الف باء کتاب هفت گذینه: یاء ..یا الله ، 30 هفت کلمه از یکتا پرستی : یکتا پرستى و توحید بزرگترین معروف مبارزه با طاغوت بزرگترین منکر. پس کار همهى انبیاء زنده کردن معروف و از بین بردن منکر بود.
چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۴۰۰، ۰۵:۲۹ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
الف باء کتاب هفت گذینه: یاء ..یا الله ، 30
- 7- هفت کلمه از یکتا پرستی : یکتا پرستى و توحید بزرگترین معروف است. مبارزه با طاغوت بزرگترین منکر است. پس کار همهى انبیاء زنده کردن معروف و از بین بردن منکر بود. در سورهى اعراف داریم. «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (آلعمران/ 104) کار انبیاء امر به معروف و نهى از منکر بود. قرآن مىفرماید: «إِنَّ الَّذینَ یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ» (آلعمران/ 21) انبیاء در این راه شهید شدند. امر به معروف مىارزد به این که ما شهید شویم.
- . یکتاپرستى موسمى نه، یکتا پرستى همیشگى بعضىها یک خورده ماه رمضان، محرم و یا مشهد میروند و یا مکه میروند یکتاپرستى موسمى دارند. پس یکتاپرستى نه موسمى و نه موضعى، و نه تقلیدى و نه هوسى باشد. بعضى زنها اگراش شور باشد میگوید خوش نمک است. اگر کم نمک باشد میگوید کم نمک گرفتیم که هرکس خواست نمک به آن بزند
- یکتا پرستى. خدا انحصار طلب است. مىگویند: به نام خدا و به نام خلق! خلق کیست؟ خلق از ترس پشه مىرود در پشه بند! خلق را مىگذارد پیش خالق؟!
- یکتا پرستى سرلوحه دعوت انبیاست. چون اول گفته «أَلَّا تَعْبُدُوا» هیچ دستورى در هیچ وقتى مهمتر از یکتاپرستى نیست. تمام ادیان آسمانى حرف اولشان توحید است.احسان به والدین در کنار توحید مطرح شده است این هم مهم است که احسان بوالدین در کنار «أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ» یعنى جایگاه پدر و مادر کنار خداست. همینطور هم هست،
- بجاى یکتا پرستى چند تا پرستى یوسف در زندان آمد دید هر کسى دنبال بتى است «أَرْبَابٌ مُتَفَرِّقُونَ» (یوسف/ 39) یک خدا، هر کسى یک بت گرفته است آیا «أَرْبَابٌ» جمع رب آیا ربهاى متفرق و متشتت بهتر است یا خدایى که واحد و قهار است؟
- «أَنْ أَعْبُدوا اللَّه» مردم را به یکتا پرستى دعوت کنند، یکى «وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت» با طاغوت مبارزه کنند. ولذا متوکّل عباسى یک جا گفت: «اعیانى»، یعنى از دست امام هادى جانم به لبم رسید. یکبار منصور دوانقى گفت: این امام صادق استخوان در گلوى من است. خلاصهاش ما باید همیشه یک طورى باشیم، طاغوت از دست ما در عذاب باشد. این علامت اسلام هست.
- راه خدا پرستى دشوارىهایى هم همراه دارد، چه از سوى طاغوتها که مانع توجّه مردم به خدایند؛ چه از طرف بى دینان که دینداران را مسخره مىکنند؛ چه از سوى شیطان و نفس، که تلاش در جهت بازداشتن انسان از عبادت دارند؛ و چه از طرف هر عاملى که مانع تراشى کند.
- مگر پیامبر اسلام را هنگام نماز، در کعبه، آزار نمىدادند؟
- مگر مسلمانان مبارز، بخاطر خداپرستى، زیر شکنجههاى طاغوت جان نمىدادند؟
- مگر بلال حبشىها، در راه خداى یکتا، شلاق نمىخوردند؟
- هفت مرتبه «یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» : خلاصه در عالم اسرار زیادى پنهان است و مرگ ما مخفى است و زمانش معلوم نمىباشد و ما نیز نمىدانیم که کدام عملمان قبول شده اگر بعد از نماز رو به قبله ده مرتبه یا الله بگوئیم خداوند لبیک مىگوید و به ما جواب مىدهد همینطور هر که هفت مرتبه «یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» بگوید یا ده مرتبه (یا رب) بگوید خداوند به او لبیک مىگوید.
