تلاش جهاد 2 - پدر داروین پزشک بود و مىخواست فرزندش نیز همکار او شود، لکن موفّق نشد، در رشته علوم مذهبى و روحانى ناکام شد. وارد رشته علوم طبیعى شد و در آن علم صاحب نظر و موفّق گردید. ا
دوشنبه, ۱۹ مهر ۱۴۰۰، ۰۶:۳۳ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- فضایل انسانی : تلاش 2- جهاد
- ] الجهاد باب من ابواب الجنة»
- جهاد درى از درهاى بهشت است.
- «الله، الله، فى الجهاد باموالکم و انفسکم و السنتکم فىسبیلالله»
- اولًا جهاد به جان. تا وقتى که امام اشاره و اجازه نفرمودهاند آمادگى؛ و به محض اشاره کردن و اجازه دادن، بسیج و حرکت و پایمردى و انشاءالله پیروزى.
- دوم جهاد با مال، با انفاق کردن و در راه خدا دادن و با زیادى نخواستن. دربارهى جهاد مالى من توضیحاتى خواهم داد
- و سوم جهاد به زبان، تبلیغات. امروز شبکههاى صهیونیستىِ جهانى علیه ما دروغپراکنى میکند.
- در سرتاسر کشور که اگر انتخاب شما و جهاد شما و انفاق شما و کمک شما و اغماض شما و حمایت شما و حضور شما در همهى صحنهها نمیبود، ما در مقابل دشمن این قدر احساس قدرت نمیکردیم.
- امروز ما در مقابل قویترین قدرتهاى عالم، یعنى در مقابل آمریکا، احساس قدرت میکنیم. علت این احساس قدرت این است که شما هستید.
- یعنى یک نیروى لایزال و تمام نشدنى. اگر شما بىتفاوت بودید، اگر به جنگ و صلح و انفاق و آباد کردن و عمران و سازندگى بىاعتنا بودید، قطعاً هیچکس نمیتوانست از مسئولان ادعا کند که در مقابل این تهاجم عظیم همهجانبهاى که امروز از طرف قدرتهاى بزرگ به ما میشود، قابل تحمل است؛ حضور شماست.
- چرا جهاد اکبر مىگویند؟ . چرا به آن جهاد اکبر مىگویند؟
- چون مخفى است. هوى و هوس دشمن مخفى است و مثل ناوگان در دریا آشکار نیست. «اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ» (فرقان/ 43) یعنى به دنبال هوسش مىرود، ولى آگاه هم نیست. مثلًا من اگر رئیس نهضت نبودم، این قدر به سوادآموزى توصیه نمىکردم. و شناخت این مسائل ظریف و پنهان و جراحى آن بسیار دشوار است. امام کاظم مىفرماید: «أَخْفَاهُمْ لَکَ شَخْصاً مَعَ دُنُوِّهِ مِنْکَ» (تحفالعقول، ص 399) با این که در انسان است ولى خیلى مخفى است.
- همیشگى است. مثل جنگ نیست که چند بار پیش بیاید، بلکه همیشگى است. مثل سلام کردن یا رفتار با دیگران همیشگى است. فلانى باید اول سلام کند یا چرا اول به فلانى چاى داد و...
- پیروزى در آن محتاج امداد الهى است. مثل جنگ نیست که با نیروى جنگى بیشتر پیروز بشوى و اگر امداد الهى نباشد حضرت یوسف هم باشد قرآن مىگوید: «وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها» (یوسف/ 24) چون انبیا هم از وسوسههاى شیطان به دور نیستند،
- کنترلنفس - جهاد اکبر و جهاد اصغر . زینتصالحان- کظم غیظ، جهاد اکبر . «جَاهِدُوا فِى اللَّهِ حَقَ جهاد هِ» (حج/ 78)
- جبهه مىروى حق جهاد را انجام بده قرآن مىخوانید حق تلاوته. حق تلاوت را انجام بدهید. «حَقَّ تُقَاتِهِ» یعنى حق تقوا حق جهاد . کشاورزى حقش را انجام بده کارگرى خوب کار کن خیاطى حق خیاطى حق نجارى الان مىگویند این خانهها را مىبینى؟ بساز و بفروش است یعنى چه یعنى سرهم بندى است. خودت ساختى؟ اگر خودت ساختى خوب ساختى اگر برایت ساخته اند سرهم بندى است. یعنى چه؟ یعنى بنایش ومعمارش و مهندسش. مىگوید اگر کار انجام مىدهى حقش را انجام بده حال اگر نمىتوانى لااقل نرخ دوم «مَا اسْتَطَعْتُمْ» (انفال/ 60) آنچه توان دارى. وقتى آیه نازل شد «حَقَّ تُقَاتِهِ» حق تقوا را داشته باشید..
- گواهى مىدهم که تو در راه خدا جهاد کردى و حق جهاد در دین خدا را بجا آوردى،(حج/78) قرآن دو نوع کار از انسانها خواسته است: یکى، حق کار و یکى، به مقدار توان. به این آیات توجه کنید: «اتقواللَّه حق تقاته». در آیه دیگر، «حق تلاوته»، در آیه دیگر، «حق جهاد ه» برگردیم به سطر اول: نه حق تلاش را انجام دادیم: «جاهدوا فىاللَّه حق جهاد ه» و نه به مقدار توان: «اتقواللَّه ما استطعتم».
- جهاد کردى. در جنگ احد قهرمان، در جنگ بدر قهرمان. در جنگ احزاب قهرمان. در جنگ خیبر قهرمان. در جنگ حنین قهرمان. در جنگ ذات الثلاثه، در جنگ با یهودیان بنى نظیر، بنى مصطلق، در جنگ جمل، صفین، نهروان، اینها را بخواهیم یکى یکى بگوییم شاید حوصلهى شما نرسد. در همهى جبههها نفر اول. «أَشْهَدُ أَنَّکَ جَاهَدْتَ فِى اللَّهِ حَقَّ جهاد ه»
- جهد = جهد: (بفتح اوّل و ضمّ آن) صعوبت و مشقّت. چنانکه در قاموس و مفردات گفته است در اقرب الموارد آنرا تلاش توأم با رنج معنى میکند.
- معنی جهاد کرد آنست که قدرت خود را بکار انداخت، متحمّل مشقّت گردید، تلاش توأم با رنج کرد. جامع همه اقوال قول اقرب الموارد است
- پس جهد و جهاد یعنى: تلاش توأم با رنج. : وَ مَنْ جاهَدَ فَإِنَّما یُجاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ عَنِ الْعالَمِینَ عنکبوت:
- تلاش. در زیارت امین الله بعد سلام می گویم اشهد انک جاهدتّ فی الله حق جهاد ه
- شهادت می دهم که تو آنچنان که باید جهاد کردی. ( مجاهده = کوشش وتلاش بسیار کردن)
- جهاد اصغر: تلاش ومبارزه با دشمن بیرونی به صورت خاص وجهاد اکبر: تلاش ومبارزه با دشمن درونی به صورت عام
- عدالت در احکام جهاد : کسانى که از قدرت وتوانایى کمترى برخوردارند، تکلیف و مسئولیّت کمترى به عهده دارند. قرآن حضور افراد نابینا، ناتوان و بیمار را در جبهه جنگ و جهاد ، لازم نمىداند. «لَیسَ علَى الاعمى حرجٌ وَ لا علَى الاعرَج حَرج» «1»
- کسى که در میدان جنگ صاحب اسب است و سواره مىجنگد، هنگام تقسیم غنائم، سهم او دو برابر است.
- اصول عقاید : نکته پانزدهم: ضرورت تلاش براى کشف استعدادها .
- افرادى که به دنبال کارى مىروند و در آن موفّق نمىشوند، خود را ناکام و شکست خورده مىیابند و به کائنات بد مىگویند و این را ظلم به خود مىدانند و عقدهاى مىشوند، در صورتى که چه بسا همین اشخاص در رشتههاى دیگر مبتکر و موفّق باشند.
