برسی عوامل بصیرت الاعتبارعبرت گرفتن: جلسه 18 الاعتبار، عبرت گرفتن : عبرت از گفتن ، پند گرفتن ، اثر پزیری ، مقیاس گرفتن ، سنجیدن الاعتبار ، عبرت گرفتن :
پنجشنبه, ۱۵ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۳۷ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
عوامل رشد بصیرت استاد سالک 21 آبان 1401
برسی عوامل رشد موضوع برسی رشد بصیرت 12 عامل 1- تفکر 2- تعقل 3- تعلم 4- الاعتباروعبرت
- برسی عوامل بصیرت الاعتبارعبرت گرفتن: جلسه 18
- الاعتبار، عبرت گرفتن : عبرت از گفتن ، پند گرفتن ، اثر پزیری ، مقیاس گرفتن ، سنجیدن ،
- الاعتبار ، عبرت گرفتن : در قرآن سوره نور 42 یقلب الیل ونهار.. عتر ویا اولی الابصار..
- الاعتبار ، عبرت گرفتن : به یقین در دو گروهى که (در جنگ بدر) با هم روبرو شدند، براى شما نشانه (و درس عبرتى) بود. گروهى در راه خدا نبرد مىکردند و گروه دیگر که کافر بودند (در راه شیطان و هوس خود.) کفّار به چشم خود مسلمانان را دو برابر مىدیدند (واین عاملى براى ترس آنان مىشد) و خداوند هر کس را بخواهد به یارى خود تأیید مىکند. همانا در این امر براى اهل بینش، پند وعبرت است.آلعمران : 13 قَدْ کانَ لَکُمْ آیَةٌ فی فِئَتَیْنِ الْتَقَتا فِئَةٌ تُقاتِلُ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ أُخْرى کافِرَةٌ یَرَوْنَهُمْ مِثْلَیْهِمْ رَأْیَ الْعَیْنِ وَ اللَّهُ یُؤَیِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ یَشاءُ إِنَّ فی ذلِکَ لَعِبْرَةً لِأُولِی الْأَبْصارِ
- الاعتبار ، عبرت گرفتن : خداوند، شب و روز را جا به جا مىکند. همانا در این امر براى اهلبصیرت، عبرتى قطعى است. النور : 44 یُقَلِّبُ اللَّهُ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ إِنَّ فی ذلِکَ لَعِبْرَةً لِأُولِی الْأَبْصارِ
- الاعتبار ، عبرت گرفتن : اوست آن که کسانى از اهل کتاب را که کفر ورزیدند براى اولین بار از خانههایشان بیرون راند، با آنکه شما گمان نداشتید که آنان (با داشتن آن همه قدرت، به آسانى) بیرون روند و خودشان گمان مىکردند که قلعهها و حصارهایشان آنان را از قهر خدا مانع خواهد شد، امّا قهر خدا از جایى که گمان نمىکردند بر آنان وارد شد و در دلهایشان ترس و وحشت افکند (به گونهاى که) خانههاى خود را با دست خویش و با دست مؤمنان خراب مىکردند، پس اى صاحبان بصیرت عبرت بگیرید.الحشر : 2 هُوَ الَّذی أَخْرَجَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ مِنْ دِیارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ما ظَنَنْتُمْ أَنْ یَخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا وَ قَذَفَ فی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُمْ بِأَیْدیهِمْ وَ أَیْدِی الْمُؤْمِنینَ فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصار
- الاعتبار ، عبرت گرفتن : خدا خودش روز وشب را دگر گون می کند در ان عبرت وپند است برای صاحبان بصیرت
- روی کلمه دگرگونی موردی بحث کردند حضرت آیت الله مکارم شیرازی هم بیان کرده اند.
- الاعتبار، دگرگونی : شب وروز پشت سرهم در حال حرکت است مسأیله خورشید وماه وآثار خورشید در ماه خیلی است
- الاعتبار، دگرگونی :مسأ یله فضول که در سال به وجود می آید چهارفصل بهار و تابستان و پاییز و زمتتان
- الاعتبار، دگرگونی : بعد ازاین موارد به دگرگونی جامع در سطح جهان می رسیم در همین بحث است حرکت لیل ونهار وحرکت قمر یعنی ما یک نظمی در جهان هستی داریم کهبواسطه این نطم در سطح جهان می رسیم که دردل الاعتبارو بصیرت وآگاهی وژرف نگریستن است .
- عبرت ، دگرگونی : پس آیا مردمانى که پیش از این مورد قهر و هلاکت ما قرار گرفتند و (اینان امروز) در خانههاى آنان رفت و آمد مىکنند، براى هوشیارى و هدایتشان کافى نیست؟! همانا در آن (حوادث) براى صاحبان عقل و اندیشه نشانهها و عبرتهاست. افَلَمْ یَهْدِ لَهُمْ کَمْ أَهْلَکْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ یَمْشُونَ فِی مَساکِنِهِمْ إِنَ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِأُولِی النُّهى «128»
- عبرت ، دگرگونی : آیا آنان در زمین سیر نکردند تا دلهایى داشته باشند که با آن حقیقت را درک کنند، یا گوشهایى که با آن حقیقت را بشنوند؟ البتّه چشمهاى آنان کور نیست، لکن دلهایى که در سینه دارند نابینا است. أَ فَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ یَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لکِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ « حج 46»
- عبرت آموزی : در نهج البلاغه امیرالمومنین بالای از 50 مورد ذکر کرده اند. حالات عبرت آموزی 109/26
- عبرت آموزی : ترجمه رواننهج..(ارفع) صفحة 339 آیا آنچه از گذشتگان باقى مانده براى شما عبرت آموز نیست تا شما را از اعمال زشت باز دارد اگر اهل فکر و تعقل باشید وضع پدران از دست رفته شما برایتان درس عبرت و هشدار است. نمىبینید گذشتگان شما بر نمىگردند و زندهها جاودانه نمىمانند. نمىبینید که مردم دنیا هر روز و هر شب حالتى دارند،
- عبرت آموزی : ترجمهشرحنهج..(ابنمیثم)ج 1 صفحة 441 در این صورت فرض چنین است که گویا آن مصیبت و امور ناگوار بر شخص عبرت آموز وارد شده و به همین لحاظ براى عبرت گیرنده تنفّرى از دنیا حاصل مىگردد
- عبرت آموزی : ترجمهنهج..(احمدزاده) صفحة 328 هر که بینش زیرکانهاى داشت، حکمت بر او آشکار گشت. و آن که حکمت را به روشنى شناخت، عبرت آموخت. و آن که عبرت آموز شده، گویى در میان پیشینیان بوده است. و داد بر چهار شعبه است: شناورى در فهم، ژرف اندیشى در دانش، نیک داورى، و استوارى در بردبارى. پس، هر که فهمید، به ژرفاى دانش رسید. و آن که به ژرفاى دانایى رسید از سرچشمههاى حکمت سیراب گردید. و آن که بردبار بود، در کار خود کوتاهى نورزید، و در میان مردم به نیکنامى به سر برد..
- عبرت آموزی : راههای عبرت عبرت آموزی از گذشته گان ترجمهنهج..(دشتى) صفحة 65 مطالب عبرت آموز اندرز دهنده را آشکارا دیدید، و از حرام الهى نهى شدید، و پس از فرشتگان آسمانى، هیچ کس جز انسان، فرمان خداوند را ابلاغ نمىکند. ترجمهنهج..(دشتى) صفحة 663
- عبرت آموزی : ترجمهنهج..(دشتى) صفحة 663 مىگویم: (اگر در نهج البلاغه جز این حکمت وجود نداشت، همین یک حکمت براى اندرز دادن کافى بود این سخن، حکمتى رسا، و عامل بینایى انسان آگاه، و عبرت آموز صاحب اندیشه است)
- عبرت گیری ازغیبت : جلوهتاریخ .ج 4 صفحة 278 از سخنان آن حضرت (ع) در نهى از غیبت کردن از مردم [در این خطبه که با عبارت «و انما ینبغى لاهل العصمة و المصنوع الیهم فى- السلامه ان یرحموا اهل الذنوب و المعصیة» (همانا براى آنان که اهل عصمتاند و سلامت از گناه براى آنان فراهم است شایسته است که بر بزهکاران و گنه پیشگان رحمت آورند) شروع مىشود هیچ گونه بحث تاریخى نیامده است ولى مبحثى بسیار خواندنى و عبرت آموز درباره زشتى غیبت و بر شمردن عیب مردم در غیاب ایشان در چهار فصل آورده است جلوهتاریخ ج 4 صفحة 278
- عبرت موجب بصیرت : جلوهتاریخ ج 4 صفحة 278 حضرت اول هر خطبه ذهنبت ایجاد می کند بعد بحث میکند. دوام الاعتبار..غررحدیث 50. عبرت گرفتن، پند گرفتن ،تواوم پندگیری موجب بصیرت ا
- بصیرت از گناه وخطا. در حقیقت یک دستوری درباره پند گرفتن است که باید لحظه به لحظه باشد. به دنبال پیشینیان در حرکتند، نه مرگ از تباه کردن آنها دست برمىدارد و نه بازماندگان (از سرنوشت پیشینیان عبرت مىگیرند و) از گناه و عصیان روىگردان مىشوند» (و کذلک الخلف بعقب السّلف، لا تقلع المنیّة اختراما، و لا یرعوی الباقون اجتراما). آرى: «همچون آنان عمل مىکنند، و همانندشان گام برمىدارند، تا به پایان جهان برسند،
- عبرت پندگرفتن از گذشت عمر و این حالت را نباید از دست داد. هنگامى که انسان توجّه به مراقبت الهى و محدود بودن عمر ، در این دارد «امتحان» و «عبرت » پیدا کند، از نافرمانىها به سوى اطاعت خداوند، بازمىگردد. پیامامام ج 3 صفحة 345
- عبرت از کسانی که اهل خیرند : پرهیزگار بهترین عبرت را از دنیا مىگیرد و پسندیدهترین راه را انتخاب مىکند. 17- براى سعادت آخرتش نیکوترین زاد را پیشاپیش مىفرستد. یعنى براى آخرتش کار خیر انجام مىدهد و خوشبختى دایمى را نصیب خود مىگرداند. دو کلمه «سعیدا و حمیدا» در عبارت امام (ع) بعنوان حال منصوب به کار رفته است. ترجمهشرحنهج..(ابنمیثم) ج 3 صفحة 355 -
- عبرت گری از حوادث روز گار ، همانا هر کس از کیفرهاى روزگار که پیش چشم اوست عبرت گیرد، تقوى را پیشه خود قرار مىدهد و گرفتار شبههها نمىشود. هشدار که دوباره شما مردم مانند روزى که خداوند پیامبرش را بر انگیخت آزمایش مىشوید. سوگند به آن خدایى که رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله) را به حق مبعوث کرد، مثل دانهاى که در غربال ریزند و یا مثل دیگ جوشان که با جوشش فراوان خود هر چه در خود دارد زیر و رو مىکند شما نیز چنان در هم آمیخته و زیر و رو خواهید شد. ترجمهرواننهج..(ارفع) صفحة 16-
- عبرت بینایی : قال علی علیه السلام : دوام الاعتبار یؤدّى الى الاستبصار و یثمر الازدجار. عبرت گرفتن پیوسته انسان را مىکشاند به سوى بینایى، و میوه باز ایستادن مىدهد. شرحغررالحکم(خوانسارى)
- دایم بودن عبرت گرفتن مىکشاند بسوى بینائى، و میوه مىدهد باز ایستادن را، یعنى بینائى دل و ذهن را و باز ایستادن از بدیها را. و مراد به «عبرت گرفتن» نپذیرفتن است و این که از بدى عاقبت هر امرى پى برده شود ببدى آن و امثال آن و اجتناب شود از آنها، و از خوبى عاقبت هر امرى پى برده شود بخوبى آن و أمثال آن و رغبت شود در آنها. دوام الاعتبار یؤدّى الى الاستبصار و یثمر الازدجار. شرحنهج..(نوابلاهیجى) صفحة 219
- ثمره این پند گرفتن پرهیز از گناه است . لحظه لحظه انسان باید عبرت آموز ی کند. از ستمگران ، جباران ، آنان که کشار بشریت را ونابوی انسان وانسانیت را خط مشی خود قرار داده اند. باید گعبرت گرفت .
- اگربه تاریخ گذشته گان تا توجه کنید .هم پند آموزی درش هست هم بصیرت قال علی علیه السلام: اولیس کنتم فی آثار الاولین والآبایهم الماضی المعبر البصیر درکتاب مصباح المتحجبین : ص38 حدیث 508
- عبرت آموزی انسان : مطلب ونکته که باید توجه داشت؛ عبرت آموزی انسان توسط گذشتگان به آیه سیرو فی الارض ...
- عبرت آموزی انسان در خلقت الی ما شا الله پر از عبرت است .عبرت آموزی انسان لحظه به لحظه ، فاعتبرو عبادالله وذکروا خطبه 89
- عبرت آموزی انسان از تاریخ : قبل از انقلاب چه قدر رضا خان ظلم کرد یک نمونه آن فاجعه مسجد گوهر شاد مشهد. آدمهای بی بصیرت درمیدانهای دشمن بازی می کنند .آدمهای با بصیرت قدرت تشخیص حق وباطل را دارند.
- آدمهای با بصیرت دوست شناس هستند آدمهای با بصیرت قدرت فکرشان بلاست
- آدمهای با بصیرت درصرط توحید ویگانگی حرکت می کنند. آدمهای بی بصیرت تسخیر ذهن وعقل را می گیرند. فی کل الاعتبار خطبه 103 /3..رحم الله امری تفکر فاعتبروا ...
- فرمول بصیرت 1- اندیشه کردن به اضافه اعتبار وپند آموزی بصیرت را به همراه دارد. اما فکر را به کارنمی اندازیم !!! درصورتی که با تفکر واعتبار بصیرت حاصل می شود. دوام الاعتبار یوید الی الاستبصار.
- دا یم بودن عبرت گرفتن حکمت 297..ما اکثر العبر واقل الاعتبار بخاطر 1-ضعف علمی ضعف 2- ضعف آگاهی 3- همت کم 4- بعید الهمه 5- القاعات دشمنان باعث گردیده که ما اختیار خودمان را در این اتوبوس حرکت انقلاب نداشته باشیم .. اتوبوسی که جامعه را به انحراف می کشاند واز مسیر مستقیم منحرف می کند یا بدره سقوط و یا به سنگلاخ کوه..حد اقل در امر اقتصاد 32 سال ریل گذاری براساس یک نوع اقتصاد بوده بنام تعدیل اقتصاد آقای نوربخش در دروران وزارت می گفت ما بدنبال تعدیل اقتصاد هستیم که از کشور های همچومالزی تعدیل اقتصادی کردند موفق بوده اند.
- دا یم بودن عبرت گرفتن گفته شد شما دنبال تعدیل اقتصادی وابسته اید سرمایه دارآنچنان می خورد که تا حلقومش پرمی شود که آروق بزند مردم از آروق سرمایه دار ارتذاق کنند. که نتیجه آن شکاف طبقاتی داردکه در کشور ایجاد شده.که الان بانک مرکزی بخواهد ریل را عوض کند خون ریزی دارد.مورد دیگر استقراض از بانک مر کزی یعنی خلق پول رشد نقدینگی 400 هزار میلیارد ریال 500میلیارد ریال باید تامین کند. ما اکثرالاعبر واقل الاعتبار..
- دا یم بودن عبرت گرفتن : باید تدبیرکر با هر گونه فتنه بین المللی ، ما یکل .... طراح فته هاست قدرت قرآن از اینها بلاتر است ؛ امروز انقلاب اسلامی امانت بزرگی است باید حفظش کنیم تفکر، تعقل، شناخت اسلام ناب اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۱۰/۱۵