اهل بیت :اهمیت حق الناس در عبور از پل صراط .امام عسکرى فرمود: تاجرى که خمس و زکات ندهد .کسی که خمس و زکات نمىدهند اما افطارى مىدهند. اگر کسى فکر مردم را بدزدد، دزد است.
شنبه, ۱۴ آبان ۱۴۰۱، ۰۶:۳۷ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- امام حسن عسکری علیه السلام
- اصول عقاید ،خوبىها و زیبایىها را با هم ببینیم . امام عسکری علیه السلام مىفرماید: «ما مِن بَلیَّة الّا و لِلّهِ فیها نِعمَة تُحیطُ بِها» اصول عقاید، سختىها عامل رشد است . «البَلاء لِلظالِم ادَب و لِلمُؤمن امتحان وَلِلَاولیاءِ کرامة»
- راز نماز، اخلاص ، از سخنان امام عسکری علیه السلام ورود شرک و ریا به عمل انسان، طبق حدیث، از حرکت مورچه در شبى تاریک، روى سنگ سیاه و سفت، بى نمودتر و مخفىتر است!
- راز نماز ،قرائت،امام عسکری علیه السلام در تفسیر «اهدنا الصّراط المستقیم» مىفرماید: نمازگزار با بیان این جمله مىگوید:راه مستقیم، راهى است که از کوته فکرى بالاتر و از بلندپروازى و غلوّ، پایینتر باشد.
- (بنى العبّاس) که حاکم بر مسلمین شدند به ذریّه و اهل بیت پیامبر (صلّىاللَّهعلیهوآله) امام باقر تا امام عسکری (علیهم السلام) چه ظلمها کردند که در پیش بینى ها و اخبار غیبى رسول اکرم (صلّىاللَّهعلیهوآله) به عموى خود آمده است.
- اطلاعات وجاسوسی مخفی کاری . امام عسگری (علیه السلام) نامه هایی در میان عصای چوبی خود مینهادند و به شخصی میدهد و میفرماید: این چوب را به فلانی بدهد، وسط راه دعوا شد، عصا را زد و شکست و نامهها بیرون آمد. او چوب را برداشت و برگشت: امام فرمود: چرا چوب را زدی؟
- امامحسنعسکری(علیه السلام)، شدت فشار و محدودیت خلفای عباسی: در سن 28 سالگی جام شهادت را در این دوران نوشیدند. لکن فشارها و محدودیتهای زمان امام عسگری (علیه السلام)به دو علت از دو پیشوای دیگر بیشتر بود:
- در زمان امام عسکری علیه السلام شیعه به صورت قدرتی عظیم در آمده بود و همه مردم میدانستند که شیعیان حکومت عباسیان را به رسمیت نمیشناسند.
- عباسیان میدانستند که مهدی موعود (عج) که طبق روایات و اخبار متواتر در هم کوبنده حکومتهای خودکامه است از نسل امام عسکری علیه السلام خواهد بود، لذا دررصد از بین بردن این مولود فرخنده بودند و به همین جهت سخت مراقب امام عسگری (علیه السلام) بودند تا جائی که امام (علیه السلام) مجبور بود روزهای دوشنبه و پنج شنبه هر هفته در دربار حاضر شود. بحار، ج 50، ص
- اولیا ومربیان، مسائل علمی آموزش قرآن: امام عسگری (علیه السلام): خداوند به پدر و مادری اجر کثیر میدهد؛ آنها میگویند: یَا رَبَّنَا أَنَّی لَنَا هَذِهِ وَ لَمْ تَبْلُغْهَا أَعْمَالُنَا؟ فَیَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ مَعَ هَذَا تَاجُ الْکَرَامَةِ لَمْ یَرَ مِثْلَهُ الرَّاءُونَ وَ لَمْ یَسْمَعْ بِمِثْلِهِ لسَّامِعُونَ وَ لا یَتَفَکَّرُ فِی مِثْلِهِ الْمُتَفَکِّرُونَ فَیُقَالُ: هَذَا بِتَعْلِیمِکُمَا وَلَدَکُمَا الْقُرْآنَ وَ بِتَبْصِیرِکُمَا إِیَّاهُ بِدِینِ الاسْلامِ وَ بِرِیَاضَتِکُمَا إِیَّاهُ عَلَی حُبِّ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ ((صلی الله علیه وآله)) وَ عَلِیٍّ وَلِیِّ اللَّهِ (علیه السلام) تفسیر الامام العسکری، ص 449.
