پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

                       بسم الله الرحمن الرحیم

              اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

             الف باء کتاب هفت گذینه: میم .کاف . گاف 21                         

  1. 7- هفت‏ دریا مرکب کلمات ‏: اشاره به بسیارى دریا باشد، همان گونه که در آیه 26 سوره لقمان مى‏خوانیم: اگر آب هفت‏ ‏ دریا مرکّب شود و با آن، کلمات خدا نوشته شود، آبها تمام مى‏شود ولى کلمات خدا تمام نمى‏شود، که مراد از هفت‏ ‏ دریا تنها عدد هفت‏ ‏ نیست، بلکه دریاهاى زیاد است. و درهاى ورودى بهشت هشت در است.)
  2. 7- هفت گناهان کبیره : در بعضى از این روایات (روایت سوم و هشتم)، هفت‏ ‏ گناه به عنوان گناه کبیره، و در برخى از روایات (روایت 24) نوزده گناه به عنوان گناهان کبیره، شمرده شده است.

 

  1.  7-هفت رمز کار وتلاش : چنانکه آمارهاى جنایات و اعتیاد نشان مى‏دهد سطح جرایم هنگام تعطیلات و بیکارى گاهى تا هفت‏ ‏ برابر بالا مى‏رود. بر همین اساس در روایات اسلامى به کار و کوشش سفارش اکید شده و از سستى و بى حوصلگى نهى شده است
  2. 7- هفت‏ ‏سال پى در پى کشت :  یوسف گفت: هفت‏ ‏ سال پى در پى کشت کنید و آنچه را درو کردید، جز اندکى را که مى‏خورید، در خوشه‏اش کنار بگذارید.
  3. 7- هفت‏ جلد کتاب عبقات‏ :حامدحسین چندین دوره کتاب‏هاى مختلف نوشته که حدود صد جلد مى‏شود که اکثر کتاب‏هاى ایشان چاپ نشده است و از سى جلد عبقات‏ فقط هفت‏ ‏ جلد چاپ شده است.
  4. 7-هفت دریا وهفت دربا کلمات : اگر آنچه درخت در زمین است، قلم شوند، و دریا و از پسِ آن هفت‏ ‏ دریا به کمک آیند، (و مرکّب شوند تا کلمات خدا را بنویسند،) کلمات خدا به پایان نرسد، همانا خداوند شکست‏ناپذیر و حکیم است.
  5. 7-شاید مراد هفت‏  کثرت باشد : ممکن است که آیه‏ خَلَقَ الارْضَ فِی یَوْمَیْنِ‏ فصلت/ 9. مربوط به تمام این هفت‏ ‏ زمین باشد، احتمالی هم که درباره هفت‏ ‏ آسمان داده شده که شاید مراد از عدد هفت‏ ‏ کثرت باشد درباره زمین نیز هست و الجواب الجواب.
  6. 7-کتابی درباره عدد هفت‏ ‏: در باره عدد هفت کتابی از(صفدی از دانشمندان مصر) نوشته شده است.
  7. 7-این کودک هفت‏ ‏ سال داشت، ازشهدای خاندان بنی هاشم‏  وقتى شهادت عبدالله بن حسن را دید خیلى متأثر شده بود ؛ غروب‏ عاشورا وقتى لشکر عمر سعد خیمه‏ها را آتش زدند بچه‏ها فرار کردند، ده نفر به دنبال‏ این بچه افتاده بودند تاگوشواره او را برداشته، آنگاه اورا بکشند، بالاخره به طرز نا جوانمردانه‏اى او را کشتند.
  8. 7-کوفه دارای هفت‏ ‏ بخش و محله : و هشتاد هزار خانه بود. معجم البلدان‏. همین که حضرت امیر (علیه السلام)حاکم شد، بیشتر کارگزاران قبلی را برکنار کرد و از طبقات مردم محرومان را که ایرانیان و بردگان حبشی جزء آن‏ها بودند به‏کارهای حساس گمارد. مسلم بن عقیل، ص 120. مغیره می‏گوید: تمایل حضرت امیر به موالی (عجم‏ها و بردگان و ضعفا) بیشتر بود، در حالی که‏ خلیفه دوم تمایل به عرب داشت. مسلم بن عقیل، ص 122.
  9. 7-عنوان هفت خود کفا : ارتش مکتبى، عناوینى که داریم: یک مسئله آمادگى، دو نظم که این‏ها را شما بهتر از من مى‏دانید کلًا من آیه‏اش را مى‏گویم. سه انسجام، چهار خودساخته این‏ها همه آیه دارد در قرآن، پنج عاشق، شش اطاعت از فرماندهى، هفت‏ ‏ خودکفا، هشت شجاع، نه مقاوم، ده معتقد، یازده رازدار، دوازده آموزش دیده، سیزده هدف دار، چهارده روحیه و ...
  10. 7-هفت نکته  درسوره کَوْثَرَ: «إِنَّا أَعْطَیْناکَ‏ الْکَوْثَرَ. فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ»1. نماز، بهترین نمونه‏ى شکر خداوند است. خداوند به پیامبرش مى‏فرماید: به شکرانه‏ى این‏که ما به تو «کوثر» و خیر کثیر دادیم، نماز بر پا کن. «إِنَّا أَعْطَیْناکَ‏ الْکَوْثَرَ. فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ»
  11. 2-اما گاهى آیه در مقام بیان عظمت خداوند و شرافت نعمت است که در این موارد ضمیر جمع همچون «إِنَّا» به کار مى‏رود، چنانکه در این آیه مى‏فرماید: «إِنَّا أَعْطَیْناکَ‏ الْکَوْثَرَ» زیرا عطاى الهى به بهترین خلق خدا، آن هم عطاى کوثر، به گونه‏اى است که باید با عظمت از آن یاد شود.
  12. 3-«إِنَّا أَعْطَیْناکَ‏ الْکَوْثَرَ» ما به تو کوثر عطا کردیم.هدیه کننده خداوند، هدیه گیرنده پیامبر و هدیه شده فاطمه است. لذا عبارت «إِنَّا أَعْطَیْناکَ‏ الْکَوْثَرَ» به کار رفته که بیانگر عظمت خداوند و بزرگى هدیه اوست.
  13. 4-زیرا علاوه بر ضمیر کاف «ک» «أَعْطَیْناکَ‏»، در خطاب «صل» و «لِرَبِّکَ» دو بار و در عبارت «انْحَرْ» و «شانِئَکَ» نیز دو بار، پیامبر مخاطب است. «أَعْطَیْناکَ‏، فَصَلِّ، لِرَبِّکَ، انْحَرْ، شانِئَکَ»
  14. 5-در عطاى کوثر بشارت است: «إِنَّا أَعْطَیْناکَ‏ الْکَوْثَرَ» و در تکاثر تهدیدهاى پى در پى. «کَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ثُمَّ کَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ»
  15. 6-هدیه اشرف معبود به اشرف مخلوق چیزى جز کوثر نمى‏تواند باشد. «إِنَّا أَعْطَیْناکَ‏ الْکَوْثَرَ»
  16. 7-عطا بى‏نظیر است، چون کوثر است؛ سوره بى‏نظیر است، چون کوچک‏ترین سوره قرآن است و الفاظ بى‏نظیرند، چون کلمات «اعطینا»، «الْکَوْثَرَ»، «صلِ»، «انْحَرْ»، «شانِئَکَ» و «ابتر» تنها در این سوره به کار رفته و در هیچ کجاى قرآن شبیه ندارد.
  17. 7-هفت‏ ‏ جلد کتاب راجع به هر امام : یکى از مراجع تقلید براى امام هادى (علیه السلام)کتاب نوشته است و شاید بشود گفت تنها مرجع تقلیدى که، تا آن جایى که ما مى‏شناسیم، تنها مرجع تقلیدى که راجع به امام هادى (علیه السلام)کتاب نوشته است آیت الله العظمى میلانى بود که در مشهد مقیم بودند ایشان هفت‏ ‏ جلد کتاب نوشته است به نام «قدتنا کیفاً عرفهم» بخشى راجع به هر امام نوشته است در هفت‏ ‏ جلد من به صورت فهرست براى شما مى‏خوانم.
  18. 7-سرکه هفت‏ ‏ساله و کینه هفتاد ساله : آدم مى‏آید مسجد کینه دارد. ما سرکه هفت‏ ‏ساله داریم و کینه هفتاد ساله. ده سال است با فلانى آشتى نکرده قهر قهر است دل پر کینه مى‏آید مسجد مى‏گوید خدایا بده. چه بده؟ روحش پاک نیست باید روح را پاک کرد باید ظرف پاک باشد تا در آن شیر ریخت. در ظرف کثیف که شیر نمى‏ریزند. اگر مى‏خواهیم در شب قدر در نصف شب خداوند شیر بریزد در ظرف‏مان، باید ظرف‏مان را بشوییم. با دل پر کینه و عقده که نمى‏شود.خداوند دل صاف می خواهد.
  19. 7-سرکه هفت‏ ‏ ساله، کینه چهارده ساله، کینه‏هاى بیست ساله، اگر خصلت‏ها، همان خصلت‏هاست. بعضى‏ها، حج رفتنشان اگر اثر تربیتى ندارد، حج بعضى و حج بعضى خیلى فرق دارد. حج چیست؟ آثار تربیتى، آن دل کندن از دنیا است.
  20. 7-کینه هفت ساله : کینه بد است ؛ کینه هفت ساله  بدتر است کینه بیست وهفت ساله را به خدا باید پناه برد ؛ اگر اسیر شدى، اسیر همسر، اسیر بچه، اسیر شغل، اسیر کارخانه، نمى‏توانى. اسیر هیچ چیز نباش. بنده عمامه را شسته‏ام. خیس است. مى‏گویند: «قدقامت الصلاه» یک عرق چین بگذارم و به نماز بروم. نماز بدون عمامه نمى‏شود؟ نماز جماعت ثوابش بیشتر از عمامه است. با عرق چین برو. یک وقت‏هایى اسیر عمامه است. یا مثلا مى‏گویند: من دو دفعه به دیدن ایشان رفتم. ایشان به بازدید نیامده است. تا ایشان بازدید من نیاید من دیدنشان نمى‏روم. دو تا بزرگوار به هم رسیدند. حالا دوبزرگوار درست نیست. دو تا کوچک وار به هم رسیدند. چون بزرگوارى که اخلاقش فاسد باشد، کوچک است. کوچکى که بزرگ است. ما کوچک هایمان بزرگ هستند. یک نفر با یکى دست داد. تا رفت دست بدهد، دستش را گرفت. این عوض آن که بیست و هفت‏ ‏ سال پیش دیدنت آمدم، بازدید من نیامدى. چقدر این ذلیل است. چقدر این اسیر است. بیست و هفت‏ ‏ سال این کینه را در دل داشته است. من بیست و هفت‏ ‏ سال پیش دیدنت آمدم تو بازدید من نیامدى. حالا تو دست بده. بعضى از افراد خیلى ذلیل هستند. اول او سلام بکند.
  21. 7-کافرى کمتر از هفت ساعت وارد بهشت شد و یک رکعت نماز هم نخوانده :  کافرى وارد مدینه شد مثلًا ساعت هفت‏ ‏ صبح گفت مدینه خلوت است گفتند بله. مردم مدینه مسلمان هستند رفتند جنگ احد، گفت ماجرا چیست؟ گفتند کفار مکه هستند و جنگ است. الان هم پیغمبر (صل الله علیه وآله وسلم ) و مسلمان‏ها در جنگ هستند. گفت: برویم تحقیق، احد هم پشت مدینه یک فرسخى مدینه است. آقاى کافر خودش را به احد رساند نزد پیغمبر (صل الله علیه وآله وسلم ) گفت: آقا حرف حساب شما چیست؟ ما حرف‏مان این است و این‏ها حرف‏شان این است. گفت: حق با شما است حالا من چه کنم؟ «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ» شهادتین را گفت و ساعت نه مسلمان شد. شمشیر به دستش گرفت رفت جبهه و ساعت یازده شهید شد، بعد در تاریخ داریم، «لَمْ یُصَلِّ لِلَّهِ رَکْعَهً دَخَلَ الْجَنَّهَ غَیْرَه» (بحارالأنوار/ ج 20/ ص 55) تنها کسى که وارد بهشت شد یک رکعت نماز هم در عمرش نخواند به نماز نرسید، این وقت که آفتاب زده بود و آن وقت که ظهر نشده بود. آن وقت این را بگذار کنار کسى که چند لیتر گریه کرده است یا حجت بن الحسن! دعاى ندبه زارزار گریه کردند: اى امام زمان! تو چرا نمى‏آیى؟ بعد نایبش حضرت امام آمد، صدام جنایتکار به مملکت امام زمان حمله کرد مردى که چند لیتر گریه مى‏کرد پایش را جبهه نگذاشت. آخر خوش انصاف!!!
  22. 7-هفت‏ ‏میلیون جلد کتاب به ده زبان : در این چند ساله پانصد عنوان کتاب نماز چاپ شده است،ستاد اقامه نماز با لطف خداوند متعال تا حالا هفت‏اد عنوانش را خودش چاپ کرده است، حدود ده زبان ترجمه شده است. بعضى از کتابها و بالاى هفت‏ ‏ میلیون جلد تقریباً چاپ شده است، هفت‏ ‏ میلیون جلد، پانصد عنوان، حدود ده زبان ترجمه. ما دیگر در ایران شاید شاعر کم داشته باشیم که براى نماز شعر نگوید. چون هر شاعرى احساس دارد که تو چه شاعرى هستى که براى عمود دین شعر نسرایى، الآن فیلمسازها احساس مى‏کنند خودشان مسلمان هستند، پدر و مادرشان هم مسلمان هستند، تو چه هنرمندى هستى که توى فیلم‏هایت اشاره‏اى به نماز نمى‏کنى، مگر بچه مسلمان نیستى. الان یک رقابتى در فیلمها افتاده است، ما مفتخریم به این نمازمان، و باید نمازمان جلو برود. «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ».

گاف+

  1. هفت گاو شاه مصر:  خدا خواب را کوچک  می کند تا انسان جرآ ت پیدا کند جهت پیشرفت وشکوفایی ؛  شاه مصر خواب دید هفت‏ ‏ گاو لاغر دارند هفت‏ ‏ گاو چاق را مى‏خورند یعنى هفت‏ ‏ سال قحطى دارند هفت‏ ‏ سال که هر چه ذخیره شده مى‏خورند هفت‏ ‏ سال گندم خیلى خوب بود هفت‏ ‏ سال هم قحطى شد آن هفت‏ ‏ سال که قحطى شد به عنوان گاو لاغر، هفت‏ ‏ گاو لاغر گاو چاق را بخورند این خواب هم تعبیر شد، خواب‏هایى که در قرآن آمده، پیغمبر خواب دید که در بدر کفار کم هستند، کفار تو بدر خیلى بودند اما پیغمبر خواب دید کم هستند قرآن مى‏فرماید که‏ «إِذْ یُریکَهُمُ اللَّهُ فى مَنامِکَ قَلیلًا» (انفال/ 43) خدا تو خواب نشان دادند که این‏ها کم هستند، و اگر تو خواب خیلى مى‏دیدید مى‏ترسیدید بروید به جنگ، تو خواب جمعیت دشمن را براى شما کم نشان داد شما دیدید جمعیت کم است رفتید جلو پیروز شدید اگر از اول مى‏دانستید جمعیت زیاد است جرأت حمله نداشتید. بزرگ را کوچک مى‏کند تا انسان جرأت پیدا کند.
  2. 7-از هفت گروه در سابه عرش خدا گریه کناند :  گریه کلید رحمت الهى‏ است امام على (علیه السلام)فرمود: «الْبُکَاءُ مِنْ خَشْیَهِ اللَّهِ یُنِیرُ الْقَلْبَ وَ یَعْصِمُ مِنْ مُعَاوَدَهِ الذَّنْبِ» (مستدرک/ ج 11/ ص 245)
  3. 1-گریه از ترس خدا قلب را نورانى مى‏کند کسانى که گریه مى‏کنند در جاى خاصى از بهشت هستند
  4. 2-گریه نشانه احساس، رقت قلب، هست. هر یک قطره اشک یک خانه در بهشت پاداش دارد حدیث است. اگر اشکتان جارى شد سریع دعا کنید که در حال گریه دعا مستجاب مى‏شود «الْبُکَاءُ مِنْ خَشْیَهِ اللَّهِ مِفْتَاحُ الرَّحْمَهِ وَ عَلَامَهُ الْقَبُولِ وَ بَابُ الْإِجَابَه» (مستدرک/ ج 5/ ص 207)
  5. 3-گریه کلید رحمت خداست اگر کسى اشکش در نمى‏آید لااقل قیافه‏اش قیافه افراد ناراحت باشد تباکى بکند.
  6. 4- گریه باعث رحمت خداست‏ «وَ عَبْرَهَ مَنْ بَکَى مِنْ خَوْفِکَ مَرْحُومَه» (وسائل‏الشیعه/ ج 14/ ص 395)
  7. 5-در زیارت امین الله داریم کسى که گریه‏اش جارى شد اشکش جارى شد مورد رحمت قرار مى‏گیرد امام باقر (علیه السلام)فرمود «وَ لَوْ أَنَّ عَبْداً بَکَى فِى أُمَّهٍ لَرَحِمَهَا اللَّهُ‏ تَعَالَى» (مستدرک/ ج 5/ ص 205)
  8. 6-اگر یک نفر در یک جامعه گریه کند خدا به خاطر اشک یک نفر لطفش را به کل جامعه سرازیر مى‏کند.
  9. 7-دو قطره‏ خیلى‏ عزیز است‏ قطره اشک، قطره خون شهید، پیغمبر فرمود هفت گروه هستند که در سایه عرش خدا هستند یکى از آنها کسانى است که از خوف خدا اشکش جارى بشود حضرت فرمود خوشا به حال کسى که خدا به او توجه مى‏کند او دارد گریه مى‏کند بر گناهى گریه مى‏کند که جز خدا کسى را سراغ ندارد
  10. 7-هفت  نوع  گریه  1-گریه بر فرزند، اما گریه‏ بر فرزند اشکال ندارد. بعضى خیال مى‏کنند اگر در داغ فرزند گریه کنند زشت است. گریه‏ بر فرزند اشکال ندارد. پیامبر اکرم بچه‏اى به نام ابراهیم داشت که از دنیا رفت و پیغمبر زار زار گریه مى‏کرد.
  11.  2-گریه یتیم ، حدیث داریم قَالَ الصَّادِقُ (ع): «إِذَا بَکَى الْیَتِیمُ اهْتَزَّ لَهُ الْعَرْشُ» (من‏لایحضره‏الفقیه، ج 1، ص 188) اگر یتیمى گریه کند، عرش خدا به لرزه در مى‏آید.
  12.  3- گریه بر امام حسین، (علیه‏السلام)، عامل نجات و سعادت‏ گریه ی حضرت رسول بر حسین حضرت رسول الله  بر همه ی امور صبر کرد  لکن گریه بر حسین (علیهالسلام) می نمود، چون آن منافی صبر نیست بلکه لازمه ی شفقت و رقت است، و شنیده نشده که آنحضرت وقتی مصیبت خود را با یکی از اهل بیت خود ذکر نموده باشد و گریه کند، مگر نسبت به حسین (علیهالسلام) که هر وقت او را میدید یا به یاد میآورد گریه بر او غالب میشد،
  13.  4- گریه وقت قرآن خواندن در آیات عذاب گریه از خوف جهنم ، و درآیات بشارت گریه شوف نماید ،
  14. 5- گریه فراغ . آدم گاهى در فراغ یک نفر گریه مى‏کند. حضرت یعقوب در فراغ یوسف گریه کرد.
  15. 6-گریه شوق حدیث داریم دهها هزار نفر مردم نیشابور، تا حضرت را دیدند، گریه کردند
  16.  ،7- گریه به حال خود برای از دست‏ دادن‏ انسانیّت است. گریه برای درد بی درمان خودمان  در سوره اعراف آیه‏ى 179 مى‏خوانیم: «لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ» آنان دل دارند، ولى نمى‏فهمند، چشم دارند ولى نمى‏بینند، گوش دارند ولى حقّ را نمى‏شنوند، این گروه همچون چهارپایان بلکه از آنها پست‏تر و گمراه‏ترند، ایشان غافل هستند. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی