الف باء کتاب هفت گذینه: از دال تا. تاء 14...هفت در جهنم و هشت درب بهشت : از درب های جهنم وارد شوید هفت تا دارد و این هم نشانهى این است که: «سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ»
سه شنبه, ۷ دی ۱۴۰۰، ۰۷:۵۵ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
الف باء کتاب هفت گذینه: از دال تا. تاء 14
- 7-هفت در جهنم و هشت درب بهشت : از درب های جهنم وارد شوید هفت تا دارد و این هم نشانهى این است که: «سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ» (مصباحالمتهجد/ ص 442) رحمت خدا بر غضبش برترى و سبقت دارد.
- 7-هفت دقیقه با خدا حال حرف زدن نداریم : یک سرى علوم است که اگر آدم بداند چشمش باز مىشود. عجب! ما این را نمىدانستیم. ما این را نمىدانستیم. یک دعایى است، سحرهاى ماه رمضان مىخوانند به نام دعاى ابوحمزه ثمالى! امام سجاد (علیه السلام)مىگوید: من هر وقت سر نماز مىروم، فکر مىکنم که حالا دارم به خدا وصل مىشوم، خوابم مىگیرد، چرا خوایم مىگیرد؟ مىگوید: یازده دلیل دارد که چرا ما حال عبادت را نداریم. دو ساعت مىنشینیم و یک بازى را در تلویزیون مىبینیم، اما تا مىگویند: نماز بخوان! سنگین است. دو ساعت به دنبال توپ بلژیک رفتیم، هفت دقیقه با خدا حال حرف زدن نداریم. چرا؟
- 7-هفت شرط دستور العمل : 1- دستورالعمل باید قاطعانه و شفاف باشد، یعنى در دستور مردم گیج نشوند. این یک.
- 2- دوم، دستور دهنده خودش هم به دستورش عمل کند، اگر رئیس پلیس مىگوید موتور سواران عزیز کلاه ایمنى سرگیرند، خودِ پلیس هم اگر سوار موتور شد باید کلاه بگذارد.
- 3- مطرح کردن دیگران، دیگران را طرح کن، بگو آقا جان این قانون را دیگران هم عمل کردهاند. تمام کشورهاى پیشرفته موتورسوارهایش کلاه ایمنى دارند. آتش نشانى بیاید بگوید در تمام خانههاى فلان، کپسول آتشنشانى است. محیط زیست بیاید بگوید در تمام دنیا کشورهاى پیشرفته اگر درخت جنگلى را یا درختى را قطع کند باید جریمه شود، یعنى بگویید دیگران هم به این عمل کردهاند. آخر یک وقت مىگویى همه بچهها ناخنشان را گرفتهاند، تو چرا نگرفتى؟ همه جوراب پا کردند، تو چرا نکردى؟ اگر گفتى دیگران عمل کردند، این هم عمل مىکند. پس طرح کن که دیگران هم عمل کردهاند که مردم تشویق شوند.
- 4- با احترام نام ببر. نگو هوى، یک لیوان آب بده، بگو آقا جان، سلام علیکم حالتان خوب است؟ محبت کنید یک لیوان آب بدهید. حسن، پاشو نماز بخوان، بگو حسن جون، فاطى! فاطى چى است؟ فاطمه خانم. با احترام اسم ببرید، اگر مىخواهى مردم گوش به حرفت بدهند، به مردم احترام بگذار.
- 5- مقابله به مثل؛ اگر خواستى مردم به حرفت گوش بدهند، بگو تو این کار را بکن، من هم براى تو این کار را مىکنم. تو بیا منزل ما، من هم مىآیم خانهتان. این تلفن من است زنگ بزن، خودم تلفنى جوابت را مىدهم. بگو من هم مىآیم خانهتان، من هم با تو حرف مىزنم. تو مشکل من را حل کن، من هم مشکل تو را حل مىکنم.
- 6- دستور باید جامع باشد، اینطور نباشد که سرش تمیز شود پایش بو بدهد، پایش را بشوید سرش بو بدهد، دستور باید جامع باشد. بدنش تمیز است، لباسش کثیف، لباسش تمیز است، بدنش کثیف، دستور باید جامع باشد. فیزیکش خوب است، اما نماز نمىخواند، نماز مىخواند، شانزده تا تجدیدى دارد. جامع باشد.
- 7- دستور باید عاشقانه عمل بشود نه با زور.
ذال+:
- 7-هفت مرتبه این ذکر را بگوید : خلاصه در عالم اسرار زیادى پنهان است و مرگ ما مخفى است و زمانش معلوم نمىباشد و ما نیز نمىدانیم که کدام عملمان قبول شده اگر بعد از نماز رو به قبله ده مرتبه یا الله بگوئیم خداوند لبیک مىگوید و به ما جواب مىدهد همینطور هر که هفت مرتبه «یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» بگوید یا ده مرتبه (یا رب) بگوید خداوند به او لبیک مىگوید.
راء +: رنگ . رزق . روزی . روزه . رمز. رحمت
- 7-هفت کلمه از روزه فروع دین: پایههاى دین پنج تاست، «بُنِىَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ» (کافى/ ج 2/ ص 18) یعنى گنبد اسلام روى پنج پایه است، نماز، زکات، روزه، حج، رهبرى معصوم، ولایت امیرالمؤمنین. یعنى روزه یکى پایههاى دین است.
- 1- در حدیث آمده : «دَعْوَهً لَا تُرَد» (مستدرکالوسائل/ ج 7/ ص 361) یعنى وقتى مىخواهد افطار کند یک دعا مستجاب دارد.
- 2- حدیث داریم: اگر کسى با میل روزه بگیرد حتى اگر زمین را پر از طلا کنند اجرش داده نمىشود.کسى با عشق روزه بگیرد، بعضىها، اصلًا عاشق ماه رمضان هستند.
- 3- فضیلت ماه رمضان و مقام روزه دار در روایات امام سجاد (علیه السلام)یک دعایى دارد مىگوید: ماه رمضان نیامده منتظرت بودم، نرفته دلتنگت شدم، با پذیرایى شب قدر و دعاى مستجاب، هماهنگى با فقراى گرسنه، تقویت عاطفه، تقویت تقوى، نقویت اراده، نزول قرآن.
- 4- یک روز پیغمبر به جابر گفت: اى جابر این ماه رمضان است. هر کس روزش را روزه بگیرد و شبهایش را هم اهل عبادت باشد و شهوت و زبانش را حفظ کند، همینطور که از ماه خارج مىشود از گناه خارج مىشود. حضرت فرمود: چند تا عیب و خصلت و حالت است، که روزه را مىشکند. غیبت کردن، سخن چینى، نگاه به شهوت کردن، قسم دروغ، اینها روزه را از اثر مىاندازد. لامپ است اما آن رشته داخلش پاره مىشود. روزه هست ولى آن اثر را از دست مىدهد. زکات بدن روزه است.
- 5- حدیث: حضرت فرمود. همه کارها که انسان مىکند مال خودش است، روزه جزایش را خودم مىدهم. «وَ أَنَا أَجْزِى بِهِ» (منلایحضرهالفقیه/ ج 2/ ص 75)
- 6- حدیث داریم: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَکَّلَ مَلَائِکَتَهُ بِالدُّعَاءِ لِلصَّائِمِین» (کافى/ ج 4/ ص 64) خداوند به فرشتهها گفته براى اینها که روزه مىگیرند دعا کنید.
- 7-امام صادق (علیه السلام)فرمود: آدم روزه دار دو لحظه شادى دارد: یکى لحظهاى که مىخواهد افطار کند و یکى لحظهاى که مىخواهد از دنیا برود. لحظهاى که مىخواهد افطار کند یک شادى دارد ویک شادی هم در لحظه مرگ ،چون دستور خدا را عمل کرده.
- هفت رکعت «سبحان الله والحمدلله» : موضوع بحث تربیت، بهترین شیوه، محبّت. قرآن مىگوید: «الرَّحْمَانُ، عَلَّمَ الْقُرْءَانَ» یعنى چه؟ یعنى اگر مىخواهى تعلیم قرآن بدهى، آموزش قرآن همراه با محبّت. روزى شصت بار باید کلمه رحمت بر زبانمان جارى شود. هفده رکعت نماز مىخوانیم. هفت رکعتش «سبحان الله والحمدلله» است. ده رکعتش حمد و «قل هو الله» است. در هر حمد و «قل هو الله» شش تا کلمهى رحمت است. «بسم الله الرحمن الرحیم» دوباره مىگوییم: «الرحمن الرحیم» باز براى «قل هوالله» مىگوییم. «بسم الله الرحمن الرحیم» ده شش تا شصت تا. قرآن مىفرماید: «کَتَبَ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَه» (انعام/ 12) خداوند بر خودش رحمت را واجب کرده است. کلمهى «رَؤُفٌ رَحیمٌ» هم راجع به خدا آمده است، هم راجع به پیغمبر. رئوف و رحیم است.
- 7- هفت عدد رمز و راز، عدد آسمانها، ایام هفته، طواف، سعى بین صفا و مروه و عدد سنگهایىاست که به شیطان زده مىشود. هفت عدد رمز و راز بین عابد و معبود است.
- 7- هفت از رموز اعدد است. رار و هفت چه مطلبى است؟ ما نمىدانیم! ولى مىدانیم که آسمانها، هفتگانه هستند زمین هم هفتگانه است، سعى صفا و مروه هم هفت بار است.
- 7- از هفت تا بیست و پنج بار رزق وروزی : در قرآن هفت بار آمده: «رزقناکم» «ما به شما روزى دادیم» و سیزده بار آمده: «رزقناهم» «ما به آنها روزى دادیم» و پنج بار آمده: «یرزقکم» «خداوند به شما روزى مىدهد».
- 7-هفت روز ایّام هفته :شنبه متلق به نبی اکرم محمد مصطفی صلی الله علیه وآله ؛ بکشنبه علی مرتضی وحضرت فاطمه الزهراء علیهما اسلام ؛ دوشنبه امام حسن مجتبی وامام حسین علیهما السلام ؛ سه شنبه امام زین العابدین و محمد باقر وجعفر الصادق علیهم اسلام ؛ چهارشنبه متعلق به چهار امام موسی بن جعفر وعلی بن موسی الرضا ومحمد علی بن محمد تقی وعلی بن محمد نقی علیم السلام و پنجشنبه متعلق به امام حسن عسگری وروز جمعه روز خاصه حضرت ولی عسر عجل الله تعالی الشریف روحی فدا است.
- 7-هفت رنگ بد حجابی : حجاب نمایش لباسهای هفت رنگ- بی حجابی در قالب حجاب روسری اسلامی، مدل سوئیسی جمع بین اسلام و غرب.
- 7-هفت رنگ و هفت قلم : آه مظلومین مىگیرد آنجا که بچهها همه لباس نو دارند. هر بچهاى که لباس کهنه مىپوشد و مىآید مىبیند بچههاى همسایه لباس نو مىپوشند آه مىکشد و این آه عامل یک سرى چیزها مىشود. نگویید دلار چه شد؟ سکه چه شد؟ بچهى شما هفت رنگ پوشید، بچهى همسایه دید سوخت. این سوخت، خیلى چیزها را آتش مىزند. شما هفت رقم میوه و او یک کیلو پرتقال نداشت. سوز دلش ما را آتش مىزند. مواظب باشیم مظلومین را دریابیم. محرومین را دریابیم. کارى نکنیم که شهدا بگویند ما خون دادیم براى این کارها؟ یک کارى کنیم اگر ما را نشان دادند خیس عرق نشویم. خدایا به آن هایى که محرومین با عشق و محبت به مظلومین مىرسند، چهار دست مىخرد دو دست هم براى بچه همسایه مىخرد. یا پول مىدهد مىگوید: تو برو بخر. خدایا کسانى که حق الناس را اداء حق شهداى انقلاب را اداء مىکنند.خدایا به آبروى امام زمان ایشان را از یاران مهدى قرار بده. آن هایى که حق الناس را مىخورند و لبشان را پاک مىکنند بى خیالند، همهاش رفاه طلب، عیاش، پر توقع و لوس هستند و همهاش مىگویند تقصیر کى تقصیرکى است به آنها هم انصاف مرحمت بفرما.
- 7-روزه از هفت سالگی به شرط طاقت : العابدین (علیه السلام)در ماه رمضان سعى مىکرد که غیر از دعا و تسبیح و استغفار و الله اکبر چیز دیگرى نگوید. زن اگر خواست روزهى مستحبى بگیرد، شوهرش مىبایست راضى باشد و در مورد مهمان هم صاحب خانه باید راضى باشد. امام صادق (علیه السلام)در مورد بچهها فرمود: «نَحْنُ نَأْمُرُ صِبْیَانَنَا بِالصِّیَامِ إِذَا کَانُوا أَبْنَاءَ سَبْعِ سِنِینَ مَا أَطَاقُوا مِنْ صِیَامِ الْیَوْمِ إِنْ کَانَ إِلَى نِصْفِ النَّهَارِ أَوْ أَکْثَرَ مِنْ ذَلِکَ أَوْ أَقَلَّ» (منلایحضرهالفقیه، ج 1، ص 280) یعنى ما فرزندانمان را وادار مىکنیم روزه بگیرند از هفت سالگى، البته تا جایى که طاقت داشته باشند نه این که گرسنه نشوند، یعنى به ضرر کشیده نشود. برخى فقط شکمشان روزه است ولى برخى چشم و گوش و فکرشان هم روزه است.
- 7-راز و رمز عدد هقت در قرآن و حدیث را نمی دانم : کلمهى فاتحه الکتاب آدم مىتواند بفهمد که سورهى حمد هفت آیه دارد. در عدد هفت رمزى است. چون براى آسمان هم عدد هفت را داریم. سوره حمد هم هفت آیه دارد. ایام هفته هم هفت روز است. طواف دوره کعبه هم هفت بار است. سعى بین صفا و مروه هم هفت بار است. سنگ زدن به خانهى شیطان در مکه براى حاجىها هفت بار است. در هفت یک چیزى وجود دارد. دربارهى سورهى حمد روایاتى داریم که اگر کسى از دنیا برود و سوره حمد را براى او بخوانند و او زنده شود، تعجب نکنید.
- 7-هفت نعمت و رحمت : بچه هدیه است و آمدنش بشارت است.بچه پسر نعمت است ودختر رحمت «ذُرِّیَّهً طَیِّبَهً» (آل عمران/ 38) طیبه یعنى دلپسند، «بِغُلَامٍ عَلِیمٍ» (حجر/ 53) «بِغُلَامٍ حَلِیمٍ» (صافات/ 101) «لِأَهَبَ لَکِ غُلَامًا زَکِیًّا» (مریم/ 19)، گاهى وقتها مىگویند شش تا نان خور داریم مثل اینکه مىگویند هفت رأس گوسفند داریم کلماتى که راجع به بچه گفته مىشود سنگین و پرمعنا است. ما اگر بچه دختر باشد مىگوییم بدبخت هفت سر عائله دارد یعنى ما به بچهدار مىگوییم بچه دار بدبخت است بلکه هفت سر عیال هفت نعمت و رحمت است.
- 7-در هفت رمزى هست : یاران پیغمبر در احد هفتاد و دو نفر بودند. در حزب جمهورى هفتاد و دو نفر بودند. شاید رمزى دارد. مثل اینکه در عدد هفت هم رمزى وجود دارد. مثلًا طواف دورخانهى خدا هفت بار است. تعداد آیههاى سورهى حمد هم هفت تا است. آسمانها هم هفت تا است. عدد ایام هم هفت روز است. سعى بین صفا و مروه هم هفت بار است. اینها رمزى دارد. سه عدد هفت ، هفتاد و دو و چهل رمزى دارند.
زاء : زمین .نور. زندان . زکات .زیتون ++++++++++++++++
- 7- هفت کلمه از زکات فروع دین: 1-زکات مخصوص اسلام نیست، بلکه در ادیان پیشین نیز بوده است. حضرت عیسى علیه السلام در گهواره به سخن آمد وگفت: «أَوْصانِی بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ» «2» و حضرت موسى علیه السلام خطاب به بنىاسرائیل مىفرماید: «أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ»
- 2- آثار فردى زکات : درمان بخل بعیبى است که عیوب دیگرى را به دنبال مىآورد. بىاعتنایى به مردم، سنگدلى، عذرتراشى، دروغ پنداشتن ادعاى فقرا، از دست دادن دوستان خوب، سختگیرى نسبت به خود و بستگان، سوءظن به وعدههاى خداوند، تحقیر شخصیّت خود در جامعه، به جاى توکل بر خدا توکل بر مال خود، گوشهاى از آثار بخل است.
- 3- زکات، وسیله تقرّب انسان به خداوند است. «الزّکاة جعلت مع الصّلوة قرباناً لأهل الاسلام» «2»
- 4-زکات، بعد از شناخت دین و نماز، بالاترین ارزشهاست. «ما من شىء بعد المعرفة و الصلاة یعدل الزّکاة» «4»
- 5-زکات، نشانه بندگى خداست. «للعابد ثلاث علامات: الصّلوة و الصّوم و الزّکاة» «5»
- 6- زکات، پل اسلام است. «الزّکاة قنطرة الاسلام» و موجب رستگارى است. «قد أفلح من تزکّى» «6»
- 7- آثار اجتماعى زکات برادرى : قرآن در یک جا مىفرماید: مؤمنان با یکدیگر برادرند: «انّما المؤمنون اخوة» «3» و در جایى دیگر مىفرماید: هر گاه مخالفان شما توبه کنند و نماز به پا دارند و زکات بپردازند، آنها هم برادر دینى شما مىشوند: «فان تابوا و اقاموا الصلوة و اتوا الزکاة فاخوانکم فى الدین» «4» بنابراین شرط برادرى، در کنار توبه و نماز، پرداخت زکات است.
- 7-زیتون هفت بار اسمش در قرآن آمده : از غذاهایى که اسم آن در قرآن آمده میتوان 9 درخت را نام برد. این 9 درخت چیست؟ زیتون است. انجیر است. انار است. انگور است. نمىدانم خرما است. این درختهایى که در قرآن آمده است. دلیل امتیاز این 9 میوه برباقى میوهها چیست؟ موز هم در قرآن آمده است. «وَ طَلْحٍ مَنْضُودٍ» (واقعه/ 29) «طَلْحٍ» یعنى موز. مثلًا آبشار در قرآن آمده است. «وَ ماءٍ را یکبار اسم برده، زیتون را هفت بار، «وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ» (تین/ 1) «التِّینِ» یکبار زیتون هفت بار. اینها راحساب کنیم که ...خدا رحمت کند یک مدیر حوزهاى در حوزهى علمیهاى که درست کرده بود، در باغچهاش آن 9 درخت را مىکاشت. مىگفت: مىخواهم درختهایى که اسمش در قرآن است، در این باغچه چون اینجا مرکز حوزهى علمیه طلبهها است
- 7-هفت سال زندان : «بِضْعَ» به عدد زیر ده گفته مىشود و اکثر مفسّران مدّت زندان حضرت یوسف را هفت سال گفتهاند.
- 7- هفت مرتبه نام زکریا : نام «زکریّا» هفت مرتبه در قرآن آمده است، او از انبیاى بنىاسرائیل و از فرزندان هارون، برادر موسى است.
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۱۰/۰۷