- مىگویند: پدر داروین پزشک بود و مىخواست فرزندش نیز همکار او شود، لکن داروین در رشته پزشکى موفّق نشد، پدرش او را در رشته علوم مذهبى به تحصیل واداشت تا کشیش و روحانى خوبى براى مسیحیّت باشد، امّا در آن رشته نیز ناکام شد. داروین بعد از دو شکست و ناکامى وارد رشته علوم طبیعى شد و در آن علم صاحب نظر و موفّق گردید.
- اصول عقاید : تلاش پیامبر: پیامبر اسلام از همان روز اول بعثت، مکرر و به مناسبتهاى مختلف، خط رهبرى معصوم را مطرح نمود و در اولین روز تبلیغ علنى خود، با نزول آیه «و انذر عشیرتک الاقربین» که خداوند فرمان داد خویشان نزدیک خود را انذارنما، پیامبر جلسهاى تشکیل داد و نزدیکان و فامیل خود را دعوت کرد و پس از پذیرایى فرمود:
- اولین کسى که به من ایمان آورد وصى و جانشین و خلیفه من خواهد بود. اولین کسى که اظهار ایمان کرد، حضرت على علیه السلام بود.
- در ماجراى جنگ تبوک نیز على علیه السلام را در مدینه جانشین خود قرار داد و فرمود: تو نسبت به من همچون هارون نسبت به موسى علیه السلام هستى.
- گاهى براى معرفى رهبر پس از خود مردم را متوجه زهرا علیها السلام مىکرد و مىفرمود:«فاطمة بضعة منّى» «فاطمه پاره تن من است.
- اصول عقاید : احقاق حق یا تلاش و فریاد : علاوه بر معرّفى شدن حضرت على توسط رسول گرامى که بیان شد، خود امام نیز در موارد متعدى حقانیّت خود را اعلام مىفرمود. مثلًا در جواب کسى که گفت چقدر براى حکومت حریص هستى فرمود: «انّما طلبتُ حقّاً لى» همانا من حقّم را مطالبه مىکنم.
- تلاش براى حج : مطالعه روایات حج، انسان را به حیرت و اعجاب وامىدارد. این مراسم به قدرى مهم است که از ماهها قبل، امام سجاد علیه السلام در هر شبانهروز ماه رمضان، بعد از هر نماز، از خداوند توفیق زیارت حج را مىخواهد و گاهى در یک دعا، چند مرتبه از خداوند حج درخواست مىکند. و این امام صادق علیه السلام است که مىفرماید: «اگر مىتوانى نان و نمک بخورى و پول خود را براى حج ذخیره کنى، چنین کن». وَ نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلینَ (آلعمران، 136)
- و چه نیکوست پاداش اهل عمل. . با شعار و آرزو نمىتوان به چیزى دست یافت، کار و عمل و سختکوشى است که شیرینى موفقیت را به کام انسان مىنشاند.
- سیصد نکته در مدیریت اسلامى : ارزش و تلاش : پاسخ: دعا در کنار تلاش و کوشش است، نه به جاى آن. رزمندگانى که سینه سپر کرده و آماده دفاع هستند، اینگونه دعا مىکنند: پروردگارا! بر ما صبر و پایدارى مرحمت کن، «و لمّا برزوا لجالوت و جنوده قالوا ربّنا أفرغ علینا صبراً و ثبّت أقدامنا و انصرنا على القوم الکافرین»
- پیامبر و امامان معصوم که مظهر دعا بودند، شبانه روز در حال تلاش و کوشش نیز بودند. در روایت مىخوانیم که دعاى افرادى که بیکارند وهیچ تلاشى نمىکنند، مستجاب نمىشود.
- پرسش و پاسخهاى قرآنى : پرسش: آیا مىتوان به جاى تلاش و کوشش، دعا کرد؟
- خاطرات حجت الاسلام قرائتى : تلاش در تحقیق آیةاللَّه صافى مىفرمود: براى دسترسى به متن و سند یک روایت، تمام شانزده جلد کتاب تاریخ بغداد را از ابتدا تا آخر آن مطالعه کردم!!
- اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
- ۰۰/۰۷/۱۹