امیر المومنین – متقین 69- 2- کم خورى و اعتدال در غذا قلیل و (بهرهاش از دنیا) اندک است.*** کمخورى مایه بیدارى و استفاده از فرصتها است- بسیار تجربه شده که غالب خوابها ناشى از پرخورى است،
جمعه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۲، ۰۳:۱۳ ب.ظ
. safarzade.blog.ir/ یا @nahjolbalaghehfarzad
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- امیر المومنین – متقین 69- 2- کم خورى و اعتدال در غذا «منزورا أکله (اکله)» (مىبینى پرهیزگاران را که) غذایش قلیل و (بهرهاش از دنیا) اندک است.***
- کمخورى مایه بیدارى و استفاده از فرصتها است- بسیار تجربه شده که غالب خوابها ناشى از پرخورى است، چه بسیار فعالیتها و مطالعهها و کسب و کارها و استفاده از فرصتها که با خواب بعد از پرخورى از بین مىرود، چه بسیار عبادتها خصوصاً نماز شبها که با پرخورى سر شب از دست مىرود.
- پرخوری و تلف شدن عمر - بزرگان مىگویند: کسى که سیر خورد، آب زیاد مىآشامد و آشامیدن آب زیاد موجب کثرت خواب مىشود و در کثرت خواب تلف شدن عمر است که نفیسترین جواهر و سرمایه انسان است که با آن تجارت کرده و براى آخرتش توشه برمىگیرد.
- پرخوری و خواب زیاد - حضرت مسیح (علیه السلام) مىفرماید: اى بنىاسرائیل غذا را زیاد نکنید، زیرا کسى که غذایش را زیاد کرد، خوابش نیز زیاد مىگردد.
- کم خوری وصفای روح - کمخورى موجب صفاى روح و نشاط روان است- رسول گرامى (صلى الله علیه و آله) مىفرمایند:«مَنْ قَلّ طَعْمَه صَحّ بَطْنُه وَ صَفا قَلْبُه و مَن کَثُرَ طَعْمُه سَقُمَ بَطْنُه وَ قَسا قَلْبُه»: «کسى که غذایش کم شد، شکمش سالم و قلبش باصفا مىگردد و کسى که غذایش زیاد شد، شکمش مریض و قلبش قسى مىگردد».
- خداوند سه کم الهام کند- کم خوراکى از چیزهائى است که اگر خداوند به بندهاى محبت ورزد به او عنایت کند، مولى مىفرمایند: «اذا ارادَ اللّه سُبحانه صَلاحُ عَبْدِه الْهَمَه قِلّةُ الکلامِ و قَلَّةَ المَنام»: «هنگامى که خداوند سبحان خیر و صلاح بندهاش را خواهد، کمى سخن و کمى غذا و کمى خواب را به او الهام کند».
- کم خورى موجب عدم اسراف و تبذیر است- بسیارى از پرخوریها باعث اسرافها و تبذیرها است اگر به اندازه کفاف انسان داشته باشد که بخورد دیگر چیزى باقى نمىماند که به اسراف و تبذیر منجر شود مولى مىفرمایند:«قِلّةُ الاکْلِ مِنَ العَفافِ وَ کَثْرتهُ مِنَ الاسْراف» «کم خوراکى از عفت و پرخورى از موارد اسراف است».
- کم خورى وجکمت - کم خورى زاینده حکمت و دانش در قلب است- رسول گرامى (صلى الله علیه و آله) مىفرمایند:«القَلْبُ یَنْتَحِل الحَکْمَةُ عَنْدَ خُلُوّ البَطْنُ یُمَجّ مِن الحِکمَةِ عِنْد امْتِلاءِ البَطْن»: «قلب در موقع خالى بودن شکم داراى حکمت و دانش مىشود، قلب خالى از حکمت مىشود در وقتى که شکم پر مىشود».
- پرخوری و کوری دل - در بعضى روایات دارد، که حتى اگر شکم از چیزهاى مباح و حلال پر شود، قلب از تشخیص صلاح و فساد خود باز مانده و کور مىشود، یعنى اثر وضعى پرخورى این است.
- فهم وشکم پرستی - مولى على (علیه السلام) مىفرمایند: «اذا مَلِىء البَطْنُ مِنَ المُباح عَمِىَ القَلْب عن الصَّلاح» «هنگامى که شکم از مباح پر مىشود قلب از تشخیص نیک و بد خود و دیدن راه از چاه کور مىشود» و کورى قلب یعنى عدم اکتساب معرفت و حکمت زیرا مبدأ علم پذیرى قلب و دل و روح انسانى است اگر کور شود از کسب علم حقیقى محروم مىشود «لا فِطنَةَ مَعَ بِطنَة»: «فطانت و فهم با شکمپرستى جمع نمىشود».
- روزه وقوای شهوانی - کمخورى موجب اسارت نفس و عدم ارتکاب معصیت و عدم هیجان شهوت است- از عوامل کنترل هواهاى نفسانى کم خورى و گرسنگى است حتى علماى اخلاق براى کسانى که هنوز وسیله ازدواج آنها فراهم نشده ولى تحریک مىشوند، روزه را توصیه مىکنند، سرّ آن هم روشن است که روزه موجب عدم تحریک قواى شهوانى و یا کاستن از آن مىشود.
- عادت نفس وگرسنگی - مولى مىفرمایند: «بهترین یاور بر اسارت نفس و شکستن عادت نفس، گرسنگى کشیدن است».
- قساوت قلب و هیجان شهوت - امام صادق (علیه السلام) مىفرمایند: «هیچ چیز براى قلب مؤمن زیان بارتر از پرخورى نیست و آن دو چیز به ارث مىگذارد قساوت قلب و هیجان شهوت» «لَیسَ شىءٌ أضَرّ لَقَلبِ المُؤمِن مِنْ کثرة الاکْل وَ هِىَ مُورثَة شَیئَین: قَسوَةُ القَلبِ و هَیَجانُ الشَّهوة».
- کم خوری وتوفیق - در روایتى از مولى آمده است: «نِعم عَونِ المَعاصِى الشّبَع»: «بهترین یاور بر معاصى، سیرى و پرخورى است». کم خورى سبب توفیق در انجام عبادات است.
- پرخوری وغافلین - در کلمات حضرت عیسى (علیه السلام) به بنى اسرائیل است که: هر کس پرخورى کند پرخوابى کند و هر کس پرخوابى کند، نماز کم خواند و کسى که کم نماز خواند و به عبادت کم مشغول شده نام او جزو غافلین از یاد حق نوشته مىشود.
- گرسنگی و تضرع - در روایت است که وقتى جبرئیل نزد پیامبر (صلى الله علیه و آله) آمده و خزائن دنیا را به او عرضه کرد، تا انتخابکند و پیامبر از انتخاب آن امتناع کردند، به جبرئیل فرمودند: مرا رها کن، روزى گرسنه و روزى سیر باشم، روزى را که گرسنهام به تضرع و سؤال از پروردگارم مىپردازم و روز سیرى را شکر و حمد او گذارم، جبرئیل گفت: «وُفِّقْتَ لکلِّ خَیْر» «در این صورت براى هر کار خیرى موفق باشى».کمخورى اشتیاق و علاقه ملائکه را به دنبال دارد-
- اشتیاق و شوق ملائکه - رسول گرامى (صلى الله علیه و آله) مىفرمایند: کسى که تسبیح و تمجیدش زیاد گردید و طعام و نوشیدنى و خوابش کم شده ملائکه به سوى او اشتیاق و شوق پیدا مىکنند (و او را تأیید مىکنند).
- موجب حیات قلب - کمخورى موجب تداوم حیات قلب و پرخورى موجب میراندن آن است- رسول گرامى (صلى الله علیه و آله) فرمودند: «لا تُمیتُوا القلوب بکثرَةِ الطّعام و الشَّراب فانَّ القلبَ یَمُوتُ کالزّرع اذا کثر علیه الماء»: «قلبها را با زیادى غذا و نوشیدنى نمیرانید، زیرا قلب مثل زراعتى است که وقتى زیاد آب بر آن رود مىمیرد».
- کم خنده کم خوراک باگرسنگی - در جاى دیگر رسول گرامى فرمودند: «قلبهاى خود را با کمى خنده و کمىخوردن زنده کنید و با گرسنگى آن را پاک کنید تا صاف و رقیق شود».
- روشنائى نور معرفت - از بعضى روایات مىتوان استفاده کرد که کمخورى موجب روشنائى نور معرفت در قلب و پرخورى موجب خاموشى آن است، همان نور معرفت فطرى که خداوند براى تشخیص صلاح و فساد در نهاد هر انسانى قرار داده است. در ذیل شماره 5 گفتیم قلب با کم خورى از کسب معرفت و حکمت و دانش باز مىایستد. ولى اینجا مىگوئیم اگر کار از حد بگذرد قلب مىمیرد،
- خاموشی نور معرفت - رسول گرامى (صلى الله علیه و آله) فرمودند: لا تَشْبَعُوا فَیطفَىء نُورٌ المعرفة مِنْ قُلُوبِکم «شکمها را پر نکنید که نور معرفت و شناخت از سرزمین قلبهاى شما خاموش مىشود».
- پرخوری وعدم ترقی -کمخورى موجب ورود به مقامات عالى و ملکوت آسمانها و زمین و در مقابل پرخورى مانع آن است- رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمودند: «لا یَدْخُلُ مَلَکُوتُ السَّمواتِ وَ الارْضِ مَنْ مَلأَبَطنُه» «کسى که شکمش را پر کرد، داخل ملکوت آسمانها و زمین نمىشود» کنایه از این که ترقى نخواهد کرد.
- کم خوری و رحمت خداوندی - کمخورى مایه نزول رحمت خداوندى و پرخورى مایه غضب الهى و دورى از خداوند و رحمت او است.امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «ما مِنْ شىء ابْغَضُ الَى اللّهِ مِنْ بَطْنِ مَمْلُوّ»: «هیچ چیزى نزد خداوند مبغوضتر از شکم پر نیست» شبیه به این روایت که به جاى «مملوّ»، «مِلآن» دارد، نیز از رسول گرامى (صلى الله علیه و آله) رسیده است.
- دورترین مخلوق به خداوند - در روایتى دیگر امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «أبْعَد الخَلقِ من اللّه اذا ما إمتلا بطنُه»: «هنگامى که شکم کسى پر شود، در این لحظه دورترین مخلوق به خداوند است».کمخورى موجب رقّت قلب و تأثیر موعظه در آن مىگردد.
- قلب متأثر و مسموم - در روایتى از رسول اسلام (صلى الله علیه و آله) آمده: «ایّاکُم و فُضُول المطعم فَإنَّه یَسُمُّ القلبُ بالفَضلة و یُبْطىء بالجوارحِ عن الطّاعةِ و یَصَمّ الهِمَمُ عن سِماع المَوعِظَة»: «بپرهیزید از پرخورى و زیادى غذا زیرا قلب با زیادى غذا متأثر و مسموم مىشود، و جوارح از طاعت خدا کند مىگردد و همتها از شنیدن موعظه سنگینى مىکند».
- نادانى و عدم تفکر - کم خورى مایه اندیشه و فکر مستقیم و صحیح مىگردد و پرخورى موجب حماقت و نادانى و عدم تفکر صحیح و سلیم است. لقمان به فرزندش گفت: اى فرزند من هنگامى که معده پر شد، تفکر به خواب مىرود و حکمت و دانش لال مىشود (و قدرت راهنمائى و روشنائى ندارد) و اعضاء و جوارح از عبادت باز مىماند.
- فکر نیک در میانه روی- مولى نیز فرمودند: «مَنْ اقْتَصَدَ فى أکْلِه کَثُرَتْ صِحَّتُه وَ صَلُحَتْ فِکْرَتُه»: «کسى که میانهروى در خوردن پیشه کند سلامتى او افزون و فکرش نیک مىگردد».
- مناجات و راز و نیاز - کم خورى مایه حال دعا و مناجات و راز و نیاز است و پرخورى میراننده این حال- این مسئله شاید به تجربه ثابت شده چه بسا کسانى ارده کنند شب جمعه مشغول دعا و راز و نیاز باشند ولى در اثر پرخورى حال دعا به آنها دست نمىدهد، بلکه آنچه به آنها دست مىدهد حالت خواب و چرت است.
- سیر غذا مىخورى ازذکر باز می داریم - چه بسا شیطان انسان را به وسیله پرخورى از مشغول شدن به عبادت و حال انابة بازمىدارد، در حدیثى آمده که گفتگوئى بین حضرت یحیى (علیه السلام) و شیطان درگرفت.طبق آن حدیث حضرت یحیى (علیه السلام) به شیطان گفت این چیزهائى که به تو آویزان ست چیست؟ گفت: اینها وسیله شهواتى است که فرزندان آدم را با آنها مشغول مىکنم حضرت فرمود آیا از اینها چیزى براى من هم هست؟ گفت: بله؟ چه بسا مىشود که سیر غذا مىخورى و تو را مشغول مىکنیم و از نماز و ذکر باز مىداریم.
- شکمها هرگز پر از طعام نکنند - حضرت گفت: قسم به خدا که دیگر شکم خود را از غذا پر نکنم، شیطان نیز گفت قسم به خدا که هرگز مسلمانى را نصیحت نکنم (که راه فرار را یاد گیرد).سپس امام جعفرصادق (علیه السلام) نیز فرمودند: «که به خدا قسم بر گردن جعفر و آل او است که شکمهایشان را هرگز پر از طعام نکنند و به خدا قسم بر گردن جعفر و آل جعفر است که عملى هرگز براى دنیا انجام ندهند».
- کم خورى موجب بقاء ورع و تقوى و پرخورى موجب فساد تقوى و مایه طغیان است. مولى على (علیه السلام) مىفرمایند:«ادْمانُ الشِّبَع یورثُ الأَشر و یُفْسِد الورع»: «تداوم پرخورى، موجب طغیان و سرکشى و فاسد کردن پرهیزکارى است». در جاى دیگر فرمودند: «بِئسَ قَرینُ الوَرَعِ الشِّبَع»: «پرخورى و سیرى، بد همنشینى براى پرهیزکارى است».
- کم خورى و گرسنگى موجب سیرى در قیامت و پرخورى مایه گرسنگى در قیامت است. رسول اکرم (صلى الله علیه و آله) در روایتى مىفرمایند: «طوبى لِمَنْ طَوى و جاعَ اولئک الذین یَشْبَعُون یَومَ القیامة»: «خوشا به حال کسى که دامنه خوردن را جمع کند و گرسنگىکشد، آنها کسانى هستند که روز قیامت سیر هستند».در روایتى دیگر آمده است: «اکثَرُ النّاس شَبَعاً اکثرهم جُوعاً یومَ القیامة»: «کسانى که بیشتر سیر هستند، روز قیامت بیشتر گرسنهاند».
- لذّت بردن از طعام - کم خورى و گرسنگى سبب لذّت بردن از طعام است به خلاف پرخورى. به تجربهاثبات شده که اگر انسان گرسته باشد همیشه با اشتها است و غذا به دهان او طعم مىکند، ولى اگر سیر باشد، و بخواهد چیزى خورد آنقدر احساس لذّت نمىکند لذا لقمههاى آخر انسان که در حال سیرى است، لذتى مانند لقمههاى اول را ندارد.
- انسانى که کم خوراک است و خود را گرسنه نگاه مىدارد به یاد گرسنگى فقراء و مساکین نیز هست، وقتى درد گرسنگى را کشید، درد گرسنگان را احساس مىکند و انگیزهاى بر یارى آنها و دعوت آنها بر سر سفره و اطعام کردن آنها مىشود به خلاف فرد سیر و پرخورى که بىدرد است و احساس رنج و درد گرسنگان را ندارد.
- سیر گرسنه را فراموش کند- به همین جهت بود که وقتى به حضرت یوسف (علیه السلام) گفتند: چرا گرسنگى مىکشى، در حالى که کلید خزینههاى زمین در دست تو است و خزانهدار پادشاه مصر هستى؟ گفت: «اخافَ ان اشْبَعَ فَانسى الجائع»: «مىترسم از این که سیر باشم و گرسنه را فراموش کنم».
- بدهکار به شکم نباشید- کم خورى مایه کممؤونه بودن است کسى که عادت بر کمخورى دارد غذاى کم و مال محقّرى او را کفایت مىکند به خلاف کسى که شکمپرستى کرده و خود را بر آن عادت داده است که هر روز و شب او طلبکار او است. او را مىکشد به جائى که به مال مردم طمع کند و او را یا به کسب حرام مىکشد که عقاب دارد، یا به حلال مىکشد که حساب دارد.
- مصونیت روان آدمى - کم خورى و گرسنگى باعث مصونیت روان آدمى از نفوذ شیطان است. رسول گرامى (صلى الله علیه و آله) فرمودند: «انّ الشیطان یجرى مِنْ آدم جرى الدّم فى العروق فَضَیّقوا مجاریه بالجُوع»: «شیطان در دروان فرزند آدم به جریان مىافتد مثل جریان خون در رگها، پس راههاى او را با گرسنگى ببندید»!
- کم خوری و کنترل عمده از وساوس - با گرسنگى مىتوان قسمت عمده از وساوس آن را کنترل کرد، قوه غضبیه و شهویه که از ارکان لشکر او هستند، با کم خوراکى تا حدّى قابل تعدیل هستند
- این بیست ثمره بود که ذکر کردیم و غزالى در احیاء العلووم به ده تا از اینها اشاره کرده است که مرحوم خوئى در ذیل خطبه 159، جلد 9 آنها را آورده است.
- مصونیت روان آدمى - کم خورى و گرسنگى باعث مصونیت روان آدمى از نفوذ شیطان است. رسول گرامى (صلى الله علیه و آله) فرمودند: «انّ الشیطان یجرى مِنْ آدم جرى الدّم فى العروق فَضَیّقوا مجاریه بالجُوع»: «شیطان در دروان فرزند آدم به جریان مىافتد مثل جریان خون در رگها، پس راههاى او را با گرسنگى ببندید»!
- کم خوری و کنترل عمده از وساوس - با گرسنگى مىتوان قسمت عمده از وساوس آن را کنترل کرد، قوه غضبیه و شهویه که از ارکان لشکر او هستند، با کم خوراکى تا حدّى قابل تعدیل هستند اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین)، ج2، ص: 387 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۲/۰۳/۱۹