تجزیه و افعال آن -920/058 /2 مرتبه کلمه فعل آمده . و فعل ثلاثى 111مرتبه آمده - فعل ثلاثى مجرد 23- افعال واعلال افعال سوره بقره و تجزیه افعال سوره ی حمد سوره ی بقره الی آیه 11؛
دوشنبه, ۷ فروردين ۱۴۰۲، ۱۱:۲۷ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- فعل های قرآن - تجزیه و افعال آن -920/058 /2 مرتبه کلمه فعل آمده .
- و فعل ثلاثى 111مرتبه آمده - فعل ثلاثى مجرد 23- فعل ثلاثى مزید فیه 5 مرتبه مانند > افعال واعلال افعال سوره بقره و تجزیه افعال سوره ی حمد سوره ی بقره الی آیه 11؛
- لا تعدّ» بضمّ تاء و کسر دال خواندهاند و هم با دال مشدّد که از وزن افعل و فعل ثلاثى مزید باشد.
- 2-فعل ثلاثى مزید سلّط به معناى مستولى گردانیدن نیز در سوره 4 آیه 90 و سوره 59 آیه 6 آمده است.
- أخْذ به صورت فعل ثلاثى مجرّد و هشت بار به صورت فعل ثلاثى مزید از باب مفاعله (مؤاخذه) به معناى مجازات در برابر ناسپاسى یا عتاب، بازخواست، و شانزده بار به صورت فعل ثلاثى مزید از باب افتعال (اتّخاذ) که به مثابه «جَعْل» است، به خداوند نسبت داده شده و یک بار به صورت متّخذ از خداوند نفى شده است. از مجموع موارد استناد أخذ در صورتهاى گوناگون به خداوند مىتوان آخذیّت الهى را انتزاع کرد. در روایات نیز آخذ به صورت صفت الهى آمده است؛ مانندِ: والآخذ له بذنبه و أنت آخذ بناصیة کلّ دابّة.
- 4-و أترب فعل ثلاثیّ مزید على وزن «أفعل» و أنا أرجح أنّ قطربا أراد أن یقول: «أترب» من الأضداد، لا «ترب و أترب».
- 5-«تلقّى» فعل ثلاثیّ مزید ماضى و مفرد مذکّر غایب است از باب تفعل
- (الحمد) مصدر سماعی لفعل حمد یحمد باب نصر وزنه فعل بفتح فسکون
- نَعْبُد- (نعبد) فعل مضارع مرفوع، متکلم وحده و الفاعل ضمیر مستتر وجوبا تقدیره نحن ...6مرتبه در قرآن آمده
- نَسْتَعین- أصل آن نستعون ازفعل العون، واو مکسور، کسرة بر واو ثقیل بوده به عین منتقل شده و واو ساکن شده- پس إعلال بساکن – واو ساکن ماقبل مکسور تبدیل به یا گشته ؛ قلبت الواو یاء لسکونها و انکسار ما قبلها- که به این عمل إعلال بالقلب گویند-.
- اهْدِنَا- : «الْهُدَى: هدی (اهد) فعل أمر دعائی مبنی على حذف (ى) حرف العلة، و (نا) ضمیر متصل مبنی فی محل نصب مفعول به، و الفاعل ضمیر مستتر وجوبا تقدیره - اهْدِنَا دومرتبه در قرآن آمده
- أَنْعَمْت فعل ماضی مفرد مذکر مخاطب باب افعال 8مرتبه در قرآن آمده ،
- (یؤمنون) فعل مضارع مرفوع و علامة رفعه ثبوت النون فهو من الأفعال الخمسة؛ جمع مذکر غایب، (ء م ن) صحیح مهموز الفاء، ثلاثی مزید باب افعال، معلوم، متعدی 85مرتبه در قرآن آمده،
- (یقیمون) فعل مضارع مرفوع، جمع مذکر غایب، (ق و م ) معتل اجوف واوب، ثلاثی مزید باب افعال، معلوم, متعدی علامة رفعه ثبوت النون فهو من الأفعال الخمسة 13مرتبه در قرآن آمده،
- (رَزَقْنَاهُمْ) : فعل ماضی مبنی بر سکون، متکلم مع الغیر، (ر ز ق) صحیح سالم، ثلاثی مجرد، معلوم، متعدی. (هم) ضمیر متصل نصبی، جمع مذکر غایب، مفعول به 13مرتبه در قرآن آمده،
- (یُنفِقُونَ): فعل مضارع مرفوع، جمع مذکر غایب، (ن ف ق) صحیح سالم، ثلاثی ، معلوم, متعدی ؛ 23مرتبه در قرآن آمده،
- (أُنزِلَ ): فعل ماضی مبنی، مفرد مذکر غایب، (ن ز ل ) صحیح سالم، ثلاثی مزید باب افعال، مجهول، (هو مستتر نایب فاعل) (أُنزِلَ ) 162مرتبه در قرآن آمده،
- (یُوقِنُونَ ) : فعل مضارع مرفوع، جمع مذکر غایب،(و ق ن) معتل مثال واوی،ثلاثی مزید باب افعال، معلوم, متعدی ؛ یُوقِنُونَ 11مرتبه در قرآن آمده
- (یُقِیمُونَ) یُقْوِمُونَ 1..6 (اعلال به سکون یُقِوْمُونَ 1..6 (اعلال به قلب) یُقِیمُونَ : جرى فیه حذف الهمزة تخفیفا مجرى یؤمنون لأن ماضیه أقام وزنه أفعل .. و فیه إعلال بقلب عین الکلمة الواو إلى یاء و أصله یقومون بکسر الواو، فاستثقلت الکسرة على الواو فسکّنت- و هو إعلال بالتسکین- و نقلت حرکتها إلى القاف، فلمّا سکّنت الواو و انکسر ما قبلها قلبت یاء فقیل یقیمون وزنه یفعلون بضم الیاء ؛ (یُقِیمُونَ) 6مرتبه در قرآن آمده؛
- (کَفَرُوا) : فعل ماضی مبنی بر ضم،جمع مذکر غایب، (ک ف ر ) صحیح سالم، ثلاثی مجرد، معلوم، لازم، فاعل: واو . (کَفَرُوا) 197 مرتبه درقرآن آمده.
- (أَنذَرْتَهُمْ ): (أَنذَرْتَ) فعل ماضی مبنی بر سکون، مفرد مذکر مخاطب، (ن ذ ر) صحیح سالم ، ثلاثی مزید باب افعال، معلوم، متعدی، (تَ) فاعل، (هم) ضمیر متصل نصبی جمع مذکر غایب، مفعول به (أَنذَرْتَهُمْ ) 2مرتبه در قرآن آمده .
- ( لَمْ تُنذِرْهُمْ ): (لَمْ تُنذِرْ) فعل جحد، مضارع مجزوم به حرف لم، مفرد مذکر مخاطب، (ن ذ ر) صحیح سالم ، ثلاثی مزید باب افعال، معلوم، متعدی، فاعل: انت مستتر، (هم) ضمیر متصل نصبی جمع مذکر غایب، مفعول به .. ( لَمْ تُنذِرْهُمْ ) 2 مرتبه در قرآن آمده
- (لَا یُؤْمِنُونَ ) : فعل نفی، مضارع مرفوع، جمع مذکر غایب، (ء م ن) صحیح مهموز الفاء، ثلاثی مزید باب افعال، معلوم، لازم (لَا یُؤْمِنُونَ ) 25 مرتبه در قرآن آمده
- (خَتَمَ ) : فعل ماضی ، مفرد مذکر غایب، (خ ت م) صحیح سالم، ثلاثی مجرد، معلوم، لازم -(خَتَمَ ) 5مرتبه درقرآن امده ؛
- (یَقُولُ ): فعل مضارع مرفوع، مفرد مذکر غایب، (ق و ل) معتل اجوف واوی، ثلاثی مجرد، معلوم، متعدی . یَقْوُلُ (اعلال به سکون) یَقُوْلُ – یَقُولُ - 182مرتبه درقرآن امده ؛
- (آمَنَّا): فعل ماضی، متکلم مع الغیر، (ء م ن) صحیح مهموز الفاء، ثلاثی مزید باب افعال، معلوم، لازم (نا) ضمیر متصل رفعی، فاعل - أءْمَنّا (قانون تخفیف همزه) آمَنَّا – 39 مرتبه درقرآن امده ؛
- ( یُخَادِعُونَ ): فعل مضارع مرفوع، جمع مذکر غایب، (خ د ع) صحیح سالم، ثلاثی مزید باب مفاعله، معلوم، متعدی – 2 مرتبه درقرآن امده ؛
- (آمَنُوا ): فعل ماضی، جمع مذکر غایب، (ء م ن) صحیح مهموز الفاء، ثلاثی مزید باب افعال، معلوم، لازم (قاعده تخفیف همزه) – 263 مرتبه درقرآن امده ؛
- (یَخْدَعُونَ ): فعل مضارع مرفوع، جمع مذکر غایب، (خ د ع) صحیح سالم، ثلاثی مجرد، معلوم، متعدی - 1مرتبه درقرآن امده ؛
- ( مَا یَشْعُرُونَ ): (ما) نافیه؛ (یَشْعُرُونَ) فعل مضارع مرفوع، جمع مذکر غایب، (ش ع ر) صحیح سالم، ثلاثی مجرد، معلوم، لازم – 2 مرتبه درقرآن امده ؛
- ( فَزَادَهُمُ ): (ف) حرف عطف؛ (زَادَ) فعل ماضی،مفرد مذکر غایب، (ز ی د) معتل اجوف یایی، ثلاثی مجرد، معلوم، متعدی. (هم) ضمیر متصل نصبی جمع مذکر غایب، مفعول به – 2 مرتبه درقرآن امده ؛
- ( کَانُوا ): فعل ماضی، جمع مذکر غایب، (ک و ن) معتل اجوف واوی، ثلاثی مجرد، معلوم، متعدی.(فعل ناقصه، - 258 مرتبه درقرآن امده ؛(
- ( یَکْذِبُونَ ): فعل مضارع مرفوع، جمع مذکر غایب، (ک ذ ب) صحیح سالم، ثلاثی مجرد، معلوم، لازم – 7 مرتبه درقرآن امده ؛
- ( تکْذِبُونَ ) :فعل مضارع مرفوع، جمع مذکر غایب، (ک ذ ب) صحیح سالم، ثلاثی مجرد، معلوم، لازم – 2 مرتبه درقرآن امده ؛
- ( قِیلَ ): فعل ماضی، مفرد مذکر غایب، (ق و ل ) معتل اجوف واوی، ثلاثی مجرد، مجهول. ( قِیلَ ) 54 مرتبه درقرآن امده ؛
- ( زَیَدَ ) ؛ زاد اجوف یایی ( قلب به الف قاعده 5) 23- مرتبه درقرآن امده ؛
- (أَنْزَلْت) فعل ماض , مفرد مونث مغایب باب افعال مهموز الفاء، ثلاثی مزید و فاعله - 9- مرتبه درقرآن امده ؛
- (لا تَکُونُوا ) - تکَوَنوا ..جمع مذکر مخاطب کانوا (لا) ناهیة جازمة (تکونوا) مضارع ناقص مجزوم و علامة الجزم حذف النون- 10مرتبه درقرآن امده ؛
- ( قیلَ ) قَوَلَ (مجهول) قُوِلَ - قیلَ – 54 مرتبه درقرآن امده ؛
- (لَا تُفْسِدُوا ) : فعل نهی(مضارع مجزوم به حرف لا نهی) علامت جزم حذف نون، مفرد مذکر مخاطب، (ف س د) صحیح سالم، ثلاثی مزید باب افعال، معلوم، لازم – 3 مرتبه درقرآن امده ؛
- ( قَالُوا ) : فعل ماضی، جمع مذکر غایب، (ق و ل ) معتل اجوف واوی، ثلاثی مجرد، معلوم، متعدی – 315- مرتبه درقرآن امده ؛ اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۲/۰۱/۰۷