پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

حسینُ منی و انا من حسینی

پردازش اربعین حسینی

در این صفحه مطالب گردآوری شده توسط حسین صفرزاده به اشتراک گذاشته می شود

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

                                                               بسم الله الرحمن الرحیم

        1. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

الف باء کتاب هفت  گذینه:  یاء ..یا الله  ، 30

  1. 7- هفت کلمه از یکتا پرستی : یکتا پرستى‏ و توحید بزرگترین معروف است. مبارزه با طاغوت بزرگترین منکر است. پس کار همه‏ى انبیاء زنده کردن معروف و از بین بردن منکر بود. در سوره‏ى اعراف داریم. «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (آل‏عمران/ 104) کار انبیاء امر به معروف و نهى از منکر بود. قرآن مى‏فرماید: «إِنَّ الَّذینَ یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ» (آل‏عمران/ 21) انبیاء در این راه شهید شدند. امر به معروف مى‏ارزد به این که ما شهید شویم.
  2. . یکتاپرستى موسمى نه، یکتا پرستى‏ همیشگى بعضى‏ها یک خورده ماه رمضان، محرم و یا مشهد میروند و یا مکه میروند یکتاپرستى موسمى دارند. پس یکتاپرستى نه موسمى و نه موضعى، و نه تقلیدى و نه هوسى باشد. بعضى زنها اگراش شور باشد میگوید خوش نمک است. اگر کم نمک باشد میگوید کم نمک گرفتیم که هرکس خواست نمک به آن بزند
  3. یکتا پرستى‏. خدا انحصار طلب است. مى‏گویند: به نام خدا و به نام خلق! خلق کیست؟ خلق از ترس پشه مى‏رود در پشه بند! خلق را مى‏گذارد پیش خالق؟!
  4. یکتا پرستى‏ سرلوحه دعوت انبیاست. چون اول گفته‏ «أَلَّا تَعْبُدُوا» هیچ دستورى در هیچ وقتى مهم‏تر از یکتاپرستى نیست. تمام ادیان آسمانى حرف اولشان توحید است.احسان به والدین در کنار توحید مطرح شده است این هم مهم است که احسان بوالدین در کنار «أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ» یعنى جایگاه پدر و مادر کنار خداست. همینطور هم هست،
  5. بجاى یکتا پرستى‏ چند تا پرستى یوسف در زندان آمد دید هر کسى دنبال بتى است‏ «أَرْبَابٌ مُتَفَرِّقُونَ» (یوسف/ 39) یک خدا، هر کسى یک بت گرفته است آیا «أَرْبَابٌ» جمع رب آیا رب‏هاى متفرق و متشتت بهتر است یا خدایى که واحد و قهار است؟
  6. «أَنْ أَعْبُدوا اللَّه» مردم را به یکتا پرستى‏ دعوت کنند، یکى‏ «وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت» با طاغوت مبارزه کنند. ولذا متوکّل عباسى یک جا گفت: «اعیانى»، یعنى از دست امام هادى جانم به لبم رسید. یکبار منصور دوانقى گفت: این امام صادق استخوان در گلوى من است. خلاصه‏اش ما باید همیشه یک طورى باشیم، طاغوت از دست ما در عذاب باشد. این علامت اسلام هست.
  7. راه خدا پرستى‏ دشوارى‏هایى هم همراه دارد، چه از سوى طاغوت‏ها که مانع توجّه مردم به خدایند؛ چه از طرف بى دینان که دینداران را مسخره مى‏کنند؛ چه از سوى شیطان و نفس، که تلاش در جهت بازداشتن انسان از عبادت دارند؛ و چه از طرف هر عاملى که مانع تراشى کند.
  8. مگر پیامبر اسلام را هنگام نماز، در کعبه، آزار نمى‏دادند؟
  9. مگر مسلمانان مبارز، بخاطر خداپرستى، زیر شکنجه‏هاى طاغوت جان نمى‏دادند؟
  10. مگر بلال حبشى‏ها، در راه خداى یکتا، شلاق نمى‏خوردند؟

 

  1. هفت‏ مرتبه «یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» : خلاصه در عالم اسرار زیادى پنهان است و مرگ ما مخفى است و زمانش معلوم نمى‏باشد و ما نیز نمى‏دانیم که کدام عملمان قبول شده اگر بعد از نماز رو به قبله ده مرتبه یا الله‏ بگوئیم خداوند لبیک مى‏گوید و به ما جواب مى‏دهد همینطور هر که هفت‏ مرتبه «یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» بگوید یا ده مرتبه (یا رب) بگوید خداوند به او لبیک مى‏گوید.
  2. 7- هفت ساله یک یا الله بگو : آخر باغ یک درخت براى سمره بود. سمره صاحب این درخت بود. منتها سمره وقتى مى‏خواست به درختش سر بزند، از این در باغ مى‏آمد، زن و بچه‏ى این آقا هم آزاد بودند. سمره بدون یا الله‏ گفتن، مى‏آمد و از کنار زن و بچه‏ى او مى‏رفت. به او مى‏گفتند: مگر تو آدم نیستى؟ یک یا الله بگو. ما در اسلام داریم پسر هم که مى‏خواهد وارد اتاق شود یالله بگوید. آقازاده‏هایى که پاى تلویزیون نشستید با شما هستم. دختر پنج ساله، شش ساله، هفت‏ ساله، هشت ساله، ده ساله، پانزده ساله، تا هشتاد ساله، هر سنى که هستى، هر دختر و پسر کوچکى هم که خواست وارد اتاق شود، باید یا الله بگویدو
  3. 7- هفت‏ بار خدا : آیه‏اى داریم که هفت‏ بار خدا گفته است: اى بندگان خودم. اگر سؤال کردند، خودم نزدیکشان هستم. این نوع محبت از خدا نسبت به خلق است‏.. کسى که شب بگویى یا الله‏، روز بگویى یا الله‏ «الَّذینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ» (آل عمران/ 191) ایستاده یا نشسته باشى و یا در بستر خوابیده باشى. تا مى‏گویى: یا الله جواب مى‏دهد، هیچ نیازى هم ندارد. آخر شما که در را مى‏زنى و خانم مى‏دود و در را باز مى‏کند، خانم نیاز دارد. نان و گوشت مى‏خواهد. یک وقت کسى در را باز مى‏کند و نیاز دارد و لذا در سحرهاى ماه رمضان، در مناجات مى‏گوییم، خدایا خجالت مى‏کشم. هر وقت من به تو گفتم یا الله! جواب دادى، اما هر وقت تو گفتى اى بنده‏ى من! جواب ندادم.
  4.  تا هفت‏ شماره صبر،  اگر آدم بخواهد به هر چیزى برسد باید زمانى صرف کند. اگر بخواهى حتى تلفن بزنى باید تا هفت‏ شماره صبر کنى، براى صدا کردن خدا هم همینطور است، میگویند کسى که ده مرتبه یا الله‏ بگوید، خدا هم به او لبیک مى‏گوید.
  5. یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ» روز عید است «وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ» (روم/ 4) روزى که حزب حق پیروز شود، روز فرح اهل ایمان است‏ و روز عید است
  6. یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ و هفت سین :  در قدیم سال و روز تحویل مى‏شد ولى در انقلاب بشر عوض شده است. آن وقت لباس نو مى‏پوشیدند و عید زمانى بود که لباس نو بود. الان عید معیارش عوض شده است. سفره هفت‏ سین مى‏چیدیم؛ سیر، سماق، سرکه، سنجد، سبزى و... این‏ها همه سین بود و حالا سین سماق، سین سعادت شده است. سین‏ها عوض شده .درحالی که هفت سین باید .. هفت سین سازندگی سبحا ن الله باشد . 1-سروی و 2-سعادت و 3-سر فرازی . 4-سربلند.5- سعید .6- سلام . 7-‏سلامت .
  7. هفت سوره قرآن آیه یَبْدَؤُا  آمده است (10) یونس : 4 و‏(10) یونس : 34 ‏.(27) النمل : 64 أ (29) العنکبوت : 19 .(30) الروم : 11 ‏. (30) الروم : 27 (34) سبأ : 49 (85) البروج : 13 إِنَّهُ هُوَ یُبْدِئُ وَ یُعید. قدرت خداوند بر آفریدن و بازگرداندن یکسان است. «یُبْدِئُ‏ وَ یُعِیدُ» قدرت خداوند بر آفریدن و بازگرداندن یکسان است.
  8. 7- هفت کلمه‏ى‏ «یَقْدِرُ» از «قدر»، هم به معناى اندازه‏گیرى است و هم به معناى سخت‏گیرى؛
  9. 1- امّا در اینجا چون در کنار «یَبْسُطُ» آمده، مراد تنگى و سختى است. پیام‏های آن در رزق وروزی آمده
  10. 2- توجّه به این‏که رزق به دست خداست، انسان را از یأس و ناامیدى باز مى‏دارد.«یَقْنَطُونَ أَ وَ لَمْ یَرَوْا»
  11. 3- انسان باید براى کسب معاش تلاش کند، ولى بداند که تقدیر معیشت به دست خداست. «اللَّهَ یَبْسُطُ- یَقْدِرُ»
  12. 4- در همه‏ى قرآن توسعه‏ى روزى، قبل از تنگى آن مطرح شده است و این نشانه‏ى رحمت گسترده‏ى اوست. «یَبْسُطُ- یَقْدِرُ»
  13. 5- توسعه‏ى روزى را به خاطر زرنگى خود ندانیم. «أَنَّ اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ»
  14. 6- اگر توسعه و تنگى روزى به دست اوست، این همه حرص چرا ؟ أَنَّ اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ‏ ... وَ یَقْدِرُ
  15. 7- تنها اهل ایمان از دقّت در روزى رسانى خداوند، درس و عبرت مى‏گیرند.(ولى افراد غافل همه چیز را سطحى مى‏پندارند.) «لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ»
  16. 7- یکدانه ، هفت ‏ خوشه : مثال آنچه در راه خدا مى‏دهید مثال دانه گندمى است که در خاک پنهان مى‏شود، ولى چیزى نمى‏گذرد که از آن دانه، هفت ‏ خوشه و در هر خوشه صد دانه ظاهر مى‏شود.
  17. 7- هفت  خوشه‏ى سبز یوسف  : (فرستاده شاه، وارد زندان شد و گفت:) اى یوسف! اى مرد راستگوى! درباره‏ى (این خواب که) هفت ‏ ‏ گاو فربه هفت ‏ ‏ گاو لاغر را مى‏خورند و هفت ‏ ‏ خوشه‏ى سبز و (هفت ‏ ‏ خوشه‏ى) خشکیده دیگر، به ما نظر بده تا به سوى مردم برگردم، شاید آنان (از اسرار خواب) آگاه شوند.
  18. 7- یوسف در هفت ‏ ‏سال : دوره‏ى قحطى، هرگز با شکم سیر زندگى نکرد، تا مبادا گرسنگان را فراموش کند.
  19. هفت ‏سال وفور : طبق پیش‏بینى و پیشگویى یوسف، مردم هفت ‏ سال در وفور نعمت و باران بودند، ولى بعد از آن، هفت ‏سال دوّم فرا رسید و مردم دچار قحطى و خشکسالى شدند. دامنه قحطى از مصر به فلسطین و کنعان رسید.
  20. 7- هفت ‏ ‏ماهگی  و یتیم هفت  سالگی : میرزا عبدالله اصفهانی افندی: در هفت ‏ ‏ ماهگی مادر و در هفت  سالگی پدر را از دست داد. تألیفات او ریاض العلماء و حیاض الفضلاء است.
  21. 7- هفت جمله در یَتَّبِعُونَ‏ الشَّهَواتِ پیروى هوسها: 1- وَ اللَّهُ یُرِیدُ أَنْ یَتُوبَ عَلَیْکُمْ وَ یُرِیدُ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ‏ الشَّهَواتِ‏ أَنْ تَمِیلُوا مَیْلًا عَظِیماً «27» و خداوند مى‏خواهد شما را ببخشد (و از آلودگى پاک سازد،) ولى کسانى که از هوسها پیروى مى‏کنند، مى‏خواهند که شما به انحرافى بزرگ تمایل پیدا کنید.
  22. 2- آزادى‏هاى جنسى در دید اوّل، نوعى لذّت و کامجویى است، لیکن با توجّه به عوارض فردى و اجتماعى آنها، بزرگ‏ترین سقوط و انحراف است. بى‏بند وبارى، جسم را ذوب، فکر را مشغول، اموال را تباه و اطمینان را سلب مى‏کند. میل به تشکیل خانواده را از بین مى‏برد، فرزندان نامشروع به جامعه تحویل مى‏دهد، امراض مقاربتى و روانى به ارمغان مى‏آورد و در یک کلمه، آزادى جنسى، بزرگ‏ترین اسارت‏ها را به دنبال دارد.
  23. 3- محدودیّت‏ها و قیودى که در ازدواج مطرح است، رمز لطف خدا به انسان و جامعه‏ى بشرى است. «وَ اللَّهُ یُرِیدُ أَنْ یَتُوبَ عَلَیْکُمْ»
  24. 4- در مسیر شهوترانان گام ننهید و از آنان تقلید نکنید، که دشمن شمایند. «یُرِیدُ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ ...»
  25. 5-  هوسبازان بى‏بند و بار، به چیزى جز غرق شدن شما در شهوات، قانع نمى‏شوند و مى‏خواهند شما رفیق راهشان باشید. «أَنْ تَمِیلُوا مَیْلًا عَظِیماً»
  26. 6- اخلاق جنسى در اسلام، معتدل و دور از افراط و تفریط است، ولى هوسبازان راه افراطى را براى شما مى‏خواهند. «مَیْلًا عَظِیماً»
  27. 7 - در انتخاب راه دقّت کنیم. در آیه دوبار کلمه «یُرید» به کار رفته است؛ یک اراده از خداى علیم حکیم و یک اراده از هوسبازان بدخواه. به سراغ کدام اراده‏ها مى‏رویم. وَ اللَّهُ یُرِیدُ ... یُرِیدُ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الشَّهَوات‏
  28.  روز تولد حضرت علی اکبر علیه السلام 11شعبان 1441 روز جوان نوشتاری تنظیم گردید  
  29.  17/1/ 1399  ایام کرونا
  30. با زنگری مجدد در دهمه شهادت حضرت فاطمه الزهراء واولین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی مردمیدان دی 1400شمسی الحمد الله رب العالمین اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • حسین صفرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی