پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

                    بسم الله الرحمن الرحیم

                 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  1. عید غدیر خم  در قرآن‏ (مائده/ 3)
  2. عید غدیر: روایاتى که از طریق شیعه و سنى در شأن نزول آیه آمده، در مقام بیان جمله‏ى‏ «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا» و «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ» است، نه مربوط به جملات قبل و بعد از آن، که درباره احکام مردار است.
  3. طبق روایات شیعه و سنّى، این قسمت از آیه: الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ‏ ... پس از نصب علىّ‏بن ابى‏طالب علیهما السلام به امامت در عید غدیر خم  نازل شده است.
  4. عید غدیر: غیر از دلائل نقلى، تحلیل عقلى نیز همین را مى‏رساند، چون چهار ویژگى مهم براى آن روز بیان شده‏است: 1. روز یأس کافران، 2. روز اکمال دین، 3. روز اتمام‏نعمت الهى بر مردم، 4. روزى که اسلام به عنوان «دین» و یک مذهب کامل، مورد پسند خدا قرار گرفته است.
  5. عید غدیر:حال اگر وقایع روزهاى تاریخ اسلام را بررسى کنیم، هیچ روز مهمى مانند: بعثت، هجرت، فتح مکّه، پیروزى در جنگ‏ها و ... با همه‏ى ارزشهایى که داشته‏اند، شامل این چهار صفت مهم مطرح شده در این آیه نیستند؛ حتّى «حجّةالوداع» هم به این اهمیّت نیست؛ چون حج، جزئى از دین است، نه همه‏ى دین.
  6. * عید غدیر: امّا بعثت، اوّلین روز شروع رسالت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله است که هرگز نمى‏توان گفت روز اوّل بعثت، دین کامل شده است.
  7. * عید غدیر: امّا هجرت، روز هجرت پیامبر صلى الله علیه و آله به فرمان خداست، روز حمله‏ى کفّار به خانه پیامبر است، نه روز یأس آنان.
  8. * عید غدیر: امّا روزهاى پیروزى در جنگ بدر و خندق و ... تنها کفّارى که در صحنه‏ى نبرد بودند، مأیوس مى‏شدند، نه همه‏ى کفار، در حالى که قرآن مى‏فرماید: الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا ...همه کفّار مأیوس شدند.
  9. * عید غدیر: امّا حجّةالوداع که مردم آداب حج را در محضر پیامبر صلى الله علیه و آله آموختند، تنها حج مردم با آموزش پیامبر کامل شد، نه همه‏ى دین در حالى که قرآن مى‏فرماید: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ»
  10. * امّا عید غدیر خم خم روزى است که خداوند فرمان نصب حضرت على را به جانشینى پیامبر صلى الله علیه و آله صادر کرد، تنها آن روز است که چهار عنوان ذکر شده در آیه‏ «أَکْمَلْتُ، أَتْمَمْتُ، رَضِیتُ، یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا» با آن منطبق است.
  11. * عید غدیر: امّا یأس کفّار، به خاطر آن بود که وقتى تهمت وجنگ وسوءقصد بر ضد پیامبر، نافرجام ماند، تنها امید آنها مرگ پیامبر صلى الله علیه و آله بود. نصب علىّ‏بن ابى‏طالب علیهما السلام به همه فهماند که اگر آن حضرت پسرى مى‏داشت، بهتر از على نبود وبا مرگ او دین او محو نمى‏شود؛ زیرا شخصى چون علىّ‏ بن ابى‏طالب علیهما السلام جانشین پیامبر صلى الله علیه و آله و رهبر امّت اسلام خواهد بود.اینجا بود که همه‏ى کفّار مأیوس شدند.
  12. * عید غدیر: امّا کمال دین، به خاطر آن است که اگر مقرّرات وقوانین کامل وضع شود، لیکن براى امّت و جامعه، رهبرى معصوم وکامل تعیین نشود، مقرّرات ناقص مى‏ماند.
  13. *عید غدیر: امّا اتمام نعمت، به خاطر آن است که قرآن بزرگ‏ترین نعمت را نعمت رهبرى وهدایت معرّفى کرده است، اگر پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله از دنیا برود ومردم را بى‏سرپرست بگذارد، کارى کرده که یک چوپان نسبت به گله نمى‏کند. چگونه بدون تعیین رهبرى الهى نعمت تمام مى‏شود.
  14. * عید غدیر: امّا رضایت خداوند، براى آن است که هرگاه قانون کامل ومجرى عادل بهم گره بخورد، رضایت پروردگار حاصل مى‏شود.
  15. عید غدیر: اگر هر یک از اکمال دین، اتمام نعمت، رضایت حقّ و یأس کفّار به تنهایى در روزى اتفاق افتد، کافى است که آن روز از «ایّام‏اللّه» باشد. تا چه رسد به روزى مثل عید غدیر خم ، که همه‏ى این ویژگى‏ها را یک جا دارد. به همین دلیل در روایات اهل‏بیت علیهم السلام عید عید غدیر خم  از بزرگ‏ترین اعیاد به شمار آمده است.
  16. عید غدیر: آثار اشیا، گاهى مترتّب بر جمع‏بودن همه اجزاى آن است، مثل روزه که اگر یک لحظه هم پیش از اذان، افطار کنیم، باطل مى‏شود، از این جهت کلمه «تمام» به کار رفته است: «أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ» و گاهى به گونه‏اى است که هر جزء، اثر خود را دارد، مثل تلاوت آیات‏
  17. عید غدیر: قرآن که کمالش در تلاوت همه‏ى آن است و هر قدر هم خوانده شود، ثواب دارد. گاهى بعضى اجزا به گونه‏اى است که اگر نباشد، یک مجموعه ناقص است، هر چند همه‏ى اجزاى دیگر هم باشد، مثل خلبان و راننده که هواپیما و ماشین بدون آنها بى‏ثمر و بى‏فایده است.
  18. عید غدیر: رهبرى و ولایتِ حقّ هم چنین است، چون انسان را با خدا گره مى‏زند و بدون آن، آفریده‏ها و نعمت‏ها به نقمت تبدیل مى‏شود وانسان را به خدا نمى‏رساند.
  19. عید غدیر: مسعودی: فرزندان و شیعیان علی رضی الله عنه (علیه السلام) این روز را گرامی می‏داشتند. بزرگداشت‏ها در اسلام 117.
  20. قال رسول الله (ص): یوم عید غدیر خم  خم أفضل أعیاد أمتی‏ أمالی صدوق، ص 125.
  21. تقرون دوعید : حضرت علی (ع) در سالی که روز جمعه و روز عید غدیر خم  با هم مصادف شده بود در خطبه‏ای فرمودند: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی جَمَعَ لَکُمْ مَعْشَرَ الْمُومِنِینَ فِی هَذَا الْیَوْمِ عِیدَیْنِ عَظِیمَیْنِ کَبِیرَیْنِ‏ بحارالانوار، ج 94، ص 114.
  22. عید غدیر: در این خطبه امام مردم را به انجام کارهایی که شایسته است در اعیاد انجام گردد و اظهار شادی و سرور در این گونه ایام امر می‏کند. بزرگداشت‏ها در اسلام، 118 به نقل از مصباح المجتهد، 698.
  23. امام صادق (ع) روز عید غدیر خم  را عید خواند و فرمودند: فَإِنَّ الانْبِیَاءَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ کَانَتْ تَأْمُرُ الاوْصِیَاءَ بِالْیَوْمِ الَّذِی کَانَ یُقَامُ فِیهِ الْوَصِیُّ أَنْ یُتَّخَذَ عِیداً کافی، ج 4، ص 148.
  24. عید غدیر: عمر: هنیئا لک یا ابن أبی طالب أصبحت مولای و مولی کل مؤمن و مؤمنة. بحارالانوار، ج 37، ص 149 باب 52، أخبار العید غدیر خم .
  25. عید غدیر: عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ:" سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) هَلْ لِلْمُسْلِمِینَ عِیدٌ غَیْرَ یَوْمِ الْجُمُعَةِ وَ الاضْحَی وَ الْفِطْرِ؟ قَالَ: نَعَمْ أَعْظَمُهَا حُرْمَةً. قُلْتُ: وَ أَیُّ عِیدٍ هُوَ جُعِلْتُ فِدَاکَ؟ قَالَ: الْیَوْمُ الَّذِی نَصَبَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ (صل الله علیه وآله ) أَمِیرَ الْمُومِنِینَ (علیه السلام ) وَ قَالَ مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ قُلْتُ وَ ..... فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ‏أَوْصَی أَمِیرَ الْمُومِنِینَ (علیه السلام) أَنْ یَتَّخِذَ ذَلِکَ الْیَوْمَ عِیداً وَ کَذَلِکَ کَانَتِ الانْبِیَاءُ (علیه السلام) تَفْعَلُ کَانُوا یُوصُونَ أَوْصِیَاءَهُمْ بِذَلِکَ فَیَتَّخِذُونَهُ عِیداً" کافی، ج 4، ص 149.
  26. عید غدیر: فیاض بن عمر طوسی در سال 259 در حالی که بیش از نود سال از عمرش می‏گذشت، گفت: روز عید عید غدیر خم  حضرت امام رضا (ع) را دیدم که گروهی از خواصش در حضور آن بزرگوار نشسته بودند. حضرت آنها را برای صرف افطار دعوت کرده بود. و طعام و خیرات و عطایایی از قبیل پوشاک و حتی انگشتر و کفش به منازل آنان فرستاد و وضع آنها و حواشی را تغییر داد. و در آن روز وسائلی را دیدم به کار گرفتند که سابقه نداشت. و حضرت فضایل این روز بزرگ را برای آنها ذکر می‏کرد العید غدیر خم ، ج 1، ص 273.
  27. عید غدیر: بو علی سینا می‏گوید: چگونه باور کنیم خدای حکیمی که از مژه چشم و گودی کف پا غفلت نکرده از رهبری مردم غافل شده.؟!
  28. عید غدیر: مگر قرآنی که هر کس می‏تواند آیه‏ای از آن را دستاویز اهداف خود کند بدون مفسری معصوم، مانند رسول خدا و جانشین الهی او قابل تکیه است؟
  29. به هر حال عید غدیر خم  تداوم خط رسالت است. تا آمدن حضرت مهدی، عجل الله تعالی، تا روزی که وعده‏های مکرر خداوند در قرآن نسبت به جهانی شدن اسلام محقق شود.
  30. 1) ولایت امیرالمومنین علیه سلام: تنها مسأله‏ای که درمیان حدود صد هزار نفر مطرح شد.
  31. 2) ولایت امیرالمومنین علیه سلام: تنها مسأله‏ای که در آن متقدّمین برگشتند و صبر کردند تا بازماندگان برسند.
  32. 3) ولایت امیرالمومنین علیه سلام: مسأله‏ای که همه مأمور شدند به غائبین خبر دهند.
  33. 4) ولایت امیرالمومنین علیه سلام: از هنگام رفتن به مکّه مؤذّن اعلام کرد که کاروان رسول الله عازم حجّ است تا مردم ملحق شوند.
  34. 5) ولایت امیرالمومنین علیه سلام : در این سفر رسول الله (ص) تمام همسران را با خود برد.
  35. 6) ولایت امیرالمومنین علیه سلام : قبل از سخنرانی اقرار گرفت که: أَ لا تَسْمَعُونَ‏
  36. 7) ولایت امیرالمومنین علیه سلام : خبر مرگ خود را در جمله اوّل داد: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) إنی أوشک أن أدعی فأجیب‏ کمالالدین، ج 1، ص 235.
  37. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صل الله علیه وآله ) لَعَلِّی لا أَلْقَاکُمْ بعد عامی هذا بحارالانوار، ج 37، ص 348.
  38. 8) ولایت امیرالمومنین علیه سلام : از مردم رأی اعتماد گرفت. فماذا انتم قائلون؟ قالوا: قد بلغت و نصحت و جاهدت فجزاک الله عنا أفضل الجزاء بحارالانوار، ج 37، ص 121.
  39. 9) ولایت امیرالمومنین علیه سلام : از تمام عقاید و اصول دین اقرار گرفت. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صل الله علیه وآله ) أ لستم تشهدون أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له و أن محمدا عبده و رسوله و أن الجنة حق و النار حق‏ بحارالانوار، ج 37، ص 184.
  40. 10) ولایت امیرالمومنین علیه سلام : سه بار تکرار کرد: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ‏
  41. ولایت امیرالمومنین علیه سلام :امام حنبل می‏گوید: چهار بار تکرار کرد.
  42. 11) ولایت امیرالمومنین علیه سلام : قبل از متفّرق شدن، آیه‏ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الاسْلامَ دِیناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجانِفٍ لاثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ‏ مائده/ 3.نازل شد.
  43. 12) ولایت امیرالمومنین علیه سلام : در همان مکان مردم و قبل از همه ابوبکر و عمر، به علی (علیه السلام) تبریک گفتند. با جمله بخّ بخّ‏
  44. 13) ولایت امیرالمومنین علیه سلام : همانجا حسّان شعر سرود.
  45. 14) ولایت امیرالمومنین علیه سلام : چهارده نفر از علمای عامّه ادّعای تواترکرده ‏اند. العید غدیر خم ، ج 1، ص 152.
  46. 15) ولایت امیرالمومنین علیه سلام : امام احمد حنبل از چهل طریق، طبری از بیش از هفتاد طریق و ابن عقده 105 طریق نقل کرده‏اند.
  47. 16)ولایت امیرالمومنین علیه سلام : 110 نفر از اعاظم صحابه نقل کرده‏اند.
  48. 17) ولایت امیرالمومنین علیه سلام:چند ین نفر از علمای عامّه نقل کرده‏اند. العید غدیر خم ، ج 1، ص 14 الی ص 60.
  49. 18) 12 نفر از عامّه کتاب مستقل برای ماجرای عید غدیر خم  نوشته‏اند.
  50. 19) 20 نفر ماجرای عید غدیر خم  را در کتب خود آورده‏اند که از جمله آنها المنار و ابن ابی الحدید است. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 

  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی