمْ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ مائده/ 34- 33.
- آری، بعد از دستگیر شدن مفسدان توبه فایدهای ندارد.
- 3- وَ لَیْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ حَتّی إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ إِنِّی تُبْتُ الانَ نساء/ 18.
- حَتّی إِذا أَدْرَکَهُ الْغَرَقُ قالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلا الَّذِی آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائِیلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ آلانَ وَ قَدْ عَصَیْتَ قَبْلُ وَ کُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ یونس/ 91- 90.
- 4- فَلَمّا رَأَوْا بَأْسَنا قالُوا آمَنّا بِاللّهِ وَحْدَهُ وَ کَفَرْنا بِما کُنّا بِهِ مُشْرِکِینَ فَلَمْ یَکُ یَنْفَعُهُمْ إِیمانُهُمْ لَمّا رَأَوْا بَأْسَنا غافر/ 85- 84.
- 5- یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً انعام/ 158.
- اما دلیل اینکه توبه در آخرت دیگر قبول نیست از آن جهت است که آن اظهار پشیمانی انقلاب درونی نیست، انقلاب آزاد نیست و ثانیا انسان در این دنیا حکم میوهای را دارد که به درخت چسبیده است. تا وقتی به درخت است، تابع نظام درخت است؛ رشدش و رنگش و طعمش به وسیله درخت است، اما همین که از درخت افتاد تمام امکاناتش از بین میرود. انسان میوه درخت طبیعت است، میوه درخت دنیا است.
- طفل تا در رحم مادر است از مادر تغذیه میکند و تابع اوست، اما وقتی به دنیا آمد نظامی دیگر بر زندگی او حکم فرما است.و لذا است که علی (علیه السلام) میفرماید: إِنَّ الْیَوْمَ عَمَلٌ وَ لا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لا عَمَلَ نهجالبلاغه، خطبه 42.
- شیطان است که وعده میدهد توبه دیر نمیشود: یَعِدُهُمْ وَ یُمَنِّیهِمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلا غُرُوراً نساء/ 120.
- توبه امام و معصوم : استغفار امام و نبی از این دید است: حسنات الابرار سیئات المقربین کشفالغمة، ج 2، ص 254.
- شرایط توبه : ایمان و عمل صالح : پذیرش توبه مشروط به ایمان و عمل صالح: إِلا مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا یُظْلَمُونَ شَیْئاً مریم/ 60.
- شرائط قبولی توبه در پناه خط امامت : وَ إِنِّی لَغَفّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدی طه/ 82.
- در روایات میخوانیم: عن یعقوب بن شعیب قال:" و سألت أبا عبد الله (علیه السلام) عن قول الله تبارک و تعالی" وَ إِنِّی لَغَفّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدی" (طه/ 82) قال: و من تاب من ظلم و آمن من کفر و عمل صالحا ثم اهتدی إلی ولایتنا و أومأ بیده إلی صدره" بصائرالدرجات، ص 78.
- قَالَ الْبَاقِرُ (علیه السلام): فِی قَوْلِهِ تَعَالَی" وَ إِنِّی لَغَفّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدی" (طه/ 82) أَ لا تَرَی کَیْفَ اشْتَرَطَ وَ لَمْ تَنْفَعْهُ التَّوْبَةُ وَ الایمَانُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ حَتَّی اهْتَدَی وَ اللَّهِ لَوْ جَهَدَ أَنْ یَعْمَلَ مَا قُبِلَ مِنْهُ حَتَّی یَهْتَدِیَ قَالَ: قُلْتُ: إِلَی مَنْ جَعَلَنِیَ اللَّهُ فِدَاکَ؟ قَالَ: إِلَیْنَا تفسیرالقمی، ج 2، ص 61.
- قَالَ الْبَاقِرُ (علیه السلام): إِنَّمَا أُمِرَ النَّاسُ أَنْ یَأْتُوا هَذِهِ الاحْجَارَ فَیَطُوفُوا بِهَا ثُمَّ یَأْتُونَا فَیُعْلِمُونَا وَلایَتَهُمْ لَنَا وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ وَ إِنِّی لَغَفّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدی ثُمَّ أَوْمَأَ بِیَدِهِ إِلَی صَدْرِهِ إِلَی وَلایَتِنَا کافی، ج 1، ص 392. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۰۹/۲۸