اسوه هاى حقیقت «إِنَّ الْحَقَّ مَعَنا وَ فینا، لا یَقُولُ ذلِکَ سِوانا إِلاّ کَذّابٌ مُفْتَر.»: حقّ با ما و در میان ماست، کسى جز ما چنین نگوید، مگر آن که دروغگو و افترا زننده باشد.
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- 16- استعاذه به خدا
«أَعُوذُ بِاللّهِ مِنَ الْعَمى بَعْدَ الْجَلاءِ وَ مِنَ الضَّلالَهِ بَعْدَ الْهُدى وَ مِنْ مُوبِقاتِ الاْعْمالِ وَ مُرْدِیاتِ الْفِتَنِ.»:
پناه به خدا مىبرم از نابینایى بعد از بینایى و از گمراهى بعد از راهیابى واز اعمال ناشایسته و فرو افتادن در فتنهها.
- 17- اسوه هاى حقیقت
«إِنَّ الْحَقَّ مَعَنا وَ فینا، لا یَقُولُ ذلِکَ سِوانا إِلاّ کَذّابٌ مُفْتَر.»:
حقّ با ما و در میان ماست، کسى جز ما چنین نگوید، مگر آن که دروغگو و افترا زننده باشد.
- 18- ظهور فَرَج به اذن خدا
«وَ أَمّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإِنَّهُ إِلَى اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، کَذَبَ الْوَقّاتُونَ. وَ أَمّا قَوْلُ مَنْزَعَمَ أَنَّ الْحُسَیْنَ (علیه السلام) لَمْ یُقْتَلْ، فَکُفْرٌ وَ تَکْذیبٌ وَ ضَلالٌ.»:
امّا ظهور فرج، موکول به اراده خداوند متعال است و هر کس براى ظهور ما وقت تعیین کند دروغگوست. و امّا گفته کسانى که پنداشته اند امام حسین(علیه السلام) کشته نشده، کفر و دروغ و گمراهى است.
- 19- شناخت خدا
«إِنَّ اللّهَ تَعالى هُوَ الَّذى خَلَقَ الاْجْسامَ وَ قَسَّمَ الاْرْزاقَ لاِنَّهُ لَیْسَ بِجِسْم وَلا حالّ فىجِسْم«لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَىءٌ وَ هُوَالسَّمیعُ الْعَلیمُ».»:
همانا خداوند متعال، کسى است که اجسام را آفریده و ارزاق را تقسیم فرموده، او جسم نیست و در جسمى هم حلول نکرده، «چیزى مثل او نیست و شنوا و داناست».
- 20- ائمّه () دست پرورده هاى پروردگار
«إِنَّ اللّه مَعَنا و لا فاقَةَ بِنا إِلى غَیْرِهِ وَ الْحَقَّ مَعَنا فَلَنْ یُوحِشَنا مَنْ قَعَدَ عَنّا وَ نَحْنُ صَنائِعُ رَبِّنا وَ الْخَلْقُ بَعْدُ صَنائِعُنا.»:
خداوند با ماست، و به جز ذات پروردگار به چیزى نیاز نداریم، و حقّ با ماست. اگر کسانى با ما نباشند، هرگز در ما وحشتى ایجاد نمىشود، مادست پرورده هاى پروردگارمان، و مردمان، دستپرورده هاى ما هستند.
- 21- دانش حقیقى
«أَلْعِلْمُ عِلْمُنا وَ لا شَىْءَ عَلَیْکُمْ مِنْ کُفْرِ مَنْ کَفَرَ.»:
دانش، دانشِ ماست، از کفرِ کافر، گزندى بر شما نیست.
- 22- اتّفاق و وفاى به عهد
«لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ عَلَى اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا.»:
اگر شیعیان ما ـ که خداوند آنها را به طاعت و بندگى خویش موفّق بدارد ـ در وفاى به عهد و پیمان الهى اتّحاد واتّفاق مىداشتند و عهد و پیمان را محترم مىشمردند، سعادت دیدار ما به تأخیر نمىافتاد و زودتر به سعادت دیدار ما نائل مىشدند.
- 23- پیروان نادان
«قَدْ آذانا جُهَلاءُ الشّیعَةِ وَ حُمَقاؤُهُمْ، وَ مَنْ دینُهُ جَناحُ الْبَعُوضَةِ أَرْجَحُ مِنْهُ.»:
حضرت مهدى (عجّل اللّه تعالى فرجه) به محمّد بن على بن هلال کرخى فرموده اند :نادانان و کمخردان شیعه و کسانى که بال پشه از دیندارى آنان محکمتر است، ما را آزردند.
- 24- بیزارى از غالیان
«أَنـَا بَرىءٌ إِلَىاللّهِ وَ إِلىرَسُولِهِ مِمَّنْ یَقُولُ إِنّا نَعْلَمُ الْغَیْبَ وَ نُشارِکُهُ فىمُلْکِهِ أَوْ یُحِلُّنا مَحَلاًّ سِوَى الْمحَلِّ الَّذى رَضِیَهُ اللّهُ لَنا.»:
من از افرادى که مىگویند: ما اهل بیت [مستقلاًّ از پیش خود و بدون دریافت از جانب خداوند] غیب مىدانیم و در سلطنت و آفرینش موجودات با خدا شریکیم، ما را از مقامى که خداوند براى ما پسندیده بالاتر مىبرند، نزد خدا و رسولش، بیزارى مىجویم.
- 25- سجده شکر
«سَجْدَةُ الشُّکْرِ مِنْ أَلْزَمِ السُّنَنِ وَ أَوْجَبِها.»:
سجده شکر از لازمترین و واجبترین مستحبّات است.
- 26- فضیلت تعقیبات نماز
«إِنَّ فَضْلَ الدُّعاءِ وَ التَّسْبیحِ بَعْدَ الْفَرائِضِ عَلَى الدُّعاءِ بِعَقیبِ النَّوافِلِ کَفَضْلِ الْفَرائِضِ عَلَى النَّوافِلِ.»:
فضیلت دعا و تسبیح بعد از نمازهاى واجب در مقایسه با دعا و تسبیح پس از نمازهاى مستحبى، مانند فضیلت واجبات بر مستحبّات است.
- 27- سجده، مخصوص خداست
«فَأَمّا السُّجُودُ عَلَى الْقَبْرِ فَلا یَجُوزُ.»:سجده بر قبر جایز نیست.
- 28- راه اندازى کار مردم
«أَرْخِصْ نَفْسَکَ وَ اجْعَلْ مَجْلِسَکَ فِىَ الدِّهْلیزِ وَ اقْضِ حَوائِجَ النّاسِ.»:
خودت را براى خدمت دراختیار مردم گذار، ومحلّ نشستن خویش را درِ ورودى خانه قراربده، و حوائج مردم را برآور.
- 29- امنیّت بخش زمین
«إِنّى أَمانٌ لاِهْلِ الاْرْضِ کَما أَنَّ النُّجُومَ أَمانٌ لاَِهْلِ السَّماءِ.»:
وجود من براى اهل زمین، سبب امان و آسایش است، همچنان که ستارگان سبب امان آسماناند.
- 30- رجوع به راویان حدیث
«وَ أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعُوا فیها إِلى رُواةِ حَدیثِنا فَإِنَّهُمْ حُجَّتى عَلَیْکُم وَ أَنـَا حُجَّةُاللّهِ عَلَیْهِمْ.»:در پیشامدهاى مهمّ اجتماعى به راویان حدیث ما مراجعه کنید، زیرا که آنان حجّت من بر شما هستند و من هم حجّت خدا بر آنان هستم.
- 31- مطاع، نه مطیع کسى
«إِنَّهُ لَمْ یَکُنْ أَحَدٌ مِنْ آبائى إِلاّ وَقَدْ وَقَعَتْ فى عُنُقِهِ بَیْعَةٌ لِطاغِیَةِ زَمانِهِ وَ إِنّى أَخْرُجُ حینَ أَخْرُجُ وَ لا بَیْعَةَ لاِحَد مِنَ الطَّواغیتِ فى عُنُقى.»:
هریک از پدرانم بیعت یکى از طاغوت هاى زمان به گردنشان بود، ولى من در حالى قیام خواهم کرد که بیعت هیچ طاغوتى به گردنم نباشد.
- 32- آفتاب پشت ابر
«وَ أَمّا وَجْهُ الاْنْتِفاعِ بى فى غَیْبَتى فَکَالاْنْتِفاعِ بِالشَّمْسِ إِذا غَیَّبَها عَنِ الاْبْصارِ السَّحابُ.»:کیفیّت بهره ورى از من در دوران غیبت، مانند کیفیّت بهره ورى از آفتاب است هنگامى که ابر آن را از چشم ها پنهان سازد.
- 33- سبقت اراده خدا بر همه چیز
«وَ لکِنَّ اَقْدارَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ لاتُغالَبُ، وَ إِرادَتُهُ لاتُرَدُّ، وَ تَوْفیقُهُ لایُسْبَقُبه »:
راستى که مقدّرات خداوند متعال، مغلوب نشود و اراده الهى مردود نگردد و چیزى بر توفیق او پیشى نگیرد.
- 34- علّت اصلى غیبت امام (عجّل اللّه تعالى فرجه)
«وَ أَمّا عِلَّةُ ما وَقَعَ مِنَ الْغَیْبَةِ، فَإِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ قالَ: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْیاءَ إِنْ تُبْدَلَکُمْ تَسُؤْکُمْ.»: امّا علّت و فلسفه آنچه از دوران غیبت اتّفاق افتاده [که درک آن براى شما سنگین است] آن است که خداوند در قرآن فرموده: «اى مؤمنان از چیزهایى نپرسید که اگر آشکارتان شود، بدتان آید».
- 35- آگاهى هاى امام (عجّل اللّه تعالى فرجه)
«إِنّا یُحیطُ عِلْمُنا بِأَنْبائِکُمْ، وَ لا یَعْزُبُ عَنّا شَىْءٌ مِنْ أَخْبارِکُمْ.»:
علم و دانش ما به خبرهاى شما احاطه دارد و چیزى از اخبار شما بر ما پوشیده نمىماند.
- 36- دعاى فراوان
«أَکْثِرُو الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ.»:
براى تعجیل فَرَج زیاد دعا کنید، زیرا همین دعا کردن، فَرَج و گشایش شماست.
- 37- سؤال نامطلوب
«فَأَغْلِقُوا أَبْوابَ السُّؤالِ عَمّا لا یَعْنیکُمْ.»:درهاى سؤال را از آنچه که مطلوب شما نیست ببندید.
- 38- آخرین اوصیا
«أَنَا خاتَمُ الأَوْصِیاءِ وَ بى یَدْفَعُ اللّهُ الْبَلاءَ عَنْ أَهْلى وَ شیعَتى.»:
من آخرین نفر از اوصیا هستم، خداوند به وسیله من بلا را از خانواده و شیعیانم برطرف مىگرداند.
- 39- حجّت خدا در زمین
«إَنَّ الاْرْضَ لا تَخْلُوا مِنْ حُجَّة إِمّا ظاهِرًا وَ إِمّا مَغْمُورًا.»:
زمین خالى از حجّت خدا نیست، یا آشکار است و یا نهان.
- 40- علمدار هدایت در هر زمان «کُلَّما غابَ عَلَمٌ بَدا عَلَمٌ، وَ إِذا أَفَلَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ.»:
هرگاه عَلَم و نشانه اى پنهان ، عَلَم دیگرى آشکارگردد، و هر زمان که ستاره اى افول کند، ستاره اى دیگر طلوع نماید.
- غیبت امام زمان علیه السلام امام دوازدهم، حضرت مهدى (عجّل اللّه تعالى فرجه الشریف) غائب شده است و طبق صدها حدیث معتبر براى تشکیل یک حکومت عدل جهانى ظهور خواهد کرد. البتّه غیبت حضرت در دو مرحله بوده است: غیبت کوتاه (صغرى) و غیبت طولانى و بلند (کبرى).
- 1. امام زمان (عَجَّلَ اللَّهُ تَعَالَى فَرَجَهُ) واعمال ما کارهایى که دل امام زمان را خوشحال مىکند چیست و به طور کلى وظیفه ما در زمان غیبت چیست؟هر چه خدا را راضى کند امام زمان را نیز راضى مىکند وَ اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ توبه/ 62.
- روایات قیام امام زمان (عَجَّلَ اللَّهُ تَعَالَى فَرَجَهُ) روایات زیادى است که قیام حضرت مهدى (ارواحنا فداه) از اشراط الساعه است.
- طول عمر امام زمان (عَجَّلَ اللَّهُ تَعَالَى فَرَجَهُ) گاهى این سوال مطرح مىشود که گاهى مسئله طول عمر مطرح مىشود که امام زمان چطور اینقدر عمرش طولانى است؟ گیرى ندارد مسئله طول عمر، در اقیانوس اطلس ماهى پیدا کردهاند که مىگویند سه میلیون سالش است، مگر وحشت دارد؟ اصولًا خداوند کارهاى خارق العاده زیاد کرده است. در همین یکى، دو سال پیش بود
- از امام سوال مىکنند که چرا امام زمان غائب مىشود، چون ائمه قبلى همهاش پیام مىداند و همهاش خبر مىدادند که از نسل ما شخصى است به نام حضرت مهدى (عَجَّلَ اللَّهُ تَعَالَى فَرَجَهُ) که غائب است. سوال مىکردند چرا غائب است، در روایات داریم «وَ أَشَارَ بِیَدِهِ إِلَى عُنُقِهِ» (کمالالدین، ج 2، ص 435) یعنى همچین مىکردند که بیاید مىکشنش،
- آمدن امام زمان وعدهالهى است :امام زمان خواهد آمد و یک حکومت واحد جهانى تشکیل خواهد داد، این وعده خداست، قرآن مىفرماید، چند تا آیه داریم که مىفرماید «وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِى الْأَرْضِ» (قصص/ 5)
- ما اراده کردیم که مستضعفین حکومت را به دست بگیرند، «وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الْأَرْضِ» (نور/ 55) خدا وعده داده است به افراد مومن که حکومت را دست اینها بده، «وَ الْعاقِبَهُ لِلتَّقْوى» (طه/ 132) «وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقین»(اعراف/ 128)
- دین اسلام بر سراسر هستى و گیتى حکومت کند، بناست حکومت مستضعفین، حکومت متقین، حکومت اسلامى سرتاسر جهان را بگیرد،«هُوَ الَّذى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» (صف/ 9)
- وقتى حضرت مهدى (عَجَّلَ اللَّهُ تَعَالَى فَرَجَهُ) مىآید، وقتى افراد زیادى صداى اورا مىشنوند، بیان و هدفش را مىبینند، مىآیند و اعلام همبستگى مىکنند و تمام قدرتهایشان را در اختیار امام مىگذارند. و دوم «نَصَرَهُ بِالرُّعْبِ» (کافى/ ج 2/ ص 17) در دل دشمنان ترس قرار مىدهد.
- اعتقاد به منجى در ادیان : در کتابهاى مهم اهل سنت مسئله امام زمان (ع) هست، و حتى در کتب غیر اسلامى مذهب بودا و یهود همه اینها معتقدند که در آینده باید نجات دهندهاى بیاید دنیا را نجات بدهد. دنیا مریض است، هر چه هم آمار دانشگاه بیشتر بشود آمار جنایت بیشتر مىشود،
- چرا امام زمان غایب شد؟ حالا چطور شد امام زمان (عَجَّلَ اللَّهُ تَعَالَى فَرَجَهُ) غایب شد؟ اینرا با یک مثال روشن کنم، اگر یازده تا لامپ توى خیابان بگذارند مردم یازده تا را بشکنند، اگر آدم حکیم و عاقلى باشد که هست، مىگویند دیگر لامپ دوازدهم را نمىدهیم، یازده امام را کشتند. امام زمان باید وقتى بیاید که زمینه آماده باشد.
- دعاى ندبه و امامت صالحان و اوصاف مصلح جمع شویم ندبه کنیم. در فکر حکومت حق باشیم. اما در فکر تلاش هم باشیم. زمینه ساز آن حکومت هم باشیم. چون حضرت مهدى که بیاید نجات بشریت است از ظلم وتعدی وتجاوز..
- امام مهدى هدف و تکامل جهان هستى ک اما مهدى (عَجَّلَ اللَّهُ تَعَالَى فَرَجَهُ) و هستى؛ کل هستى تا کانون پیدا مىکند. اگر ما مهدى و وعدهاى که به ما داده شده نباشد، معلوم مىشود انسان از کل هستى عقب افتاده است.
- 1- دعاى فرج و زیارت آل یاسین : معنى عبارت «عَجَّلَ اللَّهُ تَعَالَى فَرَجَهُ»، «عَجَّلَ اللَّهُ»: یعنى خداوند متعال عجله کند. خداوند جلو بیندازد. خداوند بزرگ ورود آن حضرت را جلو بیندازد؛
- خدایا باش براى ولیت که حضرت حجه ابن الحسن (عجل الله تعالی فرجه) است. «صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ» که صلوات تو بر او و بر پدرانش است. «فِى هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِى کُلِّ سَاعَهٍ» همین الآن (در همین ساعت) و در همه ساعتها (همیشه)، هم الآن و هم براى همیشه براى حضرت مهدى (ع) سرپرست باش. «وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَاعِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِیهَا طَوِیلًا»
31/3/1392جمعه برابر12شعبان اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۰۶/۲۲