- حدیثشناسی. کتب حدیث ومحدثان . امام عسگری (علیه السلام) میفرماید:" زنی آمد نزد صدیقه کبرا، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و سؤالی کرد از مسائل نماز. حضرت جواب فرمودند. . . حضرت فرمود: من به ازاء هر مسئلهای که برای تو میگویم بیش از این که بین آسمان و زمین را پر از لؤلؤ کنند به من کرایه میدهند، آیا این بر من مشکل است؟"
- امام یازدهم امام عسگری (علیه السلام) هم به همراه پدر به سامرا احضار شده بود وضع شیعه در این زمان بسیار سخت بود.
- شیعه ومظلومیت . امام عسگری (علیه السلام) را در اسائه ادب و زندان و توهین و آنهم در پادگان نگاه داشتند تا مکتبش جلوه نکند.
- عاطفه ، نسبت به حیوانات. امام عسکری پیام داد به شخصى که لِمَ ضَرَبْتَ الْبَغْلَ المناقب، ج 4، ص 427
- کودک وتربیت فرزند.بی ادبی فرزند . امام عسگری:" جرأت و بی اعتنائی کودک به حرف پدر و مادر در کوچکی باعث میشود که در بزرگی سرکش و نافرمان شود.
- لباس- آداب وانواع .اهمیت لباس درقرآن و سنت . کامل بن ابراهیم وارد منزل امام عسگری (علیه السلام) شد. لباس های زیبا وگران و عالی در امام (علیه السلام) دید،
- جو خفقان :امام جواد و امام هادى و امام عسکری هم در خفقان بنى عباس بودند. سه امام اینطرف، سه امام آنطرف در خفقان بودند. امام حسن و امام حسین و امام زین العابدین علیهم السلام در خفقان اموى و حضرت جواد و حضرت هادى و حضرت عسکری هم در خفقان عباسى
- از یتیم، یتیم تر کسى است که دستش به امامش نرسد .امام عسکری فرمود: «أَشَدُّ مِنْ یُتْمِ الْیَتِیمِ الَّذِى انْقَطَعَ عَنْ أَبِیه یُتْمُ یَتِیمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِه» (عوالىاللآلى، ج 1، ص 16)
- مرزبانان خاک و مکتب .امام عسکری (علیه السلام) فرمود: ابلیس و شیطان افراد ضعیف را وسوسه مىکنند. علما هستند که با بیان و قولشان جلوى وسوسهها را مىگیرند. پس آنها هم مرزبان هستند.
- امامزمان(علیه السلام)- اعتقاد به منجى در ادیان. امام عسکری شهید شد امام را فقط باید امام نمازش را بخواند اینجا چند نفر آمدند براى نماز خواندن، اول دستگاه سلطنتى بنى عباس آمدند براى نماز خواندن، چون نماز خواندن بر امام خودش یک پُزى است، براى اینکه بگویند بر امام حسن عسکری خلیفه وقت نماز خواند.
- عبد الله بن محمد اصفهانى گوید: أبو الحسن (علیه السلام) به من فرمود: صاحب شما بعد از من کسى است که بر من نماز بخواند، گوید: ما پیش از آن روز ابو محمد (امام حسن عسکرى) را نمى شناختم، گوید: ابو محمد بیرون آمد و بر او نماز بخواند.
