پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم                   

  1. امیر المومنین متقین 44- پرهیزگاران نرمخو و دور اندیشند «و حزما فى لین» ترجمه: (مى‏بینى هر یک از متقیان را که) «نرمخو و دوراندیش‏اند».
  2. شرح: پرهیزگاران داراى خوئى نرم و مبتنى بر ارزشها دارند، بدون جهت در برابر کسى نرمش نشان نمى‏دهند، و بدون دلیل به طرف کسى نرم و یا به طرف کسى خشن نمى‏شوند، با فکر و روى مبانى ارزشى دقیق اجتماعى اخلاقى با افراد انس مى‏گیرند، و تا این ارزشها باقى است بر این نرمش ثابت و استوارند.
  3. و نیز این خصلت زیربناى سیاست و روابط خارجى کشورى است که حکومت آن به دست پرهیزگاران است؛ برطبق ارزشهاى انسانى اسلامى به کشورى گرایش پیدا کرده و روى همین ملاک از کشورى روى برمى‏گردانند.
  4. آنها مصداق اتمّ و اعلاى‏ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ‏ هستند، با دوستان نرمى مى‏کنند و با دشمنان و کفّار تندخوئى مى‏کنند، و بر اصول خود ثابت قدمند.
  5. ابن میثم این شارح بزرگ نهج‏البلاغه در ذیل این فراز گوید «پرهیزگاران‏ قاطعیت در امور دنیوى همراه با نرمى با مردم دارند، و تندخوئى نمى‏کنند، و این خصلت، فضیلت عدل در معامله با خلق است و آنچنانند که در مثل آمده: «لا تکن حُلواً فَتُستَرَط وَ لامرّا فَتُلْفَظْ»: «نه آنچنان شیرین باش که به راحتى خورده‏
  6. و بلعیده شوى، و نه آنچنان تلخ که دور انداخته شوى!»
  7. عدالت در امور اجتماعى با بندگان خدا همین است که با نرمى با آنها برخورد مى‏کنند مادامى که حصار ارزشها را نشکنند، و به مرزهاى اخلاق تعدى نکنند، و گرنه دچار شدّت و حدّت متقین مى‏گردند.
  8. اصل اولیه در برخورد با مردم، ملایمت همراه با مهر و عواطف انسانى است، برخورد با خشونت در مراحل آخر است،
  9. سیره پیامبران و اوصیاء (علیهم السلام) نشان مى‏دهد که آنها از این طریق تا آخر عمر منحرف نشدند، و حتى در مورد حضرت موسى (علیه السلام) و برادرش هارون (علیه السلام) مى‏خوانیم که مأمور مى‏شوند با نرمى با فرعون و کسى که ادعاى خدائى‏ «أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلى‏» مى‏کند برخود کنند: «فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَیِّناً»: بگوئید به او گفتنى نرم. با او سخن به نرمى بگوئید، شاید متذکر شده، و قلبش خاشع گردد لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشى
  10. حتى در بعضى روایات دارد که مأمور بودند، فرعون را با بهترین نامش صدا کنند، تا دل تاریکش روشن شود!
  11. همین نرمش و ملایمت سکوى پرش بزرگى براى دستیابى به اهدافى بلند است، رمز موفقیت پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) و آنچه دخیل در گرایش مردم به او شد، اخلاق و نرمى و تواضع او بود، اگر با خشونت با مردم برخورد مى‏کرد، کسى به گرد او جمع نمى‏شد وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ‏: «اگر با غلظت و شدت بودى‏
  12. از گرد تو پراکنده مى‏شدند». انسان با نرمى مى‏تواند قدرت خود را مضاعف کند و در حدیثى آمده است:
  13. «مَنْ لانَ عَودُه کَثُفَتْ اغصانُه» (کسى که‏ برگشتن او نرم و سریع باشد، شاخه‏هایش زیاد مى‏شود)
  14. یعنى اگر کسى زود منعطف به مردم شد و در برخوردها سریع از غضب و شدت خود برگشت، مردم هم به او متمایل شده، و همچون شاخه هائى قوى براى حفاظت و یارى او خواهند بود، این کلام به صورت مثلى درآمده براى افراد متواضع که با مردم الفت گرفته، و مردم نیز آنها را دوست دارند، و در نتیجه بوسیله مردم و با اجتماع آنها قدرت پیدا مى‏کنند.
  15. البته جاى گفتن است که نرمى دو صورت مهم دارد: یکى تواضع که از صفات پسندیده است و قاطعیت و حزم در نرمش با این قسم است، و دیگرى ضعف و سستى در برابر فردى که براى او نرمش نشان مى‏دهد و این قسم مذموم است، و زیبنده پرهیزگارى نیست، و از این رو مولى على (علیه السلام) فرمودند: (حزما فى لین) یعنى با اراده و قاطعیت و منطبق با ارزشها نرم مى‏شود نه از روى ترس و ضعف در مقابل افراد.
  16. تواضع و نرمى‏ در برابر دنیا ودنیاپرستان، هرگز. «لا تَمُدَّنَّ» ولى در برابر دینداران همواره. «وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِلْمُؤْمِنِینَ»
  17. 1- همان گونه که نرمى‏ و عطوفت با مؤمنان و دوستان لازم است، «وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِلْمُؤْمِنِینَ» قاطعیّت در برابر مخالفان نیز ضرورى است. «قُلْ إِنِّی أَنَا النَّذِیرُ»
  18. 3- پیشنهادات حقّ ومنطقى خود را با نرمى‏ وملاطفت مطرح کنیم. «هَلْ» پس به نرمى‏ با او سخن بگویید، شاید متذکّر شود، یا (از خدا) بترسد.
  19. 13- امیدها در نرمى‏ است، وانتظارى از خشونت نمى‏رود. قَوْلًا لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ ...(2). خداوند به پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله نیز مى‏فرماید: با نرمى‏ و ملاطفت با مردم رفتار کن. «فبما رحمة من‏اللّه لنت لهم ولو کنت فظاً غلیظ القلب لانفضوا من حولک» آل‏عمران، 159.
  20. لَیِّناً» حتّى با سرکش‏ترین افراد نیز باید ابتدا با نرمىولطافت سخن گفت.- سخن با نرمى‏ و لطافت، منافاتى با قاطعیت و صراحت ندارد. «إِنَّا رَسُولا رَبِّکَ»
  21. 7- وقار و نرمى‏ از بارزترین صفات مؤمن است. یَمْشُونَ ... هَوْناً
  22. اى همسران پیامبر! شما مثل یکى از زنان (عادّى) نیستید. اگر تقوا پیشه‏اید پس به نرمى‏ و کرشمه سخن نگویید تا (مبادا) آن که در دلش بیمارى است طمعى پیدا کند، و نیکو و شایسته سخن بگویید.
  23. پس ما باد را مسخّر او ساختیم که به فرمان او هر کجا مى‏خواهد به نرمى‏ و آرامى حرکت کند.
  24. در معناى لطف، نرمى‏ و دقّت نهفته است. خداوند لطیف است یعنى به دقایق امور احاطه‏
  25. 1- نعمتِ بیان و نرمى‏ آن از خداست. «یَسَّرْناهُ بِلِسانِکَ»
  26. «لِینَةٍ» به معناى نرمى‏ است و به درخت خرما نیز که میوه‏اى نرم دارد، گفته مى‏شود.
  27. 6- در جهان‏بینى الهى، نرمى‏ و سختى هر کدام به جاى خود ارزشمند است.
  28. 8- در نهى از منکر، حتى با طاغوت‏ها به نرمى‏ سخن بگویید. إِنَّهُ طَغى‏ فَقُلْ هَلْ لَکَ ...
  29. ستاد به نرمى‏ جواب داد، نمونه دیگر: نقل شده یکى از شاگردان مرحوم آیة الله سید عبدالهادى شیرازى، در درس اشکال کرد. هر چه استاد به نرمى‏ جواب داد، او سرسختانه قبول نکرد. پس از تمام شدن درس، شاگرد نزد استاد آمده و باز اشکال مى‏کند.
  30. 7- نرمى‏ با مردم. «من غیر ان تخیفه، توعده، تعسفه، ترهقه»
  31. تبلیغ ما در حج باید دعوت به سوى قرآن باشد با نرمى‏ و گرمى و محبت باشد احیاناً اگر از بعضى اعمال ما انتقاد شد درصدد توجیه نابجا نباشیم. گاهى مى‏گویند که شما هنگام نماز در بازار هستید و در جماعت شرکت نمى‏کنید، شما در فلان جا چه کردید و چنانچه نقطه ضعفى از ما گرفتند آن را بپذیریم.
  32. خداوند به‏ موسى‏ و هارون‏ علیهما السلام مى‏فرماید، هنگامى که نزد فرعون رفتید، با او به نرمى‏ سخن بگوئید.
  33. با نرمى‏ او را مخاطب قرار دهید - امام صادق علیه‏السلام‏ به یکى از یاران خود فرمود: به طور قطع، گناه نابخردان شما بر عهده علماى شماست. چرا وقتى یکى از شما کار خلافى مى‏کند که به خاطر آن به ما آزار مى‏رسد و ما را در پیش مردم معیوب مى‏کند، به سراغش نمى‏روید و با نرمى‏ او را مخاطب قرار نمى‏دهید و موعظه‏اش نمى‏کنید؟ و او همچنان به یاوه‏سرایى خود ادامه مى‏دهد و ما را در جامعه تحقیر مى‏کند و شما هم ساکت مى‏مانید.
  34. نرمى‏، تنها صفت سخن نیست بلکه در برخوردها نیز لازم است چرا که با نرمى‏ و مهربانى، مردم به دین خدا کشیده مى‏شوند و به تجربه ثابت شده است که با زور و اکراه نمى‏توان کسى را هدایت نمود.«افانت تکره الّناس حتّى یکونوا مؤمنین»
  35. قرآن به زنان پیامبر مى‏فرماید: اگر تقوا دارید، با نرمى‏ سخن نگویید، تا کسى که بیمار دل و هوسباز است، در شما طمع نکند. «ان اتَّقیتُنّ فلا تَخضعنَ بِالقَول فیَطمع الّذى فى قلبه مَرَض»
  36. اى همسران پیامبر! شما مثل یکى از زنان (عادّى) نیستید. اگر تقوا پیشه‏اید پس به نرمى‏ و کرشمه سخن نگویید تا (مبادا) آن که در دلش بیمارى است طمعى پیدا کند، و نیکو و شایسته سخن بگویید.
  37. 17. نرمی‏ در گفتار فَقُولا لَهُ قَوْلا لَیِّناً طه/ 44. فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ‏ آل عمران/ 159.
  38. مرحوم الهى در ذیل این دو فراز (فمن علامة احدهم انک ترى له قوة فى دین و حزما فى لین) گوید:

هم آنان در ره دین همچو کوهند

 

تواناتر زشیر باشکوهند

قوى پنجه چو شیران شکارى‏

 

بکار دین به حزم و هوشیارى‏

  1. بیندیشد از اول آخر کار
 

به طرزى دلپذیر آن نیک رفتار

چون آن فرزانه با دانش و دین‏

 

که با جانش بود عقل جهان‏بین‏

بنا هموار گیتى باش هموار

 

حکیمانه مال‏اندیش در کار

مشو دلتنگ گیتى بس فراخ است‏

 

الهى شو، جهان گرد یولاخ‏ است‏

     
  1. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  2. اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین)، ج‏2، ص: 147
  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی