امیر المومنین فهرست متقین 13-4 و 5- چشم و گوش حقبین و حقشنو 4. غضوا أبصارهم عما حرم الله علیهم 5. و وقفوا اسماعهم على العلم النافع لهم. : چشمان خویش را از آنچه خداوند بر آنها حرام کرده فرو مىگیرند
دوشنبه, ۹ مرداد ۱۴۰۲، ۰۶:۲۷ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- امیر المومنین فهرست متقین 13-4 و 5- چشم و گوش حقبین و حقشنو 4. غضوا أبصارهم عما حرم الله علیهم 5. و وقفوا اسماعهم على العلم النافع لهم. : چشمان خویش را از آنچه خداوند بر آنها حرام کرده فرو مىگیرند و نظر را کوتاه مىکنند و گوشهاى خود را وقف شنیدن علم و دانش سودمند مىسازند.
- گوش وچشم در اختیار تحصیل علم -.
- نزدیکترین مردم به خدا، عالمترین و عادلترین و مهربانترین آنها به مردم است. -
- 4 شرط برای پذیرش علم - و
- پروفسور هانرى کربن در نزدیکى کهک غارى است.
- تحصیل مال دنیا و تحصیل علم دو عمل متخالف - ملاصدرا مىگفت: محال است
- چهارمین و پنجمین صفات پرهیزکاران -
- چشم و گوش را در مسیر صحیح -
- گوش و چشم و دل مورد سؤال واقع شوند» -
- چشم وگوش ودل تحت نظارت ما هستند - «کلکم راع و کلکم مسؤل عن رعیته»:
- باهمه گونه امکانات هدایت باز هم گمراهاند -
- سه خصوصیت دوزخیان «لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها»
- از شنیدن حرف حق محروم مىسازند (وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها).3. (وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها). (أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ) (بَلْ هُمْ أَضَلُّ).
- حیوانات بر اثر هواپرستى و گرایش به پستىها -
- آنها افراد غافل و بىخبرى هستند
- بی هدف خواب و خور و شهوترانى -
- حیوانات هدفشان جز شکم چیزى نیست.- «کالبَهِیْمَةِ الْمَربوُطَةِ هَهُّها عَلَفُها او المُرسَلَةِ شُغْلُهَا تَقَهُّمُها»:
- درعوامل ترقى فکر نمىکنند –
- در شکم مادران هیچ نمىدانستید،- «وَ اللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ لا تَعلمونَ شَیْئاً وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ»:
- تذکر چند نکته: 1. بعضى از مفسرین گفتهاند
- وجه مفرد آمدن (سمع)
- «ابصار» به صورت جمع ذکر شده،-
- گوش و چشم و عقل را به عنوان ابزار شناخت -
- لوح نفس بشر در ابتداء تکوّنش از هر نقشى خالى است -
- علوم به صورت بالقوه در نهاد ما جان گیرد -
- ده قوای ظاهرة و باطنة است،
- دو سرمایه بزرگ انسان ؛ گوش و چشم ،
- سه چیزی که هر کدام را با دنیا معامله نمىکند،-
- عجب سرمایهاى و عجیب - هزینه براى قلب طبیعى در سال بالغ بر یک میلیارد و هشتصد و بیست و پنج میلیون تومان هزینه در بردارد
- ساختمان چشم در خلقت آفرینش -
- ساختمان تشریحى چشم صلبیه ؛ مشیمیه؛ شبکیه-
- اما چشم کجا و این دستگاهها کجا، ی
- تنظیم اتوماتیکى چشم
- دوربینها براى عکسبردارى
- از عجایب خلقت چشم .
- گوش را به سه قسمت گوش
- 2. گوش میانى، حفره کوچکى
- 3. گوش درونى در بالا
- کوتاه سخن این که هرچه کنکاش در خلقت انسان
- در پایان به عنوان حسن ختام «کَلٌ عیَن باکیةٌ یَومَ القیامةِ الّا ثلاثة اعْیُن: عَینٌ غَضَّتْ عن مَحارم الله وعینٌ سَهَرتْ فى طاعة الله وعینٌ بَکَتْ فى جَوف اللیل مِنْ خشیَة الله»؛
- 2. قال حسن بن على (علیه السلام):«انّ ابْصَرَ الابْصار ما نَفَذَ فى الخَیر مَذْهَبُه واسْمَع الاسماع ما وَعَى التَّذکیرَ وانتقَعَ به»:
3. در روایتى آمده که پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) «علامه یعنى چه»؟! گفتند آگاهترین مردم به انساب عرب علم منحصر در سه علم است «ذاک علم لا یَضُرّ مَنْ جهله ولا یَنْفَعُ مَنْ علمه»: «انّما العلم ثلاثة: آیةٌ مُحْکمة، او فریضَةٌ عادلة او سُنَّةٌ قائمةٌ وما خلاهُنَّ فهو فُضْلٌ»:«علم منحصر در سه علم است: خداشناسى، اخلاق، فقه، و غیر از این سه فضل است» عارف وارسته مرحوم الهى قمشهاى در ذیل فراز (غضّوآ ابصارهم عما حرّم الله علیهم) چنین گوید:
- ۰۲/۰۵/۰۹