- 7- هفت ساله یک یا الله بگو : آخر باغ یک درخت براى سمره بود. سمره صاحب این درخت بود. منتها سمره وقتى مىخواست به درختش سر بزند، از این در باغ مىآمد، زن و بچهى این آقا هم آزاد بودند. سمره بدون یا الله گفتن، مىآمد و از کنار زن و بچهى او مىرفت. به او مىگفتند: مگر تو آدم نیستى؟ یک یا الله بگو. ما در اسلام داریم پسر هم که مىخواهد وارد اتاق شود یالله بگوید. آقازادههایى که پاى تلویزیون نشستید با شما هستم. دختر پنج ساله، شش ساله، هفت ساله، هشت ساله، ده ساله، پانزده ساله، تا هشتاد ساله، هر سنى که هستى، هر دختر و پسر کوچکى هم که خواست وارد اتاق شود، باید یا الله بگویدو
- 7- هفت بار خدا : آیهاى داریم که هفت بار خدا گفته است: اى بندگان خودم. اگر سؤال کردند، خودم نزدیکشان هستم. این نوع محبت از خدا نسبت به خلق است.. کسى که شب بگویى یا الله، روز بگویى یا الله «الَّذینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ» (آل عمران/ 191) ایستاده یا نشسته باشى و یا در بستر خوابیده باشى. تا مىگویى: یا الله جواب مىدهد، هیچ نیازى هم ندارد. آخر شما که در را مىزنى و خانم مىدود و در را باز مىکند، خانم نیاز دارد. نان و گوشت مىخواهد. یک وقت کسى در را باز مىکند و نیاز دارد و لذا در سحرهاى ماه رمضان، در مناجات مىگوییم، خدایا خجالت مىکشم. هر وقت من به تو گفتم یا الله! جواب دادى، اما هر وقت تو گفتى اى بندهى من! جواب ندادم.
- تا هفت شماره صبر، اگر آدم بخواهد به هر چیزى برسد باید زمانى صرف کند. اگر بخواهى حتى تلفن بزنى باید تا هفت شماره صبر کنى، براى صدا کردن خدا هم همینطور است، میگویند کسى که ده مرتبه یا الله بگوید، خدا هم به او لبیک مىگوید.
- یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ» روز عید است «وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ» (روم/ 4) روزى که حزب حق پیروز شود، روز فرح اهل ایمان است و روز عید است
- یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ و هفت سین : در قدیم سال و روز تحویل مىشد ولى در انقلاب بشر عوض شده است. آن وقت لباس نو مىپوشیدند و عید زمانى بود که لباس نو بود. الان عید معیارش عوض شده است. سفره هفت سین مىچیدیم؛ سیر، سماق، سرکه، سنجد، سبزى و... اینها همه سین بود و حالا سین سماق، سین سعادت شده است. سینها عوض شده .درحالی که هفت سین باید .. هفت سین سازندگی سبحا ن الله باشد . 1-سروی و 2-سعادت و 3-سر فرازی . 4-سربلند.5- سعید .6- سلام . 7-سلامت .
- هفت سوره قرآن آیه یَبْدَؤُا آمده است (10) یونس : 4 و(10) یونس : 34 .(27) النمل : 64 أ (29) العنکبوت : 19 .(30) الروم : 11 . (30) الروم : 27 (34) سبأ : 49 (85) البروج : 13 إِنَّهُ هُوَ یُبْدِئُ وَ یُعید. قدرت خداوند بر آفریدن و بازگرداندن یکسان است. «یُبْدِئُ وَ یُعِیدُ» قدرت خداوند بر آفریدن و بازگرداندن یکسان است.
- 7- هفت کلمهى «یَقْدِرُ» از «قدر»، هم به معناى اندازهگیرى است و هم به معناى سختگیرى؛
- 1- امّا در اینجا چون در کنار «یَبْسُطُ» آمده، مراد تنگى و سختى است. پیامهای آن در رزق وروزی آمده
- 2- توجّه به اینکه رزق به دست خداست، انسان را از یأس و ناامیدى باز مىدارد.«یَقْنَطُونَ أَ وَ لَمْ یَرَوْا»
- 3- انسان باید براى کسب معاش تلاش کند، ولى بداند که تقدیر معیشت به دست خداست. «اللَّهَ یَبْسُطُ- یَقْدِرُ»
- 4- در همهى قرآن توسعهى روزى، قبل از تنگى آن مطرح شده است و این نشانهى رحمت گستردهى اوست. «یَبْسُطُ- یَقْدِرُ»
- 5- توسعهى روزى را به خاطر زرنگى خود ندانیم. «أَنَّ اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ»
- 6- اگر توسعه و تنگى روزى به دست اوست، این همه حرص چرا ؟ أَنَّ اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ ... وَ یَقْدِرُ
- 7- تنها اهل ایمان از دقّت در روزى رسانى خداوند، درس و عبرت مىگیرند.(ولى افراد غافل همه چیز را سطحى مىپندارند.) «لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ»
- 7- یکدانه ، هفت خوشه : مثال آنچه در راه خدا مىدهید مثال دانه گندمى است که در خاک پنهان مىشود، ولى چیزى نمىگذرد که از آن دانه، هفت خوشه و در هر خوشه صد دانه ظاهر مىشود.
- 7- هفت خوشهى سبز یوسف : (فرستاده شاه، وارد زندان شد و گفت:) اى یوسف! اى مرد راستگوى! دربارهى (این خواب که) هفت گاو فربه هفت گاو لاغر را مىخورند و هفت خوشهى سبز و (هفت خوشهى) خشکیده دیگر، به ما نظر بده تا به سوى مردم برگردم، شاید آنان (از اسرار خواب) آگاه شوند.
- 7- یوسف در هفت سال : دورهى قحطى، هرگز با شکم سیر زندگى نکرد، تا مبادا گرسنگان را فراموش کند.
- هفت سال وفور : طبق پیشبینى و پیشگویى یوسف، مردم هفت سال در وفور نعمت و باران بودند، ولى بعد از آن، هفت سال دوّم فرا رسید و مردم دچار قحطى و خشکسالى شدند. دامنه قحطى از مصر به فلسطین و کنعان رسید.
- 7- هفت ماهگی و یتیم هفت سالگی : میرزا عبدالله اصفهانی افندی: در هفت ماهگی مادر و در هفت سالگی پدر را از دست داد. تألیفات او ریاض العلماء و حیاض الفضلاء است.
- 7- هفت جمله در یَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ پیروى هوسها: 1- وَ اللَّهُ یُرِیدُ أَنْ یَتُوبَ عَلَیْکُمْ وَ یُرِیدُ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَمِیلُوا مَیْلًا عَظِیماً «27» و خداوند مىخواهد شما را ببخشد (و از آلودگى پاک سازد،) ولى کسانى که از هوسها پیروى مىکنند، مىخواهند که شما به انحرافى بزرگ تمایل پیدا کنید.
- 2- آزادىهاى جنسى در دید اوّل، نوعى لذّت و کامجویى است، لیکن با توجّه به عوارض فردى و اجتماعى آنها، بزرگترین سقوط و انحراف است. بىبند وبارى، جسم را ذوب، فکر را مشغول، اموال را تباه و اطمینان را سلب مىکند. میل به تشکیل خانواده را از بین مىبرد، فرزندان نامشروع به جامعه تحویل مىدهد، امراض مقاربتى و روانى به ارمغان مىآورد و در یک کلمه، آزادى جنسى، بزرگترین اسارتها را به دنبال دارد.
- 3- محدودیّتها و قیودى که در ازدواج مطرح است، رمز لطف خدا به انسان و جامعهى بشرى است. «وَ اللَّهُ یُرِیدُ أَنْ یَتُوبَ عَلَیْکُمْ»
- 4- در مسیر شهوترانان گام ننهید و از آنان تقلید نکنید، که دشمن شمایند. «یُرِیدُ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ ...»
- 5- هوسبازان بىبند و بار، به چیزى جز غرق شدن شما در شهوات، قانع نمىشوند و مىخواهند شما رفیق راهشان باشید. «أَنْ تَمِیلُوا مَیْلًا عَظِیماً»
- 6- اخلاق جنسى در اسلام، معتدل و دور از افراط و تفریط است، ولى هوسبازان راه افراطى را براى شما مىخواهند. «مَیْلًا عَظِیماً»
- 7 - در انتخاب راه دقّت کنیم. در آیه دوبار کلمه «یُرید» به کار رفته است؛ یک اراده از خداى علیم حکیم و یک اراده از هوسبازان بدخواه. به سراغ کدام ارادهها مىرویم. وَ اللَّهُ یُرِیدُ ... یُرِیدُ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الشَّهَوات
- روز تولد حضرت علی اکبر علیه السلام 11شعبان 1441 روز جوان نوشتاری تنظیم گردید
- 17/1/ 1399 ایام کرونا
- با زنگری مجدد در دهمه شهادت حضرت فاطمه الزهراء واولین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی مردمیدان دی 1400شمسی الحمد الله رب العالمین اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۱۰/۱۵