- اهمیت کعبه به چیست؟ .. در اینجا راه رفتهاند. جز امام عسکری ، تمام امامان ما به حج مشرف شدهاند. البته امامى که شهید نشده نداریم، اما امامى که به حج نرفته داریم امام حسن عسکری را در پادگان نگاه داشتند تا مکتبش جلوه نکند. نتوانست برای انجام حج به مکه مشرف شود.
- امام عسگری (علیه السلام) دراهمیت روز جمعه می فرمایند ..پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمود: 1- «یَوْمُ الْجمعه یَوْمٌ خَلَقَ اللَّهُ فِیهِ آدَمَ (علیه السلام)» حضرت آدم روز جمعه آفریده شد.
- تو جوینده و تشنه کمالات انسانى- فضل علوى- فخر حسنى- مقاومت حسینى- زهد زینى- علم باقرى- حدیث صادقى- حلم کاظمى- تفنن رضوى- معجزه جوادى- برهان هادوى همه از آن بزرگواران و از حسن عسکری و فرزندش مهدى موعود علیهم السلام اجمعین، تمامیت کمال ممکن الوجود را سراغ بگیر که: هریک از امامى بعد از امامى و تعمیم دهندهگان سیطره نفوذ نبوت در هر زمان و مکان و تنها برازندهگان و پویندهگان و راست قامتان زینت بخش راستاى تاریخ انسانیت، با پیراهن امامت و ناطقان به کرامتهایند- چنانکه ابو- نواس حسن ابن هانى گوید: على بن عمر نوفلى گوید: من با ابو الحسن (امام هادى علیه السلام) در صحن خانهاش بودم و پسرش محمد به ما گذشت، من گفتم: قربانت، بعد از شما صاحب و سرور ما این است؟ فرمود: نه، سرور و امام شما بعد از من حسن است.
- على بن جعفر گوید: من موقع وفات محمد فرزند امام على نقى ((علیه السلام)) خدمت آن حضرت بودم، به امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمود: پسر جانم، براى خدا تجدید شکرى کن که در باره تو امر خود را تجدید کرد.
- على بن مهزیار گوید: به ابو الحسن (امام هادى علیه السلام) گفتم: اگر پیش آمدى شد (پناه بر خدا مىبرم) به چه کسى باید رجوع کرد؟ فرمود: عهد امامت از طرف من با بزرگترین پسرم بسته شده.
- 1امام عسکری فرمود: بى ادبى است، اگر کسى نزد آدم دلگرفته بخندد تا اوحساب کند که من غمى ندارم. «مَنْ وَعَظَ أَخَاهُ سِرّاً فَقَدْ زَانَهُ وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلَانِیَهً فَقَدْ شَانَهُ» (تحفالعقول، ص 489)
- صراط ومیزان وحساب : اهمیت حق الناس در عبور از پل صراط .امام عسکرى فرمود: تاجرى که خمس و زکات نمىدهد سارق است. گاهى وقتها افرادى هستند که خمس و زکات نمىدهند اما افطارى مىدهند. امام به این آقا دزد گفته است. اگر کسى فکر مردم را بدزدد، دزد است.
- امام عسکرى در این شرایط بود. صد تا شاگرد تربیت کرد. در مناطقى که شیعهها بودند، نماینده مىگذاشت نمایندهها را به یک نماینده قوىتر وصل کرد. مثلًا به یک نفر گفته بود، تو نماینده من هستی فرمود پولهایت را مىدهى، به فلانى، اون براى من بفرستد، یعنى همچنین سیستماتى و تشکیلاتى، رد و بدل، آنوقت از علم غیبش خیلى استفاده مىکرد، به آن گفتند: آقا فلانى، گفته است یک همچین خطرى در کار است. فرمود: مگر این شاه نمىخواهد، این خلیفه نمىخواهد، همچنین کارى بکند، ایشان شش روز دیگر از بین مىرود. به آن هدفى که دارد نمی رسد.
- نقش مسئولین در ایجاد انگیزه . شیعیان را به آنها خط مىدادند. خمس و سهم امام را نمایندهها جمع مىکردند، براى امام عسکرى مىفرستادند و امام حسن عسکرى خط ولایت و خط رهبرى را ترویج مىکرد. صد تا شاگرد درجه یک داشت امام حسن عسکرى، اصلًا اسمش هم که مىگویند عسکری چون در پادگان خانهاش بود، محله نظامىها، برده بودنش در محله نظامىها که تحت نظر باشد. کارهاى چریکى بود.
- امام عسکری هم زندان بود. امام عسکری مىدانید، سنش خیلى بیست و پنج سالش بود. اصلًا سه تا امام هاى ما هشتاد سال عمر کردند، سه تاى آنها، امام دهم، امام نهم، امام یازدهم، امام جواد، امام هادى، امام عسکری ، سه تاى آنها، هشتاد سال عمر کردند. اگر اشتباه نکرده باشم. زیر صد سال، هشتاد، نود سال، یعنى همه جوان، بیست و پنج ساله و بیست و هشت ساله و چهل سال، جنایاتى که بنى عباس به اهل بیت کردند، کمتر از جنایات بنى امیه نبود، ولى در عین حال امام عسکری حرکت خوبى کرد، اینکه در تمام مناطق شیعه، نماینده نصب مىکرد. مثلًا در نیشابور، نماینده داشت. در قم امام عسکری نماینده داشت.
- امام عسکری فرمود مىدانید چرا خداوند ابراهیم را گفت خلیل الرحمن؟ بخاطر صلواتهایى که داشت. «مَنْ صَلَّى عَلَى النَّبِىِّ وَ آلِهِ مَرَّهً وَاحِدَهً بِنِیَّهٍ وَ إِخْلَاصٍ مِنْ قَلْبِهِ قَضَى اللَّهُ لَهُ مِائَهَ حَاجَهٍ» (بحارالانوار، ج 91، ص 70) حدیث داریم اگر کسى صادقانه صلوات بفرستد، خدا حاجت او را برآورده مىکند. اتفاقاً به ما گفتهاند اگر مىخواهید حاجتتان برآورده بشود قبل از دعا یک صلوات بفرستید بعد دعا کنید بعد از دعا هم یک صلوات بفرستید. با احترام اینکه اینطرف و آنطرف دعاى شما صلوات است. دعاى شما هم مستجاب مىشود چون اینطرف و آنطرفش دعاى مستجاب است. آن هم مستجاب مىشود.
- سرانجام معتمد به خلافت رسید، او نیز مانند اسلاف خود امام را تحت آزار و اذیّت قرار داد و آن حضرت را به زندان انداخت و او را با زهر جفا مسموم نمود، در اثر آن زهر امام در بستر بیمارى افتاد، در حالى که فقط 28 سال از سنّ مبارک آن حضرت مىگذشت،
- امام عسگری (علیه السلام) دراهمیت روز جمعه می فرمایند ..پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمود: 1- «یَوْمُ الْجمعه یَوْمٌ خَلَقَ اللَّهُ فِیهِ آدَمَ (علیه السلام)» حضرت آدم روز جمعه آفریده شد.
- 2- «یَوْمُ الْجمعه یَوْمٌ أَسْجَدَ اللَّهُ مَلَائِکَتَهُ لآِدَمَ» روزى که خدا به فرشتهها گفت: سجده کنید به آدم، جمعه بود.
- محمد بن على بن بلال گوید: فرمانى از طرف امام حسن عسکرى (علیه السلام) دو سال پیش از وفاتش براى من صادر شد و در آن به من از جانشین خود خبر داده بود و باز هم سه روز پیش از وفاتش نامهاى به من رسید و به من از جانشین بعد از خودش خبر داده بود.
- از احمد بن محمد بن عبد اللَّه گوید: چون زبیرى لعنه اللَّه کشته شد، از طرف امام حسن عسکرى(علیه السلام) صادر شد که: این است جزاى کسى که بر خدا در باره اولیاء او دلیرى مىکند، او گمان مىکرد که مرا مىکشد و نسلى نخواهد داشت، چطور نیروى حق را در باره خود دید؟ و براى آن حضرت پسرى آمد و نامش را (م ح م د) نهاد، ولادت او در سال 256 بود.
- ضوء بن على عجلى از مردى پارسى که نامش را برده، گوید: به سامراء آمدم و ملازم در خانه ابى محمد امام عسکرى(علیه السلام) شدم، مرا خواست و گفت: براى چه آمدى؟ گفتم: به شوق خدمت به شما، به من فرمود دربان باش، گوید: من با خدمتکاران در خانه بودم و سپس ناظر خرید بازار شدم و هر وقت در خانه مردانى بودند من بىاجازه وارد مىشدم.
- گوید: روزى من وارد خانه شدم آن حضرت در اطاق مردان بود و در اطاق حرکت و جنبشى بود، به من فریاد زد: به جاى خود باش و حرکت نکن، من جرأت نکردم درون یا بیرون آیم و کنیزى از اطاق خارج شد و با او چیز سر پوشیدهاى بود، سپس به من فریاد زد: درون بیا، من وارد شدم و به آن کنیزک فریاد زد و برگشت به او فرمود: آنچه با خود دارى از پرده بر آور، روپوش از پسر بچهاى سپید و خوش رو بر گرفت و شکم مبارکش را گشود، موئى از گلو تا ناف در آن روئیده بود سبز نه سیاه، و فرمود: این سرور و امام شما است، و کنیزک او را برد و دیگر تا پس از وفات امام حسن عسکرى (علیه السلام) من او را ندیدم.
- نامه امام حسن عسکرى علیه السّلام به احمد بن اسحاق قمّى، و نظریّه منجّم روایت شده: از طرف امام حسن عسکرى علیه السّلام نامهاى به احمد بن اسحاق قمّى «1» رسید که با خطّ مبارکش در آن نامه که توقیعات خود را روى آن مىنوشت، نوشته بود:ولد المولود فلیکن عندک مستورا ...: «مولود (حضرت مهدى علیه السّلام) متولّد شد، و این موضوع نزد تو پوشیده بماند، و آن را از عموم مردم مخفى بدار، و ما این حادثه را آشکار نمىکنیم مگر خویشان را به خاطر حقّ خویشى، و دوست را به خاطر حقّ دوستى، دوست داشتیم که آن را به اطّلاع تو برسانیم، تا خداوند تو را به این مولود، شاد سازد، چنانکه ما را شاد ساخت»- و السّلام.
- روایت شده: در قم یک نفر منجّم یهودى سکونت داشت، که در مهارت و زبردستى در فن خود، معروف بود. احمد بن اسحاق (ره) او را نزد خود طلبید و به او گفت: مولودى در چنان ساعت و چنین روزى، به دنیا آمده است، ببین طالع او چگونه است؟ منجّم، طالع او را از روى حساب نجوم گرفت و در آن اندیشید و سپس به احمد بن اسحاق گفت: «در حساب نجوم، چیزى نیست که بیان کند، این مولود از تو باشد، و مثل چنین مولودى جز پیامبر یا وصىّ پیامبر نخواهد بود، و دقّت در حساب نجوم بیانگر آن است که این مولود بر سراسر دنیا از شرق و غرب و خشکى و دریا و کوه و دشت را، حاکم مىگردد، تا آنجا که در سراسر زمین یک نفر باقى نمىماند مگر اینکه پیرو دین او گردد، و تحت حکومت او درآید.
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۱/۰۸/۱۴