پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان
0-

 

 

 

 

          بسم الله الرحمن الرحیم

        اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

جلسه ششم تفسیرسوره یس:حضرت استاد آیت الله مظاهری5/10/1389یکشنبه 20محرم.

  1. إِنَّا جَعَلْنا فی‏ أَعْناقِهِمْ أَغْلالاً فَهِیَ إِلَى الْأَذْقانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ (8) وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ (9)
  2. انسان عقلش را به کاراندازد توجه می کند که این قرآن ازطرف خداست ، خیلی احتیاج به فکرهم ندارد، فکرعوامانه انسان را می رساند به اینکه این قرآن ازطرف خداست،
  3. وپیامبرش هم ازطرف خداست، برای اینکه  راجع به قرآن حکیم است، پراز دقت است، پرازعلم است، ویک آدم بی سواد نمی تواند یک کتاب پراز حکمت وپرازعلم بیاورد، چرا؟
  4. برای اینکه یک کسی که سواد الف باء ندارد یک کتابی بنویسدکه مورد پسند علما بشود، معلوم است که هر عقلی می گوید از طرف خداست،
  5. یک کسی یک عمردرمیان یک جمع افراد رزلی زندگی بکند وزره ای انحراف نداشته باشد، همان هائی که منحرف به تمام معنایند قبولش داشته باشند که انحراف ندارد، هرعقل عوامانه می گوید از طرف خداست،
  6. اما قرآن می گوید اکثر مردم این عقل عوامانه را به کار نمی اندازند، وقتی عقل عوامانه بکارنیفتاد منحرف می شوند، هرچه  منحرف تر، دراین انحرافشان بلند بد تر می شوند،
  7. دیروزگفتم که قرآن می فرمایند غالب مردم چنین اند، یعنی غالب مردم ازآن پیامبردردرون استفاده نمی کنند، که سه پیامبردردرون ماست، پیامبرفطرت ، وجدان اخلاقی، عقل راهنمای ماست، عقل آنجا که باید راهنمائی کند می کند، آنجائی که باید راهنمائی بکند می کند، وباعقل عوامانه اش به کار بیفتد حقیقت برایش روشن می شود،
  8.  آنجا که باید تحریک عواطف عوامانه و آنجائی که باید تحریک احساسات بکند ، می کند، انسان را از انحرافات بازمی دارد،
  9. وازآنجا که جای خدا یاب وخدا جوست، خدارا می یابد، این سه پیامبر، در درون هرکسی است، که انسان رابه خیلی جاها  برساند، پیامبران آمدند برای جزئیات  نه ، کلییات والا اصل همین این سه پیامبر هستند، راه را فطرت و وجدان اخلاقی ما وآن عقل تعین می کند، فطزت ما خدایاب وخداجواست،
  10. خوب چه کسی منکر است، کسی که این سه پیامبررا در درون خودش کشته باشد، یعنی آن عقل عوامانه نتواند کار بکند، وجدان اخلاقی که قران به آن می گوید نفس لوامه برگردد مرده می شود،
  11. بجای او یک چیزدیگرهوی وهوس که به اش می گویند نفس محسنه مخالفت می کند، ومی گوید مخالفت کردم خوب مخالفت کردم چقدرخوب شد ،
  12. بالاخره فطرت هم می میرد، ودیگرنمی تواند خدایاب وخداجوی باشد، حالا چی این سه پیامبر را می کشد؟هوی وهوس، نفس اماره، صفات رزیله ، خود خواهی، خودبینی، لجاجت ، عناد ،
  13. اینها آن سه پیامبر را می کشند، واز نظرروحی وجدان اخلاقی و فطرت وعقل می شود یک مرده ،
  14. خوب دیگر به مرده چه چیزی می شود فهماند، قرآن می فرماید: إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‏ وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ 19 اگر کسی مرده باشد په جوری می شود با او حرف زد، اگر هم نمرده باشد کرحسابی باشد ، چه جور می شود باهاش حرف زد!
  15. خدا به پیامبر می گوید غم وغصه شان را نخور، اینها مرده اند، که دیروز فرمود که این اهل جهنم است، لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلى‏ أَکْثَرِهِمْ فَهُمْ لا یُؤْمِنُونَ ، این دیگر نوشته شده که باید به جهنم برود،
  16. آن وقت قرآن در این جا دوسه تشبیه معقول به محسوس دارد، قرآن این کار را خیلی می کند، که یکی ازادله بزرگ فصاحت وبلاغت والای قران همین است، یعنی تشبیه می کند معقول را به محسوس
  17. می فرماید که، اگریک  کسی غل جامعه ای به گردنش باشد،  وتمام اعضائ بدنش بسته شده بود، واین غل جامعه او را گرفته باشد، وسر او پائین باشد،هیچ جائی را نمی تواند ببیند،بخواهد هم ببیند نمی شود،  میگه دست وپایم بسته شده حرکت نمی توانم بکنم ،
  18. قرآن می فرماید: اگرروح انسان مرده باشد به واسطه صفات رزیله وانسان را غل کرده باشد به واسطه صفات رزیله ،
  19. انسان لجوج باشد ، عنود باشد، خود پسند باشد، حسود باشد، بخیل باشد، پیامبر می فرماید اینجا غل است به گردن انسان
  20. همین جوری که غل ظاهری به بدن ظاهریش باشد نمی تواند حرکت کند نمی تواند حتی سرخود را بالا کند، آدم حسود آ دم عنود هم همین طوراست، خدا نکند یک صفت رزیله ای بردل انسان حکم فرما بشود، یک غلی است بر روح که او را از هر کاری بازمی دارد ودیگر روح ما نمی تواند حکم کند،
  21. کی می تواند حکم کند شیطان درون، کی می تواند کاربکند شیطان درون ، شیطان درون چیست ؟ هوای وهوس، شیطان درون چیست ؟ نفس اماره ،  این یک تشبیه معقول به محسوس ،
  22. یک تشبیه معقول به محسوس دیگرهم می فرماید که اگر کسی از نظر وسیله خیلی بالا باشد، اتومبیل خوب وخودش هم رانندگی عالی،  همه چیز درست است
  23. اما یک جائی گیر کرده این طرف دره ، آن طرف دره، سرراهش دوتا دره پیداشده ، دیگر عقب نمی تواند برود، جلو هم نمی تواند برود، این هم تشبیه دوم،
  24. که اگر کسی صفت رزیله ای بر دلش حکم فرما باشد،  بین دوتا دره گیر می کند، یعنی آن صفت رزیله دوتا دره می شود، که لجاجتش ، حسادتش ، زیربار نرفتنش، دیگر می رسد به جائی که حرف پیامبر را حرف قرآن را که عقل عوامانه می گوید قرآن است ، نمی تواند بفهمد قران را، نمی تواند حرکت به سوی معنویت بکند،
  25. تشبیه سوم اگر یک کسی راندگی اش خوب است ،جاده ام خوب است،اما دستش بسته است اصلا رانندگی نمی تواند بکند، پس صفت رزیله آدم را کور می کند، وقتی انسان کور شد ، وقتی آن حسادت یک دستمال روی چشم انسان شد، برای او دیگر حرکت نیست،
  26. سه تا تشبیه معقول به محسوس، دراین آیه شریفه آمده است، واینکه اگردل پاک دا شتی خود به خود حرکت می کنی، چه حرکتی ! می رسی به جائی که به جزخدانداند،
  27. واما اگر دل پاک نداشتی ، یا دل پاک نباشد وآلوده باشد، با گناه روی گناه دل را کشته باشد، قرآن درجای دیگر می فرماید: وای بر این دل مرده ، نمی تواند حرکت به سوی خدا بکند این دل مرده ،
  28. پس این دل است که راستی می تواند خدا را بیابد وخدا را ببیند، به قول امیرالمومنین می فرمایند: کور باد آن چشمی که خدا را نمی بیند، یعنی این دل خدا یاب خدا جوی دیگرمی رسد به آنجائی که نمی تواند حرکت کند خدا بیابد خدا بجوید،
  29. چرا ؟ صفت رزیله بر این دل حکم فرما شده ؟ دو چیز است دل را می کشد، یک گناه  روی گناه دل را می کشد انسان دیگر موفق به سوی خدا نمی شود،، دوم صفات رزیله لجاجت ها، عنادها ،خود پسندی ها، حسد، بخل، کینه و امثال اینها،
  30. دراین درون ما چهل تا صفت رزیله است، این ها جنود شیطانند، اینها باید کشته بشوند وازبین بروند، تا آن سه پیامبر درون به توانند کاربکنند، تا آن پیامبر برون بتواند کاربکند،
  31. جازبه پیامبر خیلی بالا بود،  اما همین هائی که اطراف پیامبر بودنند جازبه پیامبر آنهارا نمی گرفت ،
  32. وتا آنجا که می شد کارشکنی بکنند می کردند، دردامن پیامبر بزرگ شدند اماجازبه پیامبر آنهارا نمی توانست بگیرد می شدنند جزء منافقین ،
  33. چرا؟مثل آهن ربائی که درون جعبه باشد، این آهن رباء نمی تواند بگیرد، جازبه پیامبر نمی تواند کار کند، وای بردلی که صفت رذیله بر آن دل حکم فرما باشد،فَوَیْلٌ لِلْقاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ 20 وای برآن دلی که صفات رزیله برآن دل حکم فرما باشد،  
  34. دیگر نه پیامبر درون ونه پیا مبر برون براین دل نمی تواند کارکند، لذا در روایت داریم که می فرماید: اکثراهل الجنه البله  واین البله را خواجه نصیر طوسی خوب معنی کرده یعنی دل پاک ،هم سعادت دنیا دارد وهم سعادت آخره ،
  35. وای برآن دلی که ناپاک است بر اثر کناه روی گناه ناپاکش کرده یا بر اثر یک صفت رزیله ای مخصوصا دنیا طلبی آن را ناپاکش کرده است،
  36. خدایا خدایا ترابه حق این قرآن واهل البیت علیهم السلام روح متابعت از قرآن واهل البیت ،
  37. توفیق سرمشق گرفتن ازقرآن واهل البیت به همه مان مخصوصا به جوانانمان عنایت بفرما، والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاتة ، وعجل فی فرجه مولی ناصاحب الزمان .
  38. 19- إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‏ وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرینَ (النمل 80 )
  39. 20-أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ فَهُوَ عَلى‏ نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَیْلٌ لِلْقاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ أُولئِکَ فی‏ ضَلالٍ مُبینٍ (22الزمر)
  40. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم


 

  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی